Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?  (gelezen 24468 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #165 Gepost op: 25 juli 2020, 16:51:31 »
Maar... de pointe van dit draadje was toch niet dat er van alles in het assortiment bij moest komen, maar dat de verhoudingen raar waren; weinig basics en heel veel maffe dingen die je zelden nodig hebt.

Of het nou waar is of niet, het heeft weinig te maken met de omvang van de voorraad, maar alles met waarmee de bakken, laatjes en molens zijn gevuld.als je minder Moccataart op voorraad houdt, kan je meer brood neerleggen
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2020, 17:10:21 door Pauldg »
Boomshanka!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #166 Gepost op: 25 juli 2020, 18:59:43 »
Nou, als nulbouwers zich dan toch melden in dit draadje... (Hallo Frits, hallo Karel, hallo andere medenullers!) Ik ben er ook zo eeen, maar eigenlijk doet de schaal er niet zo toe. Ik verwacht al lang niet meer dat de modelspoorwinkels kunnen voldoen aan mijn behoeften. Ze bedienen een ander publiek. Dat is nou eenmaal zo. Bedankt voor het openen van de discussie, Floris, het is een onderwerp dat ons allen ter harte blijkt te gaan.

Hallo Rob,

Alhoewel ik (nog ?) geen nulbouwer ben sla je met je bijdrage de spijker op z'n kop. Klagen over de verkrijgbaarheid van zgn. basismaterialen 'om de hoek' wordt hier gebezigd maar er wordt nauwelijks serieus afgevraagd waarom dit zo is. De generieke zelfbouwer sterft m.i. langzaam uit, de dinosauriërs daargelaten. Vraag een kleinserie fabrikant eens hoeveel modellen als bouwpakket gekocht en correct afgebouwd worden. Ook ik beken dat ik 'gelimiteerde' modellen als bouwpakket aangeschaft heb en deze dan 'later als ik met pensioen ben' zal bouwen. De modellen de ik daadwerkelijk gebouwd heb liepen dan synchroon met opdrachten van derden. Naast de in de loop der jaren gekochte gereedschappen is ook mijn voorraad basis materialen, profielen, bevestigingsmateriaal, elektronica onderdelen, messing onderdelen e.d. aardig gegroeid. Het motto 'beter ermee verlegen dan er om verlegen' is bij mij duidelijk van toepassing. Weliswaar pas ik meer messing dan kunststof toe maar ook in dat geval zou ik mij nooit tot een minimum voorraad beperken. Misgrijpen blijft heel vervelend.   

Dank voor de tip aangaande Eileen's Emporium, die kende ik nog niet. Hassler vanzelfsprekend wel. Daarnaast zijn veel messing profielen e.d. bij de Metaalwinkel te krijgen.

Naast de verkrijgbaarheid is ook de verwerkingskwaliteit van belang. Ook hier geldt dat 'je het pas ziet als je het doorhebt'. Ervaring doe je alleen met veel vallen en opstaan op. Tijdens de Ontraxs evenementen toonden de medewerkers van Mitropa hun creativiteit en werd daarbij ervaring uitgewisseld waaruit weer inspiratie werd opgedaan.

Momenteel verblijf ik een weekje op Goeree en plan de komende week een bezoekje aan het RTM museum om detail foto's van de verzameling te maken.

Groet,

Rob

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #167 Gepost op: 25 juli 2020, 20:47:45 »
Het RTM museum..... Dit staat, als donateur, op mijn lijstje voor de vakantie. Wat betreft de modelsproorzaken en wat daar niet (of wel is). Ik ben een beetje Amerikaanofiel. Dus op een van de road trips in US bij Caboose hobby's langs geweest (Lakewood/Denver). Model railroading is redelijk groot in de States. Ondanks dat zijn ook daar de grootte van, en heel breed,  betaalbaar assortiment in h0, weinig goede, modelwinkels die Floris zijn assortiment hebben op één hand te tellen.

Het is gewoon onmogelijk om iedereen zijn wensen en verlangens in een winkel te herbergen of je moet op de Polar Express stappen.



Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #168 Gepost op: 25 juli 2020, 23:11:48 »
Wat de zaken vooral missen is Floris Dilz ;D
Leuk om te zien hoe Floris de gemoederen kan aanwakkeren over...eigenlijk niets ;D ;D ;D
Maar alles heeft zijn nut in het leven dus ook dit is voor velen inspiratie :angel: (y)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #169 Gepost op: 26 juli 2020, 01:36:58 »
Volgens mij mis ik volledig wat je hier probeert te zeggen  ???


Enne nouja wat Paul zegt, dus.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2020, 01:39:46 door Floris Dilz »

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #170 Gepost op: 31 juli 2020, 09:35:04 »
Is dit draadje een stille dood gestorven, laat ik dan een bescheiden aanzet tot reanimeren doen.


Zo zat ik de afgelopen dagen volledig tevreden wat in mijn hok te knutselen en moest ik terwijl ik plakte, sneed en .... denken aan de volgens mij essentie van dit draadje. De oplossing is niets weggooien en zeer creatief bij alles bedenken of je het kunt gebruiken. Dus hier; baksteenplaat uit Groningen, verf van.. overal, karton van de kerststol verpakkingen, golfplaat achtige structuur uit een creawinkel, beetje Evergreen, folie van koffiebussen, Schuimkarton restjes, beetje Artitec en h0 raampjes van Houten (waar is toch die aardige Belgische meneer gebleven, links in de hoek?).

Vorige week had ik het genoegen om drie modelspoorwinkels te bezoeken, veel vitrines en inderdaad weinig verf en basismaterialen in het zicht. En slechts 1 had zichtbare laatjes en bakjes waarin mogelijkerwijze iets zou kunnen zitten op dat vlak.

Groet, Gert-Jan


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #171 Gepost op: 31 juli 2020, 10:28:55 »
(waar is toch die aardige Belgische meneer gebleven, links in de hoek?).

Die vond de dagen toch te lang worden voor zijn leeftijd, en is nu vooral op beurzen in België te vinden.
Maar op zijn site http://www.pb-messingmodelbouw.com/ , is alles nog wel te vinden en te bestellen.
De raampjes zijn van https://www.tichytraingroup.com/

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #172 Gepost op: 31 juli 2020, 13:20:19 »
Ik heb in het begin geprobeerd van een aantal personen (bv 5) een lijst te krijgen (onafhankelijk van elkaar opgemaakt) en daar dan eens een gewogen gemiddelde van te maken.
Nu wordt de geplaatste lijst (volgens mij) alleen maar aangevuld met de eigen wensen. :angel:

Maar zoals de g-j aangeeft ben ik ook altijd bezig geweest.
Van materialen die in de eigen omgeving te vinden zijn iets fabriceren.
Vanuit niets .....iets. (y)
En toch is het waar:  als je iets speciaals zoekt / of denkt dat het basis materiaal is, kan je het niet vinden.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #173 Gepost op: 01 augustus 2020, 00:27:10 »
Mooie loodsjes, Gert-Jan  (y)

"golfplaat achtige structuur uit een creawinkel"
Waar???
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0