Vraag en antwoord > Ombouwen

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor

(1/9) > >>

Menno 1846:
Sinds kort de hobby weer wat opgepakt, en 1 project een paar maanden uitgesteld, maar nu is het tijd om er toch maar eens mee aan de slag te gaan: Ombouwen van mijn Mä-Hamo mP 3000 (8388)

Ik had al wat informatie online gevonden, maar het is nogal verwarrend, omdat het op meerdere manieren kan. Oa een hoogwaardige 5 polige motor, en permanente magneet.

Bovenstaande zou ik graag ten uitvoer brengen. Zijn daar complete setjes voor, of moet alles los aangeschaft worden?

Heeft iemand hier ervaring mee, en bereid om de informatie te delen?

Gr. Menno

henk:
Ja, er bestaan ombouwsetjes met en zonder decoder. De motorpost heeft een zogenaamde trommelcollector en bij de buren vind je de mogelijke setjes van Märklin en ESU.
https://wiki.3rail.nl/index.php/Märklin_Drum_Collector_Motor_(DCM)

Zelf heb ik voorkeur voor de motoronderdelen van Märklin. Geen idee van de kwaliteit van de decoder die Märklin in een setje meelevert, maar die kan je dus ook zelf aanschaffen. Een Esu-setje werkt overigens best. Volgens mij zijn alle onderdelen ook los te bestellen.

Iets anders is de verlichting. De lichtprintjes uit de Hamo motorpost kan je niet zomaar op een decoder aansluiten. Wat je moet doen is meermalen op het web beschreven.

ruudns:
 ??? de 8388 is toch al een gelijkstroomlok (Hamo)? Wat wil je dan nu precies ombouwen?
Er een ESU anker inzetten?

henk:
Een Hamo motorpost heeft van zichzelf een veldspoelmotor zonder permanent magneet. Nooit begrepen waarom Märklin dat toen zo heeft gedaan, maar het is niet anders.

stoombr38:
Henk heeft gelijk de meeste Hamo loks waren met een veldspoel uitgerust.
Met een hulpschakeling geschikt voor gelijkstroom.
Hier een kopie van de digitale aanpassing van de lichtprintjes en decoder aansluiting.

Grt. Jo

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie