Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Mat '36, 445. Zelfbouw.  (gelezen 30801 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #105 Gepost op: 21 januari 2021, 22:40:44 »
Jammer dat de bovenleiding door een of andere oorzaak te hoog hangt ,
 Moet ca 75 mm zijn.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #106 Gepost op: 21 januari 2021, 22:43:35 »
Bovenleiding in Nederland hangt op 5,5 meter boven de spoorstaaf, dat komt neer op 63mm in h0  ;)

Verder on-topic: prachtige trein geworden!  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 22:45:08 door Quinzeedied »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #107 Gepost op: 21 januari 2021, 22:49:24 »
Gerard,

Wat zijn vooroorlogse stroomlijners toch leuke treinstellen! (y)

Citaat
Is het soms een idee om aan een kant de koppeling te vervangen door een van Artitec? Kan je er een postkoets achter hangen of mat 46. Heb ik gedaan met mijn DE3, maakt het wel af vind ik.
Niet goed gekeken maar je hebt het ook goed gecamoufleerd met een likje rode verf en luchtleidingen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #108 Gepost op: 21 januari 2021, 23:36:49 »
De bovenleiding hangt bij dit dijkje nog op originele Sommerfeld hoogte, is dus Duitse hoogte en duidelijk te hoog voor Nederlandse stellen :-\
Binnenkort de palen maar eens inkorten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #109 Gepost op: 22 januari 2021, 11:14:31 »
 OFF topic nog even.
Weer wat geleerd.
Ik neem aan dat Sommerfeld zijn bovenleiding op schaal maakt volgens de DB norm..
Dus de Duitse bvl hangt hoger dan de Nederlandse ?  ???
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #110 Gepost op: 22 januari 2021, 11:31:44 »
Ik dacht dat het iets hoger was, maar volgens de Duitse Wikipedia niet:

Citaat
Die Regelfahrdrahthöhe bei der DB Netz beträgt 5,5 Meter, bei Hochgeschwindigkeitsstrecken 5,3 Meter. Der Fahrdraht darf sich bei ihr mindestens 4,95 Meter, bei unterirdischen S-Bahnstrecken 4,8 Meter, und höchstens 6,5 Meter über der Schienenoberkante befinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #111 Gepost op: 22 januari 2021, 11:34:22 »
 Zie je ? Dan heb ik verkeerd gedacht over de Sommerfeldse bvl .
Ik was al van plan om zelf ook te gaan zoeken hoe hoog de Duitse bvl hangt.
Zo kwam alles toch nog goed . ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #112 Gepost op: 22 januari 2021, 11:36:10 »
De maximale hoogte is in Nederland lager dan in Duitsland: 5m70. De rest is redelijk overeenkomstig.
Met vriendelijke groeten, altijd.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #113 Gepost op: 22 januari 2021, 15:04:43 »
Sommerfeld gaat uit van de gemiddelde rijdraadhoogte in Duitsland, meestal tussen de 5,70 en 6,20 maar ik meet 70 mm tussen BS en uithouder. Zie hier
Nederland hangt de rijdraad 5.50 standaard rond 1980, dit is ongeveer 63 mm BS.
Vandaar dat de schaal pantografen de rijdraad bij Sommerfeld masten niet kunnen raken.
Bij mijn op schaal gebouwde portalen blijven de schaalstroomafnemers in de uithouders hangen omdat er nog geen rijdraad hangt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #114 Gepost op: 22 januari 2021, 17:06:25 »
De standaardhoogte in Duitsland is 5,50m, net als in Nederland. Staat in de wiki waar je naar linkt.
Ook maar een verwijzing naar de NEM201. Die zegt dat het voor H0 alles mag zijn tussen 60 en 73 mm.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #115 Gepost op: 22 januari 2021, 17:55:39 »
Als er verder in het wiki artikel wordt gelezen onder 'Fahrleitungssysteme' ligt dat toch anders ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #116 Gepost op: 22 januari 2021, 18:17:46 »
De 5,7 tot 6,20 is de minimale hoogte onder bijvoorbeeld een viaduct die nodig is voor de bovenleiding. Dus inclusief draagkabel en ophanging. Tenminste zo interpreteer ik de omschrijving bovenaan de tabel...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #117 Gepost op: 22 januari 2021, 21:24:51 »
Ik heb het alleen maar over de rijdraadhoogte boven BS. En bij Regelfahrdrahthöhe staat toch echt 5,50 m.
Wat de andere hoogtes betreft zijn er grotere verschillen tussen landen. Met name het hoogteverschil tussen de draagkabel en de rijdraad ter plaatse van de masten is in Nederland groter dan in de meeste andere landen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #118 Gepost op: 22 januari 2021, 21:44:39 »
Ja ik zie het nu ook; rijdraadhoogte BS 5,50, soms 5,70m.
Blijft over dat Sommerfeld de rijdraadhoogte rond de 70mm houdt terwijl de schaalhoogte rond de 63mm is.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Mat '36, 445. Zelfbouw.
« Reactie #119 Gepost op: 22 januari 2021, 21:51:23 »
Anders raakt de stroomafnemer de rijdraad en dan slijt die  ;D
Boomshanka!