Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
DR4024 door San-Markos
Vandaag om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?  (gelezen 2055 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Gepost op: 06 juni 2020, 13:08:25 »
Sinds kort in bezit, een Kangourous wagen van REE Modeles.
Schitterende wagens.
Ze zijn ook vaak in Nederland geweest.
Ik heb er maar 1, heb ik dan genoeg?
Of moet ik ook eindwagens hebben?
1?
2?
Veel vragen dus.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 17:44:30 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2020, 15:34:28 »

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2020, 15:58:43 »
Bij mijn weten heeft er alleen enige tijd een complete trein met de Kangoeroe-wagens gereden tussen Rotterdam en Parijs, na wat demonstraties in Nederland in 1963. Een paar jaar later werd het Europees meer geaccepteerde TRW/Huckepacksysteem verkozen.

ReneN

  • Gast
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2020, 17:28:49 »
Ja dit waren bloktreinen. Er zijn vrijwel geen foto's van dit vervoer omdat het in Nederland alleen en in een lage frequentie tussen Roosendaal en Rotterdam te zien was. De Franse opleggers en wagens weken idd af qua maatvoering en daarom is al snel overgestapt op het Huckepack-vervoer dat grotere opleggers toestond. De draagwagens werden langere vierassers. Van Gend & Loos heeft enkele opleggers gehad die voor het vervoer naar Frankrijk geschikt waren.

Eindwagens bestonden niet, in Rotterdam en Parijs (Bercy?) waren speciale oprijplaten beschikbaar waarop trekkers konden rijden met ringen op de velgen zodat ze op de kangourouwagen "in het spoor" bleven. Deze zijn bij REE leverbaar. Eenmaal afgeladen stonden in Rotterdam trekkers van diverse transportbedrijven gereed die de opleggers naar de klant brachten. VGL was hier ook bij betrokken.

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Kangourous REE Modeles
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2020, 17:42:02 »
De treinen reden inderdaad als bloktreinen. Of Nederland een bestemming is geweest durf ik niet te zeggen. Wat je volgens mij normaal wel zag bij deze treinen was dat er een begeleidingswagen meereed voor de chauffeurs. In Frankrijk waren dit vaak (aangepaste?) rijtuigen van het type Romilly. Maar of deze toegelaten waren om helemaal naar Nederland te rijden weet ik ook niet. Hier een aardig filmpje inclusief chauffeur die voor vertrek nog even gaat lunchen met een glas wijn. Mooi in kleur en voor degene die goed Frans spreken nog informatief ook.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2020, 18:03:36 »
Grappig dat de trailer en trekker op de wagon ook op "rails" rijdt  8)

Hupack trailers worden met kranen geladen met de Ree Franse voorbeeld worden ze er dus opgereden door een speciale trekker.

Rollande landstrasse is bij mijn weten nooit in Nederland geweest (toch?)

De Fransen hebben nu toch ook weer een eigen systeem voor de Rola (met draaiende plateau op de wagon)

Grappig om het Ree model te zien.
Ik heb een LSM model van een 4-asser waar ook een container of wissellaadbak op past.
Die heb ik wel in CH zien rijden.

Mvg, Johan

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2020, 18:18:22 »
En dan heb je ook nog het systeem dat de opleggers op/tussen 2 draaistellen hangen.

Marc

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2020, 18:30:21 »
Dat was Coda-E in CH een iedergeval buiten dienst Ivm slecht remmen.

Mvg Johan

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2020, 19:20:21 »

Rollande landstrasse is bij mijn weten nooit in Nederland geweest (toch?)

Mvg, Johan

Met vrachtwagens meen ik ook van niet. Maar de RoLa wagons zelf wel. Heb ooit een foto gezien waarop een Zwitserse tram voor Utrecht werd uitgeladen. Die werden afgeleverd per spoor op een RoLa-wagon.

Groet Dennis
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 19:29:09 door d.vanaalst. Reden: Berichtje iets netter opgesteld »
Groeten Dennis

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #9 Gepost op: 06 juni 2020, 19:28:21 »
Das is ook een leuke toepassing.

Coda-E idd. Naam wist ik niet, dacht iets naar een trailerbouwer.
Slecht remmen kan ik me wel iets bij voorstellen. Geloof niet dat die "draaistellen" geremd werden? Dan zou je ze met luchtslagen moeten verbinden.

Marc

edit: je zou de luchtleiding van de oplegger kunnen gebruiken, maar dan ga je er niet veel achter kunnen hangen vawege de capaciteit van deze leidingen.

Enfin, het is al eens geprobeerd en niet gelukt. Jammer, toch een leuk minimalistisch systeem.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 19:39:46 door ex-DR V100 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 19:47:03 door Jeronimos »
Jeroen

ReneN

  • Gast
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2020, 20:53:19 »
Citaat
De treinen reden inderdaad als bloktreinen. Of Nederland een bestemming is geweest durf ik niet te zeggen.

Dat Nederland een bestemming is geweest is wel zeker, hier is al een ander draadje over compleet met foto's van het laden en lossen in Rotterdam. Begeleidingswagens kwamen voor zover ik weet niet mee, de SNCF had met NS c.q. Trailstar een contract met plaatselijke transportbedrijven. Binnen Frankrijk is het Kangourouvervoer veel langer doorgegaan inclusief de chauffeurs, het gaat dan ook om relatief grote afstanden van 1000 km of meer. De treinen kwamen tot aan de Spaanse grens en Italië. Nederland was redelijk marginaal, goederenvervoer van of naar Frankrijk is nooit zo omvangrijk geweest. Brussel en Antwerpen waren ook onderdeel van het netwerk, maar uiteindelijk was natuurlijk de opkomst van de container een bepalende factor.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2020, 22:22:26 »


Ben ik benieuwd of dit echt de 4-assige uitvoering is van de 2-assige wagon van Ree.
Deze is zeker gebruikt geweest voor trailers m(zie de verzonken delen) deze is hier echter alleen nog maar bruikbaar voor containers en wissellaadbakken.

Deze wagon heb ik in model van LSM


Hier zo'n zelfde wagon beladen met wissellaadbak. Wagon is van de SNCF een ieder geval.

Mvg, Johan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #13 Gepost op: 07 juni 2020, 08:57:00 »
Met vrachtwagens meen ik ook van niet. Maar de RoLa wagons zelf wel. Heb ooit een foto gezien waarop een Zwitserse tram voor Utrecht werd uitgeladen. Die werden afgeleverd per spoor op een RoLa-wagon.

Groet Dennis
Jawel, via Vlodrop-Roermond-Weert-Budel (zie mijn foto's in het aanwinstendraadje)
Groet, Frank

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende?
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2020, 09:15:02 »
Jawel, via Vlodrop-Roermond-Weert-Budel (zie mijn foto's in het aanwinstendraadje)

Dat is Hupac en geen Rollende Landstrasse.

Mvg, Johan