Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB-Module: "The Great Wen" (voorheen: “On Southwark Bridge”)  (gelezen 7476 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Nu "Backwater Goods Yard" alweer een tijdje in de nog te bouwen thuisbaan opgesteld staat, vind ik dat het eigenlijk wel prima zou zijn als dat in de toekomst permanent zo blijft.
......ik wil in elk geval op zeer korte termijn aanvangen met het in de steigers zetten van een rijdag-geschikte nieuwe houten bak met rails.
Zodra ik een mooie naam voor de nieuwe bak gevonden heb, zal ik een nieuw topic aanmaken.

Mijn inspiratie voor modelspoor komt van jongs af aan eigenlijk van twee bronnen uit de stoomtijd: het goederenstation, waar je toen ik nog jong en onbedorven was dicht bij het materieel kon zijn en de geur van stoom en creosoot kon opsnuiven, en het hoofdspoor, waar je het geweld van een langsdenderende trein kon ervaren, in die tijd soms nog stoom. Het is dan ook niet voor niets dat ik het leuk vind om met lange treinen over het slingerspoor te rijden, niet zelden met gepaste snelheid, en tevens voor de modulebanen van BNLS en de BMB twee versies van het goederenstation "Backwater Goods Yard" gebouwd heb. Eigenlijk vond ik het met deze laatste dubbele bak wel welletjes, want ik ben niet iemand die elke twee jaar per se weer zo nodig een nieuwe bak met scenery moet bouwen.
Maar het onvoorspelbare is gebeurd: ik heb ineens inspiratie gekregen voor een nieuwe bak en dat knaagt. Ja, het knaagt zeker, en als een soort voordorst  ::)

Als je tijd, geld en energie in een modulebaan als de BMB steekt, dan moet je wel de mogelijkheden ervan kunnen inzien. Ik weet dat dit voor iedereen verschillend is, maar ik zie nog steeds meestal wel bepaalde mogelijkheden. De BMB heeft zich vooral van soortgelijke modulebanen onderscheiden door zonder publiek, dus alleen voor de deelnemers zelf, rijdagen te organiseren. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen onbegrijpelijk is, maar wij hebben er ontzettend veel plezier aan beleefd en zullen er dan ook zeker, hopelijk nog heel lang, mee door proberen te gaan. Inmiddels hebben we ons ook enkele keren aan het publiek vertoond, de laatste keer in januari jl. in Rijswijk. Ik ben me er terdege van bewust dat het publiek met andere ogen naar onze baan kijkt dan wijzelf, na Rijswijk nog meer dan daarvoor.

Dat wij met een Britse baan rijden geeft ons bepaalde mogelijkheden om iets bijzonders uit te beelden. Er zijn legio bekende typisch Britse modelspoorthema's uitgebeeld, en ook binnen onze groep zijn daar enige fraaie voorbeelden van te zien of te zien geweest. Er zijn ook iconische Britse treinen. Met de Flying Scotsman en de Mallard hebben we al menige kilometer over de BMB-baan afgelegd en kort geleden hebben we de mogelijkheid ontdekt om de oude Hornby Rocket als uithangbord voor ons publiek over een keerlus rondjes te laten rijden. Daar wordt momenteel nog verder aan gewerkt. En binnenkort komt er nog een andere iconische typisch Britse trein bij, nl. de Eurostar in Yellow Submarine uitvoering:

Foto © hattons.co.uk

<a href="https://www.youtube.com/v/itexNgmx_YE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/itexNgmx_YE</a>

Ik kan het mis hebben, maar verwacht dat de BMB-baan met dit soort iconische treinen voor het publiek meer attractiewaarde zal hebben. Daarom heb ik erin geïnvesteerd en ik begrijp dat ik niet de enige BMB-er ben. (y) Ik wil nu graag een bak gaan bouwen die bij dit idee past en met deze nieuw te bouwen bak laat ik daarvoor bijna alles los, wat mij in spoor en modelspoor interesseert.

De inspiratie voor de nieuwe bak komt eigenlijk van Werner, die in ons "ideeën voor een module"-draadje met het idee kwam voor Cannon Street Station in Londen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87310.msg3222110611#msg3222110611
Ik heb daarop als volgt gereageerd:
....en anders ga je gewoon even naar buiten:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Cannon_Street_station#/media/File:Cannon_street_railway_bridge_2.jpg

Rechts op de foto zie je de torens van Cannon Street Station.

Dit is de foto die ik bedoelde:

Foto © Wikimedia

Dan lu*l je toch niet meer!  :o Je staat op London Bridge en kijkt naar de spoorbrug met rechts de twee torentjes van Cannon Street Station. Op de achtergrond zie je St. Paul's Cathedral, dat is herkenbaar en iconisch. Toen ik die foto zag was ik gelijk verkocht: zoiets wil ik gaan maken!  (y)

....wordt vervolgd

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 19:49:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2020, 21:16:28 »
 (y)

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2020, 21:18:03 »
 ;D
Mvg Henk.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2020, 21:32:50 »
Gaaf Leen, gaaf! We hebben het er afgelopen weekend al even over gehad dat je hier mee speelde. Ik vind het een erg leuk thema. (y)
Veel succes en plezier met bouwen.

Gr.

Edsko

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
Re: BMB-Module: &quot;On Southwark Bridge&quot;
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2020, 21:41:50 »
Fraai thema Leen! Altijd mooi die London terminals!
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2020, 21:43:57 »
Geweldig mooi project  (y) (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2020, 21:57:53 »
Mooi thema hoor! Ik ben benieuwd naar de uitwerking. Succes met bouwen!

Groet,
Chris

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2020, 22:04:55 »
Leen dat gaat toch nooit goedkomen?  ???

Dan kunnen de treinen niet meer rond met een kopstation.  ;D

Die achtergrond zal wel het nodige publiek trekken.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2020, 22:51:01 »
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, Leen. Ik zie wel een paar leuke mogelijkheden, zoals een ondiepe bak (brug is meteen afscheiding voor de achtergrond) en dan de rest als fotoachtergrond. Als je de brug viersporig zou maken (met wisselverbindingen), dan kan je die vier sporen doortrekken tot over de BB en er het slingerspoor aan koppelen. De module fungeert dan als toegang tot de slow lines.

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2020, 23:01:18 »
@Leen,

Leuk om weer een nieuw plan op te pakken.
Een foto op buigzaam zelfklevend parket-ondertapijt op een rol laat je module keer op keer goed uitkomen.
Kijk nog maar eens bij mij in september. Weer veel bouwplezier.

Gr, Hans

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2020, 11:55:28 »
Leuke ideeën, Leen & Werner!

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2020, 13:22:19 »
Dit is de foto die ik bedoelde:

Foto © Wikimedia

Dan lu*l je toch niet meer!  :o Je staat op London Bridge en kijkt naar de spoorbrug met rechts de twee torentjes van Cannon Street Station. Op de achtergrond zie je St. Paul's Cathedral, dat is herkenbaar en iconisch. Toen ik die foto zag was ik gelijk verkocht: zoiets wil ik gaan maken!  (y)

Bedankt voor jullie hartverwarmende reacties, (y) maar het verhaal is nog niet af. Getroffen door de indrukwekkende voorstelling op de foto ging ik al snel de omgeving verkennen op zoek naar details e.d. om mijzelf een beeld te vormen van wat ik eventueel op de bak zou kunnen maken. Ik heb daarbij tientallen foto's gedownload en liep toen o.a. tegen deze foto aan:


en ook tegen deze:

Beide foto's © gettyimages.nl (ik heb begrepen dat deze voor niet-commerciële doeleinden gebruikt mogen worden)

Deze beelden deden helemaal de deur dicht! A change of plans was onvermijdelijk! Stel je eens voor dat je op basis hiervan een leuke modulebak kan maken..... ::)
Inmiddels ben ik eruit vanaf welke positie ik het beeld wil creëren en dat is vanaf Southwark Bridge. Hierbij kijk je naar de spoorbrug met daarachter bijna onzichtbaar London Bridge en in de verte de Tower Bridge. Dit is het ongeveer in Streetview, maar de Tower Bridge komt bij mij wel een stukje dichterbij:


Ik ben niet erg gecharmeerd van de destructie die onze barbaarse teutoonse vijand tijdens WW2 o.a. in Londen aangericht heeft, en ook niet van wat men er de afgelopen decennia met groot geld voor architectonische monstruositeiten neergeplant heeft. Enkele van die misbaksels komen onvermijdelijk in beeld.  :-\ Daarom zou ik graag mijn bak in de jaren '30 willen positioneren, de periode van de Big Four. Dat is ook de periode waarin ik (naast pre-grouping) het meeste interesse heb. De afgelopen weken heb ik dan ook al zoveel pre-WW2 fotomateriaal verzameld, dat er volgens mij nog maar weinig ontbreekt om met de bak te kunnen beginnen. Maar toch heb ik na rijp beraad dit idee overboord gegooid, want deze keer is het primaire doel van de bak om niet voor mijzelf, maar voor de neutrale toeschouwer een aantrekkelijk object in de BMB-baan neer te zetten. Natuurlijk is het huidige beeld van Londen voor de meesten herkenbaarder dan een beeld uit de jaren '30, maar het ècht grote verschil zit 'em in de verlichting: niet alleen kun je dag-en-nacht verlichting in de bak maken met bijv. een mooie zonsopgang, maar daarnaast zijn tegenwoordig binnen het kader van het project "Illuminated River" naast de Tower Bridge ook de overige bruggen in het beeld 's avonds verlicht, zoals hier London Bridge:

Foto © southwarknews.co.uk

Het is duidelijk dat ik dit tot een bling-bling bak wil maken, waarbij de verlichting dominant aanwezig is. De lat ligt hoog, en ik heb geen idee of ik het allemaal mooi voor elkaar krijg, en nog minder hòe ik het allemaal voor elkaar krijg.  ;D
@Hans en Werner: bedankt voor jullie voorstellen. Ze zijn niet aan dovemansoren gericht, maar ik ben op dit moment nog niet zover dat ik al weet of ik ze ga toepassen. Ik weet bijv. nu nog niet hoe ver de achtergrondfoto naar voren geplaatst kan worden zonder afbreuk aan het beeld te doen.
Het streven is om zo snel mogelijk tot een berijdbare bak te komen. Daarvoor moet eerst de vorm  en de afmetingen van de bakken bepaald worden, waarbij het o.a. van belang is dat er geen bakovergangsspleet in het water komt. Hoewel ik qua afmetingen aan een standaardbak denk van 1m80 zullen de bak en de BB's waarschijnlijk niet erg standaard worden. Mijn voorkeur voor 90 cm bakken gaat het waarschijnlijk ook niet worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 16:57:30 door St00mboy »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2020, 14:08:14 »
Jeroen

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2020, 14:30:00 »
https://illuminatedriver.london/


Mooi idee.

Móóí! Helemaal als je deze achtegrond erachter weet te kunnen maken.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB-Module: "On Southwark Bridge"
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2020, 16:32:46 »
Wordt nog een beste uitdaging om het water onder de brug geloofwaardig te laten aansluiten op de achtergrond.

Leuk project (y)
Go tiger!

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly