Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: NS Stoomverwarmingswagen  (gelezen 39301 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #210 Gepost op: 29 juli 2020, 21:54:46 »
Als de keuze aan mij was zou ik de messing korte handrailhouders van Piet Peetoom nemen handrails van 0,33 nickelsilver van Albion Alloys en de sluitseinhouders van Phildie en dan verder alles 3D printen...

@Carel,

Ik deel jouw mening, maar denk daarnaast ook nog aan wat andere zaken: messing buffers, koppelhaak, remleidingen, trapjes op bufferbalk en onder de deuren, en de handrails op de kop van de watertanks en langs de deuren.

Naast Piet Peetoom denk ik ook aan Weinert. Maar wat voor mij wel belangrijk is wat precies de maten zijn van eea. Om een voorbeeld te noemen, de afstandhouders van de handrails op de watertanks; hoe breed en diep moet ik de gaatjes daarvoor maken. Daarbij ook nog eens rekening houdend met de (tot nu toe) onbekende krimpfactor van de resin die je gebruikt.

Daar hebben we dus nog wat research te doen.

Gr, Hans

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #211 Gepost op: 29 juli 2020, 22:03:50 »
Hans, misschien kom je nu op het moment dat je een keer moet proefdraaien/-spuiten om te kijken hoe het te gebruiken materiaal zich houdt mbt krimp, detaillering etc.... het maakt niet zoveel uit hoe breed en diep die gaatjes zijn. Beter wat te nauw en te ondiep dan te wijd. Ruimer en dieper maken kan altijd, daar heb iedereen (?) gereedschap (ruimertjes) en boortjes voor.

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 22:06:52 door Rob E. »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #212 Gepost op: 30 juli 2020, 14:59:00 »
Nou dat bijhouden gaat wonderwel Ingenium!. Als onervaren OnShape gebruiker vind ik het een hele stap om aan dit project mee te werken. Je denkt aardig bezig te zijn maar voordat je een bruikbaar onderdeel aanlevert moeten er wel een aantal ontwerpfouten verbeterd worden. En dat is een heel leerzaam onderdeel van dit project. Hans neemt ook alle tijd om zaken uit te leggen, juist dat maakt het een mooie samenwerking.  (y)

Voor het maken van de kisten is gebruik gemaakt van een blok waarop een deksel gemonteerd is. De ene helft van het scharnier is op het blok getekend en geëxtrudeerd. Op het vlak van het deksel is de andere helft van het scharnier gezet.  Door de scharnierdelen is een gat geboord. Hierna is dit deel van de samenstelling gespiegeld. Tot slot door deze twee scharnieren een staaf geduwd.
De lange kist is een combinatie van 5 losse kisten. Veel uitgeprobeerd met het gebruik van Mates, of te wel koppellocaties. Daar ga ik mij de komende tijd eens in verdiepen.
Klinkt mij nogal hevig als "vergeet niet regelmatig even te meten waar je eigenlijk mee bezig bent" voor je 3 uur werk in later compleet onzichtbare detaillering pompt...  ;D

Maar goed, in mijn geval worden de ontwerpuren betaald van andermans centen, dus dan ist wellicht meer iets om rekening mee te houden dan als je lekker zit te hobbyklooien.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #213 Gepost op: 31 juli 2020, 02:39:38 »
Citaat
Hans, misschien kom je nu op het moment dat je een keer moet proefdraaien/-spuiten om te kijken hoe het te gebruiken materiaal zich houdt mbt krimp, detaillering etc....

Dat is een hele goede Rob.

Heb hier zitten testen met verschillende resins en verschllende primers, dus de basis zeg maar, en daar zit al een enorm verschil in.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #214 Gepost op: 31 juli 2020, 09:42:13 »
Wat al aangedragen wordt:
Er wordt teveel al in detail gedacht.  :angel:
Beter is het de shell te maken en te testen op printbaarheid/afmetingen/dikte van de wanden
Dan bijstellen en weer testen.
Dan het onderstel samenstellen en printen etc..

Onderwijl wel aan details denken: inderdaad beter een gaatje te krap dan te wijd etc..
Op het laatst de klinknagels aanbrengen.
Tevens onderdelen van derden> die hadden er al moeten zijn om uit te proberen welke toepasbaar zijn en welke niet. Welke er opnieuw gemaakt kunnen worden welk materiaal etc....

Van groot naar klein werken.
In ieder geval wel een mooi en zeer leerzaam samenwerkingsproject. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #215 Gepost op: 03 augustus 2020, 00:27:03 »
@Ronald,

Of we de juiste werkwijze volgen of niet, het doel van deze draad
- het interesseren van BNLS-ers voor het zelf leren ontwerpen -
is meer dan gehaald. Nog dagelijks sluiten mensen zich aan bij de Onshape cursistengroep.

Maar uiteindelijk willen we de Stoof ook maken. Is hij printbaar? Wel het ontwerp is nu klaar.
Gewoon uploaden naar Shapeways met alles er op en aan, en kijken wat de respons is.



En de respons is precies zoals we verwachten.
Trapjes, handrails, handrailsteunen, lampuithouders zijn niet te printen.
Maar alle dakornamenten daarentegen wel. Alleen ....... de prijs.  ;D

358,89 euro's, ex. verzendkosten. Dat gaan we dus niet doen.

Alle gekheid op een stokje, de Stoof wordt in meerdere delen geprint op relatief kleine SLA printers.
Daarnaast wordt hij ook geprint op een professionele industriële printer.



De bodem gaat uit verschillende materialen bestaan.
Een vlakke plaat met enkel gaten voor de draaistellen, met daaromheen en onder losse te printen elementen.

Gr, Hans


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #216 Gepost op: 03 augustus 2020, 08:43:57 »
Ik vind alles best.

(quote) En de respons is precies zoals we verwachten.
Trapjes, handrails, handrailsteunen, lampuithouders zijn niet te printen.
Maar alle dakornamenten daarentegen wel. Alleen ....... de prijs.  ;D  (/quote)

En dat is thuis dan wel allemaal te printen??
En dat is exact wat ik aan geef. Teveel in detail.

Shapeways heeft geen professionele industriële printer?
Is nu een donatie/eigen werk waarschijnlijk.
Vergelijk eens 1 op 1. Wat zijn die kosten reëel gezien?
En niet alleen materiaal maar alles erbij en eromheen? Stroom, afschrijving etc..

En de thuis printeraars zouden dat ook eens moeten doen.
Hoeveel tijd zijn ze kwijt om het product gereed te maken voor printen?
Slicen, bijstellen, printtijd, afwerking etc...

Maar nogmaals: een leerzaam proces.
Ronald Visser
(ons ben zunig hè)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #217 Gepost op: 03 augustus 2020, 09:12:35 »
Je hebt al die onderdelen dus al getekend....prima.
Neem dan nu eens contact op met messing-gieterij VSH in Purmerend en bespreek hoe je van al die onderdelen een gietboom moet maken. Je hebt dan eenmaal de kosten van het maken van een mal en voor iedere charge de kosten van een gietboom (met alles er op en er aan). De fijnheid die ze met HETZELFDE stl bestand als Shapeways kunnen halen is niet 0,8 maar 0,3 !

https://www.vshgieterij.nl/

Je zal echt niet de eerste modelbouwer(groep) zijn die het zo doet.

Voor Spoor-0 maken we ook gietbomen en laten die (gezien de erg kleine oplage en acceptabele ondergrens van 0,8) bij Shapeways in messing printen. Maar wordt het fijner, dan......juist ja.
Rekenen per volume en niet per item. Dat scheelt enorm.
https://www.shapeways.com/product/NSSHWGLN2/oersik-onderdelen-hendel1-v1-1?optionId=169595914&li=shops

xx by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 09:22:05 door FritsT »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #218 Gepost op: 03 augustus 2020, 09:17:24 »
@Ronald,

Eerlijk gezegd snap ik je punt niet helemaal.

De onderdelen die niet geprint kunnen worden, waren vooraf al bekend. Die hoeven ook niet geprint te worden, want kunnen gewoon gekocht worden. Tegen heel redelijke prijzen overigens.
De overige delen kunnen geprint worden op kleine goedkope vloeistofpolymeer printers als een Anycubic, Elegoo Mars, of een duurdere als een Formlabs.

We komen nu in de fase dat we met een aantal mensen die over deze printers beschikken gaan uitzoeken welke resin het meest geschikt is, en welke instelling van de slicer het best gekozen kan worden. Voor sommige is dat een onderdeel van de hobby, tijd en geld speelt dan geen of nauwelijks een rol. Bovendien kunnen de ervaringen gedeeld worden, als ook de G-code instellingen van de slicers.

En voorbereiding of nabewerking? Dat geldt toch ook voor traditionele modelbouwtechnieken? Het kost moeite ja.

En nog even over Shapeways, natuurlijk die hebben professionele industriële printers. Maar ze zijn niet de enige. Anderen kunnen ook leveren, en soms tegen veel lagere kosten.

@Frits,

Bedankt voor de tip. Interessant.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #219 Gepost op: 03 augustus 2020, 09:48:44 »
Wat ik er tegen heb is dat je Shapeways er altijd op een bepaalde manier bij haalt.

Nu ook weer:  Alleen ....... de prijs.  ;D
Was in dit geval dus geheel onnodig. Omdat je er toch al niet ging laten printen.

Ronald Visser.   :-X
Dit staat er voor onder de € 100.



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #220 Gepost op: 03 augustus 2020, 10:19:59 »
De grote delen voor de LTM-51 Garratt laten we echt bij S.printen. I.M. scheelt in prijs niet. Het fijnere werk.....

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222140264#msg3222140264

Overigens.... een met goud vergulde wagen heeft ook wat. :) Uniek.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 10:22:37 door FritsT »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #221 Gepost op: 14 augustus 2020, 01:48:26 »
De afgelopen week wat STLs van Hans ontvangen en eens aan het proef-printen gegaan.

Twee uitdagingen:
- Hoe komen de onderdelen uberhaubt uit de printer
- Spelen met instellingen

In overleg met Hans hier m'n eerste 'ervaringen'.

De eerste prints gedaan met een doorzichtig resin.

Eerst eens de draaistellen.

In eerste instantie waren die wat de krap om de wielen/assen erin te krijgen, maar in de tweede run ziet dat er al beter uit.
Krijgt een vervolg na de vakantie van Hans.

Het resin is ook net flexibel genoeg om de wielen/assen erin te krijgen.



Dan de watertanks en de bekisting, vers uit de printer:



Na het afwassen in de alcohol, en uitharden in UV licht, zijn de volgende details duidelijk.

De klinknagels zijn te zien op de watertanks, maar ook het verloop van het printen, wat voor relief zorgt die bijna gelijk is aan de grote van de klinknagels.
De details als de deksels zien er prima uit. De zijden van de watertanks zijn een beetje gebogen.



Verder is de bekisting erg krom.



Dit dus maar eens geprobeerd met een 'fast' resin, en de laag dikte veranderd van 0.05mm naar 0.04mm.

De ribbels op de boven kant van de laag diktes zijn nog steeds te goed te zien, de krommingen van de watertanks zijn verdwenen.
De bekisting is nog steeds niet helemaal recht.

 

Het valt trouwens nog niet mee om dit in detail te fotograferen....

Hoe dit op te lossen, de kromming van de bekisting en de bovenkant van de watertanks.

Maar eens gaan Googlen op '3d SLA printing warping'.

En zo waar. Het komt waarschijnlijk door de te grote oppervlakte in het horizontale vlak in combinatie met de dikte van de print. Resin gaat werken, en het spul 'warpt'.

Dat op de volgende manier aangepast voor de bekisting:



In eerste instantie zag ik weer de ribbels aan de boven kant verschijnen, maar inmiddels ook begrepen dat het geen kwaad kan het spul beter met alcohol schoon te maken, en wat harder te poetsen.

En zowaar, we hebben een bijna recht resultaat, en geen ribbels meer!



Volgende stap is om de watertanks nogmaals te printen en beter te reinigen na het printen. Verder zit ik eraan te denken om deze ook eens schuin te printen en zien wat dan het resultaat is.



Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #222 Gepost op: 14 augustus 2020, 07:24:19 »
Ik vind het er al mooi uit zien hoor. Moeten die supports ook allemaal apart getekend worden bij het schuin printen?
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #223 Gepost op: 14 augustus 2020, 07:53:44 »
Bart, sinds ongeveer een week maak ik gebruik van Chitubox ipv het programma dat bij m'n printer is geleverd voor het gereedmaken van de print.

Dat programma maakt standaard geweldige supports aan!
Het enige dat ik in de gaten houd is dat de supports niet aan het zichtbare vlak zitten. Is dat wel zo, dan haal ik ze weg, en maak een paar nieuwe aan.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #224 Gepost op: 14 augustus 2020, 17:17:47 »
Om rechte wanden te verkijgen maak ik nog wel eens (afh van de ervaring) steunen/ steunberen aan de binnenzijde.
Of maak de wand zo dun dat ik er later iets vlaks (balkachtig) tegen aan kan plakken (binnen zijde) waardoor deze recht getrokken wordt.

Vandaar dat ik aangeeft van grof naar fijn te werken. Eerst de grove delen en totaal opbouw. Dan later de detaillering.

Leuk project door de samenwerking.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.