Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano  (gelezen 2250 keer)

hans1958

  • Gast
ben inmiddels bezig met de ontwikkeling van een nieuw digitaal systeem waar bij de loc's radiografisch bestuurd gaan worden.
hierbij bouw ik in de loc's een arduino nano met ingebouwde rf24 en een rijregelaar uit de modelbouw wereld (beide alie-express).
voor de zender gebruik in een arduino uno met een rf module daar kun je maximaal 6 loc's mee besturen.
uiteraard hoe meer arduino's hoe meer loc's je kunt aansturen. Verder komt een rfid systeem voor de loc herkenning (ontvanger prints onder de rails en druppel onder de loc).
ontwikkeling is nog gaande hoop het deze winter draaiend te hebben.
als er mensen zijn die interesse hebben om samen met mij deze hersenspinsels verder uit te werken hoor ik het graag
hans
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2020, 14:15:21 door Bert van Gelder »

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: nieuw digitaal systeem
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2020, 12:48:15 »
Hallo,

Ik heb wellicht een tip voor het draadloos gedeelte: gebruik die rf24 niet. Hier gebruik ik die zelden om een aantal redenen, waaronder constante problemen met de 'overbevolkte' 2.4ghz band door lui die hun wifi router niet fatsoenlijk kunnen instellen..

In de plaats daarvan kun je eens kijken naar een HC-12 module.
Die zijn veel minder bekend maar voor de lagere data doorvoer perfect. Ze werken op 244Mhz, en in het open veld halen ze met gemak 1 km afstand (of verder.. bij een test haalde het meer). Binnenshuis komt het ook gemakkeljik door obstakels als muren e.d. tegen, je kunt dus gemakkelijk een verborgen station zonder problemen bereiken.
Dat zit in dezelfde frequenties als bijvoorbeeld de huis domotica (klik aan/klik uit bijvoorbeeld), maar de modulatie is anders waardoor dat elkaar niet kan storen.

De antenne die je er bij krijgt is voldoende en kun je tot een rechte draad trekken waardoor die gemakkelijk weg te werken is in een behuizing.

De module heeft in principe 100 kanalen beschikbaar, maar hou in gedachten dat je minstens 1 kanaal 'tussenruimte' wil aanhouden.. Je kunt daardoor dus in principe minstens 25 treinen elk een kanaal geven en apart besturen!!

Aan de arduino kant zijn die simpel te gebruiken omdat de module serieel communiceert. Enkel softwareserial includen, seriele pin toewijzen en klaar. Je kunt dan via AT commando's de tranceiver instellen en gebruiken.

Voor een betere uitleg: https://www.allaboutcircuits.com/projects/understanding-and-implementing-the-hc-12-wireless-transceiver-module/

Wellicht een aardige/goedkopere oplossing dan de rf24..

hans1958

  • Gast
nieuw digitaal systeem
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2020, 13:40:13 »
ben inmiddels bezig met de ontwikkeling van een nieuw digitaal systeem waar bij de loc's radiografisch bestuurd gaan worden.
hierbij bouw ik in de loc's een arduino nano met ingebouwde rf24 en een rijregelaar uit de modelbouw wereld (beide alie-express).
voor de zender gebruik in een arduino uno met een rf module daar kun je maximaal 6 loc's mee besturen.
uiteraard hoe meer arduino's hoe meer loc's je kunt aansturen. Verder komt een rfid systeem voor de loc herkenning (ontvanger prints onder de rails en druppel onder de loc).
ontwikkeling is nog gaande hoop het deze winter draaiend te hebben.
als er mensen zijn die interesse hebben om samen met mij deze hersenspinsels verder uit te werken hoor ik het graag
hans

hans1958

  • Gast
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2020, 23:01:22 »
leuk gedacht maar heb hier een aantal arduino nano's liggen met ingebouwde rf24. lekker klein scheelt een hoop ruimte.
ik ga dan ook met nodes werken en hoop dat ik geen storingen krijg.
experimenteel op de werkbank werkt het perfect nu nog in de locs inbouwen en testen op de baan.
maar bedankt voor het reageren.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: nieuw digitaal systeem
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2020, 10:01:01 »
Hoi Hans,

Kun je wat meer uitwijden : wat zijn je redenen om dat te doen, wat wil je er mee bereiken.

- niet om dat het moet maar omdat het kan ?
- wil je het doen om het DHZ of wil je er een marktpositie mee bereiken (voor de handel) ?
- op welke schalen mik je : G, O, H0, N, ... ?

Omdat je ook met rfid aan de gang gaat - dus ook voor automatisch rijden ? Met welke besturings-systeem ?

Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2020, 16:28:21 »
Hans, je hebt 2x hetzelfde draadje gestart..

Beide draadjes zijn nu samengevoegd en in het board "digitaal" geplaatst.

Gr, Bert
Team moderatoren

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2020, 20:38:54 »
Ik heb iets dergelijks gezien.. er bestaat een compleet 3d printable modeltrein project, inclusief rails! Uiteraard kan er geen stroom geleverd worden dan via de rails en alle locs hebben dan een accupack + radio besturing.

Best grappig dat, staat op thingiverse: https://www.thingiverse.com/depronized/designs, OS railway, fully printable railway system.

Vooral erg leuk voor de kleine kids, die vaak toch wat lomper met het materiaal omgaan dan de wat volwassener personen.. (sorry voor de algemenisering! ;) )

Wellicht dat het dus iets dergelijks is?

« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 20:56:39 door coldforged »

hans1958

  • Gast
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2020, 09:46:10 »
het idee is dat er een vaste spanning op de rails komt de besturing kwa snelheid en richting radiografisch gaat en de wissels automatisch in de juiste stand gezet gaan worden waar bij de baanvak beveiliging via de radio besturing de loc's stoppen of juist versnellen
de besturing via diverse arduino's en arduino laat zich makkelijk programmeren met c+.
baanvak beveiliging wil ik met infrarode sensors gaan doen.
het is zeker niet de bedoeling om dit commercieel uit te buiten maar voor mij een leuk leer project daar ik zelf in de industriële besturingen zit als storings engeneer.
in later stadium wil ik via excel de arduino.s kunnen beïnvloeden .
ben nu bezig een experimentele baan h0 op te zetten en hoop aankomende winter de boel draaiende te hebben.
de h0 locs hebben net genoeg ruimte voor de in te bouwen elektronica n locs zijn er veel te klein voor
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 09:49:54 door hans1958. Reden: aanvulling »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2020, 10:44:08 »
Misschien ook een beetje afkijken bij Tam Valley aan de overkant van de oceaan (http://deadrailinstalls.com/blue-rail/) die hebben een systeem met als besturing een app voor iOS.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2020, 12:45:59 »
het idee is dat er een vaste spanning op de rails komt ....
Bij digitaal heb je ook een vaste spanning op de rails. Daar zit de besturingsinformatie in verborgen. Dus ik vraag me af wat de meerwaarde is van radiografische besturing als je al een bedrade route heb om het signaal bij de loc te krijgen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2020, 12:57:27 »
Nou ja, dat Marklin Myworld werkt ook radiografisch, want de rails zijn van Plastic. En de wat duurdere typen hebben een interne accu ipv baterijen. Het kan de toekomst zijn voor veel modelbanen. Er zijn in ieder geval geen contact problemen. Het werkt zowel op Marklin rails als op gelijkstroomrails. En de treinen hebben, hoewel beperkt, geluid. Nu is het nog speelgoed, maar wellicht in de toekomst zou het kunnen dat hiermee serieuze modellen worden uitgebracht met full sound. Of het huidige systeem van Marklin daarvoor al is voorbereid, is de vraag die ik niet kan beantwoorden. Ik kan nou een maal niet in de toekomst kijken. In ieder geval worden accu's steeds krachtiger. (y) En dan worden de mogelijkheden ook groter.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2020, 13:10:12 »
Marklin Myworld

En plastic wielen. Geen gedoe meer met keerlusmodules en gepolariseerde wissels dus. Maar ook geen contact- en schakelrails, rem- en stopsecties etc. meer. Kweenie...