Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar moeten in dit voorbeeld de seinen staan door AB 7216
Vandaag om 13:06:03
Verlichting in loc programmeren door Remunj
Vandaag om 12:56:39
MODELSPOOR 2020 by MTD - Ook wij zijn slachtoffer door Floris Dilz
Vandaag om 12:26:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:13:28
Automatische koppeling door Thom
Vandaag om 12:10:37
Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door Rondje_HO
Vandaag om 12:09:31
Benelux-forum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 12:02:54
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Edsko Hekman
Vandaag om 11:50:21
Raadplaatje door RhBfan
Vandaag om 11:37:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:54
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door dh3201
Vandaag om 10:40:49
beginnen met digitaal door FHJ Seller
Vandaag om 10:25:25
Bahnstrecke 5867 door Lars Smelter
Vandaag om 09:38:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 08:24:48
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 08:20:28
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 07:53:32
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:27
Fremo module - Boerderij van Meurs door Henry Visser
03 augustus 2020, 23:39:35
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
03 augustus 2020, 23:19:37
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door FritsT
03 augustus 2020, 22:35:22
NAM oliewagons, wat is de juiste maat. door henk
03 augustus 2020, 22:33:33
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Patrick Smout
03 augustus 2020, 22:26:14
Beginnersvragen ivm koppelingen, encyclopedie geeft geen duidelijkheid door wpinkhof
03 augustus 2020, 22:04:53
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
03 augustus 2020, 21:47:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
03 augustus 2020, 21:43:14
NS: NCS Kleuren toegepast door FritsT
03 augustus 2020, 20:38:10
Projekt 083-338 door 44
03 augustus 2020, 18:45:28
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
03 augustus 2020, 18:17:32
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door barry1972
03 augustus 2020, 18:11:05
  

Auteur Topic: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht  (gelezen 2342 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #15 Gepost op: 06 juli 2020, 01:13:56 »
Vanuit de cabine kun je geen deuren sluiten, en moet je alsnog weer terug door de reizigers ruimte heen naar de cabine.
Ik heb diverse HC's dat buitenom zien doen. Deur dicht drukken en naar de cabine lopen.

Citaat
Desondanks was het nooit de bedoeling dat er ruimtes afgesloten werden, volgens mij waren dat Conducteurs die dat (onterecht) op eigen initiatief deden.
Ik kan het mij ook niet voorstellen, voornamelijk omdat er gewoon ruimten zijn waar de HC kan gaan zitten, zoals de cabine. Briefjes ophangen in een SLT als: "4 zitplaatsen beschikbaar, rest gereserveerd voor personeel", terwijl de SLT momenteel 10 zitplaatsen in de eerste klasse heeft, is vrij lomp. Vooral als je alleen zit als HC. :-X

Ik ben helemaal niet van NS personeel shamen ofzo. Ik ga er nog altijd vanuit dat verreweg de meesten naar eer en geweten hun werk doen. Echter, de afgelopen periode werd het wel wat gortig. En als ik de berichten zo links en rechts moet geloven, ben ik niet de enige die dit zo ervaren heeft.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 01:18:22 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #16 Gepost op: 06 juli 2020, 12:24:41 »
Vanuit de cabine kun je geen deuren sluiten, en moet je alsnog weer terug door de reizigers ruimte heen naar de cabine.
SNG, FLIRT en SGMm heeft die mogelijk wel.  (y) Overig mat heeft dat niet, maar daar kunnen dan werkafspraken over gemaakt worden met de machinist.

Citaat
Laurent: Ik heb diverse HC's dat buitenom zien doen. Deur dicht drukken en naar de cabine lopen.
Zoals ik al schreef. Werkafspraak gemaakt met de machinist. Trouwens, daar zijn ook richtlijnen voor uitgevaardigd door de directie, o.a over sleutelen bij 1 stel ICM en een te drukke trein.
Groeten Joop, machinist Lls

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #17 Gepost op: 06 juli 2020, 13:47:13 »
Ah, het welbekende natrappen en zeuren is begonnen. Heerlijk.

Het verhaal van Laurent is, hoewel bijzonder lang, totaal niet relevant en wel hier om; de beste man heeft geen cruciaal beroep. Dat het bedrijf door werkte, doet daar niets aan af.

En juist door dit soort mensen, die de regels opgelegd door de overheid aan hun laars lappen, krijg je dit soort situaties. Ik zal het nog gekker vertellen; wat ronduit opvallend was, was dat tijdens warme dagen de treinen behoorlijk gevuld zaten met 'chirurgen' en ander cruciaal volk in korte broeken, met skateboards en wandelschoenen, terwijl er op slechtere dagen ineens een behoorlijk aantal cruciale beroepen klaarblijkelijk ook thuis konden 'werken' getuige het feit dat de treinen dan behoorlijk wat leger waren.

De moraal van dit verhaal is dus; er werken meer mensen in cruciale beroepen als het warm weer is èn iedereen vindt dat hij of zij, ondanks dat het beroep niet is aangemerkt als zijnde cruciaal, tòch echt een cruciaal beroep heeft en dus het volste recht heeft om in het openbaar vervoer te stappen, terwijl dat niet de bedoeling was.

En als het personeel daar dan tegen in opstand komt en extra maatregelen neemt, aangezien er nog niet duidelijk was hoe covid 19 zich zou verspreiden en er niet voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen waren, dan is het personeel de gebeten hond.

Wacht even, dus; de regels omtrend covid 19 aan de laars lappen als reiziger mag wel, maar als het personeel iets doet ter bescherming van het eigen vege lijf en leden, dan mag dat niet. Whut?

Dit is net zo iets als #blacklivesmatter, zeer exclusief en alleen black lives matter blijkbaar. Hetzelfde geldt hier, #noncrucialtravelersdecideforthemselvessobackoffwithyourrules

Wat ik zeg, whut?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3151
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #18 Gepost op: 06 juli 2020, 14:09:39 »
Wat me vriendin opviel is dat er steeds meer reizigers hun mondkapje af doen inclusief de c...  toch begin ik dat zelf wel steeds beter te begrijpen, het werkt gewoon niet.je kan beter helemaal geen kapje dragen dan steeds af en op om beetje zuurstof te krijgen.

1e klasse afsluiten belachelijk, je zal maar een 1e klasse abbo hebben en je wilt betalen voor wat meer ruimte en rust, hoort gewoon mogelijk te blijven.


Jammer van deze bezuinigingen... het (dure) vaste personeel mag blijven terwijl het goedkopere tijdelijke contracten eruit vliegen, doe dan maar delen het dure personeel gaat met 20% eruit (4 dagen werken) om zo veel mogelijk mensen nog in dienst te houden.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 14:18:49 door ZwolsBas »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #19 Gepost op: 06 juli 2020, 14:25:04 »
Jammer van deze bezuinigingen... het (dure) vaste personeel mag blijven terwijl het goedkopere tijdelijke contracten eruit vliegen, doe dan maar delen het dure personeel gaat met 20% eruit (4 dagen werken) om zo veel mogelijk mensen nog in dienst te houden.
Natuurlijk verloop, dan raak je ook dure personeelsleden kwijt. (wat is trouwens duur?) Mensen met een tijdelijk contract weten dat ze vroeg of laat het bedrijf weer gaan verlaten. Dat staat ook duidelijk vermeld in de vacature (contract uren en voor hoe lang) En die contracten kan je ook maar een x-aantal keren verlengen, en dan vliegen ze er alsnog uit, of het worden ook dure vaste medewerkers. :P
Groeten Joop, machinist Lls

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3151
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #20 Gepost op: 06 juli 2020, 14:28:57 »
Deels klopt het, maar er zijn ook zat mensen dat nog aan het begin van hun baan zitten en 3 keer hun jaarcontract moeten bewijzen om vast te krijgen.

Helaas komt het ook bij de NS voor dat iemand hoger ingeschaald was omdat het in een andere tijd in dienst kwam, en het nieuwe personeel deze schaal nooit zullen bereiken ook al doen ze de zelfde taken, dat noem ik dan duur vast personeel  :)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #21 Gepost op: 06 juli 2020, 14:36:25 »
Dat is dus niet correct. Conducteurs en machinisten die in dienst komen, krijgen gewoon hun loopbaanpad.
Mensen die hun contract krijgen, weten dat het in eerste instantie voor bepaalde tijd is. Voor rijdend personeel geldt dan dat ze de opleiding met goed gevolg af moeten ronden, en bij goed functioneren krijgen ze dan hun vaste aanstelling. COA technisch vast gelegd.

Uitzonderingen zijn er ook. Als een teammanager twijfels heeft dan kan deze het contract met een jaar laten verlengen. Als de werknemer dan nog naar tevredenheid functioneert, krijgt deze alsnog een vast contract. Hoe het met kantoorpersoneel zit, dat weet ik verder niet.
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19087
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #22 Gepost op: 06 juli 2020, 14:37:24 »
Je kan het beter over te goedkoop flexpersoneel hebben.
Normaal is de handel van NS prima voorspelbaar en is er weinig reden om mensen een flexcontract aan te bieden anders dan de redenen die Joop noemt. Het is bij NS ook een kleine groep voor zover ik weet.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 14:39:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #23 Gepost op: 06 juli 2020, 14:40:45 »
Bij NS krijg je na een jaar een vast contract als rijdend personeel. Dus niet na 3 keer 1 jaar.

Reden om duur personeel te ontslaan is er niet, want er is natuurlijke afvloeiing. Het tijdelijke personeel is er juist om er uit te bonjouren als het slecht gaat. Dus tsja...

En fyi; als er een eerste klas wordt afgesloten kan er nog prima eerste klas gereisd worden. Een trein heeft altijd op meerdere plekken een eerste klas. Niet zomaar wat roepen als je er geen verstand van hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6588
  • Spoor N
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #24 Gepost op: 06 juli 2020, 15:16:59 »
Het verhaal van Laurent is, hoewel bijzonder lang, totaal niet relevant en wel hier om; de beste man heeft geen cruciaal beroep. Dat het bedrijf door werkte, doet daar niets aan af.
Ja, en? Je zal toch naar werk moeten als je niet thuis kan werken.

En fyi; als er een eerste klas wordt afgesloten kan er nog prima eerste klas gereisd worden. Een trein heeft altijd op meerdere plekken een eerste klas. Niet zomaar wat roepen als je er geen verstand van hebt.
Aldus Tomasso die kennelijk niet weet dat SNG-III, SGMm-II en ICMm-III maar één eerste klasse afdeling hebben. Daarbij zegt Laurent niet dat er geen eerste klasse beschikbaar was, alleen dat een deel was afgesloten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2800
    • Mijn van-alles website
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #25 Gepost op: 06 juli 2020, 16:21:58 »
Ah, het welbekende natrappen en zeuren is begonnen. Heerlijk.
Inderdaad. Ook van jouw kant een lekkere sneer richting de mensen die tussen wal en schip vielen: geen baan die cruciaal is, maar absoluut de mogelijkheid niet hebben om thuis te werken. Dat is de pest van Nederland: het 'klootjesvolk', de mensen die vieze handen krijgen, is een soort ondergeschoven kindje. Het doet niet echt mee over het algemeen. Maar het is wel de sector geweest die grotendeels gewoon door is blijven draaien! Mezelf meegerekend.
Het verhaal van Laurent is, hoewel bijzonder lang, totaal niet relevant en wel hier om; de beste man heeft geen cruciaal beroep. Dat het bedrijf door werkte, doet daar niets aan af.
Mooi. Had jij even aan mijn werkgever uit mogen leggen dat ik niet naar m'n werk kom omdat ik geen cruciaal beroep heb, maar mijn werkgever me wel gewoon wil zien verschijnen. Probleem.

Ik moest dus gewoon naar buiten om naar m'n werk te komen, ook al was dat volgens sommigen verboden (ook al zo'n ding: wij hebben NOOIT een buitenverblijf-verbod gehad, maar dat begrijpen maar heel weinig mensen).

Godzijdank fiets ik al jaren de 18 kilometer heen en 18 kilometer terug naar m'n werk. Er waren slechts enkele collega's die geen keus hebben (wegens geen rijbewijs of auto) die dan dus niet meer naar hun werk mochten van jou, terwijl niet op het werk verschijnen gewoon als werkweigering gezien wordt. Daar staat ontslag op, voor het geval dat niet bekend is.
En juist door dit soort mensen, die de regels opgelegd door de overheid aan hun laars lappen, krijg je dit soort situaties.[/b]
Hela, pas op! Er was geen regel van de overheid!!! Er was geen WET! Er was een DRINGEND ADVIES om thuis te gaan werken indien mogelijk. Ook was er geen verbod op het gebruik van het OV, alleen een DRINGEND ADVIES daar alleen gebruik van te maken als dat noodzakelijk was.
Das wat anders!

Dat hele cruciale-beroepen gezeik hadden ze nooit zo moeten bedenken: het aantal keren dat kinderen, achterop de fiets bij pa of ma aan hun ouder vroegen 'wat die meneer [ik dus] buiten doet?' zegt al voldoende. Ik heb altijd m'n mond gehouden, maar heb heel veel neiging gehad die mensen eens goed de waarheid te zeggen met hun achterlijke gedrag (want, wat doet dat kind achterop de fiets dan?)

En wat betreft:
Er mag gewoon weer gereisd worden. Ook voor niet noodzakelijke reizen...
Dat heb ik dan gemist.
Nu nog alle bedrijven meekrijgen. Er zijn er nog die het hun personeel verbieden per OV te reizen en mijn zus is er 1 van, in een écht cruciaal beroep. Gelukkig hoef ik de komende maanden, misschien zelfs wel het komende jaar, niet per OV ergens heen.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10008
    • Mijn fotoarchief
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
« Reactie #26 Gepost op: 06 juli 2020, 17:17:00 »
Dingen die ik niet mis aan Nederland: het gezeik en gezanik. Jammer dat BNLS daar nu mee volgeplempt wordt. Het heeft niks meer met de topictitel te maken maar alles met het spuien van frustraties. En daar is BNLS niet voor.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 17:19:14 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)