Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken

(1/3) > >>

FLinn:
Sinds kort help ik een vriend zijn Trix-Express-modelbaan te ontwerpen. Drie loc's tegelijk door bovenleiding. Echter geen bovenleiding op hele baan. Hoe ontwerp ik een automatische beveiliging die voorkomt dat bij een verkeerde wisselstand een trein met bovenleiding uit het bovenleidingstraject rijdt naar een tweespoortraject?
Dank, FLinn

Patrick Smout:
Ik neem aan dat je analoogrijder bent. Schakelcontact op de stand van de wissel die de bovenleiding van het traject net voor de wissel spanningsloos zet als de stand van de wissel niet goed is. Als de wissel geen schakelcontact heeft kan je een bistabiel relais parallel zetten met de spoel van de wissel.
Als je digitaalrijder bent met de pc dan lost de software dit op.

Mvg,  Patrick

FLinn:
Ja, het gaat om een analoog bestuurde baan. Dank voor de tip.
Maar, volgende probleem: Het gaat om maar twee situaties op de baan. Eén bovengronds en in het zicht. Dus daar zal de stilstand worden opgemerkt en kan de 'dienstleider' de wissel op de veilige stand zetten. Maar de andere is onder de tafel in het schaduwstation, waarvan twee van de zes sporen geëlektrificeerd zullen worden. Als daar een bovenleidingstrein stil gaat staan en je hebt dat niet in de gaten, kan er een keer iets achterop botsen. Natuurlijk op te lossen met een blokbeveiliging aan de ingang van het schaduwstation. Maar één of andere bezetmelding zou ook goed zijn. Hoe ontwerp ik een bezetmelding voor een stilstaande trein op dat stopvak in de bovenleiding?

Klaas Zondervan:
Parallel over het contact dat de bovenleiding afschakelt zet je een weerstand met led. Als er een bovenleidingtrein onder dat afgeschakelde stuk komt zal de led gaan branden. De stroom loopt dan ook door de loc, maar die stroom is zo klein dat de loc daarvan niet gaat rijden.

FLinn:
Heel mooi. Veel dank.

Het toeval wil dat ik tijdens uw typewerk net het draadje zat te bekijken waarin u beschrijft hoe u Heuvelland aan het maken bent. Indrukwekkend voor de relatieve leek die ik ben. Ik ga een vriend, die vooral goed is in scenery, helpen met zijn baan. En het is al een tijd geleden dat ik hetzelfde bij een andere wederzijdse vriend heb gedaan. Toen Märklin M-rails, nu Trix-Express. Een hele uitdaging. Zelf ben ik geen treinen- maar een klokkenman. Maar de elektr(oni)sche uitdagingen spreken mij erg aan.
Nogmaals dank.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie