Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 30773 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #105 Gepost op: 21 januari 2021, 22:40:44 »
Jammer dat de bovenleiding door een of andere oorzaak te hoog hangt ,
 Moet ca 75 mm zijn.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #106 Gepost op: 21 januari 2021, 22:43:35 »
Bovenleiding in Nederland hangt op 5,5 meter boven de spoorstaaf, dat komt neer op 63mm in h0  ;)

Verder on-topic: prachtige trein geworden!  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 22:45:08 door Quinzeedied »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #107 Gepost op: 21 januari 2021, 22:49:24 »
Gerard,

Wat zijn vooroorlogse stroomlijners toch leuke treinstellen! (y)

Citaat
Is het soms een idee om aan een kant de koppeling te vervangen door een van Artitec? Kan je er een postkoets achter hangen of mat 46. Heb ik gedaan met mijn DE3, maakt het wel af vind ik.
Niet goed gekeken maar je hebt het ook goed gecamoufleerd met een likje rode verf en luchtleidingen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #108 Gepost op: 21 januari 2021, 23:36:49 »
De bovenleiding hangt bij dit dijkje nog op originele Sommerfeld hoogte, is dus Duitse hoogte en duidelijk te hoog voor Nederlandse stellen :-\
Binnenkort de palen maar eens inkorten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #109 Gepost op: 22 januari 2021, 11:14:31 »
 OFF topic nog even.
Weer wat geleerd.
Ik neem aan dat Sommerfeld zijn bovenleiding op schaal maakt volgens de DB norm..
Dus de Duitse bvl hangt hoger dan de Nederlandse ?  ???
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #110 Gepost op: 22 januari 2021, 11:31:44 »
Ik dacht dat het iets hoger was, maar volgens de Duitse Wikipedia niet:

Citaat
Die Regelfahrdrahthöhe bei der DB Netz beträgt 5,5 Meter, bei Hochgeschwindigkeitsstrecken 5,3 Meter. Der Fahrdraht darf sich bei ihr mindestens 4,95 Meter, bei unterirdischen S-Bahnstrecken 4,8 Meter, und höchstens 6,5 Meter über der Schienenoberkante befinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #111 Gepost op: 22 januari 2021, 11:34:22 »
 Zie je ? Dan heb ik verkeerd gedacht over de Sommerfeldse bvl .
Ik was al van plan om zelf ook te gaan zoeken hoe hoog de Duitse bvl hangt.
Zo kwam alles toch nog goed . ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #112 Gepost op: 22 januari 2021, 11:36:10 »
De maximale hoogte is in Nederland lager dan in Duitsland: 5m70. De rest is redelijk overeenkomstig.
Met vriendelijke groeten, altijd.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #113 Gepost op: 22 januari 2021, 15:04:43 »
Sommerfeld gaat uit van de gemiddelde rijdraadhoogte in Duitsland, meestal tussen de 5,70 en 6,20 maar ik meet 70 mm tussen BS en uithouder. Zie hier
Nederland hangt de rijdraad 5.50 standaard rond 1980, dit is ongeveer 63 mm BS.
Vandaar dat de schaal pantografen de rijdraad bij Sommerfeld masten niet kunnen raken.
Bij mijn op schaal gebouwde portalen blijven de schaalstroomafnemers in de uithouders hangen omdat er nog geen rijdraad hangt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #114 Gepost op: 22 januari 2021, 17:06:25 »
De standaardhoogte in Duitsland is 5,50m, net als in Nederland. Staat in de wiki waar je naar linkt.
Ook maar een verwijzing naar de NEM201. Die zegt dat het voor H0 alles mag zijn tussen 60 en 73 mm.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #115 Gepost op: 22 januari 2021, 17:55:39 »
Als er verder in het wiki artikel wordt gelezen onder 'Fahrleitungssysteme' ligt dat toch anders ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #116 Gepost op: 22 januari 2021, 18:17:46 »
De 5,7 tot 6,20 is de minimale hoogte onder bijvoorbeeld een viaduct die nodig is voor de bovenleiding. Dus inclusief draagkabel en ophanging. Tenminste zo interpreteer ik de omschrijving bovenaan de tabel...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #117 Gepost op: 22 januari 2021, 21:24:51 »
Ik heb het alleen maar over de rijdraadhoogte boven BS. En bij Regelfahrdrahthöhe staat toch echt 5,50 m.
Wat de andere hoogtes betreft zijn er grotere verschillen tussen landen. Met name het hoogteverschil tussen de draagkabel en de rijdraad ter plaatse van de masten is in Nederland groter dan in de meeste andere landen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #118 Gepost op: 22 januari 2021, 21:44:39 »
Ja ik zie het nu ook; rijdraadhoogte BS 5,50, soms 5,70m.
Blijft over dat Sommerfeld de rijdraadhoogte rond de 70mm houdt terwijl de schaalhoogte rond de 63mm is.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6263
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #119 Gepost op: 22 januari 2021, 21:51:23 »
Anders raakt de stroomafnemer de rijdraad en dan slijt die  ;D
Boomshanka!