Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: NS Stoomverwarmingswagen  (gelezen 39299 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #150 Gepost op: 15 juli 2020, 23:04:28 »
Op de meeste foto's zie ik 4 torpedo's. Maar ik heb een paar foto's gezien met 5 torpedo's.
Volgens mij de vijfde precies boven het bureaublad.
Heb niet kunnen ontdekken welke configuratie bij welk rijtuignummer.

Carwl
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #151 Gepost op: 15 juli 2020, 23:21:03 »
De versie met het grote luik wordt een blauwe. Dus zitten we met 4 torpedo's goed. Maar ik heb nog steeds geen idee waar de vijfde torpedo moet zitten. Carel, we zullen er nog een ei over moeten leggen. :)

Zoals eerder aangegeven, zaten we een beetje met het chassis. Edsko zag al de vreemde boogjes en de zijplaten van het chassis. Maar of die voldoende zijn om de wielen vrij te laten draaien, betwijfel ik echter.

Dit was het probleem waar we voor stonden:

*****

De wielen zijn hoger dan de onderrand van de body. De body is bij de watertanks erg smal, immers iets meer dan 25mm. En de vlakke treeplank naast de watertanks geeft ook al geen mogelijkheden. Erg krap allemaal. Het was al snel duidelijk dat een vlakke plaat als basis voor het chassis geen optie was.

Om de wielen vrij te maken, heb ik gaten gemaakt in de bodemplaat. En hier heb ik virtueel de eerder ontworpen draaistellen van het C12c rijtuig onder gehangen.



Als je de wagen nu van opzij ziet, kunnen de wielen onmogelijk buiten de zijplaten van het chassis draaien, ook niet met die vreemde gegolfde uitsparingen.



Ter vergelijking met de eerdere plaatjes, hier een overzichtstekening, uh ... met vier torpedo's.



Maar dan is de vraag, kan het draaistel draaien? En zo ja, hoever?



Wel, draaien kan ... maar hoeveel precies?
Of anders geformuleerd door welke minimale boogstraal kan worden gereden?
Dat moeten we nog berekenen.

En compleet? Nee, we missen nog het een en ander.

Gr, Hans




janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #152 Gepost op: 15 juli 2020, 23:39:24 »
Hans, het wordt zeer overtuigend. En het forum is er om ook de details goed te krijgen...

Ooit was de stoomverwarmingswagen mijn eerste zelfbouwprojectje, naar aanleiding van de prachtige poster van de 1005 met stoomverwarmingswagen (foto van Albers) die de STIBANS uitgaf voor de actie tot behoud van een 1000 begin jaren '80. Dat was een heel primitief model. Een aantal jaar later, ook alweer 30 jaar geleden, heb ik een keer een nieuwe gebouwd uit karton en dik en dun plastic (de zijwanden zijn uit overhead sheet, op grijs karton gelijmd voor de stevigheid). Naar aanleiding van dit draadje dit model maar eens uit z'n sigarenkistje gehaald.



en meteen maar een update gegeven: inmiddels zijn er veel meer foto's toegankelijk dan toen dus is er wel wat te verbeteren. Diverse opstaptreden en handgrepen toegevoegd, dakdetails opnieuw (ik kom ook tot 5 torpedo's plus de grote WC-ontluchter).  Voor de treden bij de deuren moet ik nog wat maken. De stelbalk onder de 'voetplaat' heb ik toen niet nagemaakt, en daarvoor blijkt nu ook niet echt meer genoeg ruimte over te zijn (zelfde probleem als Hans heeft in de bijdrage hierboven). Dat laat ik dus nu ook zitten, voor het totaalbeeld lijkt het me niet heel veel uit te maken.
De schoorsteen is een rookontwikkelaar, onder de bak hangt een schakelaar om die aan en uit te zetten. Draaistellen van een Roco Blokkendoos; niet helemaal correct maar het meest gelijkende dat er toen was.





Decals had ik toen niet, nu wel. Dus eerst een wat lichter ogend groen erop, dak alu maken en dan nieuwe opschriften, die liggen al klaar.
Opmerkingen ter verbetering zijn welkom.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2020, 23:53:23 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #153 Gepost op: 15 juli 2020, 23:58:28 »
Naar aanleiding van deze foto in Karst z'n draadje (afbeelding daaruit hierheen gehaald):



de bovenkanten van de waterbakken waren dus in nieuwstaat ook alu kleur!

« Laatst bewerkt op: 16 juli 2020, 22:14:33 door janw »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #154 Gepost op: 16 juli 2020, 01:44:11 »


Wel, draaien kan ... maar hoeveel precies?
Of anders geformuleerd door welke minimale boogstraal kan worden gereden?
Dat moeten we nog berekenen.

Niks berekenen. Je draait je draaistel max. dat ie niks raakt. Teken loodlijn vanuit midden rijtuig. Teken loodlijn vanaf gedraaid draaistel ter hoogte van draaipunt. Waar beiden elkaar raken, dat is bij benadering je radius.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #155 Gepost op: 16 juli 2020, 07:40:46 »
De versie met het grote luik wordt een blauwe. Dus zitten we met 4 torpedo's goed. Maar ik heb nog steeds geen idee waar de vijfde torpedo moet zitten. Carel, we zullen er nog een ei over moeten leggen. :)

Gr, Hans

Op de blauwe zit ie ook hoor, kijk nou eens gewoon op de foto's. Dat is de basis voor je model.
Carel heeft zelfs al aangegeven waar hij hoort te zitten.

En is die trede op de zijkant van de watertanks niet heel erg grof?

Veel plezier met zoeken.
Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2020, 11:23:47 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #156 Gepost op: 16 juli 2020, 11:23:10 »
@Arjen,

Gevonden, je hebt gelijk - beter kijken. Zowel op jouw tekening (kopaanzicht) als op de foto die JanW laat zien, is de vijfde torpedo te zien. Maar je moet echt wel heel goed kijken. 😀

Maar dan nog even over de postie. Op het door JanW gebouwde model (mooi model trouwens) staan de vijfde torpedo en toeter op een lijn met de twee ronde platte ontluchters. Op jouw tekening van het kopaanzicht, staan beide echter meer naar het midden. Zoals ik met de toeter min of meer geschat heb.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #157 Gepost op: 16 juli 2020, 12:00:40 »
... Decals had ik toen niet, nu wel. Dus eerst een wat lichter ogend groen erop, dak alu maken en dan nieuwe opschriften, die liggen al klaar.

@JanW,

Bedankt voor het compliment. Zoals gezegd jouw model mag er ook zijn.
Waar heb je de decals gevonden? Ik heb ze natuurlijk ook nodig.

Gr, Hans

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #158 Gepost op: 16 juli 2020, 14:08:52 »
Als je weet wat er allemaal op een warme stoof aan teksten stond, dan kan je deze natuurlijk ook ergens laten maken als decals.

Het wordt allemaal wel heel erg fraai!!!  (y) (y) (y)

gr. Rob

Rob Moerkerken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #159 Gepost op: 16 juli 2020, 14:43:19 »
Spoorcuriosa Haarlem decalsetje 37. Zullen wel niet meer bestaan. Lijkt mij identiek te zijn aan de decals die bij de Philotrain zaten.
Zal eens kijken of ik het enigzins bruikbaar gescand kan krijgen.

Wat betreft het enorme generatorluik; ik ken alleen de hier vertoonde foto's (dank Frits) ik loop alleen rond met de vraag of dit een eenling was op het eind van zijn leven (mijn interpretatie van de foto) of dat ze op een gegeven moment allemaal (?) zo omgebouwd waren. dan zouden er toch wel meer foto's moeten zijn.
Wie weet meer?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #160 Gepost op: 16 juli 2020, 14:59:32 »
Hoi Carel,

Ze zijn allemaal verbouwd, dit ivm de inzet achter diesellocomotieven.
Op het NVBS fotoarchief zijn meerdere foto van deze verbouwde wagens te vinden, ook in mooie treinsamenstellingen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #161 Gepost op: 16 juli 2020, 15:09:52 »
 (y) . Is er een globale datum wellicht?
De oorspronkelijke zaten al achter de Beel.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #162 Gepost op: 16 juli 2020, 15:17:36 »
@Carel,

Ik had begrepen dat ze indertijd gebouwd zijn toen de eerste NS1000 in dienst werden genomen. Als ze (verbouwd) ook achter de Beel hebben gereden, zou dat heel erg leuk zijn. Immers Jan Bouwman zijn ook bezig met die diesellocomotief.

Gr, Hans

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #163 Gepost op: 16 juli 2020, 15:25:22 »
misschien  staan er foto's van in het boek over de beel

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #164 Gepost op: 16 juli 2020, 15:30:32 »
Daarom zei ik het ook.
Hans, you've got mail.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven