Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Lenz LF101XF functiedecoder valt uit, reset door spanning te onderbreken.  (gelezen 3172 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Een Silberling stuurstandrijtuig (Lima H0) heb ik in 2009 voorzien van binnenverlichting (led-strip) en front-/sluitseinverlichting met leds.
Dit alles heeft 11 jaar lang probleemloos gefunctioneerd.
Maar nu niet meer.

Met een rijdende rijtuig valt de decoder om de haverklap stil. Alle functies vallen uit.
Het lijkt erop dat dat bij de minste of geringste stroomonderbreking gebeurt (ondanks dat de stroom van alle 8 wielen wordt afgenomen).
De decoder lijkt dan dood.
De enige manier om de decoder te reactiveren is om de digitale spanning te onderbreken en vervolgens weer aan te zetten.

Heeft de decoder z'n beste tijd wellicht gehad?
Heeft iemand van jullie misschien soortgelijke ervaringen en/of een idee wat er aan de hand is?

Ben benieuwd.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 22:06:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2020, 22:00:37 »
Geen reacties :(
Hopelijk dan wel op een andere vraag ;D

Groet, Bas

VvKan

  • Gast
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2020, 14:23:49 »
Testen.
Verbindt de aanvoerdraadjes van de draaistellen naar de decoder direct met de voeding (DCC) van de baan.  Kijk wat er gebeurt.  Blijft de zaak in orde, dan ligt het dus mogelijk niet aan de decoder, maar aan de stroomafname van de wagon.
Dat een decoder er zelf mee ophoudt als er teveel storing in de voeding is, is een soort zelfbescherming.  De decoder kan maar een bepaalde hoeveelheid storing aan, daarna schakelt hij af.
Als alles bij het testen in orde blijft, dan de stroomafname nakijken.  Schoonmaken, zo nodig contact strips vervangen.  Ik kan me voorstellen, dat de stroomafname na 11 jaar te wensen overlaat, oftewel vervuild of zelfs versleten is.
Veroniek.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2020, 21:36:16 »
Dank voor je reactie Veroniek!

Het zou me eerlijk gezegd verbazen als het aan de stroomafname ligt.
De stroomafname is namelijk jarenlang ondermaats geweest, doordat (de zelf gefabriceerde) contactstrips van fosforbrons niet stabiel vast zaten.
Ik heb toen nooit de geschetste problemen gehad.

Het rijtuig rijdt nu al weer wat langer rond met beter vastgezette contactstrips en heeft daarmee een veel betere stroomafname.
Sinds kort ging het dus ineens mis met de decoder.
Het zou misschien nog wel zo kunnen zijn dat er iets van de bedrading losgeschoten is.

Ik zal het rijtuig binnenkort eens onderwerpen aan een nadere inspectie.

Groet, Bas

VvKan

  • Gast
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:46:33 »
Niet alleen inspecteren:  testen !

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2020, 14:26:39 »
buffercondensator defekt ? Als die er al opzit tenminste
Greetings,salutations,groetjes,

VvKan

  • Gast
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2020, 16:42:54 »
Heeft geen mogelijkheid voor een buffer op de decoder.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2020, 17:07:54 »
Dank voor jullie meedenken.

Eerst dan maar een "basistest" uitgevoerd.

Alle wielen van beide draaistellen dragen bij aan de stroomafname.
Per zijde heb ik gecontroleerd of de respectievelijke wielen met elkaar verbonden zijn. Dat blijkt (gelukkig) het geval.
Daaruit concludeer ik dat de stroomafname optimaal is en in principe oké is.
Het lijkt me daarom onwaarschijnlijk dat de decoder structureel geen spanning zou krijgen.

Er zou in het uiterste geval natuurlijk een aansluitdraad op de decoder zelf los kunnen zitten. Maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat de decoder na uitval steeds weer tot leven is te wekken door de centrale even uit te schakelen en daarna weer in te schakelen.

Het klopt Veroniek, dat er geen stroombuffer op de decoder kan worden aangesloten. De lichtstrip voor de binnenverlichting is overigens wel voorzien van een condensator.

Groet, Bas

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2020, 17:18:47 »
Bas, leg het probleem eens voor bij Lenz. Zou mij niet verbazen als hij wordt vervangen.

Wiebe

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2020, 17:49:36 »
kan je daar een fabrieksreset op uitvoeren ? Zou dat anders eerst proberen.Je weet nooit.Gebeurd met een esu ook wel eens dat hij dat nodig heeft omdat hij raar doet.Trouwens zou dat bij sommige mensen ook moeten kunnen  :) :) :)
Greetings,salutations,groetjes,

VvKan

  • Gast
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2020, 20:55:34 »
Lenz vervangt geen functie decoders meer:  die hebben ze al langere tijd niet meer.  Ze worden ook niet meer gerepareerd.
Bron:  mijzelf. Enige tijd geleden zelf aan de hand gehad.
Veroniek.

VvKan

  • Gast
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2020, 20:59:04 »
Testen door rechtstreeks de baanspanning op de decoder te zetten.  Al is het maar om iets anders uit te sluiten.
Maar mocht de decoder dan toch nog problemen geven, dan kun je er van uitgaan, dat het einde verhaal is.
Veroniek

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Probleem functiedecoder Lenz LF101XF
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:45:45 »
Allereerst nog even dit: een reset had ik eerder al eens gegeven.
Die had dus geen effect.

Het begint steeds vreemder te worden.

Toen ik het rijtuig op de baan liet rijden, zag ik dat de stroomafname toch niet optimaal was.
Daarom heb ik de fosforbronzen contactstrips nog eens bijgebogen zodat ze gegarandeerd contact maken met de wielen.
Het leek er toen in eerste instantie op dat het probleem verholpen was....
....totdat de verlichting ineens toch weer uitviel.
Op dat moment lijkt de decoder dood, onbereikbaar voor welk commando dan ook.
Even simpel stroomloos zetten en dan de stroom er weer op -> en de decoder functioneert weer normaal.

Het vreemde is dat loc (V100 met Silver Direct van Lenz) die het rijtuig aan de haak heeft, op een vergelijkbare wijze reageert, namelijk zo:
Als je de stroom er na het stroomloos zetten weer op zet, dan blijkt de verlichting van de loc ineens niet meer te branden (terwijl de functiedecoder van het rijtuig juist wèl tot leven is gewekt). Als loc en rijtuig vervolgens nogmaals stroomloos gezet worden en daarna weer onder stroom, dan functioneert ook de loc weer.
Ik moet erbij zeggen dat ik met de bewuste V100 verder nooit problemen heb.

Het wordt nog vreemder.

Want ik heb vervolgens ook testen gedaan met 2 andere locs. Een loc met een ESU LoPi 4.0 en een andere loc met een ESU Loksound 2.0.
De functiedecoder van het stuurstandrijtuig blijkt (rara) getrokken/geduwd door deze locs zonder problemen te functioneren(!)
Ik kan hier geen verklaring voor bedenken.

Het is wel zo dat ik nog niet langdurig getest heb. Dus wellicht kom ik al snel met een teleurgesteld bericht dat de functiedecoder ook achter deze locs kuren blijft vertonen......(wat op zich heel logisch zou klinken).

Als er verder nieuws is dan krijgen jullie dat te horen.

Maar ik ben natuurlijk ook nu al benieuwd naar jullie reacties.

Groet, Bas

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LF101XF functiedecoder valt uit, reset door spanning te onderbreken.
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2020, 10:52:30 »
Kan ik zo ook niks van maken, maar ik denk dat er iets veranderd is cq. dat je iets veranderd hebt, waarna de problemen zijn opgetreden. Dus allereerst je gedachte laten gaan over het verschil tussen voor en na.
Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn (echt niks veranderd), dus dan gaan we maar testen.
Alles van de baan, geen enkele andere stroomverbruiker.  Stroomverbruik en spanning meten. Stroomverbruik ?, waardoor ?
Lok V100 met Silver decoder laten rijden.  Problemen ?
Alleen de stuurstand, baanspanning rechtstreeks op de decoder. (geen andere gebruiker, dus niks op de baan) Problemen?
Alleen stuurstand op de baan, geen loc.  Problemen ?
Stuurstand met de hand of anderszins laten bewegen (touwtje trekken)  Problemen ?
V100 op de baan, los van de stuurstand.  Problemen ?
V100 laten rijden, stuurstand staat stil. Problemen ?
V100 staat stil, stuurstand met de hand bewegen.  Problemen ?
V100 aan de stuurstand koppelen en rijden (geen andere gebruikers).  Problemen ?
Welke decoder nummers hebben de V100 en de stuurstand ? Welk digitaal systeem gebruik je ? Heb je meerdere handregelaars aangesloten ?  Staan de decoders van de andere loc's op alleen DCC ?  Staat Railcom aan of uit ?  Staat analoog in de decoders aan of uit ?
Kortom:  aan het werk, maar begin nou eens eerst met de draadjes rechtstreeks op de decoder, zoals ik al eerder gevraagd heb.

Overigens denk ik, dat simpelweg de functie decoder defect is.  Een andere installeren (bv. Lenz Standard in functie decoder modus) zou misschien meteen de oplossing bieden in plaats van ellenlang te blijven zoeken naar een probleem, dat mogelijk toch door de decoder veroorzaakt wordt. Die is 11 jaar oud en heeft (naar het verschijnsel te zien) al veel voor zijn kiezen gehad.
Veroniek.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Lenz LF101XF functiedecoder valt uit, reset door spanning te onderbreken.
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2020, 21:17:18 »
Dank voor je meedenken Veroniek!

Ik snap dat je graag het effect zou willen weten van een rechtstreekse aansluiting van de spanning op de decoder.
Het is alleen zo dat ik daar dit al zeker 25 jaar oude rijtuig van Lima voor moet openmaken. Bij het digitaliseren, 11 jaar geleden, bleek het nodig om het dak enigszins vast te lijmen. Het rijtuig is fraai uitgevoerd, zeker voor die tijd, maar dus wel kwetsbaar.
Ik wil het rijtuig niet eerder openbreken nadat vrijwel zeker is dat de decoder moet worden vervangen.

Inmiddels heb ik wat andere tests uitgevoerd die misschien wel weer nieuw licht op de zaak werpen.
Het bleek dus dat met andere loc’s dan de V100 de functiedecoder probleemloos functioneerde.
Ik heb het daarom - voor de zekerheid -  toch maar weer eens geprobeerd met de bewuste V100. Toen bleek de functiedecoder al uit te vallen nog voor de loc het (stilstaande) rijtuig had bereikt. Deze test heb ik een aantal keren herhaald. Met steeds hetzelfde resultaat: de functiedecoder die uitvalt en weer tot leven te wekken is door de spanning te onderbreken.
   
Vervolgens heb ik dezelfde test uitgevoerd met een V200 die het stuurstandrijtuig in de trein had toen de functiedecoder voor het eerst uitviel. Het resultaat was identiek aan dat van de test met de V100.

Toen was ik vervolgens wel benieuwd in hoeverre het rijden van de V200 op de baan sowieso van invloed was op de functiedecoder. Die invloed bleek tamelijk gering. De V200 kon rustig op grote afstand van het stuurstandrijtuig rijden zonder de decoder uit te schakelen.
De V200 kreeg pas op zo’n anderhalve meter afstand (geen corona ;D) van het stuurstandrijtuig invloed op de decoder.
Daarna heb ik dezelfde test ook uitgevoerd met de V100. Ook hierbij binnen anderhalve meter van het stuurstandrijtuig de kans dat de decoder uitvalt.

Dezelfde tests met de V100 en V200 heb ik vervolgens ook nog op een ander spoor gedaan om zeker te weten dat de oorzaak niet specifiek in het spoor gelegen is.

Toen was dus de grote vraag of er meer locs zijn de decoder uitschakelen. Het antwoord daarop is vooralsnog: nee.
De volgende vraag rijst dan wat de V100 en V200 met elkaar gemeen hebben wat andere locs niet hebben. Dat is lastig te beantwoorden.
Het zijn beide modellen van Roco van zo’n 25 tot 30 jaar oud. De V100 heeft een Silver Direkt decoder van Lenz. De V200 een oude LokPilot van ESU v2.0.
Misschien een vervuilde motor die stoorsignalen afgeeft? De V100 staat op de nominatie voor een schoonmaakbeurt van de motor. Maar daar moet ik even tijd voor maken.

Het “losse” stuurstandrijtuig kun je over het spoor bewegen wat je wilt, maar de decoder blijft functioneren. Ook wanneer het rijtuig even geen spanning heeft.
Een slechte stroomvoorziening kan daarom volgens mij nooit de oorzaak zijn van het fenomeen.

Nog even naar aanleiding van je vragen.
Ik rijd enkelvoudig DCC met de Multimaus. Alle decoders zijn bij voorkeur DCC of anders multiprotocol (ingesteld op automatisch systeemherkenning). De decoders staan ingesteld op analoog aan. Ik gebruik geen Railcom.

Tot zover nu maar even.

Groet, Bas