Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?  (gelezen 12458 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15367
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Gepost op: 06 juli 2020, 16:12:10 »
Hoi luitjes,

Zoals velen van jullie wel weten bouw ik hoofdzakelijk modelbaantjes voor tentoonstellingen. Echter begint het ook wel te kriebelen om een modelbaan thuis te hebben waar ik eens lekker kan rijden met lange Amerikaanse treinen. De zolder is geschikt maar opgedeeld in 2 kamers waar ik 1-2-3 geen trek in heb om dat allemaal te slopen en te herinrichten tot 1 ruimte (die dan 5.2 bij 3,6 zou zijn).

Nu heb ik een garage die steens tot een 60 cm is met houten opbouw. In die garage is ruimte voor een apart afgetimmerd geheel van 7,5 bij 1,7 meter als treinenhok. Alleen moet dat wel geisoleerd zijn tegen de kou en vocht.

Nu hou ik de luchtvochtigheid in de garage bij en in huis. Hier in de kamer zit ik tussen de 60 en 80 de afgelopen dagen, in de nog niet aangepaste garage tussen de 80 en 100%.

Vraag; zou ik mits geisoleerd, met een luchtontvochtiger en een afgesloten ruimte een modelbaan kunnen bedrijven in de garage?
Graag uw input :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2020, 16:21:54 »
Misschien heb je hier iets aan? Ik kon me herinneren dat ik wel eens eerder zo'n topic had gezien:


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92412.0


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63757.0


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4991.0


Met vr. groet, Martijn.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2020, 16:24:11 »
ik denk aan een klima die zowel kan verwarmen en koelen
zover ik weet werkt het met ontvochtigen van lucht
dus 3 vliegen in een klap
Daarnaast extra aandacht voor ongedierte
mooie ruimte
groet kees

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2020, 16:29:12 »
Forumgenoot Wim Rosbender heeft zijn modelbaan in de garage.
En die is niet geïsoleerd e.d.
's-winters wel koud maar met een kacheltje net te doen  ;D
En een luchtontvochtiger heb ik volgens mij nog nooit bij Wim gezien.

Hij heeft zijn baan trouwens aan katrollen hangen en kan die alten zakken als er gereden wordt. Werkt ook prima mocht je op zoek zijn naar ideeën  :angel:
Stuur hem eens een PB-tje voor een paar foto's  (y)
Gr.
Eric

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2020, 16:29:22 »
Die luchtvochtigheid moet echt wat omlaag anders krijg je zeker oxidatieaanslag op rails en in de elektronica, waar je dat niet wilt hebben. Een luchtontvochtiger kan wel maar verbruikt permanent elektrische energie.
Is het niet mogelijk een verwarmingspijp (heen en retour) vanuit de cv-installatie in je woning/bijkeuken
door te trekken, om de boel wat te verwarmen met een thermostaatkraan+radiator ( al dan niet tweedehands aangeschaft):
dat scheelt meteen flink in de relatieve luchtvochtigheid.
En je zit er zelf ook  wat comfortabeler bij als je de temperatuur 's winters wat kunt opkrikken....
François

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2020, 16:29:23 »
Denk je bij het isoleren ook om de dampremmer?

Verder denk ik dat je plan wel moet lukken. Ik ken de situatie niet, maar als dat mogelijk is zou ik er een cv-radiator in zetten. Hoeft helemaal niet zo groot te zijn, als die de ruimte maar boven de vorstgrens weet te houden.

PS: weet je dat je het topic dubbel hebt geplaatst? Er wordt in beide gereageerd, en dat is niet handig. Vraag even een moderator om de zaak bij elkaar te voegen.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 16:31:19 door Klaas Zondervan »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15367
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2020, 16:36:39 »
Dank mannen. Vriezen? Dat valt eigenlijk wel mee daar. Radiator zal wat moeilijker worden omdat de ruimte aan die kant van de garage zit die niet tegen het huis zit. Aftappen van de buurman?  ;D

Vocht; moet je dan een bevochtiger of ontvochtiger hebben? Of kan het met 1 apparaat. De ruime zal ongeveer 25 m3 zijn dus een heel groot apparaat hoeft het niet te zijn denk ik.

@Martijn; in jou eerste link had ik zelf gereageert :) Dank voor de reminders! De materie is wel wat lastig vind ik, temeer omdat het geen stenen ruimte is. Ik wil er best in investeren maar dan wel opo de juiste manier.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1796
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2020, 17:21:46 »
Ik had vroeger (zo'n 27 jaar terug) mijn h0 modelbaan in de garage, deze was geschakeld met de garage van de buren maar stond los van het huis. Van de verhuizing vanuit het noorden naar het zuiden van Nederland had ik een berg schrootjes meegenomen en ben begonnen met het isoleren. 1 cm ruimte tussen muur en isolatie. 4 cm isolatie en dan de schrootjes. Ook tussen de balken in het plafond 10 cm isolatie aangebracht. Garage was met een 2000 wat elektrische kachel heel comfortabel warm te houden (zelfs bij -10 vorst). Je moet wel 2 ventilatie roosters aanbrengen. Een laag bij de grond en de ander hoog tegen het plafond in tegengestelde richting. Zo zorg je ervoor dat je geen vocht gaat opbouwen.

Helaas door verhuizing maar 6 jaar gebruik van gemaak maar tot nu toe de beste hobby ruimte die ik heb gehad.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2020, 17:31:51 »
Ronald, laat je adviseren door een isolatie deskundige. Ik heb laatst "waterdicht én dampdoorlatende folie" laten aanbrengen in een vochtige schuur
vanwege geroest gereedschap  :'( . Als je verkeerd isoleert zal je vochtplekken en schimmel nooit meer wegkrijgen.
Uiteraard kun je daarna het werk zelf wel doen als je maar weet wat je doet. Vergeet vooral de vloer en plafond niet.

Veel plezier daarna met het aanleggen van je nieuwe baan  (y)


 
Met vriendelijke groet, Martin

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8424
Jeroen

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2494
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2020, 17:37:59 »
Ronald
De garage die jij hebt kun je optimaal isoleren, het is een 1/2 steens muur
Isoleren met metal stut wanden op de Duitse methode daar heb ik zeer goede ervaring mee
Waar ik werk doen wij dat ook met Duitsers, die fa. zit net bij Hemden aan de linkerzijde over de grens,heb het zelf ook al gemaakt en wel lucht dicht bouwen, met de optimale isolatie

Cor

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4654
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2020, 20:04:09 »
Hi Ronald, even tip van (afgestudeerd) bouwkundige,

Als je gaat isoleren zorg er dan voor dat je een dampdichte folie toepast aan de binnnenzijde van de isolatie. Mocht je bang zijn voor vochtdoorslag van buiten dan aan de buitenzijde van de isolatie (dus tussen de bestaande buitenmuur en de isolatie) een waterdichte maar damp-open folie toepassen. Liefst nog met een kleine geventileerde spouw tussen buitenmuur en folie.

Op deze manier voorkom je condensatie in de constructie (met alle ellende van dien).

Let er ook op dat als je gaat isoleren je niet onbedoeld een koude brug  creëert (bv stalenbalk die ergens doorloopt van binnen tot in de bestande buitengevel) want dat kan is dan ook een potentieel condensatie vlak.

Luchtspouw tussen de bestaande gevel (of dak) en de waterdichte en damp-open folie nooit ventileren met lucht uit de geïsoleerde ruimte maar altijd met buitenlucht.

Dit alles op basis van het gegeven dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.

Succes, (en als je nog vragen hebt stuur maar een pb)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15367
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2020, 20:35:57 »
Hi mannen,

Dank voor alle input!

@Kees; ja ongedierte kan een punt zijn al is het in al die jaren (1992 tot nu) niet meer geweest dan een verdwaalde muis.

@Eric; ja, die baan ken ik. Ook daar scheelt het dat het een stenen garage is. Was dat bij mij geweest had ik niet eens getwijfeld en was ik allang begonnen met ombouwen van de garage ;) Het omhoogtillen is geen optie voor mij gezien de te geringe hoogte die ik heb t.o.v. de dakspantjes.

@Francois; ja, bijna nieuwe radiator heb ik nog wel, en een aansluiting richting naastgelegen bijkeuken is ook zo gemaakt. Ga ik zeker overwegen om mee te nemen in de plannen.

@Klaas; ja, doe ik. Zie de laatste reactie van Frank :)

@Bart; goeie tip van die roosters!

@Martin; dank voor de tips!

@Jeroen: dank! Al is dat meer voor spouwmuren e.d, en mijn situatie is toch wat anders. Maar elke tip is waardevol (y)

@Cor; weet niet wie je zo bedoelt, mocht je de naam hebben hoor ik het graag :)

@Frank; dank je, zal ik zeker doen mocht ik vragen hebben :) Isoleren is uiteraard ook een vak apart en als papiermaker weet ik daar niks van ;) Het koude/warme lucht icm vocht is voor ons als papiermakers wel een belangrijk feit wat wezenlijk is voor ons proces. Dus die kende ik al  ;D

@ Jelmer:

Zal wel gespannen de bouw van jouw vaste baan gaan volgen  :D

Dank je! Het zal nog wel even duren daar het "hok" eerst gebouwd moet worden en ik er zeker van ben dat het ook verantwoord gemaakt kan worden. Wel ben ik al met plannen aan het tekenen om te zien wat kan en wat niet kan. Ben erg gecharmeerd van een helix icm een zgn "Multideck layout" ofwel meerdere lagen modelbaan boven elkaar. Voor mijn ruimte zal het zich beperken tot 3 lagen; 1 staging laag en daarboven 2 lagen modelbaan zeg maar.

Heb afgelopen zaterdag een Duitse vriend geholpen met hun helix en dat was mijn eerste ervaring met zoiets. Als het goed ligt en loopt is het een mooi ding en voegt het wat mij betreft echt wat toe.

Nog veel plannen dus. Wel zal in de maand Augustus al  een begin worden gemaakt met de garage, een deel van het hout om de vaste muur (scheidingsmuur buren) te bekleden heb ik al verkregen via een weggeefhoek hier op Facebook. Een 12 tal praktisch nieuwe OSB platen en een 80 meter panlatten. Het begin is er dus al bijna.

Alvast bedankt voor jullie input en tips, hier kan ik zeker wat mee! (y)

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2020, 21:16:13 »
Beste treinrijders,,,

Ik zie nu net dit draadje en als bijdrage hieraan wil ik het volgende vertellen,,,,

Heb in 1987 in mijn garage een baan gemaakt van 5.5 x 3.5 met en die kan ik met een handlier hangend staalkabels via rollen naar beneden en omhoog takelen.

Ongeveer 10 jaar geleden een doorgang gemaakt om naar een opstelstation boven de werktafel te kunnen rijden en daar treinen te kunnen stallen.

Dit jaar heb ik nog een uitbreiding gedaan waarbij ik door de kast naar een opstelterrein kan rijden en aan de andere kant weer de hoofdbaan kan oprijden.

Van vocht heb ik nooit last gehad omdat er altijd goed geventileerd word en idd in hartje winter is het niet te doen vanwege de koude voetjes, dan ben ik veel op locatie bij andere mensen met dezelfde afwijking.

Heb onlangs een filmpje gemaakt van de de lange VAM trein met de 2327 van Piko en hier zie je een ritje over de gehele baan.

Veel plezier ermee en als er nog vragen zijn dan hoor ik dat !!!!
 
Groetjes,   Wullem NS         https://www.youtube.com/watch?v=kipPl4hr8Rg



Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15367
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen?
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2020, 21:29:16 »
Hoi Wim,

Dank je! Ik had laatst al eens wat rijfilmpjes van jou bekeken. Je ruimte is best groot dus daar ligt wel een voordeel. De kou is uiteraard wel een dingetje, vandaar dat ik ook probeer uit te vogelen wat voor mij de beste oplossing kan zijn.

Dank voor je input en als er vragen komen weet ik je zeker te vinden :)