Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door Gerke
Vandaag om 16:56:53
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
Vandaag om 16:51:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 16:41:56
Benelux-forum Kalender 2021 door Martin Welberg
Vandaag om 16:16:45
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 16:15:44
Frans loodsje et cetera door Ric
Vandaag om 16:04:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 15:44:49
Automatische koppeling door Peter Kleton
Vandaag om 15:03:45
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 14:55:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:52:00
Reichsbahn tijdperk II door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:18:55
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
Vandaag om 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 13:49:07
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 13:29:45
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 12:48:29
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
Vandaag om 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
Vandaag om 11:52:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:10:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
Vandaag om 10:32:37
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door nighttrain1
Vandaag om 09:29:17
NL baan: Frotterdam in h0 door Mcn1986
Vandaag om 08:52:26
Doornvliet door Hans Mol
Vandaag om 08:43:37
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 00:29:25
Projekt 083-338 door 44
06 augustus 2020, 23:25:21
VERPLAATST: Gezocht cabine trapjes Roco plan T door Bert van Gelder
06 augustus 2020, 23:09:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
06 augustus 2020, 23:00:08
  

Auteur Topic: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken  (gelezen 846 keer)

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Sinds kort help ik een vriend zijn Trix-Express-modelbaan te ontwerpen. Drie loc's tegelijk door bovenleiding. Echter geen bovenleiding op hele baan. Hoe ontwerp ik een automatische beveiliging die voorkomt dat bij een verkeerde wisselstand een trein met bovenleiding uit het bovenleidingstraject rijdt naar een tweespoortraject?
Dank, FLinn
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 13:18:12 door Bert van Gelder »
Dank en groet, FLinn

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2020, 00:49:06 »
Ik neem aan dat je analoogrijder bent. Schakelcontact op de stand van de wissel die de bovenleiding van het traject net voor de wissel spanningsloos zet als de stand van de wissel niet goed is. Als de wissel geen schakelcontact heeft kan je een bistabiel relais parallel zetten met de spoel van de wissel.
Als je digitaalrijder bent met de pc dan lost de software dit op.

Mvg,  Patrick

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2020, 11:26:58 »
Ja, het gaat om een analoog bestuurde baan. Dank voor de tip.
Maar, volgende probleem: Het gaat om maar twee situaties op de baan. Eén bovengronds en in het zicht. Dus daar zal de stilstand worden opgemerkt en kan de 'dienstleider' de wissel op de veilige stand zetten. Maar de andere is onder de tafel in het schaduwstation, waarvan twee van de zes sporen geëlektrificeerd zullen worden. Als daar een bovenleidingstrein stil gaat staan en je hebt dat niet in de gaten, kan er een keer iets achterop botsen. Natuurlijk op te lossen met een blokbeveiliging aan de ingang van het schaduwstation. Maar één of andere bezetmelding zou ook goed zijn. Hoe ontwerp ik een bezetmelding voor een stilstaande trein op dat stopvak in de bovenleiding?
Dank en groet, FLinn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19292
    • Pagina van klaas
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2020, 11:54:11 »
Parallel over het contact dat de bovenleiding afschakelt zet je een weerstand met led. Als er een bovenleidingtrein onder dat afgeschakelde stuk komt zal de led gaan branden. De stroom loopt dan ook door de loc, maar die stroom is zo klein dat de loc daarvan niet gaat rijden.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2020, 12:02:24 »
Heel mooi. Veel dank.

Het toeval wil dat ik tijdens uw typewerk net het draadje zat te bekijken waarin u beschrijft hoe u Heuvelland aan het maken bent. Indrukwekkend voor de relatieve leek die ik ben. Ik ga een vriend, die vooral goed is in scenery, helpen met zijn baan. En het is al een tijd geleden dat ik hetzelfde bij een andere wederzijdse vriend heb gedaan. Toen Märklin M-rails, nu Trix-Express. Een hele uitdaging. Zelf ben ik geen treinen- maar een klokkenman. Maar de elektr(oni)sche uitdagingen spreken mij erg aan.
Nogmaals dank.
Dank en groet, FLinn

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2020, 12:54:59 »
Zelf ben ik geen treinen- maar een klokkenman.
Ik ben zelf beroepshalve en hobby-matig een elektronica-man maar ik heb enorm veel bewondering voor (fijn-)mechanica. Kan ik me uren op vergapen  ;)

mvg, Patrick

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1070
    • Dwangrail.nl
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2020, 16:57:43 »
Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, om alleen de trein met bovenleiding te voorzien van een magneet, en een glasschakelaar in de baan om de wissel goed te sturen.
Dan laat je de loc zelf denken.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2020, 18:26:35 »
De oplossing van Klaas Zondervan bracht mij op een verder idee: Wij hebben weliswaar in principe ervoor gekozen stopvakken alleen te maken door te isoleren middenrail, en natuurlijk aan het eind van de opstelsporen in het schaduwstation van die stopvakken te plaatsen, maar als ik daar ook de bovenleiding en de rails isoleer kan ik een bezetmelding maken die aangeeft van welke van de drie rijstromen een loc in het stopvak staat. Ik wil dat stopvak voeden via twee parallelle monostabiele relais, met samen 4x omschakeling waarvan drie te gebruiken voor de bezetmelding. In de bezetstand (NC = normal closed) vindt de loc in het stopvak de twee rails en de bovenleiding gevoed door een extra spanning uit een gelijkstroomadapter van een paar volt gezet op de twee rails en de bovenleiding, elk via een eigen kleur led met uiteraard een voorschakelweerstand, de nul op de middenrail. De trein stopt en geeft via zijn eigen aansluiting, rail links of rechts of bovenleiding, een klein stroompje door zonder te gaan rijden (dank Klaas Zondervan). Een drukknop op het bedieningspaneel zet de relais om en de op NO (normal open) gezette volledige rijstroom doet de trein het stopvak verlaten. Daarna valt de relais terug, maar branden de ledjes niet meer. Wachten op de volgende trein.
Klopt mijn redenering? Maak ik een denkfout? Ik heb de extra permanente voeding bedacht om niet afhankelijk te zijn van de variabele rijstroom op de hoofdbaan.

Dank en groet, FLinn

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2020, 18:29:28 »
Van het echte klokkenmakersvak heb ik niet veel verstand, omdat ik juist in (vroege) electrische klokken doe. Combinatie dus van gelukkig eenvoudige electronica, een beetje mechanica en verder geduld en gezond verstand. En poetsen.
Dank en groet, FLinn

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2020, 18:30:25 »
Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, om alleen de trein met bovenleiding te voorzien van een magneet, en een glasschakelaar in de baan om de wissel goed te sturen.
Dan laat je de loc zelf denken.

Groeten Arjen

Dat opent weer nieuwe mogelijkheden. Ik ga studeren.
Dank en groet, FLinn

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2020, 18:56:46 »
Als je, zoals je zelf aangeeft, detectie doet in middengeleider en bovenleiding dan kan je dit ook gebruiken om de wissel om te zetten nasr een spoor met of zonder bovenleiding.

Mvg, Patrick

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 737
  • Metrop-Märklin
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2020, 19:24:24 »
Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, om alleen de trein met bovenleiding te voorzien van een magneet, (...)
Kleine variant daarop: magneet in pantograaf, hallsensor in bovenleidingdraad?
ik doe dat met korte pendeltreinen om ze van hoofdbaan via wissel op kopsporen te zetten.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2020, 00:49:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail