Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: H-brug naar common ground  (gelezen 5372 keer)

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
H-brug naar common ground
« Gepost op: 18 juli 2020, 13:48:18 »
Goedendag allemaal,

Als herintreder ben ik momenteel bezig om uit te zoeken hoe ik mijn toekomstige baantje digitaal kan gaan bestieren. De bedoeling is om of een eenvoudige setup te maken met Arduino+motorshield met daarachter een booster, of een centrale te bouwen met alle toeters en bellen en uiteraard ook weer gevolgd door een booster. Hoe dan ook wordt dit dus een centrale met een H-brug uitgang.

De setup die ik voor ogen heb wordt dan: 
  • Centrale met H-brug
  • EDITS booster met common ground
Voor het omzetten van H-brug naar common ground zou in principe een optocoupler (6N137) met wat randondelen voldoen. De zaak is dan galvanisch gescheiden en de optocoupler is snel genoeg voor deze klus.
Echter.....en nu komen we bij het probleem waar ik tegenaan loop, de EDITS booster dient te worden aangestuurd met een symmetrisch signaal en dat gaat niet lukken met de beoogde optocoupler. Aangezien ik geen electronica gigant ben, meer van het type "monkey see, monkey do", heb ik even geen idee hoe nu verder. Misschien met een dual optocoupler, maar dat is maar een gok. En voordat ik de plaatselijke onderdelenboer aan de jaaromzet van de eeuw help door lukraak iets in elkaar te zetten om het vervolgens op te blazen lijkt me ook geen oplossing.
Dusss...wie van jullie kanjers kan eens wat licht in de duisternis laten schijnen. Voor de juiste oplossing zal je eeuwige roem ten deel vallen.
Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2020, 14:18:18 »
Citaat van: fozziebear
... Voor het omzetten van H-brug naar common ground zou in principe een optocoupler (6N137) met wat randondelen voldoen. De zaak is dan galvanisch gescheiden en de optocoupler is snel genoeg voor deze klus....

Dat lost nog steeds niet op, dat je bij Centrale-Booster overgang CG + H-brug tegen elkaar hebt hangen.... en dus de H-Brug het loodje gaat leggen (Editsbooster trekt zich nergens iets van aan met 10 Amp)

Dus:

Citaat van: fozziebear
... Voor het omzetten van H-brug naar common ground zou in principe een optocoupler (6N137) met wat randondelen voldoen....

is niet voldoende, ook niet "in principe". ')

Ik denk: Beter alleen de EDITS gebruiken en de uitgang van de centrale alleen als sturing van de ingang van de Edits.

Grtzz,
Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2020, 16:59:56 »
Als je de centrale en de booster uit afzonderlijke trafo's voedt moet het volgens mij wel kunnen. Ik zou niet weten wat er dan fout kan gaan. Maar handig is het niet. Beter neem je alles common ground of alles H-brug. Een mix van systemen kan fout gaan in een moment van onbedachtzaamheid.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2020, 17:53:15 »
Met die Editsbooster heb je verder meestal ook niet meer nodig.
Maar ik vraag me af of Ron wel twee boosters op de baan wil aansluiten. Of denkt hij dat de uitgang van een H-brug booster niet geschikt is als ingangsignaal voor een common ground booster? Volgens mij kan dat prima.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2020, 18:00:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2020, 20:36:33 »
Hi All,

Ik heb jarenlang met een Edits booster gewerkt, zowel achter een TwinCenter, maar ook IB en DR5000. De centrale stuurde, zoals Karst ook aangeeft alleen de booster aan en hing zelf niet aan de baan. De baan werd dus alleen aangestuurd door de Edits booster en dat werkte prima, totdat de kortsluitbeveiliging van de Edits Booster zo gevoelig werd, dat de opstartpuls hem al deed uitslaan. Nu staat er een Uhlenbrock Power8 voor in de plaats.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2020, 23:14:58 »
Grappig dat iemand anders er ook tegen aanloopt. Ik had dus ook een dcc centrale gebouwd. Onder de baan komen ook nog arduino's voor wissels en terugmelders.

Mijn eerste plan was om die Arduino's te voeden met de baanspanning. Dus ik dacht: gelijkrichten -> dc-dc converter en voila.

Dat was op het eerste zicht een goed idee. Maar...ik wilde massa detectie hebben. En om dat te laten werken moet de Arduino ground direct aan de railmassa hangen. Maar zou ik dat doen dan zou ik een van de 4 diodes in de gelijkrichter kortsluiten.

Hoe los ik dat op? Ik laat de H brug achterwege. Ik heb nu een N channel Mosfet en een P channel Mosfet die samen een push-pull circuit vormen. Om dit te laten werken moet ik behalve +12V ook echt -12V hebben.

Ik heb 2 identieke 12V voedingen die in serie staan. De aansluiting tussen die 2 dat is mijn 0V, dat is de common ground. De rails zijn hier ook aan verbonden. De puko's worden door het push-pull circuit omwisselend naar de +12 en -12V geschakeld.

Ik heb deze middag de print gefabriceerd en ik moet nog testen. Alleen de raspberry die de Arduino moet programmeren doet nog een beetje moeilijk...maar dat is een ander verhaal.

Wat ik trouwens nog niet heb opgelost is de kortuitbeveiliging. Ik kan nu niet meer zomaar een shunt weerstand inbouwen omdat ik geen H brug meer heb. Ik heb er nog geen oplossing voor bedacht. Die bedenk ik morgen. :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2020, 09:55:44 »
Goedemorgen iedereen,

Allereerst mijn dank voor de bijdragen tot nu toe.

Voorzover ik nu begrijp schijn ik niet helemaal duidelijk te zijn geweest in mijn opzet dus zal ik dat nogmaals proberen te verduidelijken in mijn eigen Jip en Janneke taal.

Datgene wat Karst voorstelt is inderdaad wat ik wil, een centrale cq DCC unit waarvan de uitgang is aangelsoten op de ingang van de EDITS booster. Ik heb het gehad over zelfbouw centrales (gewoon leuk om te doen en niet te gek duur), maar ik ben ook bijzonder gecharmeerd van de DR5000 met al zijn aansluitingen. Bij gebruik van de DR5000 zou ik voor de kortsluitmelding de DR5039 kunnen gebruiken welke ik op de Loconet B aansluit. Is dat probleem ook gelijk opgelost.
Blijft echter wel dat ook de DR5000 evenals de Arduino oplossingen een H-brug uitgang heeft. En je kan de forums doorspitten maar overal komt naar boven "SLUIT NOOIT EEN H-BRUG ZOMAAR AAN OP COMMON GROUND" en vandaar ook de optocoupler die er mijns inziens tussen moet. Voorzover mijn electronica kennis reikt (deze is van voor het buizen tijdperk) zal in het geval van de optocoupler 6N137 alleen de positieve flank worden omgezet met als resultaat alleen een postieve spanning naar de ingang van de booster (asymmetrisch). De EDITS booster verlangd echter een symmetrische spanning (+ en -). Maar misschien heb ik het heeeeelemaal verkeerd "so correct me if i'm wrong". dit is dus het specifieke punt waarop ik hulp vraag.

Voor diegenen met het advies om gescheiden voedingen te gebruiken, ja dat doe ik altijd en randaarde sluit ik nergens aan om lussen te voorkomen. Kost ff wat meer maar kan een hoop ellende schelen.

ik hoop dat een en ander nu wat duidelijker is. Soms zijn dingen in je hoofd makkelijker te begrijpen dan wanneer je het op papier moet zetten. Mochten er toch nog onduidelijkheden zijn of wil je dat ik het teken, vraag het.

Als toegift voor Bask185 m.b.t. kostsluitbeveiliging, kijk hier eens naar: https://www.lydo.nl/hobby/edits-booster-cde-interface/

Met vriendelijke groet,
Ron



Met vriendelijke groet,
Ron

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2020, 10:03:18 »
Waarom 10A zou mijn vraag zijn, je hebt het over een "baantje".

Ik snap dat zelfbouw leuk kan zijn maar toch. Pak een DR5033 booster, links en rechts in de aanbieding. Samen met de DR5000 (ook in de aanbieding, even googlen) heb je 2x 3A tot je beschikking. Maar ik realiseer me dat dat niet je vraag is.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2020, 11:44:56 »
.....en randaarde sluit ik nergens aan om lussen te voorkomen.
Heb je dan randaarde op de apparaten die je gebruikt? Dat komt bij modelspoor weinig voor.  En als er aan een apparaat een randaardestekker zit dan moet je die aarde aansluiten. Dat is een veiligheidsdingetje. Aardlussen kunnen bij audioapparatuur een probleem vormen, maar bij modelspoor is dat geen punt.

Hoe wil je de Editsbooster aansturen, uit welke uitgang van de DR5000?

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2020, 13:35:57 »
Hallo Ben,

Elke vraag kan zomaar relevant worden.  De reden is tweeledig.

  • De EDITS booster heb ik gewoon liggen, sterker nog, ik heb twee van die giganten liggen. En waarom nieuw kopen als je het al hebt liggen? Er zullen genoeg mensen zijn die voor de makkelijke weg gaan en alles nieuw kopen en gelijk 'plug and pray' willen spelen. Ik vind het leuk om dit soort zaken ook zelf te bouwen. Kijk eens naar al die fantatische initiatieven die er hobbymatig worden ontplooid en gewoon voor niets of tegen kostbaar gedeeld worden met de andere hobbyisten. Enkele voorbeelden zijn Koploper, ArCoMora en andere Arduino kanjers, de nimmer aflatende support van de ontwerper van de DR5000. Chapeau!
    En vaak zijn de zelfbouw zaken van een hogere kwaliteit dan van de gerenommeerde fabrikanten. Zie het illustrerende plaatje van de EDITS t.o.v. een Märklin booster.



  • Het "baantje" waar ik over spreek is wat ik momenteel als testbaan heb liggen nadat ik na 30 jaar weer had besloten om te hobby op te pakken. Vanuit jou standpunt bezien kan ik me de vraag heel goed voorstellen, maar de bedoeling is dat ik de een kleine 5x3 vol ga plakken met rails en daar 10 a 15 loks overheen wil laten denderen. En misschien pak ik de rest van de zolder er ook wel bij , nog eens 6 meter extra. Dus het 'baantje' had ik misschien iets beter moeten uitleggen.

Los van bovenstaande ben ik op dit moment bezig met een inventarisatie van wat technisch mogelijk is en daarvoor benodigd. In die zin lijkt mij een testbaantje een verstandige eerste stap ipv een complete grote baan neerleggen en dan maar eens kijken of het te automatiseren valt. En geloof me, wat was dat gaaf nadat ik mijn eerste lokdecoder had ingebouwd en de eerst ronde ermee had afgelegd, toendertijd nog met MRdirect. De lok kwam zelfs weer op hetzelfde punt uit zonder eerst 3 seinpalen te hebben geramd en een nog snel overstekende koe alvast gereed te hebben gemaakt voor het schap bij de AH.

Ik hoop dat hiermee je vraag voldoende is beantwoord.  Mocht je er off topic dieper op in willen gaan mag je me altijd een PBtje sturen.

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2020, 13:38:10 »
Hallo Klaas,

Ik wil gewoon de track uitgang van de DR5000 gebruiken om de EDITS booster mee aan te sturen. Dit uiteraard alleen als ik zou besluiten voor de DR5000 te gaan.

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2020, 15:02:46 »
Hallo Klaas,

Nog even reageren op je aardings verhaal. Mijn scoop hangt wel degelijk aan aarde en zodra je dan gaat meten kun je wel degelijk dingen opblazen. Maar helemaal met je eens, aarde is er niet voor iets.

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2020, 16:55:11 »
Ron, de hele elektrische toestand van je spoorbaan is toch vrij van aarde? Dan kun je rustig met een geaarde scoop werken zolang je die aarde op maar 1 punt aansluit. En als je een tweekanaalsscoop hebt kun je ook in differential mode werken.

Wat de koppeling van de track-out van de DR5000 naar de Edits booster betreft, ik heb daar wel een idee voor. Zal kijken of ik vanavond tijd heb om een schema uit te werken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2020, 19:42:54 »
Ik heb onderstaand schema in elkaar gezet. Als basis het originele schema van de Edits booster gebruikt.
Daarbij liep ik wel tegen een probleempje aan. De opto die je in je startbericht noemt is hier niet bruikbaar want die kan alleen maar naar V- sinken. Daarom hier de PC827 getekend. Ook daarmee zit het nog niet helemaal goed. Als nl. de ene opto aangestuurd wordt dan staat over de uitgang van de andere de volle voedingsspanning van 40V en volgens de datasheet mag die maximaal 35V zijn. Ik heb nog geen geschikte opto gevonden die meer spanning aankan.


GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: H-brug naar common ground
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2020, 08:27:51 »
Dag Ron,

Je hebt de CDE interface op lydo.nl al gezien. Kan je vertellen waarom  je die niet kan gebruiken?
Ik kwam een aantal problemen tegen tijdens het testen die ik niet van te voren verwachtte (zie de manual). Het ontwerp is uit de losse pols gedaan en kan echt wel wat efficienter, maar het werkt wel  :)

Ik heb ook eerst geprobeerd om direct de uitgang van de DR5000 aan te sluiten op de booster, alleen werkt de kortsluitbeveiling dan niet.
Als je met een arduino overweg kan gaan, zou je deze kunnen gebruiken voor de loconet interface en de edits logica. Genoeg pinnen voor twee edits booster aansluitingen en evt noodstop knoppen.

Succes,

Gertjan
Met vriendelijke groeten,  Gertjan