Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack  (gelezen 9744 keer)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Soms heeft een nieuwe modelspoor-aanwinst niet direct met de trein te maken, maar vergroot die wel je treinplezier...

Ik werd gewezen op software die een koud kunstje maakt van focus stacken: oftewel: veel meer scherpte in een beeld krijgen.

Als je weleens met een macrolens hebt gefotografeerd, ken je het wel: op een klein stukje is de foto prachtig scherp, en de rest is vaag: wil je een loc van voor tot achteraan scherp krijgen, en dan lukt dat niet. Laat staan een treinstel of een hele trein.

Maar daar is - zo hoorde ik via een tip vandaag - software voor. Maak (op statief!) foto's van voorgrond tot achtergrond, en laat de computer er één beeld van maken.

Affinity photo heet het programma dat ik nu tien dagen ter free trial heb binnengehaald... Ik begrijp dat het ook in Photoshop kan, en in programma's als Helicon. En zo zijn er nog wel meer. De zoekterm die je nodig hebt heet "Focus Stacking".

Daar heb ik vanmiddag wat mee zitten spelen en ik ben heel blij met het resultaat...



In dit draadje ga ik vaker mijn treinenfoto's delen, iets vertellen over de gebruikte technieken. Lees en schrijf vooral mee!

Syb
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 21:07:10 door Bert van Gelder »
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Ik zal zorgen dat de BR snel weer zijn weg naar huis terug vind, voor de foto's
Nog een paar frummeltjes...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Met een 70mm lens, lange sluitertijd, hoge resolutie en voldoende afstand krijg je ook best een stevige scherptediepte.
Omdat je een hoge resolutie kiest kan je makkelijk een compleet scherpe uitsnede maken van een lange trein.
Tenminste zo probeer ik het altijd en dat lukt best aardig ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Ja, het kan ook in Photoshop ;-)

Focus stacking werkt op zich prima, maar het gaat niet altijd even perfect. De software heeft nog wel eens moeite bij fijne structuren, zoals bij het door de takjes van een boom heen fotograferen. Helemaal van voor tot achter scherp is overigens best onnatuurlijk. Het is mooier om toch iets van onscherpte te houden.

De scherptediepte van je foto hangt direct af van de afstand tot de lens en van je diafragma (niet van je sluitertijd). Hoe verder van de lens, des te groter je scherptediepte wordt. Hoe kleiner het diafragma (hoe hoger het getal), des te groter je scherptediepte wordt. Om een beetje een scherpe foto van je modellen te maken, ga je het diafragma zover mogelijk dichtknijpen. Bijvoorbeeld naar F22 of hoger. De consequentie is dat je sluitertijd navenant langer wordt; er komt immers minder licht de lens binnen. Je komt al snel onder de 1/60 sec terecht en dan wordt een statief bijna onvermijdelijk. Het helpt ook om een langere lens te gebruiken en wat verder van je model af te gaan staan. Hier druk je wel het perspectief in elkaar. Door het diafragma te knijpen kun je zonder focus stacking aardig scherpe foto's maken. Overigens werkt focus stacking beter als je foto's met een flinke scherptediepte gebruikt.

Succes! Huib
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 23:57:57 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Ha Gerard, heb op je Flickr gekeken. Inderdaad mooi! Ik vind dat beeld van je 042 met zelflossers heel netjes. Is dat met de 70mm genomen?

Ik vind het leuk om met verschillende technieken te experimenteren. De groothoek werking van een 35mm lens vind ik fraai, maakt locomotieven lekker imposant. Zoals deze:



En je hebt gelijk dat het prima mogelijk is om voor het web bruikbare afbeeldingen te maken zonder ingewikkelde programmatuur. De meeste mensen bekijken de plaatjes op hun telefoon of tablet. Dus klein is fijn. De kunst is dan om bij het fotograferen meer afstand te nemen, en dan 'slechts' een deeltje van het kader te gebruiken. Die superhoge resolutie is vaak nergens voor nodig.

Maar wel leuk.  ;D

@Huib, daar heb je ook gelijk in. Ik ben aan het experimenteren met een close up van een BR03-wiel. Dan moet je nog wat handmatig corrigeren op de output van de software. Spaakjes en zo zijn ook lastig voor de automaat. En toch gaat dat een stuk sneller dan álles handmatig corrigeren in GIMP... en over dit resultaat was ik wel tevreden.



En ik ben het nog niet zo gewend, dat ik zowel in het voorste als in het achterste wiel deze scherpte zie:



Kortom: het is nergens voor nodig, en voor webtoepassingen heb je het waarschijnlijk niet nodig. Maar leuk is het wel!

En daar hebben we de hobby voor, niewaar?






 
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2020, 02:02:46 door Syb030 »
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Voor close-up foto’s heb ik een macro extension tube gekocht (voor reflex camera’s). Niet duur en je kunt nu met de neus van je camera echt heel dichtbij komen. Er zijn van die laaggeprijsde Chinese setjes met 3 verschillende lengtes, al heb ik zelf uiteindelijk toch nog die van Canon gekocht.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Misschien tegenwoordig achterhaald ,maar een jaar of 20 geleden stonden er in de Modelrailroader z.g.n. "Pinhole  " foto's. Ik weet de diafragma waarde niet ,maar die was mss wel 80 of zo.
Dat kon dus bij reflexcamera's , een plaatje met een klein gaatje in plaats van de  lens.
Belichtingstijd evenredig langer.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Er zijn ook digitale camera's die focus stacking 'gewoon' in hun menu hebben staan. Die kunnen een hele reeks foto's snel achterelkaar maken, met steeds een iets andere brandpuntsafstand, en daarna deze foto's laten samensmelten tot één haarscherpe foto van voor tot achter. En dat vol automatisch.
Mijn Lumix DC-G9 doet dat echt perfect.  (y)
Rob Moerkerken

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Om een beetje een scherpe foto van je modellen te maken, ga je het diafragma zover mogelijk dichtknijpen. Bijvoorbeeld naar F22 of hoger.
De consequentie is dat je sluitertijd navenant langer wordt; er komt immers minder licht de lens binnen. Je komt al snel onder de 1/60 sec terecht en dan wordt een statief bijna onvermijdelijk.
1. Het risico van zulke hoge F-getallen is dat de meeste lenzen dan de grootste imperfecties aan het licht brengen, waardoor het resultaat eerder slechter dan beter kan worden (verlies van scherpte).

Dat statief is sowieso noodzakelijk, anders kun je nooit met focus-stacking aan de gang. Je moet immers het standpunt exact gelijk houden.

@ Rob Moerkerken: mijn GH5 heeft zelfs een 'post focus' functie. Als ik het goed begrijp worden er 30 foto's genomen, automatisch met verlopend focuspunt. Op de computer aan jouw later de taak de foto met het juiste focuspunt te kiezen door op een bepaald punt te klikken. Daarna kun je instellen hoe groot de scherptediepte moet zijn.
Zowel die functie als de focus-stack functie (die er bij mij vast ook in zal zitten...) heb ik nog nooit gebruikt. Ik ben teveel gewend aan m'n voorgaande toestel wat ik 13 jaar gebruikt heb en gewoon een fotocamera was die autofocus toe kon passen ;)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Ha Gerard, heb op je Flickr gekeken. Inderdaad mooi! Ik vind dat beeld van je 042 met zelflossers heel netjes. Is dat met de 70mm genomen?
Inderdaad 70 mm, f22, 0,8 sec, ISO 400 origineel formaat 7360x4912
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 676
Als dat om dit beeld gaat https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/49661668788/      ben ik nou niet echt kapot van de scherpte.

Hier een paar van de mijne, met focusstacking, 105 mm macro fullframe diafragma ca f8 voor maximale scherpte iso 100 : http://www.borotof.nl/model  Beelden overigens puur als registratie, zal volgende keer de stofjes beter wegpoetsen ;-)

grtz rob

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Nee, volgens mij wordt deze bedoeld en die is ook nog lang niet optimaal  :P
Maar ik ben geen liefhebber van macro met grote kunstmatige scherptediepte.
Verschillende gefocusstackte (?) vindt ik ook niet van voor tot achter scherp, bijv. de foto van (toevallig ook) een 042er  (niet om flauw te jij-bakken) ;)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Dit kan ook.
Met een groothoeklens (14mm), op statief, en dan lang belichten. Mijn Pentax K1 met Pixel shift resolutie maakt foto's van 7360 x 4912 px.

Het hele kader wordt dan zo: de loc krijgt ongeveer 1/3 van de kaderbreedte = 2.400 pixels.



Nabewerking in Lightroom geeft ook  best veel scherpte, zie deze kop en staart in 100% pixelgrootte:



En dit is dus zonder stacking.


----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Voor mooie statie portretten kan je prima een goede camera en lens gebruiken. Maar op de baan kan je er niet altijd makkelijk bij. Dan is een telefoon best wel handig.
Deze foto is gemaakt met een iPhone 11 Pro, 5 plaatjes die met HeliconFocus gestackt zijn.



De iPhone past mooi onder de bovenleiding. Hier kan ik geen gewone camera bij krijgen. Als ik mijn Canon 5Dmk2 op een statief naast de baan plaats dan staat altijd iets in de weg (in dit geval het perron en andere onderdelen).

Groeten,
Lolke

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Die's mooi!

De beperkte omvang van de iphone is op de modelbaan wel een voordeel. Gaaf om daar een stack te maken.
Het resultaat geeft het gevoel dat je aan alle kanten door deze modelwereld bent omgeven.  (y)
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------