Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 13:03:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:02:48
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Sander.
Vandaag om 12:58:28
DR800015 programmeren door VAM65
Vandaag om 12:53:27
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:48:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:42:26
Vagonweb website veranderd? door Falcon10
Vandaag om 12:39:48
Rocky Rail NS6400, hoe antislipbandjes vervangen? door Bartje81
Vandaag om 12:33:17
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door BartvD
Vandaag om 12:32:27
Wachtsein (duits bedrijf), waar te plaatsen op de baan? door bigboynl
Vandaag om 12:28:27
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 12:27:02
Spanning aandrijfeenheid 36105 Piko door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:19:22
VERPLAATST: Scan en bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bert van Gelder
Vandaag om 12:18:28
Wanneer is N te klein? door bask185
Vandaag om 12:16:09
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door MartinH0
Vandaag om 12:05:18
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:55:19
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:54:15
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 11:49:42
Stijgingspercentage door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:57
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door ChristiaanB
Vandaag om 11:04:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:58:22
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 10:57:19
Welk station door Luc2000
Vandaag om 10:56:54
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 10:40:28
Sluiting of stilstand, multimaus, tweetje en een beginner...... door Ronald Halma
Vandaag om 10:35:25
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door jowi
Vandaag om 10:33:45
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Joran
Vandaag om 10:29:52
Beneluxforum Kalender 2021 door St00mboy
Vandaag om 10:29:23
Welke koppelingen en wat is een NEM-schacht? door rosmap
Vandaag om 10:08:19
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 10:04:31
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 92591 keer)

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
Re: Rondom Charlois
« Reactie #510 Gepost op: 03 december 2020, 10:30:00 »
Leuke foto.
Maar.... waar in Rotterdam? Raadplaat!

Een Spijkstaal zoals bakker Van der Meer & Schoep er vele in gebruik begin nam vanaf begin jaren zestig.
De foto is genomen in de tijd dat de bedrijfsnaam was vervangen door de landelijke "King Corn". Net te zien ondanks de sneeuw op het dak...

Toen hadden we nog winters...

Ronald
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 10:33:29 door HRP »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Rondom Charlois
« Reactie #511 Gepost op: 03 december 2020, 14:05:25 »
Bedankt weer voor de aanvullingen.
Frans, dit is wel een heel mooie illustratie van het melkvervoer bij de RTM.
En Jowi, die Spijkstaals waren een begrip, ze waren niet stuk te krijgen. Heeft NS ook geen bagagekarretjes gehad van dat merk?

In elk geval, mijn vader reed van 1982 tot 1995 met deze wagen:

Spijkstaal met electromotor, 7 meter lang. Er waren verschillende lengtes leverbaar, van 6-11 meter. De meeste van dit soort wagens hadden overigens een bezinemotor.


Drie garages dienden als pakhuis, waarvan een met een koelcel voor de melk en een voor de lege flessen. Het eerste werkje dat je al klein kon doen: flessen sorteren!


Dagelijks kwam de Melkunie de dagverse melk en melkproducten leveren. De rest kwam 1x per week van Emha, leverancier van vnl kleine zelfstandigen, vergelijkbaar met SRV.
Dit zijn beelden van rond 1990. Dit plaats ik gewoon omdat het een stukje van mijn voorgeschiedenis is.

Van 1972 - 1982 reed mijn vader zijn eerste Spijkstaal, ook met electromotor.


Daarvoor had hij 3x een VW bus. Dit is de laatste waarmee hij ook nog in Alexanderpolder reed van 1965-1972. Daarvoor hadden mijn ouders 10 jaar lang een kruidenierswinkel en melkwijk in het Oude Noorden (zie p.27).


« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 14:12:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Rondom Charlois
« Reactie #512 Gepost op: 03 december 2020, 18:01:52 »
De meeste houdbare produchten werden door groothandel Emha geleverd. Maar er was één merk dat heel lang zelf voor de distributie zorgde: Coca Cola.
Tot halverwege jaren 80 kwamen zij met opvallende oranje vrachtwagens, open aan de zijkanten. Op het net kan ik ze bijna niet terugvinden, alleen deze foto kwam ik tegen:


Periode 1971/1975. Keurig gekleed en zo herinner ik me ook altijd representatief in de omgang.

Ook nog een plaatje uit mijn eigen archief:

Omstreeks 1968



« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 18:09:01 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Rondom Charlois
« Reactie #513 Gepost op: 03 december 2020, 21:25:07 »
Maar weer even terug naar 'Zuid' in de 50-er jaren.


De fabriek heeft geen directe spooraansluiting. Maar een losweg en een verhoogde kop- en zijlading zijn vlakbij.

In elk geval kunnen vrachtwagens met melkbussen bij de fabriek terecht. Omgekeerd kunnen melkboeren met hun VW busjes de melk komen ophalen.
Daarvoor heb ik eigenlijk alles al in huis, ook dit:


Melkbussen, kratten en flessen (Busch 1145) Op het doosje van Busch staat dit plaatje:


Melkbussen op een open wagen is natuurlijk leuk bedacht, maar hoe reëel is dat in de Nederlandse situatie?

Vervoer van melkkratten per spoor kwam voor:


Maar hoe zit het met de vervoersstroom naar de fabriek toe.
Ik leg de vraag graag voor aan de meelezende specialisten in het NS goederenvervoer:

a. vervoerde NS melkbussen en zo ja in wat voor wagens en in welke periode?

b. werden er ooit ketelwagens gebruikt voor melkvervoer?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6464
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #514 Gepost op: 03 december 2020, 21:40:23 »
Geen idee Alewijn.

Dat kan Sleutelspoor weten, voor elk vervoer een wagen. :)

De vuilnisemmers in de straat met kolenbakken( schitterende plaat overigens) heb ik wel eens bij Tilly-model gezien.

Gr Koen.

Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Rondom Charlois
« Reactie #515 Gepost op: 03 december 2020, 21:48:06 »
Wellicht dat daar hier iets over te vinden is Alewijn ...
Ik heb melkbussen gezien in schuiten en pramen, op karren en vrachtwagens, zelfs op een tweewielige handkar


Foto: Beeldbank Oud Obdam - Hensbroek

maar nog nooit op een spoorwagen.

P.s.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9369
Re: Rondom Charlois
« Reactie #516 Gepost op: 03 december 2020, 22:16:10 »
Vervoer van melkkratten per spoor kwam voor:
Zijn dat melkflessen? Ze ogen zo groot en anders dan de melkflessen met aluminium dop die ik ken.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6765
Re: Rondom Charlois
« Reactie #517 Gepost op: 03 december 2020, 22:29:27 »
Maar weer even terug naar 'Zuid' in de 50-er jaren.
....


Leuk hè, als we telkens je topic kapen  ;) 

Ik heb zelf op foto's van de NS alleen melkflessen gezien, dus het eindproduct. En boter en zo. Melkbussen werden in principe elke dag opgehaald bij verschillende boeren. Dat ging dus met paard en wagen of met een vrachtwagen. En zelfs per boot als dat beter aansloot op het boerenland. Wellicht werd het vervolgens wel weer verzameld op een laadweg om nog een stuk met de NS naar een fabriek te gaan, maar ik weet niet of de NS daar in die tijd snel genoeg voor was. Ik heb wel wagens gezien van de RTM die de melkbussen bij verzamelplaatsen ophaalden en vervolgens naar een fabriek brachten. Edit: ze stonden ook wel los langs het perron en werden met de langskomende tram meegenomen.


Edit: misschien niet zo'n leuk voorbeeld maar nog wat eerder gingen ze blijkbaar wel met de spoorwegen:
http://fotos.serc.nl/gelderland/nijmegen/nijmegen-25990/


« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 22:41:14 door Rondje_HO »

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Rondom Charlois
« Reactie #518 Gepost op: 03 december 2020, 23:22:27 »
Melkbussen bij Van den Bergh en Jurgens:


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Rondom Charlois
« Reactie #519 Gepost op: Vandaag om 06:48:38 »
De NTM lijkt melk in ketelwagens vervoerd te hebben ...
Werps Modelbouw heeft ooit een model gemaakt van een dergelijke wagen, ik neem aan dat dat niet uit de duim gezogen is.


Foto: Marktplaats/J.Molekamp

Maar nu zijn we wel heel ver van Charlois afgereisd.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
Re: Rondom Charlois
« Reactie #520 Gepost op: Vandaag om 08:31:04 »
Dan weer terug van NTM naar RTM.
Bij de RTM had de melkfabriek Galak eigen gesloten goederenwagens voor het melkbussenvervoer.

Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10883
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #521 Gepost op: Vandaag om 10:57:19 »
Ik heb het even na gekeken. De "grote" spoorwegmaatschappijen waren niet ingericht voor het vervoer van losse melk (ketelwagens) en/of bussen/flessen. De lokale spoorwegen daar in tegen konden dat wel, zeker in het begin van het spoor. Dat de tramwegen dit wel deden en konden is nu wel genoegzaam bekent.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.