Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee door Thom
Vandaag om 22:47:19
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 22:46:11
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Edsko Hekman
Vandaag om 22:46:07
Geen contact met firma Stangel uit Polen door Thom
Vandaag om 22:44:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:34:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
Vandaag om 22:29:46
Update: baan in de tropen door Falcon10
Vandaag om 21:57:59
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
Vandaag om 21:34:24
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 21:32:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
Vandaag om 21:32:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 21:29:01
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 21:21:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:19:16
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Arjan6511
Vandaag om 19:54:26
Photos Toronto Canada door Huib
Vandaag om 19:53:01
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 19:52:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:31:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Haradigi
Vandaag om 19:21:00
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 19:00:25
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door Rob Breuls
Vandaag om 18:45:32
Zonexpres rond 1965 door RikM
Vandaag om 18:41:50
De Wadlander, een eilandbaan. door tijgernootje
Vandaag om 18:32:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 18:07:33
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door nkob
Vandaag om 18:04:00
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 18:03:55
Wat heb jij op je desktop staan? door bollen neus
Vandaag om 18:02:35
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:55:13
Nieuw boek over de Sik door NS1220
Vandaag om 17:03:46
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 17:01:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:50:10
  

Auteur Topic: Lokschuppen Ueckermünde  (gelezen 1758 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
Lokschuppen Ueckermünde
« Gepost op: 05 juli 2020, 16:40:36 »
Op korte termijn ga ik eens een bouwpakketje in elkaar zetten. Het is een mooie loods, maar heeft wel z'n moeilijkheden. De meeste zijn niet onoverkomelijk, echter met de deuren van deze loods heb ik hulp/gedachtenuitwisseling nodig.

Het betreft deze loods:

Plaatje: www.real-modell.de

De ramen en deuren bestaan uit fijn etswerk. Het is de eerste keer dat ik met etswerk aan de slag ga, maar voor de ramen en een aatal deuren sie ik geen probleem. Goed ontvetten, gronden en dan kunnen ze geverfd worden. uit de bouwbeschrijving vind ik ook wel uit hoe het glas in de vensters geplaatst kan worden.

Het probleem zit um in de deuren. Deze bestaan uit grof gezegd 2 delen. Het frame (blauwe pijl) en twee L-vormige opzetdelen (rode pijl):


even in tekening:


Zoals ik het nu zie moeten de rode delen bevestigd worden op de blauwe delen. Zo krijgen die deuren net iets meer reliëf:


Ik heb hierover twee vragen:
  • Hoe kan ik die rode delen het beste bevestigen. Solderen is niet mijn sterke kant, het lukt mij net om stroomdraadjes aan de rails te bevestigen met mijn 40 watt soldeerbout.
  • Wat is de beste oplossing om de deuren draaiend te maken. De gebruiksaanwijzing wijst op twee fragiele scharniertjes die je mag gaan maken, om daar de deuren aan op te hangen. Mij lijkt een staaf van boven naar beneden degelijker. Wat is wijsheid hierin?
Het zijn dus eigenlijk de vragen voor de messingbakkers onder ons. Voor de rest van de afwerking zie ik wel wat moeilijkheidjes, maar die zijn wel op te lossen.

Groet,
Michel

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • narrow minded and proud of it
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2020, 17:01:12 »
Michel,

Ik heb ooit een engels kitje gesoldeerd waarbij een gedetailleerde etsplaat op het kale frame moest.
Ik heb toen beide delen licht vertind, toen met klemmetjes op elkaar gezet en ben met de bout langs de randen gegaan.
Het resultaat was best aardig.

Maar ongetwijfeld kunnen anderen je betere tips geven, solderen is ook niet mijn hobby.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2020, 17:05:14 »
Hoi Lucien,

Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik klieder al snel teveel soldeer rond. Los van het feit dat ik die klemmetjes zou moeten regelen, maar dat zou nog wel lukken. Daarvoor ben ik creatief genoeg :)
Dank voor je inbreng.

Groet,
michel

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1302
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2020, 17:20:04 »
Hoi Michel,

Waarom niet met wat spaarzame secondelijm.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4948
  • Team Mitropa
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2020, 17:32:25 »
omdat je dan witte ramen hebt  ::)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 981
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2020, 18:05:59 »
Michel,

Als je liever niet soldeert: een paar streepjes tweecomponentenlijm doen het ook. Het spul is dan ook nog enigszins corrigeerbaar.

Wolter

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6448
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2020, 20:14:10 »
omdat je dan witte ramen hebt  ::)

Maar voor die extra rand erop te lijmen hoeft het "glas" er toch nog niet in te zitten? Tegen de tijd dat je de plastic ramen erin gaat lijmen dan is die secondelijm allang uitgewasemd. Dan moet je de ramen alleen niet ook met secondelijm doen natuurlijk  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2020, 09:26:55 »
Die ramen worden sowieso nog een uitdaging, maar dat is tzt pas.
Twee-componentenlijm lijkt me een goede optie, met secondelijm plakken mijn vingers vaak eerder aan elkaar dan de bedoelde objecten  :-\
Maar goed, eerst de onderbouw afmaken en een spuitbusje primer kopen.

Groet,
michel

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2020, 10:36:29 »
Kleine tip, absolut gebe secondelijm gebruiken (ook niet de 2 componenten versie). Deze wasemen uit op het "raam" en dan ui je beslagen ruiten over.

Ik heb zelf hele goede ervaring Bison Max Repair Extreme. Lijm is transparant, wasemt bij het drogen niet uit (dus geen beslagen ruiten). Ik breng het heel dun aan op het grit van het raam en leg dan in een keer het "glas" erop, zonder schuiven dan voorzichtig aandrukken met keukenpapier en dan een dagje laten drogen. Daarna de overtollige randen er pas afsnijden.

Andere mogelijkheid wat ik ook wel gedaan heb is een klein beetje spuitlijm, maar die is gelig dus als je een heel klein beetje knoeit hou je gele randen over.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2020, 10:48:20 »
Bart

Dank je wel voor je tips. Bison Max Repair Extreme houd ik in mijn achterhoofd even vast. Dat zou nog een goede oplossing zijn voor de ramen. en dan 2 componenten lijm voor het bevestigen van de messingstrips op de deuren.

Aan spuitlijm heb ik niet gedacht, maar dat is ook geen optie denk ik. Ik heb daar goede ervaringen mee met de struikjes en het plakken van gesloten oppervlaktes, maar deze open struktuur lijkt me minder geschikt.

Groet,
michel

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • narrow minded and proud of it
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2020, 10:55:51 »
Michel,

ik had gewoon goedkope metalen klemmetjes uit de "uitzoekbak".
Onderdelen insmeren met vloeimiddel, en dan een heel klein druppeltje soldeer erop om te vertinnen.
Daarna op elkaar klemmen en met de bout langs de rand gaan.
Misschien kan het ook als je de onderdelen op elkaar klemt nadat je ze met vloeimiddel hebt bestreken, en dan de soldeerbout er tegenaan, en een dun draadje soldeer, misschien vloeit het er dan zo tussen.

aan de andere kant kan secondenlijm ook goed werken, als je de onderdelen eerst fixeert en dan de zijkant met een kwastje en vloeibare secondenlijm insmeren, dan trekt het er vanzelf wel tussen.
Lucien

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2020, 11:09:28 »
Jouw techniek kan ik wel uitproberen op wat restjes messing. Ergens heb ik toch het idee dat soldeer beter gaat houden op de lange duur. Of maakt dat niet uit?

Groet,
michel

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • narrow minded and proud of it
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2020, 11:15:17 »
Ik heb Bemo lokjes die met secondenlijm en 2-componentenlijm in elkaar gezet zijn, en die doen het ook nog steeds. Maar gevoelsmatig zou solderen wel steviger zijn denk ik.
Lucien

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2020, 14:04:55 »
Michel,

Ik lijm ramen altijd vast met MICRO KRISTAL CLEAR, dit gebruik ik heel spaarzaam
en komt er iets op het glas verwijder ik dat onmiddellijk met een nat watten staafje,
na een droogtijd van een dag is het helder gedroogd, je ziet bijna niet waar het
glas gelijmd is.

Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2020, 14:45:27 »
Hoi Jan,

Ik denk dat Kristal Clear niet de oplossing is voor de ramen. Het makkelijkst is natuurlijk om 1 stuk kunststof achter de deuren te plakken. Maar ja, dat is het makkelijkst. Het wordt waarschijnlijk een heel gepriegel, maar ik wil eerst proberen om elk raampje afzonderlijk te plakken in het kozijn. En dat gaat ook wel lukken, maar het moet wel stevig zitten.
Maar eerst ben ik mij aan het buigen over de deurconstructie. Die moet beweegbaar zijn, degelijk en de sierlijkheid/ elegantie behouden. ik begin langzamerhand wel een ideetje te krijgen, maar ben er nog niet helemaal uit.

Groet,
Michel