Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:44:35
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Fleischmann armsein 6205 hapert  (gelezen 1915 keer)

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Fleischmann armsein 6205 hapert
« Gepost op: 07 juli 2020, 19:19:33 »
Beste mensen.
Ik bezit een aantal armseinen van Fleischmann type 6205, waarvan er 2 haperen. :(
Het schakelen tussen rood en groen, gaat soms goed, maar vaak ook niet goed, net of hij blijft "hangen" tussen beide standen in.
Is er iemand die een dergelijke ervaring met dit type sein heeft gehad, en misschien de oplossing voor dit probleem weet?

Ook ben ik op zoek naar de bedrading stekkers voor het aansluiten van het sein, op de rij spanning van de baan.
De baan wordt volledig analoog opgebouwd, en wil het baanvak dus isoleren bij het sein, zodat bij rood niet verder kan worden gereden.
Ik hoef de originele stekkers en bedrading niet te hebben, maar zijn er stekkers in de handel die passen? (ik wil liever niet draden vast solderen aan het sein )
Alvast dank.

Groeten, Jelle.

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #1 Gepost op: 07 juli 2020, 22:15:27 »
Jelle deze armseinen heb ik er ook een paar van. De meeste exemplaren hebben een zogenaamde eindstand onderbreking welke niet altijd even betrouwbaar werkt. Werkt in principe t zelfde als bij de FLm wisselspoeltjes. Deze schuivende bladveertjes verbuigen heel makkelijk of branden in of er is iets tussen gekomen.
Maar t kan natuurlijk ook zijn dat er iets (ballast of zo) bovenin de aandrijfspoel kast is gevallen (daar waar het stangetje eruit komt), dat gebeurt heel gemakkelijk. Kan je er proberen uit te halen door de stofzuiger erop te zetten.

Die stekkertjes waar je het over hebt zijn zijn van art nr 9401 van FLeischmann (2ehands ook te koop voor 1.50 euro bij een winkel in Drachten). Maar zelf zon bladveertje maken is niet zo moeilijk. Solderen kan ik je niet direct aanraden, dan moet je de spoeltjeskast eerst open maken en das best lastig. (6 breekbare fragiele vouwlipjes aan onderzijde).

M vr groet, Marc

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2020, 19:36:11 »
Hoi Marc, dank voor je reactie.

Ik heb al eens een aandrijfspoel uit elkaar gehaald, en wat je zegt, de lipjes die je open moet buigen zijn zeer dun, en zullen makkelijk afbreken.
Ik kon op het eerste oog niks verdachts ontdekken.
De contacten waren wel geoxideerd, en heb deze schoon gemaakt, evenals de kleine veertjes die over de contacten schuiven.
Het is een beetje vreemd en fragiel systeem als je het mij vraagt, maar Fleischmann zal ze vast niet voor niks zo lang hebben gemaakt...
Na het schoonmaken, en alles nog eens ontstoffen met een pufje luchtdruk spray, de spoel weer in elkaar gezet, maar helaas nog niet de gewenste verbetering.
We zoeken verder... ;)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2020, 20:58:58 »
Hallo jelle, ik heb al veel seinen weer aan de gang gekregen die problemen hadden. Ik kwam meerdere problemen tegen. Wat het meest voorkomt is corrosie op de print waardoor het schuifveertje geen of slecht contact maakt. Schoonmaken met glasvezelpen of wattenstaafje met contactspray. Ook kan het kunstof frame wat heen en weer schuift via de spoel blijven haken. Kan door kromtrekken of verkeerd monteren. Ook kan het koolstof staafje in de spoel wel eens slecht er doorheen gaan. Soms even schoon maken met doekje en kijken of hij er soepel doorheen gaat. Kijk ook even of het sein zelf soepel gaat. Soms loopt dit mechanisme zwaar bij het kunstof haantje onder aan de mast. Naaldpuntje olie kan helpen. Uiteraard kan ook de spoelwikkeling problemen hebben ,dan wordt het lastig.
Mvg aad

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2020, 21:25:12 »
Jelle puntje om op te letten: je moet het sein wel uitproberen terwijl ie in gebruiksstand staat, verticaal dus.  Als je m vlak liggend of op de kop uitprobeert, kan de zwaartekracht soms zorgen dat de arm ahw weer half teruggaat.

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2020, 08:52:12 »
Hallo mensen.

Dank voor jullie reacties.
Ik zal nog eens een poging gaan ondernemen om de beide seinen weer goed te krijgen.
Het zwarte plastic raampje met de beide contact veertjes, wat aangedreven wordt door het pennetje van de elektro magneet, wil ik mij eerst eens op richten.
Ik vond de beide pinnen daarvan, die in de magneet steken, niet mooi recht lijken, misschien dat daar nog iets aan te doen is.
De kern wat door de spoel wordt aangedreven, kon wel vrij heen en weer schuiven, en heb ik voor alle zekerheid nog eruit gehad, en schoongemaakt.
Ook de contactjes zelf, en de banen op de print, heb ik gereinigd met wat boenwerk en contactspray.
Wat ook al gesteld is, idd het sein moet wel op de goede manier worden getest, want hou je deze schuin of op een andere onnatuurlijke manier, dan zal de zwaartekracht ook tegenwerken denk ik. Nog maar eens een poging wagen. ;)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2020, 09:50:14 »
Hallo Jelle,
Ik heb een soortgelijk probleem gehad en toen bleek een bladveertje van de stroomonderbreking naar de rails gebroken. Dat heb ik  vervangen. De oorzaak van de breuk was waarschijnlijk het handmatig bewegen van het sein omdat het niet volledig om ging.
Verder heb ik met een cocktailprikker een druppeltje PFTE-spray (teflon) bij de bewegende delen aangebracht. Sindsdien zijn er geen problemen meer.
 

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2020, 11:43:31 »
Ik had een sein waarvan het plastic begon te werken waardoor het gehele ding niet meer wilde werken, doordat het metalen binnenwerk in de spoel vastliep. Gelukkig kreeg ik destijds gratis een nieuw sein van Fleischmann. Want blijkbaar waren ze bekend met deze problemen.

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2020, 15:35:44 »
Beste mensen.

Ben een stapje verder gekomen, met goed en slecht nieuws.
1 sein is weer volledig werkend.
Bij dat sein was het probleem, dat de plastic meenemer die de schakelcontacten en seinpaal bediend, verbogen was.
Door dit manco liep deze  stroef in de magneetspoel, en bleef daardoor haperen.
Heb het plastic voorzichtig verwarmd en bijgebogen, probleem lijkt opgelost! (y)
2e sein zal waarschijnlijk een sein voor donor onderdelen worden.
Bij nadere inspectie, blijkt 1 van de 2 schakelcontacten het lipje voor de aandrijving afgebroken te zijn.
Deze zat maar net vast.
Bij het uit elkaar halen van de aandrijfspoel, brak het gelijk af.
Ik zou niet weten hoe dit nog te repareren, en een nieuw contactveertje zit er waarschijnlijk niet meer in...
Dus al met al, toch weer vooruitgang met 1 goed werkend sein, en 1 sein zal eerst in onderdelen in een la belanden vrees ik. :(

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2020, 16:49:11 »
De vraag is welk contactveertje gesneuveld is: die van de eindschakeling of die van de treinbeïnvloeding?
In het laatste geval kan je via een parallel geschakelde relais nog gebruikmaken van het sein.
Let ook goed op het kleine (ong. 5 mm groot) gebogen plastic veertje dat aan het pinnetje aan het uiteinde van de plastic rechthoek hoort. Deze voorkomt dat de rechthoek te ver doorschiet en uit het spoeltje komt en geeft een "duwtje" aan het zwarte rechthoekje bij het onveilig zetten van het sein.

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2020, 10:29:49 »
Hallo Arjan.

Wat de contactveertjes betreft, volgens mij zijn die beide hetzelfde, dus dan zou eventueel verwisseld kunnen worden?
Interessant idee om met een relais de stroomonderbreking naar het spoor te regelen, dat zal dan een zgn "bi stabiel"relais moeten zijn denk ik?
Ik weet niet of er relais in de handel zijn, die wisselspanning aangedreven zijn, zodat ik hem gewoon over de schakelaar parallel kan zetten?
Dat plastic veertje is idd een punt om op te letten.
Hij is mij 1 keer weggesprongen bij het uit elkaar halen, en dat was nog een hele zoektocht om terug te vinden. :(
Dank allen voor het meedenken, top. (y)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Fleischmann armsein 6205 hapert
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2020, 12:46:08 »
Die contactveertjes kan je inderdaad wisselen.
En je kunt volgens mij het sein ook met DC aansturen.