Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"  (gelezen 967 keer)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6487
Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Gepost op: 08 juli 2020, 14:18:26 »
Beste Richard,

Goed dat je wat meer uitleg geeft over jullie insteek van de hobby, Ik ben een van die personen die zich regelmatig aan dit soort draadjes stoort, ik leg het gewoon even uit. De insteek is niet afkraken, maar juist het creëren van meer wederzijds begrip.

Allereerst ben ik het gewoon heel erg met je eens. Goed dat we niet allemaal hetzelfde doen en hetzelfde leuk vinden. Dat zou enorm saai zijn. Elke invalshoek is er eentje en het gaat er voornamelijk om dat je daar zelf plezier in hebt en er in op gaat, daar is het een hobby voor.

Taboe's zijn nooit goed. Je kan niet leren van geschiedenis die je niet kent of waar je het niet over mag hebben. De Reichsbahn in tijdperk 2C bestond en het is een heel relevant tijdperk geweest met ontwikkelingen die nog steeds van belang zijn.

Waar ik mij zelf wel enorm aan stoor is, en dan gaat het voornamelijk om je hobbymaatje, is het (gekscherend) de fanboy uithangen met opmerkingen als 'jammer dat Vera Lynn voor de verkeerde kant zong, 'Hermann Goering die van zijn 'welverdiende' ontspanning zocht van drukke werkzaamheden en zaken van vergelijkbare aard. het is allemaal niet zo bedoeld, maar het geeft de schijn dat jullie het land in die periode veel te leuk vinden. Ik ken dit soort melige gesprekken, ook over dit onderwerp, maar ze doen het beter als 'lockerroom talk' dan neergeschreven op een openbaar forum.

Ik denk dat jullie er zelf ook baat bij hebben wanneer er een klein beetje neutraler over baan en bouw wordt geschreven. Dat werkt minder rode lap achtig, dan hebben de moderatoren minder werk en hoeven jullie niet allerlei weggesaneerde bijdragen opnieuw te schrijven. En zeg nu zelf: daar gaat het je toch om? Zoveel mogelijk mensen bereiken met jullie invalshoek van de hobby, ook wanneer ze zelf niets met het onderwerp hebben?

Hoe dan ook is het goed om te zien dat er wordt gebouwd. Een grote mond is erg, maar twee linkerhanden is nog véél erger  ;)

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2020, 14:27:16 door Pauldg »
Boomshanka!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2020, 14:55:35 »
...
Taboe's zijn nooit goed. Je kan niet leren van geschiedenis die je niet kent of waar je het niet over mag hebben. De Reichsbahn in tijdperk 2C bestond en het is een heel relevant tijdperk geweest met ontwikkelingen die nog steeds van belang zijn.
...


Hier ben ik het in ieder geval zeer mee eens. Zeker in deze tijd waarin alles wat niet goed was maar weggestopt moet worden kun je juist veel meer bereiken door bij dingen uitleg te geven.

Daarnaast vind ik (disclaimer: persoonlijke mening ;) ) dat je de ontwerpen uit die tijd (zoals bv. treinen, vliegtuigen, schepen) best mooi of indrukwekkend mag vinden. In die tijden werden er machtige machines gebouwd, ze werden alleen soms voor afgrijselijke dingen gebruikt. Zolang je je daarvan bewust bent en dat ook terug laat komen in de beschrijvingen, of je in ieder geval niet bejubelend uitlaat, vind ik (...) dat je die dingen best mag laten zien in model.

Zo vind ik het ook zeer storend dat er momenteel hele pagina's van internet worden verwijderd die bv. gewijd zijn aan modelbouw of historische foto's. Enkel omdat er op sommige plaatjes een Duits teken op de staart van een vliegtuig staat of dat er op foto's mensen te zien zijn in Duitse uniformen. Zo weten nieuwe generaties nooit wat er vroeger echt gebeurd is  :(

Met alle respect en vr. groet, Martijn  :)

GORILLUS

  • Gast
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #2 Gepost op: 08 juli 2020, 15:04:27 »
Hoi Paul,

Mijn idee achter dit draadje is gewoon wat makkelijker en meer gericht op de DRG informatie te vinden en de spoorhobby van dit tijdperk te delen.
Wat ik al in het eerste berichtje schreef dat het soms wel gemengde gevoelens kan oproepen.
Dat is zeker niet mijn bedoeling en ik hoop ook niet van andere, maar ik hoop nu eens dat het in dit draadje over de spoorhobby en de DRG aan zich gaat en niet steeds over alle randzaken wat mensen van de DRG en de tweede wereldoorlog vinden.
Die discussies zijn er al zat geweest en geven beide kanten vaak een onplezierig gevoel.
Ik begrijp ook jou en andermans mening en gevoelens en zou het inderdaad fijn zijn als een ieder elkaar eens wat meer ruimte geeft.
En wat je al zegt en dat ben ik zeker met je eens, het creëren van wederzijds begrip zou fijn zijn.
Dan zou het toch een stuk gezelliger in dit land worden. ;D
Maar wat ik nu dus eens fijn zou vinden dat het in dit draadje gewoon eens over de spoorhobby gaat zonder maar weer direct naar de zwarte bladzijde van de geschiedenis te verwijzen.
Gehele bovenstaande tekst bedoel ik niet naar, maar soms is het moeilijk zo'n gevoelig onderwerp te verwoorden.
Ik hoop dan ook dat er veel bouwsels, info en foto's in dit draadje te vinden zijn en dat de het niets steeds maar weer in eindeloze discussies strand en dat de rest van het draadje dan ook gevuld word met hobbyzaken.

mvg, Richard
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2020, 15:18:32 door GORILLUS »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #3 Gepost op: 08 juli 2020, 15:08:53 »
Ik kan Paul goed volgen, ook ik bliksemde even met de tekst over Vera Lynn maar begreep wel de gedachte.
Een vreemde tijd met geweldige bouwsels ten goede maar evenveel ten kwade . Wat dat betreft moet ik altijd even aan het oude Mercedes museum denken met zijn audiorondleiding. Wij hadden de Duitse en bij die Mercedes 540 kwamen die laarzen aanmarcheren, inderdaad enge rillingen bij een geweldige auto.
Gewoon bouwen en tonen maar niet vergeten wat het doel was van die bouw.

GORILLUS

  • Gast
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #4 Gepost op: 08 juli 2020, 15:11:39 »
Die 50 307 heb ik twee keer voor m'n trein gehad daar. Fraaie machine met die "grote oren". Leuk dat ze die variant ervan gemaakt hebben bij de VSM.

Vraagje qua Ordnung muss sein: wat is het idee van dit draadje? Vooral qua plek, want "vraag en antwoord" lijkt het me niet :) Gaat het om materieel-nieuwtjes? Dan zou het beter naar die hoek verschoven kunnen worden. De plaatjes van jullie banen staan al in jullie banen-draadjes.  Algemeen kletsen zou weer beter bij de ditjes-en-datjes passen.
Enfin, ik hoor het wel :)

Reinout-half-als-moderator

Hallo Reinout

Naar mijn idee zou het in een kopje een spoorperiode of spoorwegmaatschappij moeten staan maar in het draadje bestaat de kans dat er ook fabrikanteninfo, nieuwtjes, foto's en spoorhobby zaken komen te staan.
Dus zelf dacht ik algemeen omdat ik niet direct zag waar dit nou onder moest staan.
Ik zie ook geen vergelijkend iets...
Heb je nog tips? ;D
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2020, 15:13:50 door GORILLUS »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6487
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #5 Gepost op: 08 juli 2020, 15:15:54 »
Het is mij helder Richard. Het is een prachtige ambitie om de topics op de spoorhobby te houden. Daar heeft iedereen een rol en verantwoordelijkheid in, dus zowel de topic-eigenaren als degenen die reageren. Laten we samen die rol pakken!

mvg, Paul

p.s. rol pakken klinkt als een tekst uit een beleidsnota, sorry daarvoor. Ik heb er teveel gelezen vrees ik...
Boomshanka!

GORILLUS

  • Gast
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #6 Gepost op: 08 juli 2020, 15:17:32 »
100% eens (y) (y)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #7 Gepost op: 08 juli 2020, 15:56:48 »
met veel plezier en waardering de genuanceerde gedachte wisseling gelezen
Mijn tijdperk zit er vlak na ongeveer dus interessant om te lezen over die periode
Martijn
het lijkt tegenwoordig wel dat de geschiedenis continu herschreven moet worden.
groet kees

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #8 Gepost op: 08 juli 2020, 17:00:26 »
@Reinout als moderator/forumbeheerder/chef de maison :angel:
Ik denk dat het in ditjes en datjes thuis hoort aangezien er ook ditjes en datjes in komen maar dan specifiek over de Reichsbahn.
Verder lijkt het mij beter alle niet hobby gerichte bemerkingen/opmerkingen gelijk te verwijderen zodat het draadje puur is en blijft,inclusief mijn bemerkingen nu. (y)
Richard heeft het in het intro luid en duidelijk verwoord en dit dient voldoende te zijn.

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Uitleg bij "Onze Deutsche Reichsbahn"
« Reactie #9 Gepost op: 08 juli 2020, 17:10:33 »
Goede ideeën. Ik heb het draadje naar "ditjes en datjes" verplaatst.
De vragen en uitleg heb ik er in dit draadje naast gezet. Ik zal daar ook even een verwijzing zetten. Geef maar een gil als er nog iets verplaatst mag worden.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)