Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Lokschuppen Ueckermünde  (gelezen 4061 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Lokschuppen Ueckermünde
« Gepost op: 05 juli 2020, 16:40:36 »
Op korte termijn ga ik eens een bouwpakketje in elkaar zetten. Het is een mooie loods, maar heeft wel z'n moeilijkheden. De meeste zijn niet onoverkomelijk, echter met de deuren van deze loods heb ik hulp/gedachtenuitwisseling nodig.

Het betreft deze loods:

Plaatje: www.real-modell.de

De ramen en deuren bestaan uit fijn etswerk. Het is de eerste keer dat ik met etswerk aan de slag ga, maar voor de ramen en een aatal deuren sie ik geen probleem. Goed ontvetten, gronden en dan kunnen ze geverfd worden. uit de bouwbeschrijving vind ik ook wel uit hoe het glas in de vensters geplaatst kan worden.

Het probleem zit um in de deuren. Deze bestaan uit grof gezegd 2 delen. Het frame (blauwe pijl) en twee L-vormige opzetdelen (rode pijl):


even in tekening:


Zoals ik het nu zie moeten de rode delen bevestigd worden op de blauwe delen. Zo krijgen die deuren net iets meer reliëf:


Ik heb hierover twee vragen:
  • Hoe kan ik die rode delen het beste bevestigen. Solderen is niet mijn sterke kant, het lukt mij net om stroomdraadjes aan de rails te bevestigen met mijn 40 watt soldeerbout.
  • Wat is de beste oplossing om de deuren draaiend te maken. De gebruiksaanwijzing wijst op twee fragiele scharniertjes die je mag gaan maken, om daar de deuren aan op te hangen. Mij lijkt een staaf van boven naar beneden degelijker. Wat is wijsheid hierin?
Het zijn dus eigenlijk de vragen voor de messingbakkers onder ons. Voor de rest van de afwerking zie ik wel wat moeilijkheidjes, maar die zijn wel op te lossen.

Groet,
Michel

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2020, 17:01:12 »
Michel,

Ik heb ooit een engels kitje gesoldeerd waarbij een gedetailleerde etsplaat op het kale frame moest.
Ik heb toen beide delen licht vertind, toen met klemmetjes op elkaar gezet en ben met de bout langs de randen gegaan.
Het resultaat was best aardig.

Maar ongetwijfeld kunnen anderen je betere tips geven, solderen is ook niet mijn hobby.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2020, 17:05:14 »
Hoi Lucien,

Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik klieder al snel teveel soldeer rond. Los van het feit dat ik die klemmetjes zou moeten regelen, maar dat zou nog wel lukken. Daarvoor ben ik creatief genoeg :)
Dank voor je inbreng.

Groet,
michel

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2020, 17:20:04 »
Hoi Michel,

Waarom niet met wat spaarzame secondelijm.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2020, 17:32:25 »
omdat je dan witte ramen hebt  ::)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2020, 18:05:59 »
Michel,

Als je liever niet soldeert: een paar streepjes tweecomponentenlijm doen het ook. Het spul is dan ook nog enigszins corrigeerbaar.

Wolter
Moins mais mieux.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2020, 20:14:10 »
omdat je dan witte ramen hebt  ::)

Maar voor die extra rand erop te lijmen hoeft het "glas" er toch nog niet in te zitten? Tegen de tijd dat je de plastic ramen erin gaat lijmen dan is die secondelijm allang uitgewasemd. Dan moet je de ramen alleen niet ook met secondelijm doen natuurlijk  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2020, 09:26:55 »
Die ramen worden sowieso nog een uitdaging, maar dat is tzt pas.
Twee-componentenlijm lijkt me een goede optie, met secondelijm plakken mijn vingers vaak eerder aan elkaar dan de bedoelde objecten  :-\
Maar goed, eerst de onderbouw afmaken en een spuitbusje primer kopen.

Groet,
michel

BartvD

  • Online Online
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2020, 10:36:29 »
Kleine tip, absolut gebe secondelijm gebruiken (ook niet de 2 componenten versie). Deze wasemen uit op het "raam" en dan ui je beslagen ruiten over.

Ik heb zelf hele goede ervaring Bison Max Repair Extreme. Lijm is transparant, wasemt bij het drogen niet uit (dus geen beslagen ruiten). Ik breng het heel dun aan op het grit van het raam en leg dan in een keer het "glas" erop, zonder schuiven dan voorzichtig aandrukken met keukenpapier en dan een dagje laten drogen. Daarna de overtollige randen er pas afsnijden.

Andere mogelijkheid wat ik ook wel gedaan heb is een klein beetje spuitlijm, maar die is gelig dus als je een heel klein beetje knoeit hou je gele randen over.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2020, 10:48:20 »
Bart

Dank je wel voor je tips. Bison Max Repair Extreme houd ik in mijn achterhoofd even vast. Dat zou nog een goede oplossing zijn voor de ramen. en dan 2 componenten lijm voor het bevestigen van de messingstrips op de deuren.

Aan spuitlijm heb ik niet gedacht, maar dat is ook geen optie denk ik. Ik heb daar goede ervaringen mee met de struikjes en het plakken van gesloten oppervlaktes, maar deze open struktuur lijkt me minder geschikt.

Groet,
michel

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2020, 10:55:51 »
Michel,

ik had gewoon goedkope metalen klemmetjes uit de "uitzoekbak".
Onderdelen insmeren met vloeimiddel, en dan een heel klein druppeltje soldeer erop om te vertinnen.
Daarna op elkaar klemmen en met de bout langs de rand gaan.
Misschien kan het ook als je de onderdelen op elkaar klemt nadat je ze met vloeimiddel hebt bestreken, en dan de soldeerbout er tegenaan, en een dun draadje soldeer, misschien vloeit het er dan zo tussen.

aan de andere kant kan secondenlijm ook goed werken, als je de onderdelen eerst fixeert en dan de zijkant met een kwastje en vloeibare secondenlijm insmeren, dan trekt het er vanzelf wel tussen.
Lucien

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2020, 11:09:28 »
Jouw techniek kan ik wel uitproberen op wat restjes messing. Ergens heb ik toch het idee dat soldeer beter gaat houden op de lange duur. Of maakt dat niet uit?

Groet,
michel

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2020, 11:15:17 »
Ik heb Bemo lokjes die met secondenlijm en 2-componentenlijm in elkaar gezet zijn, en die doen het ook nog steeds. Maar gevoelsmatig zou solderen wel steviger zijn denk ik.
Lucien

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2020, 14:04:55 »
Michel,

Ik lijm ramen altijd vast met MICRO KRISTAL CLEAR, dit gebruik ik heel spaarzaam
en komt er iets op het glas verwijder ik dat onmiddellijk met een nat watten staafje,
na een droogtijd van een dag is het helder gedroogd, je ziet bijna niet waar het
glas gelijmd is.

Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Lokschuppen Ueckermünde
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2020, 14:45:27 »
Hoi Jan,

Ik denk dat Kristal Clear niet de oplossing is voor de ramen. Het makkelijkst is natuurlijk om 1 stuk kunststof achter de deuren te plakken. Maar ja, dat is het makkelijkst. Het wordt waarschijnlijk een heel gepriegel, maar ik wil eerst proberen om elk raampje afzonderlijk te plakken in het kozijn. En dat gaat ook wel lukken, maar het moet wel stevig zitten.
Maar eerst ben ik mij aan het buigen over de deurconstructie. Die moet beweegbaar zijn, degelijk en de sierlijkheid/ elegantie behouden. ik begin langzamerhand wel een ideetje te krijgen, maar ben er nog niet helemaal uit.

Groet,
Michel