Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:12:54
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)  (gelezen 5840 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2020, 17:02:32 »
Ze hebben hem laten ontsporen zou sloffen niet makkelijker geweest zijn? Of gaf de diesel nog tractie.

Mvg Johan

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6487
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2020, 17:09:44 »
Leuk ding trouwens om om te bouwen van een Lint. Al dan niet met rookgenerator van onderen...
Boomshanka!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2020, 17:12:07 »
Citaat
Er konnte erst nach 28 Kilometern bei Gengenbach mit Hilfe von Bremsklötzen auf ein Abstellgleis geleitet und schließlich gestoppt werden – dabei entgleiste der Zug.
ik lees dat als ze hebben m op een zijspoor laten lopen waar wel remsloffen op gelegd waren maar dat heeft m niet voor t eind van t spoor tot stilstand gebracht, al ist een beetje raar omschreven, maar ja spoortermen en media enzo.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2020, 17:13:33 »
Men sprak van meerdere pogingen tot laten stoppen. En ik zag ook ergens dat er van die gele slofjes onder lagen. Mogelijk bij de laatste poging neergelegd voor het bewust ontspoorde.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2020, 17:33:19 »
Voor omzetting in model zouden de koppen van Fleischmann Modus stuurstandrijtuigen gebruikt kunnen worden.
De kopvorm van de Baureihe 711.1 is afgeleid van „Innovationszug“ van DB Regio.
Maar zal een flinke klus wezen.
Een handig persoon heeft deze al in N-spoor gemaakt: http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de/
Met vriendelijke groet, Maarten

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2020, 18:32:08 »
Je komt zeker niet uit de "professionele treinen wereld"? Nooit van de een federspeicher gehoord? Bijna al het moderne materieel is er tegenwoordig mee uitgerust, zeker tractievoertuigen.

L**koek
Ook Goedemiddag  ???

Jazeker heb ik wel van een veerdruk gestuurde parkeerrem gehoord om maar even gewoon in het Nederlands te praten, alleen leek mij dat niet zo relevant in dit verhaal omdat ik het A. ook niet te ingewikkeld wilde maken hier en B. we helemaal geen weet hebben of die machine daar daadwerkelijk van voorzien was.

Daarnaast geldt ook daar hetzelfde voor, die dingen zijn dikwijl elektrisch aangestuurd en dus is de kans groot dat door de brand de aansturing verloren is gegaan.

Verder kun je je afvragen 1 of 2 van deze parkeerremmen nog nut hebben als het al reeds mis gegaan is, die dingen zijn bedoeld om een trein niet te laten rollen vanuit stilstand maar dat is heel wat anders dan een reeds rollende trein tot stilstand krijgen.

En toevallig ben ik wel degelijk werkzaam in de treinen wereld, dus een beetje vreemde aanname van je om die conclusie te trekken op dit simpele verhaal...  ::)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2020, 18:55:34 »
Haha prachtig dit, Thom slaapt zelfs nog in z'n hesje denk.  ;D (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2020, 18:58:45 »
Gelukkig niet, daar is ie te zwart voor  ;D

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2020, 19:06:20 »
Nee, dat werkt zo bij vrachtwagens en bussen maar bij treinen niet.

Anders zou je wagens nooit onberemd kunnen verplaatsen bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen. Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2020, 19:24:12 »
http://www.gelbe-fahrzeuge.homepage.t-online.de zijn modellen die door iemand gebouwd zijn in N.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2020, 19:26:15 door Jeronimos »
Jeroen

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6487
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2020, 20:00:45 »
En hier is er eentje in schaal 0. Met de koppen van een speelgoedmodel van 10 Euro  :)

Boomshanka!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #26 Gepost op: 16 juli 2020, 20:12:05 »
Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen. Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?
Het werkt wél en niet zo ;)

Alsin, wat je zegt klopt wel, als de doorgaande treinleiding (commando leiding over de gehele trein) breekt, of leeg valt door een noodrem trekking of dodeman remming dan zal de triple klep (de naam van de remstuurklep in elk voertuig) ervoor zorgen dat het voertuig zal remmen.

Echter niet met een veerdruk zoals bij vrachtwagens of bussen, maar met lucht die uit een hulpreservoir komt waarmee tripleklep de remcilinders op druk brengt.
Als je daarna de rem lost, dan word de treinleiding weer met 5 bar gevuld, dat is voor de tripleklep het commando om de remcilinder weer te ontluchten en druk uit de treinleiding het hulpreservoir weer bij te vullen voor de volgende remming :)

Wil je een wagen onberemd vervoeren (bv als remonderdeel defect is, of voor rangeerwerk met bv een Sik die geen pneumatisch remsysteem heeft) dan maak je de treinleiding en het hulpreservoir leeg en zal de wagen volledig lossen want er is dan geen lucht meer om de remcilinders mee te vullen :)

Letop! Ik vertel alleen de basis van het systeem, in de jaren zijn er allerlei ontwikkelingen geweest maar dat is wat teveel om hier te gaan vertellen maar aan deze principiële werking is nooit wat veranderd ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2020, 20:15:50 »
Ik heb wel eens begrepen dat het juist wel zo werkt. Als een trein breekt zal deze daarom ook gelijk gaan remmen.

Dat komt omdat de remcilinder zijn lucht krijgt via de tripleklep. De triple klep wordt via een drukverlaging in de treinleiding aangestuurd (kan ook elektrisch) dus als de treinleiding ineens leegloopt omdat halverwege de trein de luchtslangen verbroken worden, zullen in beide treinhelften de tripleklep in werking komen en de remcilinder vullen met lucht uit het reservoir van de wagens zelf. In zoverre is het systeem zelfwerkend. Hoe los je de rem dan? Dat doe je door de treinleiding weer te vullen met lucht de triple klep merkt dit en zal de rem lossen. De locale reservoirs worden dan ook weer via die treinleiding gevuld. De treinleiding heeft dus een dubbelfunctie, namelijk voeden en sturen.

Bij tractievoertuigen zal het intern misschien anders werken.
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trein#Remsysteem

Zeker, tractievoertuigen hebben vaak een handrem, een magneetrem, weerstandsrem, van alles.

Hoe onberemd verplaatsen werkt weet ik dan weer niet.

Een losse wagen kan op de handrem staan, dan moet je die losdraaien, of op de luchtrem geremd staan, dan moet je de remmen lossen door aan een stang te trekken. Beide werken op dezelfde remblokjes overigens via een ingenieus stangenstelsel met een "OF" systeem. Beiden kunnen onafhankelijk van elkaar de remmen in werking zetten.

Er zullen hier toch ook wel mensen zijn die het precies weten?

Nou precies niet, maar dit is wat is blijven hangen nadat ik klaar was met mijn stage bij Nedtrain Consulting afdeling remmen bijna 20 jaar geleden. Als iemand van daar meeleest, hoi ik leef nog! :laugh:

Edit: kak! Thom was me voor!  :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2020, 20:26:16 »
Uit een wikipedia-artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_711.1

Alle Fahrzeuge der Baureihe 711.1 verfügen über eine mehrlösige Scheibenbremse, diese wirkt auf jeweils zwei Bremsscheiben pro Radsatz und arbeitet im Normalfall als elektropneumatische Bremse, zudem ist an jedem Getriebe ein Retarder (Strömungsbremse) angebaut, und zusätzlich ist für Schnell/Not- und Zwangsbremsungen noch eine Magnetschienenbremse vorhanden. Alle Bremssysteme werden im normalen Betrieb über den Fahr-/Bremshebel und einem Bremssteuergerät gesteuert. So werden generell bevorzugt die Retarder eingesteuert und erst mit der Abnahme ihrer Bremskraft wird die pneumatische Ergänzungsbremse zugeregelt. Für den „HL Notbetrieb“ ist aber auch auf jedem Führerpult ein Führerbremsventil vorhanden, dessen Griff ist allerdings normalerweise nicht aufgesteckt, beim Notbetrieb wirkt nur die pneumatische Scheibenbremse ohne ep-Steuerung


Ik heb zelf een deel onderstreept.
Speculaas is nu dus; had de machinist geen tijd meer om de hendel in te steken?
Jeroen

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud)
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2020, 23:06:21 »
Het werkt wél en niet zo ;)
...
Dat komt omdat...
Verhelderend, bedankt.

Ik dacht dat de remmen pneumatisch gelost werden maar ze worden juist pneumatisch bekrachtigd en die bekrachtiging valt weg door de leiding onder druk te brengen. weer wat geleerd.