Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Treinbaan bouwen in een koffer  (gelezen 5650 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Treinbaan bouwen in een koffer
« Gepost op: 26 juni 2020, 12:44:38 »
Het probleem
Ik heb weer eens 3 treintjes gekocht voor 2-rail terwijl ik er nog geen baan voor heb  ::)

Het idee
Ik moet natuurlijk wel iets bouwen om mijn aanwinsten op te laten rijden. Alleen ik heb niet bijzonder veel ruimte meer in huis. Daarom dacht ik om een dusdanig constructie te maken waarop een baan van 3,60m x 0,4m meter komt die je kan inklappen tot het een super klein geheel wordt. Dit idee om zo modules te ontwerpen en te kunnen vervoeren speelt al wat langer in mijn hoofd.

Het baanplan
Het baanplan bestaat uit een timesaver die ik wat heb uitgerekt (op 1,20 kan je toch minder dan op 2,40)

De onderste: Het zijn 2 modules van 1,22m x 0,4m met aan de linkerzijde een fiddle yard en aan de rechterzijde komt een klein stukje spoor en niet te hoge scenery.
De bovenste is een verkorte variant eigenlijk. Dit zou een koffer van 60x40x40 worden

De constructie
Ik had bedacht om een achterwand te maken van 30cm hoog waarbij de baan op 10cm hoogte komt. De zichtbare achterwand wordt dan 20cm en de rand onder de baan 10cm. Waar de fiddleyard wordt ingeschroven daar wil ik tegen de bovenplaat aan schuimspul aanbrengen zodat ik de trein in de koffer kan vervoeren. De voorrand moet 11cm worden. Deze steekt dan 1cm uit boven de hoofdplaat.

Dan nu de tekening


Als alles is ingeklapt en ingevouwen moet het geheel ca 1,22m lang, 41cm breed en 40cm hoog zijn.

Ik wilde aanvankelijk met ladegeleiders 2 uitschuifbare planken inbouwen per bak om zo de fiddleyard en spoorstukje te ondersteunen. Maar toen had ik nog het probleem dat ik niks had om de voor en achterzijde mee te bedekken.

Tijdens het tekenen, kwam ik met het idee om deuren te maken die tegen de achterwand vastzitten met scharnieren. Die deuren kan ik kan openklappen en dan zit er een randje om de fiddleyard / spoorstukjes te ondersteunen. Aan de voorzijdes wil ik hetzelfde doen tegen de 11cm voorrand. Het nadeel is dat dat deze dan voor de baan geklapt worden en het ondersteuningsrandje steekt dan uit (maar goed die ene cm, waar hebben we het over). Het voordeel is wel dat de achterwant doorloopt tot 20cm voor de uiteindes.

Ik wilde aan de binnenkant van de bakken aan de kopse kant een balk hout aanbrengen. En in het midden moet voor de stevigheid ook een balk komen. Dus van bovenaf gezien wordt de balk structuur.

Ik wilde de balken uit 12mm populieren multiplex vervaardigen en de treinplaat zelf wil ik uit 6mm platen vervaardigen. De fiddleyard worden 2 platen van 6mm die op elkaar komen te liggen. Die kan ik dan met de hand of misschien elektrisch de sporen schuifen.

De elektronica
Ik wilde voor het aansturen een zelfbouw DCC centrale inbouwen en voor het aansturen krijgt elke trein een potmeter (met een leuk draaiknopjes) die met een krulsnoer aan de baan gehangen kan worden. Waarom? Dat is redelijk goedkoop en simpel. Tijdens het tikken, kwam ik nog op een leuk idee om de wissels aan te sturen. Ik wilde ze eigenlijk eerst mechanisch schakelen. Dus met een ijzerdraadje naar de voorzijde, maar toen kwam ik op een grappig idee.

Ik wil naast de potmeter op het kleine kastje een tweetal knopjes aanbrengen. De centrale moet dan bijhouden waar welke trein is en welke kant hij oprijdt. Met de 2 knopjes kan je dan de eerste niet-blinde wissel schakelen die zich op het pad van de trein bevindt. Op hoge snelheden in een wisselstraat zou dit natuurlijk dramatisch zijn, maar met lage snelheden op dit baantje, is het misschien wel een leuk idee. Op misschien een paar ontkoppelaars na, zullen er op de baan zelf geen knopjes meer zijn. Misschien dat ik nog een meerstanden schakelaar aan breng zodat je elk kastje elke trein kan aansturen.

Wat moet ik nog uitvogelen
Er zijn 2 zaken ik nog niet heb uitgevogeld. Als eerste de poten. Ik zou het liefste zoiets willen als poten

Maar die zijn enigszins prijzig, en ik wil niet een hele tafel kopen met het idee om hem te slopen.

Weet iemand per toeval op dat soort poten los te verkrijgen zijn?

Ik kan misschien van vurenhout zelf poten fabriceren die naar beneden kunnen klappen. De onderste (of linker) bak krijgt dan 4 poten en de bovenste bak (of de rechter) krijgt dan 2 poten. De rechterbak moet dan op de linker bak kunnen leunen en het geheel krijgt dan 6 poten.

Ik heb ook niets bedacht om de modules aan elkaar te koppelen. Ik zat er ook te denken om misschien losse poten te nemen. En de middelste poten zouden dan aan de bovenkant een U vormige vork zijn, waarin beide modules gestoken kunnen worden. Maar nogmaals deze problemen staan dus 'nog open'.

Suggesties of andere input?
Voordat ik begin met het smijten van geld om bakken te maken om vervolgens te ontdekken dat ik een catastrofale denkfout gemaakt heb, dacht ik: laat ik eerst eens anderen om hun meningen vragen  :police:

Welke ideeën vinden jullie erg slechte ideeën die ik absoluut niet moet doen? En wat vinden jullie goede ideeën?
Heeft iemand nog een goed idee voor de poten of de bak-bak koppeling? En zijn er nog vragen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2020, 13:06:10 »
Voor wat betreft die tafel. Ikea Ivar?
Jeroen

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2020, 16:06:32 »
Allereerst vind ik het een leuk plan.
Kijk eens naar het baantje Without van Klaas Zondervan. Hier op dit forum. Die kon zijn baan opvouwen en vervoeren op de fiets!

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2020, 16:42:36 »
En als je toch bij de BMB gaat kijken, kijk dan eens goed naar de constructie van de bakken en poten en de wijze waarop alles gekoppeld wordt. Iets met uitvinden en een wiel...
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2020, 19:39:39 »
Marc, wees gerust ik kijk op beurzen altijd onder de rokjes. ::)

Ik vind de onderkant van de banen en de achterkant van de banen vaak interessanter dan de scenery op de banen  ;D

Als ik alleen maar andere ideeën zou kopiëren, dan bedenk ik zelf geen nieuwe ideeën meer. En stilstand is achteruitgang.

Het idee van de U vormige poot waar 2 modules inpassen, is ook niet mijn uitvinding. Maar de simpelheid er van vind ik zo mooi. Die kopieer ik graag, maar niet voordat ik er goed over nagedacht heb.

Maar als het mogelijk is, heb ik het liefste opklap pootjes. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of de BMB het heeft.
Inslagmoeren en bouten zijn ook niet alles   ;D.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2020, 20:56:29 »
Ik heb zulke tafels met inklapbare poten wel eens in de online winkel van de Lidl gezien. Er staat nu een Crivit kampeertafel voor €35. Ik heb zelf twee van zulke tafels voor de BMB op MP gekocht.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2020, 21:04:17 door St00mboy »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2020, 22:31:23 »
BMB heeft geen inklappootjes. Op zich een mooi idee maar als op beurshoogte staat (130cm) zijn die zo lang dat ze eerder uitsteken dan ruimtebesparing opleveren. Telescooppoten zijn dan weer een oplossing maar ik zou dat niet aandurven. Één poot niet goed aandraaien en de baan gaat door z’n hoeven.
U-poten zie ik niet zoveel winst in. De U moet breed genoeg zijn om de koppen van de bakken erin te krijgen maar dan zitten ze nog niet stijf genoeg tegen elkaar om goede (rail)overgangen te krijgen en daar moet je dan weer, juist ja, bouten voor gebruiken,
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2020, 10:27:18 »
Als ik alleen maar andere ideeën zou kopiëren, dan bedenk ik zelf geen nieuwe ideeën meer. En stilstand is achteruitgang.


Sorry Bas, maar dat is klinklare onzin ;) Beter goed gejat dan slecht verzonnen..... Waarom het wiel steeds opnieuw uitvinden? Alles wat je op beurzen en shows ziet is gebouwd met jarenlange ervaringen met het bouwen van en het transporteren van modelbaantjes. Dus het kopieren van iets wat goed werkt is helemaal niet erg, integendeel :)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2020, 10:59:11 »
Ach, niets mis met af en toe wat frisse ideeën. Maar doe het niet uit het oogpunt om iets anders te willen doen.

Ik zit ook nog even naar jouw baanplan en dan vooral de FY te kijken. Is die lang genoeg voor wat je wil? En is zo'n sectorplaat goed uit te lijnen, als deze ook nog eens op de modulegrens zit?
De vraag is ook: wat wil je uitbeelden en is dit dan het ideale baanplan?

U-poten zie ik niet zoveel winst in. De U moet breed genoeg zijn om de koppen van de bakken erin te krijgen maar dan zitten ze nog niet stijf genoeg tegen elkaar om goede (rail)overgangen te krijgen en daar moet je dan weer, juist ja, bouten voor gebruiken,

Op Cysgod-y-Fedwen hebben we u-profielen toegepast om met drie poten twee bakken te kunnen ondersteunen. De U's zijn echter breder dan de twee kopse kanten en de bakken zitten gewoon bet bouten aan elkaar. Volgens mij moet je het heel krap maken om te zorgen dat de bakken niet t.o.v. elkaar verschuiven. En dat zorgt er weer voor dat je veel frictie hebt bij het opbouwen en afbreken van de baan. Je zult niet ontkomen aan een manier om de bakken aan elkaar te bevestigen verwacht ik.

Groeten,
Werner

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2020, 15:35:32 »
Ik denk graag out-of-the-box maar dat wil niet zeggen dat ik bestaande goede ideeën in de wind sla. Ik ben inmiddels begonnen met de bouw van de bakken. Moest even pauze nodig omdat mijn accutol leeg is.

Ik maak eerst de bakken en dan kijk ik naar de poten. Komt vast wel goed. Ik heb nog nooit opklappootjes toegepast dus ik denk dat ik het wel  ::)

Ik heb voor de bak-bak koppelingen wel M8 slagmoeren en inbusbouten gekozen. Die leken mij geen kwaad te kunnen.

Uitleg over het baanplan.
Op de baan komen 2 W4 Pecketts te rijden

Ik wil daarvoor ook nog van die korte wagonnetjes kopen

foto van hornby.

Deze zijn maar 7.5cm lang. De FY is 60cm en de locs zijn ook maar 8.5cm. Er zouden dus 6 wagons achter passen, maar mijn uitgaanspunt is 3 of 4. Dus ja de FY is lang genoeg voor wat ik bedacht heb.

Ik zat eerst ook nog aan te denken om de derde loc een 0-6-0 pannier met 2 Mk1/Mk2 rijtuigen ofzo (ben niet thuis in het engelse wagenpark) mee te nemen. Maar die komt wel boven de 60cm dus dat gaat hem iig niet worden. + ik heb ook geen perron ingepland. Het wordt echt een goederenbaantje. Het kopspoortje helemaal rechts onder is nu nog 25.75cm lang. Daar kan ik net aan een loc met 2 wagonnen laten keren. Ik wil hem een paar cm langer maken voor iets langere wagonnen.

Ik heb het dubbele spoor ook bewust korter gehouden zodat ik op de linker kant 2 korte paradespoortjes heb. Plus ik wilde deze keer ook deze wisselcombinatie hebben, vin'k mooi:

Crianlarich Junction

Voor de FY maak ik misschien toch een roterende segmentdraaischijf zoals ik op de kleine layout heb getekend. Dan zit die ook meteen goed vast aan de basis plaat.

Ik heb me een beetje laten inspireren door het Dram dhu Distillery draadje.

qua goederen: het kopspoor boven in, daar wil dropback loodsen maken waar wagons kunnen worden gelost/geladen.
Het kopspoor naar onderen toe, dat wordt een 'cattle dock'.

De sporen rechts krijgen misschien behalve een paar cm extra lengte ook een paar laadperrons.

Ik zit er nog aan te twijfelen om in het spoor naar het cattle dock nog een wissel in te leggen die naar rechts vertakt naar een kolen/water plaats en misschien een kleine locloods.


Ik ga nu weer verder, ik denk ik dat ik vanavond wel wat foto's kan posten.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2020, 17:43:11 »
Kanonnen wat een werk, die scharnieren er recht op krijgen..

















Loop nog wel tegen een paar puntjes.
De scharnier van de grote deur zit onder, maar daar zit hij eigenlijk in de weg omdat de uitschuifplaat daar niet tussen past. Ik moet deze scharnier verplaatsen naar boven basisplaat in het zicht. Of ik maak de FY plaat smaller zodat hij er wel in past.

De FY bestaat uit 2 maal 9mm platen en ik heb de houten balken waar deze op ligt, te laag bevestigd. Ik heb heb ook al bedacht dat deze lichtelijk naar achter kan hangen vanwege de speling in de scharnieren. Ik dacht er aan om in de houten balken een stuk schroefdraad aan te brengen met een borgmoer waarmee ik de hoogte kan instellen. Het draadeind steekt dan een beetje door de FY plaat waardoor deze ook meteen vast zit en niet kan verschuifen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2020, 19:56:13 »
Een ander idee is om de FY weg te klappen onder de bak (dus met de rail naar de grond).
Nadeel: Je kan er geen treinen in opslaan zoals je had bedacht.
Voordeel: Je kan aan de kopse kanten toch een kleine rib maken om het geheel stabieler te maken en de FY is makkelijker uit te lijnen.

FY kan je straks met een schoor aan de poot bevestigen, zodat die stabieler is.

Groeten,
Werner

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2020, 15:06:31 »
Met de FY ga ik door als gepland maarrr..

Ik heb vandaag de verbindingclips aangebracht en ik heb het ding naar boven vervoerd.


Kleine metalen planken dragers zorgen er voor dat de modules niet kunnen schuiven.


Deze koffer dingen houden de modules op elkaar.

Het vervoer naar boven dat moest verticaal geschieden op de trap. Toen bedacht ik me dat het misschien niet helemaal een goed idee zou zijn in die bak treintjes te stoppen. Of ik moet de bak beneden vullen met trein. Ik heb al 2 treinkoffers dus dan ga ik die maar gebruiken.

Ik wilde verder vandaag ook peco rails bestellen maar bij engelsmodelspoor.shop maar die hebben weer niet genoeg wissels op voorraad  :(.

Ik heb overigens nog een vraagje over het leggen van de rails. Op de linker module leek het me leuk om 2 stenen bruggetjes te maken maar dat betekent een hoogte verschil. Ik kan op 40cm ca 2cm stijgen met een helling van 5%. Ik weet alleen niet of m'n pecketts het redden om 4 bakkies omhoog te trekken, dat moet ik eerst testen met een proefstukken. Ik heb nu eindelijk 2cm XPS platen aangeschaft.

Ik wou de rest van de baan op een stuk kurk leggen. Dat kurk heb ik nog niet. Wat voor dikte kurk kan ik het beste gebruiken? Volstaat 2mm? En kan ik rails uitleggen over het XPS of is het ook raadzaam om daar overheen kurk te leggen om zo een beter en beter doorlopende ondergrond voor m'n rails te maken? Ik heb nog niet veel ervaring met leggen van rails op verschillende hoogtes. Ik zie meestal dat mensen een baantje triplex leggen met daarop kurk. Ik weet niet wat handiger is?

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2020, 20:07:27 »
Ik ben gister en vandaag druk bezig geweest met het fabriceren van een printje voor de aansturing. Van mijn eerdere ervaringen weet ik ondertussen precies wat ik niet moet doen bij de fabricatie.

Normaal neem ik altijd een maatje te klein dus ik pakte deze keer een wat ruimere, en ik moet zeggen dat werkt aanzienlijk fijner




Op de print zit niet bijzonder veel. Er zit een analoge multiplexer, een arduino nano en een DC-Dc converter op. Verder zitten er alleen aansluitingen op voor de randapparatuur. Ik heb aansluitingen voor een servo driver tbv wissels en misschien andere bewegende dingen. De driver kan 16 servo motors aansturen. Er komt een externe H-brug op voor de baanspanning en voor de kortsluitbeveiliging. Ik heb 8 analoge aansluitingen voor LDRs die ik voor de terugmelding ga gebruiken. En verder heb ik 1 aansluiting voor een meerstanden schakelaar waarmee ik een van 4 treinen kan selecteren. En ik heb 1 aansluiting voor het kastje waarmee ik de treinen en de wissels aanstuur.

Het leuke van deze regelaar, is dat ik zowel analoge als digitale treinen er mee kan aansturen. Ik heb tot op heden een test gedaan met een analoog treintje. Ik heb ook meteen een optrek en rem vertraging ingebouwd. Ik laat hem nu harder remmen dan optrekken, maar dat moet ik nog een beetje fine tunen. Ik kan zonder de probleem de knop van links en naar rechts zwaaien. Ik heb hier de Weistra regeling in geprogrammeerd.
<a href="https://www.youtube.com/v/8GizUResmMo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8GizUResmMo</a>
Hij doet het trouwens goed op een 9V batterij  ;D

DCC zit ook al ingebakken, maar dat moet ik nog testen. Wat ook wel grappig is, dat je analoog en digitaal tegelijk op de baan kan zetten. Die digitale treinen snappen niks van die weistra regelaar en blijven rustig staan.  En de analoge trein kan niet bewegen op het symmetrische DCC signaal. Het is zo ook niet nodig om de signalen te mixen.


Ik heb ook wat pootjes gekocht. Ik denk dat ik goede te pakken heb. Lekker dun zijn ze, maar niet te dun.

Op de plaatsen waar ze worden bevestigd, heb ik een dwars balk onder de bak zitten. Ik heb dus voldoende mogelijkheid voor de bevestiging. Ik wilde zeggen dat ik een plan had om van hout blokjes te zagen en die onder de bak te schroeven. Met gaten en draadeind wilde ik het scharnierpunt maken, maar terwijl ik dat tikte, kwam ik met het meest briljante idee ooit. Briljant door de simpelheid. Ik ga de poten gewoon met scharnieren vast zetten. De poten komen aan 1 kant dichter op elkaar zodat het geheel in elkaar past. De poten krijgen ook elk een kruis voor de stevigheid. Dan moet ik alleen nog iets verzinnen om de poten in uitgeklapte toestand vast te zetten. Misschien dat ik een paar windhaken neem, maar heb liever iets stevigers met minder speling. Dit scheelt me kapot veel moeite ;D ;D

Ik heb ook Aluminium U-profielen gekocht voor de geleiding van de uitschuifbare delen.
Ik baal wel want nu moet ik 4mm van de fiddleyard platen afhalen....oeps  ::)

Het was een productieve dag voor mij  (y)

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Treinbaan bouwen in een koffer
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2020, 06:16:38 »
ik kwam dit draadje toevallig tegen..
als ik het goed begrijp, wordt er een arduino als dcc controller gebruikt?

Staat er ergens een source code en schema voor hetgeen er in elkaar gezet is? Ik heb er wel interesse in..

Daarnaast ben ik aan het kijken naar een loc decoded voor zelfbouw met een attiny, maar kan eigenlijk geen recent iets vinden..