Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 11:05:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
  

Auteur Topic: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)  (gelezen 5825 keer)

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #30 Gepost op: 17 juli 2020, 10:12:33 »
bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #31 Gepost op: 17 juli 2020, 11:51:33 »
Inderdaad, ik dacht ook altijd dat zonder luchtdruk de remmen met veren o.i.d. werden aangespannen. Toch leuk om hier altijd weer iets nieuws te leren  :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2020, 13:15:03 »
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Nee, dat is niet helemaal waar het remkraan noodbedrijf voor bedoeld is :)

Moderner materieel heeft zoals hier beschreven al een rij/rem handel, die is elektrisch uitgevoerd en bediend via elektrische weg elders de daadwerkelijke remkraan die de pneumatische handelingen uitvoert naar de treinleiding toe.

Remkraannood bedrijf is puur bedoeld om als er een elektrisch probleem is waardoor de remkraan niet meer werkt, terug te kunnen vallen op een zeer simpele uitgevoerde remkraan in de cabine om de trein toch van zijn plek af te kunnen krijgen.

Het zou hier niets uitgemaakt hebben, want in elke cabine moet ook mogelijkheid zijn om een noodremming in kunnen inzetten buiten de remkraan om.
Klassiek materieel had vaak gewoon een aftakking van de treinleiding in de cabine met simpelweg een kraan erop (je werd dan wel gelijk doof, maar je krijgt je trein wel tot stilstand :p ), nieuwer materieel heeft vaak gewoon een noodstop achtige knop die direct de treinleiding ontlucht.

Ongetwijfeld heeft de Machinist dus wel ergens een noodremming bediend want daar zijn dus meerdere mogelijkheden voor, maar kennelijk heeft er dus iets gefaald aan het remsysteem daarna  :(

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Altijd leuk als je zo'n lang verhaal aan typen bent  8)
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 13:40:41 door Thom »