Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 18:45:04
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door thonis
Vandaag om 18:42:39
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door ex-DR V100
Vandaag om 18:28:04
Overstappen naar trix H0 of marklin H0 door Mark D.
Vandaag om 18:27:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 18:26:20
NS Vectron (Op facebook van Oude NS treinen) door laurent
Vandaag om 18:21:31
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
Vandaag om 18:20:13
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 18:06:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:58:00
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Dave.......
Vandaag om 17:57:28
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 17:49:07
Wienerlokfabrik Br 46 Kriegslok 3 door Jelmer
Vandaag om 17:44:25
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Andereré
Vandaag om 17:27:03
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
Vandaag om 17:24:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:15:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 16:58:22
MK Modelbouw Rongenwagen spoor 0 door arnout
Vandaag om 16:55:01
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Andereré
Vandaag om 16:44:17
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:36:32
Cubana door aad52
Vandaag om 16:33:55
Minimale straal Roco H0e-diesel locomotief door Frank 123
Vandaag om 16:31:21
Kap van Roco Sik verwijderen door Carl
Vandaag om 16:29:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Andereré
Vandaag om 16:23:04
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:55:37
Het Utrechts Archief door spoorzeven
Vandaag om 15:48:33
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:40:10
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door ArjanB
Vandaag om 15:26:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 15:22:35
Lengte tunnelbuis? door HRP
Vandaag om 15:13:02
Vermindering reizigers bij NS door laurent
Vandaag om 15:10:41
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 17434 keer)

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #105 Gepost op: 21 januari 2021, 22:40:11 »
Mooi treinstel  (y) zo eentje wil ik ook wel!

Rik

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #106 Gepost op: 21 januari 2021, 22:40:44 »
Jammer dat de bovenleiding door een of andere oorzaak te hoog hangt ,
 Moet ca 75 mm zijn.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #107 Gepost op: 21 januari 2021, 22:43:35 »
Bovenleiding in Nederland hangt op 5,5 meter boven de spoorstaaf, dat komt neer op 63mm in h0  ;)

Verder on-topic: prachtige trein geworden!  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 22:45:08 door Quinzeedied »

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #108 Gepost op: 21 januari 2021, 22:49:24 »
Gerard,

Wat zijn vooroorlogse stroomlijners toch leuke treinstellen! (y)

Citaat
Is het soms een idee om aan een kant de koppeling te vervangen door een van Artitec? Kan je er een postkoets achter hangen of mat 46. Heb ik gedaan met mijn DE3, maakt het wel af vind ik.
Niet goed gekeken maar je hebt het ook goed gecamoufleerd met een likje rode verf en luchtleidingen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #109 Gepost op: 21 januari 2021, 23:36:49 »
De bovenleiding hangt bij dit dijkje nog op originele Sommerfeld hoogte, is dus Duitse hoogte en duidelijk te hoog voor Nederlandse stellen :-\
Binnenkort de palen maar eens inkorten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
152*hier
111* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #110 Gepost op: 22 januari 2021, 11:14:31 »
 OFF topic nog even.
Weer wat geleerd.
Ik neem aan dat Sommerfeld zijn bovenleiding op schaal maakt volgens de DB norm..
Dus de Duitse bvl hangt hoger dan de Nederlandse ?  ???
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #111 Gepost op: 22 januari 2021, 11:31:44 »
Ik dacht dat het iets hoger was, maar volgens de Duitse Wikipedia niet:

Citaat
Die Regelfahrdrahthöhe bei der DB Netz beträgt 5,5 Meter, bei Hochgeschwindigkeitsstrecken 5,3 Meter. Der Fahrdraht darf sich bei ihr mindestens 4,95 Meter, bei unterirdischen S-Bahnstrecken 4,8 Meter, und höchstens 6,5 Meter über der Schienenoberkante befinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #112 Gepost op: 22 januari 2021, 11:34:22 »
 Zie je ? Dan heb ik verkeerd gedacht over de Sommerfeldse bvl .
Ik was al van plan om zelf ook te gaan zoeken hoe hoog de Duitse bvl hangt.
Zo kwam alles toch nog goed . ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #113 Gepost op: 22 januari 2021, 11:36:10 »
De maximale hoogte is in Nederland lager dan in Duitsland: 5m70. De rest is redelijk overeenkomstig.
Met vriendelijke groeten, altijd.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #114 Gepost op: 22 januari 2021, 15:04:43 »
Sommerfeld gaat uit van de gemiddelde rijdraadhoogte in Duitsland, meestal tussen de 5,70 en 6,20 maar ik meet 70 mm tussen BS en uithouder. Zie hier
Nederland hangt de rijdraad 5.50 standaard rond 1980, dit is ongeveer 63 mm BS.
Vandaar dat de schaal pantografen de rijdraad bij Sommerfeld masten niet kunnen raken.
Bij mijn op schaal gebouwde portalen blijven de schaalstroomafnemers in de uithouders hangen omdat er nog geen rijdraad hangt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
152*hier
111* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20556
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #115 Gepost op: 22 januari 2021, 17:06:25 »
De standaardhoogte in Duitsland is 5,50m, net als in Nederland. Staat in de wiki waar je naar linkt.
Ook maar een verwijzing naar de NEM201. Die zegt dat het voor H0 alles mag zijn tussen 60 en 73 mm.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #116 Gepost op: 22 januari 2021, 17:55:39 »
Als er verder in het wiki artikel wordt gelezen onder 'Fahrleitungssysteme' ligt dat toch anders ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
152*hier
111* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #117 Gepost op: 22 januari 2021, 18:17:46 »
De 5,7 tot 6,20 is de minimale hoogte onder bijvoorbeeld een viaduct die nodig is voor de bovenleiding. Dus inclusief draagkabel en ophanging. Tenminste zo interpreteer ik de omschrijving bovenaan de tabel...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20556
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #118 Gepost op: 22 januari 2021, 21:24:51 »
Ik heb het alleen maar over de rijdraadhoogte boven BS. En bij Regelfahrdrahthöhe staat toch echt 5,50 m.
Wat de andere hoogtes betreft zijn er grotere verschillen tussen landen. Met name het hoogteverschil tussen de draagkabel en de rijdraad ter plaatse van de masten is in Nederland groter dan in de meeste andere landen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #119 Gepost op: 22 januari 2021, 21:44:39 »
Ja ik zie het nu ook; rijdraadhoogte BS 5,50, soms 5,70m.
Blijft over dat Sommerfeld de rijdraadhoogte rond de 70mm houdt terwijl de schaalhoogte rond de 63mm is.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
152*hier
111* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard