Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Treinbaan bouwen in een koffer  (gelezen 5635 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2020, 10:54:14 »
Mijn source code is voor dit stukje op het moment nog experimenteel. Ik heb gister avond de DCC kant ook aan de praat gekregen, maar liep nog tegen een vertraagde/slechte reponsie aan.

Dit probleem zit, meen, ik niet in m'n stand-alone DCC centrale die met m'n eigen handcontroller werkt. Maar ook hier moet ik dingen veelvuldig testen en ik wil een paar features toevoegen. In principe was ik wel tevreden over deze resultaten. Ik had hier een snelle responsie van m'n treinen.

Wat ik nog wil toevoegen:
Bijvoorbeeld, als ik nu een DCC pakket heb samengesteld, dan klok ik hem uit op de baan naar de treinen toe. Alleen dan wacht ik vervolgens totdat het pakket de deur uit is voordat ik een nieuwe samenstel. Ik wil een 2e buffer toevoegen, die kan ik die dan vullen terwijl de 1e buffer nog bezig is met versturen. En ik ga ook nog een andere buffer toevoegen waarin nieuwe instructies worden gebufferd. Als een nieuwe instructie wordt uigeklokt, dan kan hij nu nog overschreven worden. Dit heeft als doel dat ik straks meer dan 1 controller kan accommoderen. En het biedt garantie dat elke nieuwe instructie vaak genoeg wordt verzonden.

Ik ben eigenlijk het wiel een beetje opnieuw aan het uitvinden. Ik vind het ook leuk om zelf te doen en ik denk dat ik het altijd beter kan dan de ander  :P

Het zou mij helpen als je mijn DCC centrale SW kan helpen testen maar ik ben net nog niet zo ver. Volgende week misschien wel ;D. Ik kan je daarom voorlopig beter wijzen op DCC++. Zij bieden ook CV programmeer ondersteuning en functies t/m 32 ofzo. Ik heb tot nu toe F0 t/m F8 geïmplementeerd en ik kan rijden, that's it.

Ik zit zelf ook wel eens in die code te speaken af en toe maar ze zijn soms een beetje cryptisch wanneer ze variabele namen als 'b' en 'r' gebruiken.

Het schema is heel simpel bij DCC++. Arduino + motorshield en je bent klaar. In principe kan je elke half knappe H-brug gebruiken. Ik gebruik deze vaak
Op banggood koop ik ze voor ~€2,50 ~ €3,00 + een arduino nano voor €1,80.

Als je nog nieuwsgierig bent hoe ik het gedaan heb:
https://github.com/bask185/DCC-MM2-controller
(kan nog geen MM2, K** protocol)

In ieder geval als je googled op DCC++ zou je alles moeten vinden wat je wilt weten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2020, 11:36:56 »
Kijk eens naar het baantje Without van Klaas Zondervan. Hier op dit forum. Die kon zijn baan opvouwen en vervoeren op de fiets!
Ik zie deze opmerking nu pas. Dit klopt niet. Mijn baantje Without (inmiddels omgebouwd tot Heuvelland) kan niet worden opgevouwen, en gaat ook niet op de fiets. Het hele spul bestaat uit modules die zo compact mogelijk in de fietskar worden gestapeld. Tijdens transport is dat toch nog een bak van ongeveer 1 kubieke meter.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2020, 17:35:12 »
Ik ben vanmiddag naar de bouwmarkt geweest om wat scharnieren te kopen. Thuis heb ik ze er meteen opgezet.

De bovenbak.


Hier nog wankel, maar op eigen pootjes kon de onderbak staan. De bovenkant van de bak is 1,30m hoog.


Ik heb de onderste bak deze uitstekende (als in steekt uit) balk gegeven. De onderste bak met 4 poten wordt als eerste opgezet, dan kan de 2e bak rusten op de eerste bak en zijn eigen 2 pootjes. Met twee inbusbouten en slagmoeren kunnen beide bakken aan elkaar worden vast gemaakt.



De pootparen zitten inmiddels ook al vast aan elkaar met stevig balken er tussen.

Ik hebt echt lang gepiekerd over hoe ik de poten er onder moest krijgen. Ik had opklapbare poten uit 'moeilijkheid' al opgegeven. En dan blijkt de oplossing zo enorm simpel zijn te zijn  ;D

Het enige wat me nog rest is om de poten vast te kunnen zetten, ze te kunnen borgen. Ik vraag me af of het nodig is om ze alle drie de paren vast te zetten. Zal het volstaan om alleen de middelste poten te borgen aan beide kanten?


Ik had er wat leuks voor gekocht bij de bouwmarkt, maar het inbouwen van dat leuks is toch wat lastig gebleken. Dus deze staat nog open.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2020, 18:39:38 »
Ik was voor het eten nog even bezig met de schuine-poot-vastzet-apparaten (hoe noem je dit?)

Dat 'moois' wat ik bij de bouwmarkt gekocht had. Ik heb het toch maar even gekeken of ik het echt niet kon gebruiken.





Als het goed is blijven ze in opgevouwen toestand klem zitten tussen poot en bak.

Ik heb er een beetje gemengde gevoelens over, maar om eerlijk te zijn ik heb de ervaring niet. Aan 1 kant lijken ze me prima, maar ik kom 2 dingen tegen waar ik toch twijfels bij krijg.

Bij de oog-oog verbinding zit natuurlijk een beetje speling. Het is niet veel en bak zou er niet om donderen, maar ik weet niet hoeveel kwaad het kan dat de poten  ~3cm speling hebben aan de grond kant. Zolang je niet actief tegen de bak gaat duwen ofzo, zou het ook niet echt een probleem moeten zijn... toch?

 Het 2e wat me dwars zit, die pinnen die bij de poten in de gaten vallen die kunnen niet geborgd worden. Er zitten geen gaatjes in, dus ik kan er geen splitpen door duwen. Ik kan misschien iets doen met 2 magneetjes als ik die kan vinden, of ik doe het helemaal simpel en ik gebruik tiewraps. Die 2 cent per keer dat je hem opbouwt, vind ik geen dealbreaker. Ik betwijfel of een borging eigenlijk wel nodig is aangezien de zwaartekracht zou moeten voorkomen dat ze er uit floepen. Maar nogmaals die 2 cent aan tiewraps..

Ik ga ze vanavond er in schroeven zodat ik het eea proefondervindelijk kan ondervinden. Ze kunnen dan nog terug naar de bouwmarkt, maar wat denken jullie van dit systeem? To do? or not to do?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2020, 18:41:20 »
Je bent lekker bezig, Bas!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2020, 19:01:35 door St00mboy »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2020, 19:23:17 »
Ik zeg doen, met die windhaken. Ik zie dat je een stuk hoeklijn in je hand hebt met gaatjes er in. Die kun je zo bevestigen dat het haakje er net in te frutten is. Is het toch lekker strak. Tie-wrapje is goed idee......

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2020, 19:35:25 »
Het kan, maar het wordt zo nooit stabiel, ook al zet je de windhaken vast met tie wraps. Waarom niet een latje dat je met een bout en vleugelmoer aan de ene kan aan de poot vast schroeft en aan de andere kant aan de zijkant van de module?

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3382
    • modulebaan.nl
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2020, 20:01:28 »
Als er teveel speling in de constructie zit, kun je ook een spanbandje om de poten trekken ter hoogte van de bevestiging. Dan trek je een groot deel van de speling weg, en zijn je windhaken geborgd.

Gewoon wat proberen, dan ga je vanzelf merken wat wel en wat niet werkt.

Goed bezig!

Groet & succes,
Tjalling
modulebaan.nl

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2020, 20:20:19 »
Inklapbare plankdragers:

Maar dan voor de poten.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2020, 20:24:09 »
DCC++ ken ik inderdaad, maar ben bezig met een z21 clone controller op basis van een arduino mega die alles kan wat die Z21 controllers kunnen maar voor een fractie van de kosten.

Ik zoek echter naar een kleine simpele dcc decoder die een loc kan laten rijden. Ik zie zat functie decoders voor wissels etc, maar geen die hetzelfde kan als de in de handel verkrijgbare decoders voor locs. Ik was aan het denken aan een attiny daarvoor, zeker die al met smd op een printje zitten, maar daar moet dan nog een h-bridge achteraan om de motor te sturen die klein genoeg is om in een loc te krijgen maar wel 1A kan verdragen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #25 Gepost op: 13 juli 2020, 23:07:14 »
@coldforged
Ik zou dan gaan voor zelf een H-brug te bouwen met so223 mosfets. Dat is wel te doen.

Back 2 buissness. Ik ben iets later omdat ik ticket 2 ride moest spelen met mijn vrouw  :angel: :P, maar ik heb op de rechter fiddleyard na de hele baan op pootjes staan.

Gewoon wat proberen, dan ga je vanzelf merken wat wel en wat niet werkt.
Wat proberen is soms een beetje duur. Die windhaken zijn een kleine 10€ p/s hoor  ;)


Wist niet dat die bestonden. Denk dat ik voor een kleinere versie zou nemen. Omdat de bak enigszins een beetje zwaar is, heb ik wat ielige pootjes. En deze dingen lijken me dan ff te kort voor de 1,20m stelten. Maar zeker een goed idee voor andere poten!

Voor nu nog een paar foto's van het geheel.



Het hoogte verschil tussen de FY plaat en bovenplaat is bedoeld. op de fiddleyard komt nog meer hout om het ook en functionele fiddleyard te maken met beweegbare sporen enzo.

Wat wel een klein euveltje is, (of eigenlijk heuveltje) is dat dat populieren triplex een beetje krom is geworden. Ik hoop dat ik met de volgende laag hout kan corrigeren.


Om de bak in lengte richting waterpas te zetten, kan je de hoek van de poten een beetje aanpassen. Door de poten wat schuiner te zetten, krijg je een

bak die waterpas staat.

Deze rand is ook erg fijn gebleken voor het opbouwen. Je tilt de bak op, de poten vouwen vanzelf open, je legt hem op het randje, trapt die poten goed met je voet en hij staat. Dan zet je bouten vast en voila

Ik heb wel het probleem ervaren dat een van de slagmoeten los kwam. Ik drukte te hard met m'n schroefmachine :(

Er is nagenoeg geen speling in zijwaardse richting, maar in lengte richting valt er wel een beetje te wiebelen. Het is alleen niet erg zorgwekkend zolang er geen aardbeving komt ;D. Ik denk dat de pootdikte hier misschien ook een beetje 'gewicht in heeft'.

Marnan heeft ook laten weten dat een gedeelte van mijn rails binnen is gekomen. Ik wil morgen nog even kijken naar het baanplan. Ik heb een plaatje triplex gekocht om het spoor op te leggen, maar dat kan ik in 1x goed zagen dus beter dat ik dat ook in 1x goed zaag.

Dus voor nu: zijn er opmerkingen/suggesties/kritiekpuntjes op het huidige baanplannetje?

Mijn kritiek punten:
- 1 fiddleyard (als segement draaischijf) gebruiken en geen 2. Immers maar 1 nodig.
- Op de linker module moet nog een kop spoor komen tegen de wand aan want, tegen de wand kan ik mooi backdrop gebouwen plaatsen die laadperrons hebben. Dus beter gebruik maken van de ruimte
- Aanvullend op het vorige punt had ik bedacht om een melk fabriek te maken op de linker zijde.

Ik heb (hopelijk binnenkort) 4 rechter wissels en 3 linker wissels om iets leuks mee te maken. Dat moet wel goed komen, denk ik zo.  :police:

Als ik de rails heb en het baanplan in orde is, zal ik een nieuw draadje maken in "wat zijn we aan het bouwen"  ;D

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2020, 21:03:27 »
Nieuw baanplan heb ik een eigen draadje gegeven.
Misschien dat ik hier volgend jaar terug kom met een iets kleiner model van de koffer kist  :laugh:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)