Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: 1e modelspoorbaan  (gelezen 23057 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #30 Gepost op: 02 juni 2020, 16:55:42 »
Mijn idee met de ruimte is om een ovaal te maken die links en rechts in een tunnel verdwijnt
Dan van af je station een aftakkend spoor naar boven slingerend met een (bijvoorbeeld)hout zagerij,een grind winnig
bedenk maar wat er in de bergen gevonden wordt
Misschien zelfs een kleine mijn

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #31 Gepost op: 02 juni 2020, 17:05:50 »
wow dat is echt een mega vet idee

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #32 Gepost op: 02 juni 2020, 17:07:17 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Test_1.jpg
dit vind ik ook echt supper mooi

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #33 Gepost op: 02 juni 2020, 17:11:49 »
Het baantje waar jij naar verwijst heet OberUnter. Er is een klein bouwdraadje op dit forum. Ik heb het even omgezet naar H0 met Limarails en het is mogelijk op het oppervlak dat jij hebt, 100x150cm.. Alleen is de helling naar het bovenste station is erg steil. Je moet minimaal over 1 spoor heen en reken daarvoor minimaal 7 cm. Ik weet niet of je dat wel moet willen (in verband met de kracht van je lokomotieven en slijtage en het ziet er misschien niet uit).


Het met rood aangeduide spoor is de helling.

Plaatje van het onderste deel:


Plaatje van het bovenste deel:


een kleine variant erop:

Merk op dat er onder in het station de sporen met fabrieksrails net niet passen. Dus daar zal je wat langere stukjes rails zelf moeten inkorten. Dit kan met een figuurzaagje of een dremel, ik weet niet waar je over beschikt. Het stationnetje beneden kan je ook anders inrichten. Ik heb even voor deze variant gekozen.

Beide plannen zijn ingetekend in anyrail. Best wel een leuk programma dat gratis is tot 50 stukken (rails, gebouwen, planten). En is zeker voor een baantje van jouw grootte goed toepasbaar (https://www.anyrail.com/nl).

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 17:49:32 door tothebeach »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #34 Gepost op: 02 juni 2020, 17:15:42 »
Citaat
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Test_1.jpg

Als je daar nu de tags [img ]http://... [ /img] omheen zet, is het plaatje meteen zichtbaar.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #35 Gepost op: 02 juni 2020, 17:26:31 »
is deze baan echt mega lastig om te bouwen? misschien kan iemand mij helpen hoe ik het in stappen kan bouwen

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #36 Gepost op: 02 juni 2020, 17:27:02 »
wow thx dit is echt mega vet plan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #37 Gepost op: 02 juni 2020, 17:57:17 »
is deze baan echt mega lastig om te bouwen? misschien kan iemand mij helpen hoe ik het in stappen kan bouwen

Daar zijn verschillende methodes voor. Het meest degelijk is om een frame te bouwen en daarop een multiplex laag aan te brengen. de helling kan je dan uitzagen met een dremel, of apart aanleggen. Maar je kunt ook alles van karton bouwen.
Ik weet niet hoe goed jouw engels is, maar misschien dat dit youtubekanaal je misschien ook op weg helpt: https://www.youtube.com/watch?v=dv45xcu5RZU (Budget model Railways)

En de encyclopedie van dit forum heeft ook bruibare tips: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Onderbouwconstructies

Groet,
michel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #38 Gepost op: 02 juni 2020, 18:14:55 »
Fijn dat iedereen zo goed helpt, top! (y) Maarrrrr....  topicstarter is 14 en op een beperkt budget denk ik. Een mooi plan maar zeker niet voor een beginnend modelspoorder. Kunnen we wat voor hem verzinnen dat op 150 bij 100 goed te doen is? Gewoon, basic? :)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #39 Gepost op: 02 juni 2020, 19:10:10 »
ovaaltje, aftakkend zijlijntje naar boven. (maximaal 3% helling)

Voorkant van het ovaaltje een inhaalspoor op het station.
Hou je nog 1 wissel over voor het einde van de zijlijn ;)

(Uitgeklede variant op de laatste versie van Michel)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #40 Gepost op: 02 juni 2020, 20:13:12 »
Dat schreef ik dus ook
En er zijn dan nog uitbreidingen mogelijk

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #41 Gepost op: 02 juni 2020, 20:16:05 »
Hallo topicstarter! Welkom.

Ik snap je keuze voor de rails. Die heb je al, dus dat kost je niets: errug belangrijk op jouw leeftijd.
Máár, de rails die je laat zien, heb ik zelf ook gehad. De betreffende rails is, vergeleken met wat je tegenwoordig nieuw kan kopen, erg gevoelig voor vuil. Je blijft schoonmaken.
Ik heb heel kort geleden pas voor het eerst in jaren een nieuw baanplan gelegd, voor het eerst helemaal met nieuwe rails. Ik heb versteld gestaan hoe goed dat reed, terwijl ik met de oude rails altijd problemen hield met de stroomafname.

Je zou (eventueel) dus kunnen nadenken toch voor nieuwe rails te gaan.

Wat betreft de ruimte die je hebt: mijn vader is met de modelspoorhobby begonnen, maar toen bestond ik nog niet ;) Ik heb het virus van mijn grootvader.
Maar wat mijn vader en ik gemeen hebben: er was (en is) weinig ruimte. Mijn vader moest alles op zijn slaapkamer in een noodwoning van na de Tweede Wereldoorlog bouwen, ik in een ruimere kamer, maar nog steeds m'n slaapkamer.

Een oplossing is dan om de baan scharnierbaar over je bed te bouwen. De nadelen zijn dat je lantaarns en dergelijke allemaal goed vast moet maken, omdat ze er anders vanaf vallen bij het opklappen en dat een grotere baan ook al snel best zwaar kan worden om op te klappen (ik heb geen idee of je een handige vader of moeder hebt die je bij het bouwen van die constructie kan helpen)

Wat betreft je railplan: ik snap heel goed dat je stijgende en dalende sporen wil. Dat is ook heel leuk. Maar als je hier al langer rondhangt (zoals ik) en wel eens bouwverslagen van anderen leest, kom je wel eens tegen dat ook oudere mensen met (veel) meer ervaring in het bouwen van een modelbaan het erg moeilijk vinden om stijgende en dalende sporen netjes te maken (zonder lelijke knikken in het spoor die ook kans geven op ontsporingen)

Omdat je nog de vraag stelt hoe je het beste een frame kan bouwen, wil ik je niet ontmoedigen, maar: begin simpel. Rijden is het allerleukste.
Je schrijft dat je nu een multiplex plaat hebt. Dat is een goed begin, zo ben ik zelf ook begonnen. Op die plaat werd bij mij de rails gewoon kaal neergelegd en daarop vastgeschroefd. Ook huisjes en boompjes werden vastgelijmd.
Als er onder die multiplex plaat een raamwerk van ondersteunende latten komt (of al zit) heb je een prima basis.

Ik  ben bang dat als je echt graag omhoog en omlaag wil gaan met je sporen, je een te grote stap zet en het mislukt, waardoor je er uiteindelijk mee stopt.
Mijn vader heeft me altijd gewaarschuwd hoe moeilijk het is, een spoorlijn omhoog of omlaag te laten lopen op een nette manier.

Om je een idee te geven: zelf heb ik, toen ik vorige week vrijdag eindelijk de laatste rails had gelegd, meteen draden gesoldeerd om, na 8 jaar zonder rails, weer eens een rondje te kunnen rijden. Maar nu ik de steentjes tussen de rails en zo aan ga brengen, ben ik op een punt gekomen waarvan ik eigenlijk helemaal niet zo goed weet hoe dat dan moet ;)

Dus: voor nu:
- Als je de kans hebt om iets boven je bed te kunnen bouwen, zou ik dat doen. Met 50 centimeter extra in de breedte (of nog meer) (dan heb je dus 1 bij 2 meter) komt alles al minder in de knel.
- Vertel eens iets meer over je knutsel-ervaring en eventuele hulp die je daarbij hebt. Iedereen is ergens begonnen en dat is helemaal niet erg, maar je staart je nu (terecht, dat had ik ook op jouw leeftijd) blind op een baan van iemand die daar heel goed in is.
Als je begint, ben je in het begin misschien wel tevreden met het resultaat, maar zodra je iets nieuws leert en je een jaartje verder bent, vind je misschien dat wat je eerder gemaakt hebt, beter kan.

De hulp die je kan krijgen is natuurlijk belangrijk. Ik heb wat dat betreft de mazzel dat mijn vader erg technisch is (en goed met zijn handen) en ik zelf ook absoluut niet onhandig ben.
Omdat ook mijn grootvader jarenlang in de techniek gewerkt heeft, heb ik hier heel wat gereedschap waar ik uit kan kiezen en mijn vader kan me, als dat nog nodig is, altijd wel helpen met bepaalde dingen.

Maar ik kan me goed voorstellen als je geen handige vader of moeder hebt (en die kans is tegenwoordig best wel groot) je misschien niet goed weet hoe alles moet omdat je niemand hebt die je het kan leren terwijl hij of zij naast je staat.

Om je een indruk te geven hoe ik begonnen ben (voor de duidelijkheid: dit zijn foto's uit de jaren '90 van de vorige eeuw. Digitale fotocamera's bestonden toen nog niet)
http://www.m-voorloop.nl/benelux/baan-jeugd.jpg
http://www.m-voorloop.nl/benelux/baan-jeugd-2.jpg

Dit was, ik moest even goed nadenken, de rails die er lag, op een plaat van (ik dacht) 2 bij 1,2 meter.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/baanplan-jeugd.gif

Ik zie je antwoorden graag tegemoet.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 20:22:13 door Menno. Reden: Iets te hoogdravende tekst eruit gehaald... »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #42 Gepost op: 02 juni 2020, 22:17:53 »
Zoals hierboven al eerder geopperd, maar nu met een plaatje.
De heling is 3%, dat is zo ongeveer de grens.

Afmeting 150 x 100 cm, uitgegaan van Fleischmann Modellgleis omdat ik dat een beetje ken.
Mogelijk kun je dit eens proberen met de rails die je hebt. Kijken hoe ver je komt.





Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #43 Gepost op: 02 juni 2020, 22:22:16 »
Voor meer inspiratie:

http://www.kaasschieter.net/railway/intro1.nl.html

Met pijltjes kun je de verschillende ideeën bekijken.

Groet Juroen

Modelspoor fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: 1e modelspoorbaan
« Reactie #44 Gepost op: 03 juni 2020, 08:07:14 »
Dank u dat idee met een stukje 3%helling omhoog was ook wel leuk maar dat is dus best lastig