Vraag en antwoord > Digitaal

Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.

(1/8) > >>

Bart Donker:
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik gelukkig eigenaar van een Bemo H0m metaalmodel van de De 2/2 151 van de RhB Berninabahn. Na de aanschaf eerst analoog uitgeprobeerd en het locje liep netjes. Toen met een Lokpilot V4.0 micro (next18) uitgerust en met CV54 = 0 zijn instellingen laten opzoeken. Het locje liep daarna netjes maar stopte wel eens onder het rijden, waarbij de verlichting wel bleef branden. Even de Multimaus de andere kant op draaien en dan reed 'ie wel weer. Dit kwam steeds vaker voor en dus heb ik de decoder verwijderd en de analoge brugstekker teruggeplaatst: Op deze manier rijdt het locje wel door al leek het railcontact niet denderend.

Dus heb ik de stroomafnemers van de wielen schoongemaakt en meteen iets naar de wielen toe gebogen in de hoop het contact beter te maken. Na het terugplaatsen van de decoder, is het probleem juist verergerd: Het locje wil eigenlijk niet meer van zijn plaats. Ook een reset van de decoder naar de fabrieksinstellingen helpt niet. De decoder zoemt, de motor draait niet en het vliegwiel lijkt te trillen, alsof er iets is wat hem tegenhoudt. Maar dat lijkt toch niet het geval, want analoog rijdt het ding als een trein.

Heeft iemand ideeën, tips of wijze raad? Is de decoder misschien te zwak of (bijna) defect? Of doe ik iets verkeerd? Ik gebruik een Roco Multimaus, kan dus de instellingen van de decoder niet uitlezen.

Groetjes, Bart

Haradigi:
Hi Bart,

Ik zou eerst die stroomafnemers eens goed controleren, dat is het laatste waar je mee bezig bent geweest.
Daarvoor deden ze het toch beter ?
Eventueel een voedings draadje aansluiten rechtstreeks aan de loc.

groet
Harald

mwdb:
Hallo Bart,

Waarom doe je dat met die CV54? Dat is een lastregelings parameter. In eerste instantie niet iets om aan te passen.
Gewoon die decoder erin, adres instellen en lopen maar, Lokpilot 4.0 is bij uitstek geschikt voor deze aandrijvingen
Ik zou hem eerst maar eens resetten en dan zonder aanpassingen nog eens proberen

Groeten, Michiel

Bart Donker:
Hallo en dank voor julliie reactie's!
De stroomafnemers lijken goed te zitten en ook voldoende stroom door te geven. Analoog rijdt het locje prima.

De decoder heb ik gereset en daarmee rijdt het locje een paar centimeter, stopt dan terwijl de decoder zoemt (waarna ik de natuurlijk rijreglaar op 0 zet). Er lijkt niets te blokkeren, want draai ik de rijregelaar daarna weer in dezelfde richting, rijdt het locje weer een paar centimeter, stopt en de decoder zoemt weer. De decoder wordt na een paar pogingen wel heet.

CV54 heb ik gedaan omdat ik gelezen had dat de decoder dan zelf zijn instellingen opzoekt. Dat leek in beginsel ook te werken: Het locje reed een seconde of twee snel in één richting en stopte toen. Daarna liep het locje veel beter dan nadat ik nieuwe decoder net erin had gestoken. Totdat na een tijdje het locje steeds vaker stopte.
Zou het mogelijk zijn dat de Lokpilot micro te weinig vermogen heeft of defect is?
Helaas heb ik geen andere loc's met een next18 decoder, dus even een andere decoder proberen lukt niet.

Groetjes, Bart

henk:
Misschien wordt de decoder overbelast.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie