Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 17:07:02
NS Stoomverwarmingswagen door Jeanne
Vandaag om 16:48:56
BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87 door edwin1974
Vandaag om 16:44:11
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 16:41:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 16:40:55
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door Ronald Halma
Vandaag om 16:33:03
Wisselstroom of gelijkstroom als rijspanning door Erik Baas
Vandaag om 16:08:50
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 15:58:47
Fotorondzending rode DE-1 en DE-2 door IJsselsteyn
Vandaag om 15:48:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:31:18
Bureaubaan. door tothebeach
Vandaag om 15:14:44
KÖF II in H0 door Fritsprt
Vandaag om 15:05:44
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Rik_Hagens
Vandaag om 15:04:39
Doornvliet door Johnnytrein
Vandaag om 14:56:21
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 14:43:46
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 14:10:29
Heen, En en Weer door MOVisser
Vandaag om 14:10:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door MOVisser
Vandaag om 13:51:01
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Wim Vink
Vandaag om 13:50:18
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 13:41:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:25:43
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:37
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:09:58
Mat '36 445 door Overlast
Vandaag om 13:04:49
Starten met messing kits door Tulpendaal
Vandaag om 13:02:56
Opbergdozen voor treinen door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:00:31
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 12:24:03
Tunnelportaal met een 13cm ingang door Deetrein
Vandaag om 12:06:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:52:31
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 11:46:36
  

Auteur Topic: Initiatief Tramweg-Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes  (gelezen 3197 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
...  Ook nog een keer met een HTM motorrijtuig 78 (?) opgereden ,maar in een SUN tram zelf heb ik nooit gezeten.
 Peter

Dat was de H.T.M. 58, Peter:


SUN0010 by Tramweg Stichting, on Flickr
Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4277
  • Heerwijk in H0
    • vames
Dan is die er bij een revisie  zeker   vanaf gehaald?
 Vroeger had hij hem wel . :(
 Ik heb het bedrijf  bij een NVBS excursie bekeken ,toen waren er nog geen trams. Ook nog een keer met een HTM motorrijtuig 78 (?) opgereden ,maar in een SUN tram zelf heb ik nooit gezeten.
 Peter

Vermoed bij de grote revisie dat de nieuwe kop er opgekomen is.

Kuijpers heeft ooit is een kleine messing serie laten maken. 15 stuks ofzo?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Hebben ze nog oude koppen liggen? Zou toch mooi zijn in de eerste uitvoering.
Groetjes Patrick

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9124
Volgens mij bestaat de ‘oude kop‘ uit niet meer dan twee koplampen en een gedeelde voorruit.
De nieuwe is volgens mij een voorzetneus die voor het hele front is gezet. Aan de zijkant kun je de contouren van de oude neus nog zien. Origineel vind ik hem wel op z’n mooist, maar in huidige staat is ook prima. Wel belangrijk om te bewaren.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2020, 15:27:56 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Want dat zou dan weer een discussie op kunnen leveren,zo laten of zoveel als doenlijk terugbrengen in de oude staat, dan oogt ie wel op en top 80's !
Groetjes Patrick

Marty

  • Online Online
  • Berichten: 3241
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
En bedankt voor dit draadje...merk gelijk weer dat de tijd harder gaat dan me lief is  :)
Ik ben er ook mee opgegroeid, eerst met West Nederland bus uit Harmelen en dan het 24 Oktoberplein over rennen om de tram naar de OSG te halen
En later nog op de puntenburg MDGO  ook steeds je nek breken over de rails als het weer eens te gezellig was op school ( tja... hotelschool  :) )

En zelfs nu heb ik er last van, leuk dat ze de trams gaan vervangen, maar ik hoop dat het snel klaar is, rustig biertje drinken op het balkon zit er nu even niet in  :) :)

20200606_112656 by Marty van Beek, on Flickr


20200606_112741 by Marty van Beek, on Flickr

Maar het zou leuk zijn, als ze er 1 kunnen behouden, en inderdaad met de oude neus, puur uit nostalgie, ook al lijkt het nog vorig jaar 



Mvg Marty,

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3120
Volgens mij bestaat de ‘oude kop‘ uit niet meer dan twee koplampen en een gedeelde voorruit.
De nieuwe is volgens mij niet een voorzetneus die voor het hele front is gezet. Aan de zijkant kun je de contouren van de oude neus nog zien. Origineel vind ik hem wel op z’n mooist, maar in huidige staat is ook prima. Wel belangrijk om te bewaren.
Ik denk dat dat alleen van toepassing is als je alleen naar de buitenkant kijkt, echter is aan het interieur ook het compleet inwendige van de cabine mee veranderd.

Er is destijds een compleet ander front opgekomen, en als je er wat langer naar kijkt dan zit je ook wel meer verschillen zoals bijvoorbeeld de vorm dan de filmkast en de vorm van het dak ter plaatse, pasvorm van de frontruit enz.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2020, 01:48:21 door Thom »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen


Voor wie zelf eens een bouwpoging wil wagen. Tekening waarschijnlijk ooit eens op een open dag gekregen.

Martijn

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4041
Hij stond niet op de longlist, maar ik heb de tekening toch maar opgeslagen.

Is het heel toevallig dat het profiel van de kop van opzij nogal lijkt op dat van een Haagse GTL8?

Mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4277
  • Heerwijk in H0
    • vames
Niet persé nee.

Typisch jaren 80 ontwerp.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4041
Precies, gewoon tijdgeest & toeval:  8)



mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9124
Het is nou ook weer niet het toppunt van design...
Platte kop en daar dan een gedeelde, schuine en iets naar binnen vallende ruit in. Beetje een Düwag-neus maar dan vierkant, met wat afrondingen. Wel klassiek tram wat mij betreft.  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4041
Je kan er niet héél veel kanten mee uit, inderdaad. Echter, ik vind het opvallend dat ook de verhoudingen, de plek waar de knikken zitten, de hellingshoek van de ruit et cetera, allemaal 1 op 1 overeen komen. Alsof er begonnen is met de tekening van de GTL8 en daarop gevarieerd.

Wel handig wanneer er nog oude koppen moeten worden gefrankensteind; je kan materiaal van sloop GTL's gebruiken. Alleen een stukje verbreden in het midden...  :)

mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Jeanne

  • Online Online
  • Berichten: 214
Ondank de ideeën die NS had durfde Matereel en Werkplaatsen zelf niet eigen tram te ontwerpen volgens Hans Kaper tijdens een NVBS lezing. NS vond het bijvoorbeeld niet wenselijk dat er een dure grote draaischijf in de geleding werd toegepast zoals de meeste gelede trams toen wel hadden. Het NS constructie bureau heeft toen een ontwerp en bestek door Duewag laten maken. Hiervoor stond o.a. de Frankfurter P8 Strassenbahn model. Duewag kreeg geen voorkeur maar mocht ook mee inschrijven op de bouw. Het was uiteindelijk best opmerkelijk dat de bouw naar SIG en BBC ging. Duewag het meer met Siemens.
Jeanne Kok

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3762
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Dat is op zich niet heel vreemd Paul, als de vloer op dezelfde hoogte zit ten opzichte van de rails, is er een ideale positie qua stoelhoogte en zichtlijnen voor de trambestuurder. Dan is de onderkant van de voorruit grofweg bepaald. Staande passagiers willen ook naar buiten kijken, dus is de bovenzijde van de ruiten opzij grofweg duidelijk. Aangezien er (jaren 80) nog sprake van was dat er verband was tussen de (fysieke) lijnfilmkast en de rest van de tram is het logisch deze te laten lijnen. En dan is de maat van de voorruit bepaald. Schuin achterover was destijds handig vanwege reflecties, daar was ook een ideale helling voor.
Met dat in het achterhoofd is het verwonderlijk dat er nog zoveel verschillen zijn  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.