Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 00:09:42
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 00:01:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
14 augustus 2020, 23:37:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
14 augustus 2020, 23:29:04
Projekt 083-338 door wob
14 augustus 2020, 23:22:53
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
14 augustus 2020, 23:17:19
Elco voor sluitseinen door knar46
14 augustus 2020, 22:59:10
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door johanw
14 augustus 2020, 22:36:03
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
14 augustus 2020, 22:33:57
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door AndréDev
14 augustus 2020, 22:32:58
Aantal draden ringleiding door Immerarm
14 augustus 2020, 22:26:05
NS Stoomverwarmingswagen door MOVisser
14 augustus 2020, 22:09:54
Photos Toronto Canada door MathieuN
14 augustus 2020, 21:40:16
NS ho DIN-portalen. Waar goed verkrijgbaar? door NS264
14 augustus 2020, 20:52:18
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door ETH023
14 augustus 2020, 20:42:17
Bouwverslagen "Scheisse am Alln" op YouTube.. door zofman
14 augustus 2020, 20:19:42
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
14 augustus 2020, 20:12:24
Hoe plaats ik plaatjes via de IPad?... door johanw
14 augustus 2020, 20:09:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
14 augustus 2020, 20:05:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
14 augustus 2020, 19:26:13
Rheinburgh, TP V/VI door cor_b
14 augustus 2020, 19:25:42
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Hendrik Jan
14 augustus 2020, 19:17:03
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door MarkSpoor
14 augustus 2020, 19:00:51
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
14 augustus 2020, 18:47:03
Testbaan in h0/0/0m met ESU LokProgrammer door tijgernootje
14 augustus 2020, 18:13:44
ESU binnenverlichting met decoder door Rolf S
14 augustus 2020, 17:13:43
Automatische koppeling door Falkenberg
14 augustus 2020, 16:59:56
Corail rijtuigen. Welke heb ik nodig? door Falkenberg
14 augustus 2020, 16:04:31
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door RobK
14 augustus 2020, 16:02:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
14 augustus 2020, 15:43:15
  

Auteur Topic: Verbinden rails, aangeraden om raillassen te solderen?  (gelezen 855 keer)

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Verbinden rails, aangeraden om raillassen te solderen?
« Gepost op: 04 juli 2020, 12:23:49 »
Hallo allen,
Ik ben nieuwkomer op het gebied van baanbouw, maar heb ruim ervaring in modelbouw, met name trucks/opleggers met verlichting, enz enz.. Die hobby ben ik jaren geleden gestopt omdat ik geen plaats meer had voor de vitrine helaas.

Ik ben nu door wegens een ander project dcc tegen gekomen en de hobby naar modelbouw lonkte weer, dus waarom niet dan modeltreinen, waar van alles in terug komt aan modelbouw en electronica.

Nu vroeg ik mij het volgende af: Ik zie overal dat rails verbonden wordt met elkaar door die zogenaamde 'fishplates', waarna men de zaak flink moet verhitten om het gesoldeert te krijgen. Dan moet je dus oppassen dat je de plastic liggers niet smelt.
Nu heb ik voor het maken van batterypacks met bijvoorbeeld 18650 een puntlasser staan om die met elkaar te verbinden met nikkelstrip.

Zou er een probleem zijn om dus die fishplates te gaan puntlassen in plaats van te solderen?
Het enige nadeel dat ik kan bedenken: er is no way dat je dat nog los krijgt behalve door die door te slijpen... maar of dat echt een probleem is als je bedenkt dat je liever de baan toch niet slopen wil..? ;)

Benieuwd of iemand daar al ervaring mee heeft en wat de voor-/nadelen er van zijn..
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2020, 14:14:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: verbinden rails
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2020, 12:26:04 »
Het is helemaal niet nodig om de railverbinders te solderen of te lassen. Ze klemmen van zichzelf al voldoende.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: verbinden rails
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2020, 12:32:33 »
KLopt, maar het komt telkens terug op allerlei tips dat als je de baan van plan bent langere tijd te laten staan, dat het beter is om of elk stuk rail te voorzien van een stroomtoevoer of die verbindingen te solderen..
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar dat solderen verhit de boel aanzienlijk, vooral niet handig bij wissels lijkt mij?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: verbinden rails
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2020, 12:46:41 »
Elk stuk rail voorzien van stroomtoevoer is wat anders dan de railverbinders doorsolderen.
Railverbinders soldeer ik bij voorkeur niet want dan hebben de rails geen ruimte meer om uit te zetten of te krimpen bij temperatuurveranderingen.

Voor de stroomtoevoer kun je draden aan de rails solderen. Dat is goed te doen zonder de plastic bielzen te smelten.
Je begint met de soldeerplaats goed schoon te maken en dat kan bijvoorbeeld door te krabben met een puntig vijltje. Dat op die plek wat soldeer aanbrengen. Gebruik daarvoor elektronicasoldeer met harskern.
Dan het draadje vertinnen. Tenslotte het vertinde draadje tegen de soldeerplek houden en met de soldeerbout de boel in elkaar laten vloeien.

Als je dit voor het eerst doet is het handig om eerst te oefenen op een stukje spoor.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: verbinden rails
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2020, 12:51:41 »
OK, dat kan idd ook, maar kan ik dan niet gewoon ook nikkelstrip er aan puntlassen? Dan hoef ik die hele zaak niet eens te verwarmen!
Daarmee voorkom ik altijd dat ik de zaak veel te lang verwarm (wat ik geheid voor elkaar krijg) en de boel smelt..

Ik stel de vraag ook eigenljik meer om te zien of er eventueel nadelen zijn als ik die fishplates idd las in plaats van soldeer, als daar geen nadeel aan zit, waarom niet? Scheelt iig tijd want puntlassen is aanzienlijk sneller ook..

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: verbinden rails
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2020, 13:05:56 »
Waarom wil je die dingen per se puntlassen? En hoe denk je dat voor elkaar te krijgen als de rails eenmaal liggen?
Je bent iets aan het verzinnen wat in ieder geval hoogst ongebruikelijk is.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: verbinden rails
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2020, 13:09:09 »
Ik heb het apparaat staan en vroeg het me gewoon af, omdat het de rails totaal niet verwarmd lijkt het mij een aardig alternatief...
Ik vraag me alleen af of daar dan nadelen aan kleven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: verbinden rails
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2020, 13:15:35 »
Ik denk dat het de rails wel degelijk verwarmt. Hoe krijg je anders dat metaal in elkaar gesmolten?
Maar het zal anders zijn dan bij solderen, heter maar van kortere duur.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
    • Mijn van-alles website
Re: verbinden rails
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2020, 13:34:18 »
Nu vroeg ik mij het volgende af: Ik zie overal dat rails verbonden wordt met elkaar door die zogenaamde 'fishplates',
Geen idee wat fishplates zijn. Zijn dat railverbinders zoals die in het grootbedrijf toegepast worden maar dan in model?

EDIT: het was even zoeken, ja en nee. Wij noemen het gewoon raillas(sen). De grootbedrijf-variant in model gebruiken denk ik maar weinigen hier. De rest is standaard.
waarna men de zaak flink moet verhitten om het gesoldeert te krijgen. Dan moet je dus oppassen dat je de plastic liggers niet smelt.
Dat valt echt onzettend mee. Ik heb recent mijn rails gesoldeerd en dat ging zeer gemakkelijk. Ik heb ook wissels aangepast zodat de raillassen 4 tot 5 biels versprongen van elkaar liggen zodat de knik niet 1 op plek komt.

Omdat bij die laatste operatie de raillas bovenop de biels komt te liggen, gaat het spoor omhoog staan. Das niet we willen.

Ik dacht gewoon even de raillas op te schuiven en dan vervolgens met de soldeerbout de biels iets te smelten zodat de raillas naar beneden zou zakken.

Nou... ik heb echt moeite gehad de biels te smelten en heb de temperatuur uiteindelijk maar verhoogd naar 400 graden om het iets beter voor elkaar te krijgen. Zelfs toen ging het nog niet zo makkelijk als ik had verwacht.

Vooropgesteld dat je met recent railmateriaal werkt (ik denk dat de oudere systemen van Lima en Roco minder makkelijk solderen danwel sneller smeltend plastic opleveren) moet het geen probleem zijn.

Puntlassen zou ik zeker niet doen, net zoals solderen. Dat heb ik 1 keer gedaan, maar brak me echt op bij het bouwen. Niet alleen zit je rails muurvast aan elkaar wat met temperatuurwisselingen vervelende verrassingen op kan leveren, punt 2 is dat je bij enkele aanpassingen gewoon opnieuw moet solderen om de boel te lossen. Het nadeel daarvan is dat aan elkaar solderen geen enkele moeite is (het spul blijft immers prima op z'n plek) maar het lossolderen echt niet makkelijk is omdat je naast het verhitten ook aan de rail zal moeten trekken. En das niet makkelijk...

@ Klaas: puntlassen levert wel hitte op, maar zeer plaatselijk en zeer kortstondig. In ieder geval niet vergelijkbaar met solderen.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: verbinden rails
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2020, 13:35:43 »
true, maar de verhitting is bij puntlassen erg plaatselijk (direct op de las) maar verwarmt het omliggende materiaal bijna niet. Vooral bij die 18650's is dat eigenlijk een noodzaak om ze niet kapot te maken.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: verbinden rails
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2020, 13:45:44 »
Het aan elkaar lassen/solderen van rails is dus geen goed plan zo te lezen.. maar waarom roepen die lui dat allemaal dan??

Het maken van een aansluiting op elk stuk rails is wat werk (zeker als je de standaard rails gebruikt..), maar ik zie het voordeel er wel van ten aanzien van onderhoud..

Dan heb ik wel nog een idee: ik zie vaak dat er een dikke aanvoerdraad gebruikt wordt onder de tafel waarna dan gaten geboord worden om de koppeldraden te verbinden aan de rails..
Wat nou als ik in de plaats daarvan de rails op een (kurk?)isolatie laag leg en links en rechts naast die laag een dikke koperdraad leg en van daaruit telkens mijn verbinding maak? Die draad verdwijnt daarna onder de ballast en scenery..
Ik vermijd dan de kabel spaghetti onder de tafel lijkt mij... Hoe ik dat dan doe (solderen of puntlassen) is dan om het even denk ik?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10421
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: verbinden rails
« Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2020, 14:31:44 »
Welkom hier op het forum!  (y)
De raillasjes of fishplates zitten om de rails geklemd en na verloop van tijd wordt de stroomdoorgifte van de verbinding onbetrouwbaar. Om dat te voorkomen kun je de verbinding met soldeer vol laten lopen, waardoor je een betrouwbare railverbinding krijgt.
Onder de modulebaan van de BMB loopt een "dikke aanvoerdraad", die wij "bus" noemen. Alle spoorcomponenten, dus stukken rail hoe kort ook, wissels etc. worden elk apart bedraad en met de bus verbonden om de stroomtoevoer te waarborgen. Een enkele keer soldeer ik wel eens twee stukken rail aan elkaar om die i.p.v. kabel als bus te gebruiken. Dan ligt er onder zo'n bak geen aparte aanvoerkabel.
Als je de bus in de ballast legt heeft dat als voordeel dat hij veilig en onzichtbaar weggewerkt is, maar als nadeel dat je er bij evt. storingen, aanpassingen en uitbreidingen heel lastig bij kan komen.

Als je een bout hebt met flink vermogen en goed vloeiende soldeer dan kun je het solderen van draadjes en railverbindingen gemakkelijk dusdanig snel doen, dat je bielzen niet smelten hoor.
Ik vind het trouwens wel een leuk idee dat je het wil puntlassen. Dat is volgens mij nieuw hier, maar misschien kan dat voor jou goed werken. Dus waarom zou je het niet proberen? Maar nodig is het in ieder geval niet.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2020, 18:42:27 door St00mboy »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: verbinden rails
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2020, 16:04:30 »
.....maar waarom roepen die lui dat allemaal dan??
Welke lui roepen dat? ik heb het nog nooit gehoord.

Citaat
Ik vermijd dan de kabel spaghetti onder de tafel lijkt mij...
Onder de tafel moet je geen spaghetti maken maar nette bundels. Wat ook kan: die bundels niet onder de tafel, maar tegen de voorkant. Scheelt een boel boven je hoofd werken.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11336
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: verbinden rails
« Reactie #13 Gepost op: 04 juli 2020, 16:18:46 »
Het aan elkaar lassen/solderen van rails is dus geen goed plan zo te lezen.. maar waarom roepen die lui dat allemaal dan??

Het maken van een aansluiting op elk stuk rails is wat werk (zeker als je de standaard rails gebruikt..), maar ik zie het voordeel er wel van ten aanzien van onderhoud.

Welk onderhoud? Voeding van je rail op meerdere punten veranderd niks aan het schoonhouden van je rail.... je zorgt er alleen voor dat je voeding op meerdere punten gewaarborgd is.

Tav dat puntlassen; het zal best gaan maar ik zie niet in waarom je niet zou solderen... doen we al heel lang zo en met een goede bout geen enkel probleem en de bielzen blijven gewoon heel :)
Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan. En; beter goed gejat dan slecht verzonnen  ;D dus lekker solderen.

Wat nou als ik in de plaats daarvan de rails op een (kurk?)isolatie laag leg en links en rechts naast die laag een dikke koperdraad leg en van daaruit telkens mijn verbinding maak? Die draad verdwijnt daarna onder de ballast en scenery..

Slecht idee... als er dan eens een soldeerlas niet goed zal zijn of je moet bij die zgn ringleiding moet je eerst alle ballast wegkrabben. Zonde dus. Onder/voor/achter je baan is dan veel handiger en altijd zonder problemen bereikbaar.Geloof mij; dat hebben vele voor jou al ervaren en zonder uitzondering zijn die allemaal tot de conclusie gekomen dat dat het beste werkt :)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
    • El Carrilet
Re: Verbinden rails, aangeraden om raillassen te solderen?
« Reactie #14 Gepost op: 04 juli 2020, 17:07:45 »
Bij fabrieksrails zitten de raillassen ook met twee puntlasjes vast aan de rail. Als ik een puntlasapparaat had, zou ik ook overwegen om een koper- of messingstripje aan de rail te lassen en daar een draad aan te solderen naar een CVL.

Op het www staan wel filmpjes en beschrijvingen hoe een puntlasapparaat te maken met een trafo uit een magnetron.