Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door Marc tramt
Vandaag om 10:51:46
NS 2100 spoor 0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:47:50
Onderzijde goederenwagons... door Gert Arkema
Vandaag om 10:43:27
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 10:43:15
NS Stoomverwarmingswagen door Rob E.
Vandaag om 10:41:40
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Sven
Vandaag om 10:35:59
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Chris
Vandaag om 10:34:18
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 10:31:44
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Ben
Vandaag om 10:30:55
3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven) door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:25:43
Tunnelportaal met een 13m ingang door Klarentrein
Vandaag om 10:23:59
Dat overkomt mij niet. door St00mboy
Vandaag om 10:11:07
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 10:07:35
ARTITEC TANK TRANSPORT NS/NMBS. door Rondje_HO
Vandaag om 09:50:35
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door henk
Vandaag om 09:38:43
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door 008200
Vandaag om 09:24:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 08:45:47
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 08:45:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:40:08
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:22:41
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Marij Stoffels
Vandaag om 07:43:54
Gebruik natuurlijk/organisch strooimateriaal door RikM
Vandaag om 07:30:46
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Leolin
Vandaag om 07:28:31
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door Bjor
Vandaag om 07:28:24
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 02:27:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 02:26:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door 4020 281-4
Vandaag om 00:51:38
trein ongeluk tsjechie door dennie
Vandaag om 00:29:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MOVisser
Vandaag om 00:11:14
Franse rijtuigen, informatie gevraagd door Rondje_HO
Vandaag om 00:01:46
  

Auteur Topic: Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes  (gelezen 3186 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
...  Ook nog een keer met een HTM motorrijtuig 78 (?) opgereden ,maar in een SUN tram zelf heb ik nooit gezeten.
 Peter

Dat was de H.T.M. 58, Peter:


SUN0010 by Tramweg Stichting, on Flickr
Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4276
  • Heerwijk in H0
    • vames
Dan is die er bij een revisie  zeker   vanaf gehaald?
 Vroeger had hij hem wel . :(
 Ik heb het bedrijf  bij een NVBS excursie bekeken ,toen waren er nog geen trams. Ook nog een keer met een HTM motorrijtuig 78 (?) opgereden ,maar in een SUN tram zelf heb ik nooit gezeten.
 Peter

Vermoed bij de grote revisie dat de nieuwe kop er opgekomen is.

Kuijpers heeft ooit is een kleine messing serie laten maken. 15 stuks ofzo?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Hebben ze nog oude koppen liggen? Zou toch mooi zijn in de eerste uitvoering.
Groetjes Patrick

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 9122
Volgens mij bestaat de ‘oude kop‘ uit niet meer dan twee koplampen en een gedeelde voorruit.
De nieuwe is volgens mij een voorzetneus die voor het hele front is gezet. Aan de zijkant kun je de contouren van de oude neus nog zien. Origineel vind ik hem wel op z’n mooist, maar in huidige staat is ook prima. Wel belangrijk om te bewaren.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2020, 15:27:56 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Want dat zou dan weer een discussie op kunnen leveren,zo laten of zoveel als doenlijk terugbrengen in de oude staat, dan oogt ie wel op en top 80's !
Groetjes Patrick

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
En bedankt voor dit draadje...merk gelijk weer dat de tijd harder gaat dan me lief is  :)
Ik ben er ook mee opgegroeid, eerst met West Nederland bus uit Harmelen en dan het 24 Oktoberplein over rennen om de tram naar de OSG te halen
En later nog op de puntenburg MDGO  ook steeds je nek breken over de rails als het weer eens te gezellig was op school ( tja... hotelschool  :) )

En zelfs nu heb ik er last van, leuk dat ze de trams gaan vervangen, maar ik hoop dat het snel klaar is, rustig biertje drinken op het balkon zit er nu even niet in  :) :)

20200606_112656 by Marty van Beek, on Flickr


20200606_112741 by Marty van Beek, on Flickr

Maar het zou leuk zijn, als ze er 1 kunnen behouden, en inderdaad met de oude neus, puur uit nostalgie, ook al lijkt het nog vorig jaar 



Mvg Marty,

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120
Volgens mij bestaat de ‘oude kop‘ uit niet meer dan twee koplampen en een gedeelde voorruit.
De nieuwe is volgens mij niet een voorzetneus die voor het hele front is gezet. Aan de zijkant kun je de contouren van de oude neus nog zien. Origineel vind ik hem wel op z’n mooist, maar in huidige staat is ook prima. Wel belangrijk om te bewaren.
Ik denk dat dat alleen van toepassing is als je alleen naar de buitenkant kijkt, echter is aan het interieur ook het compleet inwendige van de cabine mee veranderd.

Er is destijds een compleet ander front opgekomen, en als je er wat langer naar kijkt dan zit je ook wel meer verschillen zoals bijvoorbeeld de vorm dan de filmkast en de vorm van het dak ter plaatse, pasvorm van de frontruit enz.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2020, 01:48:21 door Thom »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen


Voor wie zelf eens een bouwpoging wil wagen. Tekening waarschijnlijk ooit eens op een open dag gekregen.

Martijn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4040
Hij stond niet op de longlist, maar ik heb de tekening toch maar opgeslagen.

Is het heel toevallig dat het profiel van de kop van opzij nogal lijkt op dat van een Haagse GTL8?

Mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4276
  • Heerwijk in H0
    • vames
Niet persé nee.

Typisch jaren 80 ontwerp.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4040
Precies, gewoon tijdgeest & toeval:  8)



mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 9122
Het is nou ook weer niet het toppunt van design...
Platte kop en daar dan een gedeelde, schuine en iets naar binnen vallende ruit in. Beetje een Düwag-neus maar dan vierkant, met wat afrondingen. Wel klassiek tram wat mij betreft.  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4040
Je kan er niet héél veel kanten mee uit, inderdaad. Echter, ik vind het opvallend dat ook de verhoudingen, de plek waar de knikken zitten, de hellingshoek van de ruit et cetera, allemaal 1 op 1 overeen komen. Alsof er begonnen is met de tekening van de GTL8 en daarop gevarieerd.

Wel handig wanneer er nog oude koppen moeten worden gefrankensteind; je kan materiaal van sloop GTL's gebruiken. Alleen een stukje verbreden in het midden...  :)

mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Ondank de ideeën die NS had durfde Matereel en Werkplaatsen zelf niet eigen tram te ontwerpen volgens Hans Kaper tijdens een NVBS lezing. NS vond het bijvoorbeeld niet wenselijk dat er een dure grote draaischijf in de geleding werd toegepast zoals de meeste gelede trams toen wel hadden. Het NS constructie bureau heeft toen een ontwerp en bestek door Duewag laten maken. Hiervoor stond o.a. de Frankfurter P8 Strassenbahn model. Duewag kreeg geen voorkeur maar mocht ook mee inschrijven op de bouw. Het was uiteindelijk best opmerkelijk dat de bouw naar SIG en BBC ging. Duewag het meer met Siemens.
Jeanne Kok

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3762
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Dat is op zich niet heel vreemd Paul, als de vloer op dezelfde hoogte zit ten opzichte van de rails, is er een ideale positie qua stoelhoogte en zichtlijnen voor de trambestuurder. Dan is de onderkant van de voorruit grofweg bepaald. Staande passagiers willen ook naar buiten kijken, dus is de bovenzijde van de ruiten opzij grofweg duidelijk. Aangezien er (jaren 80) nog sprake van was dat er verband was tussen de (fysieke) lijnfilmkast en de rest van de tram is het logisch deze te laten lijnen. En dan is de maat van de voorruit bepaald. Schuin achterover was destijds handig vanwege reflecties, daar was ook een ideale helling voor.
Met dat in het achterhoofd is het verwonderlijk dat er nog zoveel verschillen zijn  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.