Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS Stoomverwarmingswagen  (gelezen 39208 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2377
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #30 Gepost op: 01 juli 2020, 16:58:37 »
Ik dacht overigens dat de stoof van begin af aan oliestook was ....... Maar dat is een kwestie van; ik dacht. ik zie in model en op tekeningen geen resten van kolenstook, dichtgezette vulluiken kolenberging en dat soort dingen.

Dat wordt bevestigd door het verhaal van een machinist die dienst deed als begeleider op de verwarmingswagens: De Duitse verwarmingswagens waren kolenstook; de Nederlandse waren oliestook.
Dit verhaal is opgenomen in het boek "Van Snellopers en Sprinters" van Hans Kaas, pp. 131 - 136.

Daar kan je trouwens ook lezen dat de ontbranding van de olie elektrisch gebeurde met door de e-loc geleverde stroom. Niet door een eigen generator dus.

Grtz, Ton

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #31 Gepost op: 01 juli 2020, 21:19:24 »
... in de Spoor en Tramwegen nummer 1, 13 januari 1949 staat wel informatie over deze wagens.

@Arjen,

Mocht je me daaraan kunnen helpen, graag.

Gr, Hans


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #32 Gepost op: 01 juli 2020, 22:35:27 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #33 Gepost op: 01 juli 2020, 22:46:57 »
@Arjen,

Dank je wel. Boeiend zo'n oud tijdschrift. Er staat dezelfde tekening als die ik heb gebruikt.
Dit ga ik op mijn gemak lezen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #34 Gepost op: 01 juli 2020, 22:59:39 »
Vanuit de onderzijde heb ik het model met behulp van de Shell functie uitgehold.
De wanddikte is hierbij 2mm. Het geeft een model een zekere sterkte.



Vervolgens heb ik op basis van de tekening de wanden voorzien van gaten voor de ramen.
Hiervoor heb een een "Extrude Remove" gegeven in twee richtingen, Symmetric dus.

Voor de ramen op de beide kopzijden heb ik een gokje moeten wagen bij gebrek aan een tekening van het front.
Inmiddels heb ik hulptroepen kunnen inschakelen. Dus morgen hoor ik of het gokje enigszins klopt.
Het aanpassen is overigens een fluitje van een cent.

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #35 Gepost op: 02 juli 2020, 11:54:28 »
Het is mijn tijdperk niet, maar die wordt ff gaaf!!

Succes

Als mijn blokkenspoor af is weet ik nog wel een wagen die in model gemaakt kan worden.
Daar maar eens over nadenken hoe en wat in 3D.
Daar heb ik ook z’n zelfde vage tekening van... ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #36 Gepost op: 02 juli 2020, 22:40:04 »
Zoals ik gisteren al aangaf, had ik geen goede kijk op het vooraanzicht van de stoomverwarmingswagen.
Gelukkig kreeg ik hulp uit meerdere bronnen, o.a. van Carel Ruijsink. Hij heeft indertijd een model van Philotrain gebouwd.
Ik vroeg hem om eens na te meten hoe breed zijn model was. Dat bleek ruim 34mm te zijn.
 
Dat week wel heel veel af van de maat die ik meende te lezen op de wazige basistekening.
Ik kwam uit op 30.975mm op basis van de verschaalde tekening.
Maar in bericht #32 kwam Arjen met een oud artikel met dezelfde tekening.
En nu kon ik de maten wel lezen. 2660mm, dus in schaal H0 is dat 30.575mm.
Een heel stuk smaller dan het model van Philotrain, dus.



Welnu Carel is architect geweest, en had "mijn" tekening zelf ook nagetekend.
En daarin kwamen mijn berekeningen ineens heel bekend voor.

Ik kies voor de eigen berekende schaalwaarden, en heb het model inmiddels daar op aangepast.
Ook betekende dat dat de kleine raampjes op de kop en achterzijde naar beneden verplaatst moesten worden.
En de schuine onderkant is verdwenen, dat bleek een leesfout.

Hier zie je mijn model in de oorspronkelijke tekening gemonteerd:



en zonder referentietekening ziet het er tot nu toe zo uit:



Zoals je ziet zijn er ook ramen, deuren en één luik toegevoegd.

Gr, Hans

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #37 Gepost op: 03 juli 2020, 08:05:26 »
De wagenbak zal wel ongeveer net zo breed zijn geweest als de gemiddelde breedte van de in die tijd rondrijdende wagon's, zoals de bolkoppen, ovale ramers, de C12c en de plan D's lijkt mij.

Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58521.msg3221455639#msg3221455639

gr. Rob
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2020, 09:51:12 door Bert van Gelder »
Rob Moerkerken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #38 Gepost op: 03 juli 2020, 09:30:00 »
De foto van Frits blijft me intrigeren, zo afwijkend van iedere andere foto die ik ken met kasten, pijpen en piefjes op het dak en dan zo weinig opschriften en zo verwaarloosd. Zou je niet verwachten cq kunnen verklaren voor een wagon uit de reizigersdienst.
Frits weet je wat meer over de foto danwel deze stoof?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #39 Gepost op: 03 juli 2020, 11:45:22 »
De foto is in 1965 gemaakt in Lage Zwaluwe, waar meerdere stoomverwarmingswagens terzijde stonden.
Dus het verwaarloosd uiterlijk klopt wel een beetje



Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2020, 20:02:15 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #40 Gepost op: 03 juli 2020, 12:34:35 »
@Arjen,

Dank je wel. Dit is veruit de mooiste en meest complete tekening.
Nu ook van de kopzijde.

Zoals ik gisteren al meldde is de breedte een stuk smaller dan het gebruikelijke reizigersmaterieel.
Het smalst is de C12c die verschaald op een fractie meer dan 31mm komt.
De D-rijtuigen van Roco zijn daarentegen in model 34mm breed.
Ik vermoed dat Philotrain daarom indertijd voor die breedte koos voor hun stoof.

Misschien dat jullie ook mee kunnen helpen bij het volgende ...



(Mod: foto van Karst, voor de duidelijkheid)

Dit is het fraaie model van Karst in aanbouw. Toen in geplot styreen.
Het model is rijkelijk voorzien van messing onderdelen. Ik vermoed van Philotrain.
Zouden deze nog verkrijgbaar zijn, en zo ja wat heb ik dan zoal nodig?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 14:47:56 door Reinout van Rees. Reden: Duidelijk gemaakt dat de foto van Karst is »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #41 Gepost op: 03 juli 2020, 14:02:25 »
Sluitsein houders, ventilatievoorzieningen, handrailhouders ...

Ik een RH van een paar jaar terug heeft Karst e.e.a. verteld in een artikel over de bouw van de warme stoof
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2020, 14:03:56 door Rob Moerkerken »
Rob Moerkerken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #42 Gepost op: 03 juli 2020, 14:12:53 »
Prachtige tekening Arjen die verklaard "alles". Op de foto zie je wel en in de tekening niet de extra uitlaat op het dak voor de nieuwe  (???) grote generator.

Alle ventilatoren op het dak van Karst zijn nog leverbaar bij Pildie en Maikel Kasteleijn (als die zijn bestellingen/mails een keer leest).
Karst heeft korte handrailhouders (ook van hen en ook Piet Peetoom) op de waterkasten, Philo doet het met erg dunne draadjes in een lusje gebogen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #43 Gepost op: 03 juli 2020, 14:31:08 »
Heb even bij Phildie gekeken;
870/10002 handrailhouders kort      20 stuks
870/10101 verende buffers              facultatief
870/10403 sluitseinijzers gebogen    4 stuks
870/20010 opstaptreden waterbak   4 stuks
870/70004 rangeertreden                 4 stuks (vind ze erg fragiel, denk dat die van Werps beter zijn maar wanneer kunnen we weer naar Houten  >:( )
870/70101 ventilatoren torpedo       4 of 5 stuks afhankelijk van het wagonnummer
870/70103 ventilator T                      1 stuks

Moet zelf maar even kijken bij Maikel MK modelbouwstudios is vaak iets voordeliger, flexibeler en met andere aantallen.

Carel
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2020, 14:41:54 door Carel Ruysink »
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Dwangrail.nl
Re: NS Stoomverwarmingswagen
« Reactie #44 Gepost op: 03 juli 2020, 15:46:55 »
Vergeet niet de hoogspanningskabels en koppeldozen, tevens luchtslangen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)