Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Onshape cursus  (gelezen 48985 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #105 Gepost op: 09 juli 2020, 13:20:36 »
Wanneer je steeds opnieuw een herhaald onderdeel moet tekenen, is dat heel veel werk. Bijvoorbeeld het maken van klinknagels, of de afstandhouders van de handrails.

Gelukkig heeft Onshape het Linear Part Pattern-tool. Deze wordt beschreven op pag. 92 van de NL Handleiding. Eén keer tekenen is genoeg, het programma herhaalt deze tekening zoveel keren als je wilt, waarbij je de afstand kunt instellen. Het pad is in dit geval in een rechte lijn (Linear), met het Circular Part Pattern-tool kan het ook op een gebogen vlak.



Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #106 Gepost op: 10 juli 2020, 19:59:59 »
Richard Kooij heeft een aantal mooie ontwerpen gemaakt met Onshape.
Het zijn modellen in 1:32

Hieronder een aantal schermprints:











Wellicht denken jullie nu, dat gaat mij vast niet lukken. Maar de kunst is om een aantal beperkte basishandelingen steeds herhaald uit te voeren. Vaak niet meer dan een eenvoudig tekeningetje (Sketch) als basis voor een stukje opdikken, of juist een stukje weghalen.

Gr, Hans


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Onshape cursus
« Reactie #107 Gepost op: 10 juli 2020, 21:11:34 »
Binnenkort vakantie dan ga ik ook eens beginnen. Eens kijken of ik uiteindelijk mijn baan getekend kan krijgen.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Onshape cursus
« Reactie #108 Gepost op: 10 juli 2020, 22:07:49 »
@hans: echt nice!!!
Is dat wellicht ook wat terug te schalen naar H0 of hou je dan te weinig detail over?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #109 Gepost op: 10 juli 2020, 22:58:21 »
@Martin,

Ik weet niet hoe Richard zijn wanddiktes gedefinieerd heeft. Als hij ze wand voor wand op 1mm heeft ingesteld, gaat dat een probleem zijn.

Aan de andere kant, het verschalen zelf is een eenvoudig klusje. Zelf bepaal ik de wanddikte met een Shell-opdracht bij de ruwe ongemoduleerde basisvorm. In het geval van verschalen kan ik eenvoudig de wanddikte van de Shell aanpassen.

Gr, Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Onshape cursus
« Reactie #110 Gepost op: 11 juli 2020, 01:29:40 »
Nou Hans, anderhalve week geleden zaten we nog te raden op het forum wat het MTE wagonnetje zou worden.
Toen het duidelijk was dat het geen stoof zou worden ben ik me gaan verdiepen in Onshape (deze cursus in dit draadje, bedankt voor de eerste informatie!!), en ben jij aan de slag gegaan met de Stoof.

Inmiddels hoofdstuk 1 afgerond van de cursus, en maar meteen aan het praktiseren gegaan, want ja, tekenen is leuk, maar je wilt toch ook wat in je handen hebben.

Hier het eerste resultaat wat eenvoudige olie tonnetjes die we wel op de baan kwijt kunnen, meer in mijn eigen draadje.



Waarschijnlijk zijn biervaten m'n volgende project, leuk voor bij de brouwerij die gepland staat ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #111 Gepost op: 11 juli 2020, 05:01:38 »
@André,

En ik maar denken, hij doet mee met de cursus om “mee te kijken met het ontwerpproces van de Stoof”. Met de .STL file daarvan als bonus... 😜

Leuk joh. Zo (klein) moet je beginnen. Want het maken van een olievat is in wezen niet anders dan het maken van bijvoorbeeld een buffer. Je hoeft echt niet meteen een kant en klare wagon, rijtuig of locomotief te maken.

Wel is het zo dat het hebben van een eigen 3D printer, een enorme stimulans is. En wat dat laatste betreft, die zijn de laatste tijd enorm in kwaliteit verbeterd én voor een hobbyist betaalbaar geworden.

Toen we zo’n 14 jaar geleden met een aantal mensen hier op het forum begonnen met CAD ontwerpen en het laten (!) 3D printen, kostte de goedkoopste thuisprinter € 40.000,-
Ik was er dan ook heilig van overtuigd dat printen iets zou zijn voor service-bedrijven als Shapeways, toen nog een klein onbeduidend Start-up bedrijfje onder de vleugels van Philips. En het was Marleen Vogelaar die via onze BNLS Stichting aansluiting zocht bij de “treintjes bouwers” naast hun klantjes uit de wereld van de sieradenmakers.
Inmiddels zijn er ontelbare collega hobbyisten die hun modelspoor ontwerpen beschikbaar stellen via de shops van Shapeways, waarvan Ronald Visser en Mitchel Jetten misschien wel de bekendste zijn in de BNLS kring. De laatste werkt overigens al weer een hele tijd bij Shapeways in Eindhoven.

Inmiddels is de thuisprinter zo goedkoop en goed (genoeg) geworden dat Shapeways niet meer per se nodig is, mits je zelf kunt ontwerpen. Je maakt eea gewoon thuis. En zelfs als je niet kunt ontwerpen, kan een printer interessant zijn om bedenksels van anderen te printen. Op Thingivers.com is wat dat betreft heel veel te vinden wat gratis te downloaden is.

En wat die thuisprinter betreft, voor zo’n € 300,- ben je tegenwoordig al het mannetje. Of je nu kiest voor een FDM (veter) printer, of voor een SLA (resin) vloeistofpolymeer printer. Ik zag in je bouwdraadje dat jij zo’n resin printer hebt. Die lijkt trouwens als twee druppels water op een Elegoo Mars.

Ik ben heel benieuwd hoe vaak je ons hier gaat verrassen met jouw 3D frutsels. Het kan kan heel verslavend zijn, hoorde ik vorige week van een van de andere deelnemers aan de Onshape cursus. Dat zegt mijn vrouw ook regelmatig. Dus je bent gewaarschuwd.

Gr, Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Onshape cursus
« Reactie #112 Gepost op: 11 juli 2020, 06:29:23 »
Citaat
En ik maar denken, hij doet mee met de cursus om “mee te kijken met het ontwerpproces van de Stoof”. Met de .STL file daarvan als bonus...

Ja en nee. Mij zal het niet lukken qua tijd en kennis om zoiets als Stoof in elkaar te zetten. Dus ja, als de STL klaar is dan hoor ik het graag.  ;D

Een Belg vertelde me ooit eens: weet je competentie level!!

Ik doe dus graag mee met de Onshape cursus om te begrijpen hoe dingen werken/in elkaar zitten.
En daar zie ik wel meer voorbeelden van op het forum waar mensen zoveel beter in dingen zijn, maar je moet er kunnen van genieten en hier en daar kleine stapjes zelf kunnen uitvoeren.

Zonder Ed (Thaise Bundesbaan) zou ik nu nog steeds in ovaaltjes rondrijden. Zonder Wim Vink had ik nu gewoon nog plastic huisjes op de baan staan. En dan noem ik even geen talloze anderen waar ik ook van leer.

Iemand roept hier wel eens: het is een lopend buffet, neem mee wat je wilt !!

3D printen vind ik al jaren gaaf, maar ja, waar en wanneer begin je. Zoals je al aangeeft is het nu leuk en betaalbaar geworden. Dat met plastic printen zag ik niet zitten ivm de grove structuur. Toen dingen als resin en poeders voorbij kwamen vind ik het interessant te beginnen. Heb al een paar keer in Amazon klaar gestaan om op 'bestel' te drukken. Afgelopen week dus maar eens gedaan.
Naast theorie ben ik een man van de praktijk.

Erg leuk om de geschiedenis van Shapeway te lezen. Toevallig dat een maand of wat geleden Materialize bij ons langs kwam om te zien of dat ze onze productie control software konden gebruiken voor hun productie proces. Helaas ziet het er niet naar uit dat dat iets gaat worden, maar daar had ik dondersgraag aan mee gewerkt.

De printer die ik nu heb is de Nova3D Bene4: betaalbaar, en tot nu toe ziet dat er goed uit.

Verslaving, ja, dat is het gehele modelbouw dingetje. Niet alleen 3D printen, waarvan ik denk dat ik gave details kan gaan maken voor de baan. Bedankt dat je me over de streep hebt gehaald.
Zoals gezegd vind ik het al jaren gaaf, maar soms heb lje net even dat duwtje in de rug nodig.

Dan even over de Stoof. Als je dingen uit wilt proberen, laat het me weten. Ik wil best wat proberen om te zien of dat de watertanks en de klinknagels goed uitkomen met zo'n resin printer. Ik probeer graag wat uit, en leer ervan.

Ben er ook al wel achter dat als je de stoof in 1 keer wilt printen je eigenlijk de Formlabs 3L nodig hebt, $9,999.00 vind ik net wat te prijzig om wat uit te proberen  ;D

Nog even een vraagje. In hoofdstuk 1 van de cursus staan wat voorbeelden om uit te proberen. Waar kan ik terecht met vragen?

En voor de anderen op het forum: probeer eens wat in Onshape, er gaat een wereld voor je open !!

Als laatste: Ik heb zojuist translucent resin besteld, eens kijken of ik bierpullen voor het October Fest kan printen van de week, de zijn tenminste van een formaat waar ik mee overweg kan.

Groeten, André




Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #113 Gepost op: 11 juli 2020, 06:59:35 »
... Nog even een vraagje. In hoofdstuk 1 van de cursus staan wat voorbeelden om uit te proberen. Waar kan ik terecht met vragen?

@André,

Heel simpel, in de Onshape WhatsApp Group via de link die we je stuurden.

Over het printen van de Stoof. Die past inderdaad niet in de kleine resin printers. Maar ik doe wat Shapeways in het begin ook deed, toen ze nog geen eigen printers hadden. Meeliften met anderen. In een grote industriële resin printer is altijd wel een klein hoekje over voor een treinmodelletje. 😀

En print voor mij zo’n pulletje. Past bij mijn mini-me.
Proost.

Gr, Hans

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Onshape cursus
« Reactie #114 Gepost op: 11 juli 2020, 08:05:35 »
Hans,

Ik wil nog een keer opnieuw proberen.
iets meer tijd om eraan te besteden in het vooruitzicht.

Kan ik nog instappen?

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #115 Gepost op: 11 juli 2020, 08:34:05 »
@Koen,

De links in de mail die we je stuurden, werken nog steeds.
Het is zelfstudie met online hulp van de instructeurs en medecursisten.
Jij bepaalt zelf het tempo.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #116 Gepost op: 11 juli 2020, 22:29:00 »
In overleg met Jan Bouwman en Henk de Vlaam zullen we een aantal aanvullende modules maken voor de Onshape basis handleiding van Henk. Deze aanvullende modules zullen specifiek bedoeld zijn voor (spoorweg-)modelbouw. Voorlopig zullen we ons richten op een drietal onderwerpen:

  • Het gebruik van referentiefoto's en maattekeningen, inclusief het juist verschalen
  • Het maken van meervoudig gekromde vlakken
  • Het gebruik van de Split-feature

Het gebruik van meervoudig gekromde vormen kan handig zijn bij het maken van koppen, bijvoorbeeld de kop van een NS Hondekop.

Hieronder alvast een aantal schermprints, waarbij maattekeningen als referentie zijn gebruikt.









Met Onshape zijn de contouren van de bestaande geïmporteerde maattekeningen overgetrokken. Als je deze overgetrokken lijnen in drie vlakken bekijkt, kun je al de basis herkennen van de meervoudig gekromde vorm.

In een aparte module wordt het gebruik van de Split-feature toegelicht. Deze had ik toevallig vandaag nodig om de schoorsteen voor de Warme Stoof te maken. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94058.msg3222135114#msg3222135114



De schoorsteen moet komen op een gebogen vlak. Onshape heeft daar een handige functie voor.

Gr, Hans

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #117 Gepost op: 11 juli 2020, 22:38:02 »
wauwie Hans das goed werk komen deze bij handleiding er bij of apart?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #118 Gepost op: 11 juli 2020, 22:41:51 »
@Edwin,

Deze komen er apart bij.

Gr, Hans

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #119 Gepost op: 12 juli 2020, 09:41:30 »
das goed werk ik dit zeker wel er bij hebben want dan kan ik daar ook lekker mee stoeien Hans