Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation  (gelezen 7824 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #30 Gepost op: 03 juni 2020, 16:14:14 »
En ik was een -n- vergeten bij Wartezeigen. I stand corrected. :angel:
Nee, het is Zeichen, geen Zeigen

Citaat
@Jelmer; een Gleissperrsignal is een extra veiligheid om aan te geven dat het baanvak vrij is. Bij een enkele treinbeweging zal dat, zoals DirkJan aangeeft, niet nodig zijn.
Bij een rangeerbeweging is (technisch gesproken) geen baanvak betrokken, slechts een Rangierfahrstrasse op zn Duits. En deze is aan de inrijkant beveiligd door het inrijsein en het Ra 10 bord. Aan de uitrijkant door de afstemming tussen stations- en treinpersoneel. In een mechanisch Stellwerk wordt een Rangierfahrstrasse niet in de beveiliging vastgelegd. Echter bij het gebruik van Sperrsignale blokkeert een Sh1 wel het op vrij stellen van een Hauptsignal.

dirkjan

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #31 Gepost op: 03 juni 2020, 17:00:30 »
Het irritante is dat ik dat weet (Wartezeichen) maar ik heb het gewoon standaard met een g geschreven. Erg dit... :-[ Vast vermoeidheid. En dank voor de aanvulling wat betreft rangeerbewegingen en Gleissperrsignale.



« Laatst bewerkt op: 03 juni 2020, 17:03:01 door Silver Fox 2512 »

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #32 Gepost op: 03 juni 2020, 17:59:32 »
Hoi DirkJan,

Goed te volgen verhaal, waar ik in belangrijke mate in mee ga.
Wel een vraag hier, voor het rangeren voorbij de uitrijseinen, verwacht ik wel een Sperrsignal geplaatst toch (in combinatie of voor het uitrijsein)?

Groeten,
Jelmer

En het bord ‘Halt für Rangierfahrten’ ruim voor het inrijsein.....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #33 Gepost op: 03 juni 2020, 18:08:07 »
Maar die staat al op tekening.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #34 Gepost op: 03 juni 2020, 23:51:14 »
Het is heel interessant om de minimale, de maximale en de optimale invulling van seinen en borden te volgen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #35 Gepost op: 04 juni 2020, 00:39:14 »
Ik ben tegelijkertijd een enigzins vergelijkbare discussie aan het volgen op een Duits forum. Leuk om het verschil te zien. Op het Duitse forum heb je eerder mensen die het Zeker Weten en hun mening als De Ultieme Waarheid poneren. Hier is men iets voorzichtiger en komt er netjes een minimale en een maximale optie uit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #36 Gepost op: 04 juni 2020, 12:30:49 »
Een van de problemen is dat de meer of minder bekende publicaties uitleggen wat je bij een bepaald signaal moet doen of juist niet, maar dat er geen uitleg wordt gegeven wanneer of waar welk sein geplaatst kan of moet worden. Ik denk hierbij met name aan (het verschil tussen?) een Wartezeichen en een Sperrsignal (anders dan als groepuitrijsein). Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #37 Gepost op: 04 juni 2020, 12:54:21 »
Het verschil tussen een Sh0/Sh1 Rangiersignal en een Ra 11 is, dat een Rangiersignal mechanisch (of electro-mechanisch of  elektrisch) in de stationsbeveiliging is opgenomen omdat (een deel van) de rangeerweg over rijwegen loopt waar treinen (Zugfahrten) beveiligd door rijwegen lopen. Dwz een rijweg kan niet gelegd worden als een Rangiersignal een deel van de rijweg blokkeert (dus op vrij staat) en een Rangiersignal kan niet op vrij als een rijweg de rangeerweg blokkeert. Voor een Ra 11 (Wartesignal) geldt dit niet, aangezien deze niet op die manier in de beveiliging is opgenomen. Veelal staat een Ra 11 alleen op sporen die door rangeerdelen (ook losse loks) wordt bereden en niet door treinen en waar meerdere rangeerdelen tegelijk kunnen voorkomen, waardoor het met Ra 11 borden (en de bijbehorende Rangiererlaubnis verleend door de Wärter) kan worden gereguleerd. In die gevallen dat een Ra 11 in combinatie met een hoofdsein is opgesteld is het aantal rangeerbewegingen dermate laag, dat het niet heeft geloond dit in de beveiliging op te nemen.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #38 Gepost op: 04 juni 2020, 13:50:50 »
Kijk, dat helpt (met dien verstande dat "Rangiersignal" = "Sperrsignal"). Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #39 Gepost op: 04 juni 2020, 14:08:54 »
De link is vaker in dit draadje gedeeld maar ik gooi 'm er toch nog eens in. http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html. Hier wordt de hele materie naar mijn gevoel redelijk eenvoudig uitgelegd. Mensen die er wat dieper in zitten zullen zeker aanvullingen hebben, maar om een idee te hebben wat waarvoor is bedoeld vind ik deze site prima.

Mijn tijdperk is overigens laat tijdperk 1 (grofweg 1900 tot 1920) en dan de spoorwegen in Pruisen. Toen was het seinstelsel behoorlijk anders. De aanduidingen waren ook anders. Een Rangierhalttafel stond bijvoorbeeld tot 1935 als Signal 35 in de boeken. In dit draadje wordt ie Ra 10 genoemd. Sh0/Sh1 seinen zoals we die nu kennen zijn in 1913 geïntroduceerd, soms nog aangeduid met de naam Haltscheibe. De gebruikte aanduiding was Signal 14/14a. Een hoop andere dingen zijn pas (veel) later geïntroduceerd. Wartezeichen (Ra 11) duiken als ik me niet vergis pas in de eerste helft van de jaren 30 op. Voor mij als tp1 rijder is de situatie in dit draadje dus eerder theoretisch dan praktisch. Maar wel leuk om in te duiken en te volgen! :)

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 15:34:20 door Silver Fox 2512 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #40 Gepost op: 04 juni 2020, 14:57:59 »
Kijk, dat helpt (met dien verstande dat "Rangiersignal" = "Sperrsignal"). Hartelijk dank.
Nou ja, technisch gesproken is een Sh0/Sh1 een Schutzsignal volgens het DB Signalbuch (DV301) en het Fahrdienstvorschrift(FV) (DV408). Een Sperrsignal wordt in het FV van 1960 genoemd als verzamelbegrip, maar in het FV van 1972 is dat grotendeels verdwenen.
(maar dat gaat denk ik de meesten te ver qua detail  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 14:59:59 door Falkenberg »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #41 Gepost op: 04 juni 2020, 19:37:18 »
Hallo Dirk Jan,
Als tp4 rijder vind ik die details wel interessant. Sowieso wel, ook andere tijdperken. De afgelopen dagen was ik druk met werk en kon dus niet reageren. Maar ik heb wel vluchtig meegelezen  :)

Wat betreft de Wartesignale: ik heb ooit eens gelezen dat ze met name bij de Reichsbahn Ost (DDR) populair waren De DB heeft ze vaak vervangen door Sh0/1 seinen. Weet jij daar misschien nog meer over te vertellen?

@Reinout: heb je nog een link naar die Duitse discussie? Ik ben wel benieuwd naar de Ultieme Waarheid  ;)

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 09:28:23 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #42 Gepost op: 05 juni 2020, 09:40:15 »
Een van de problemen is dat de meer of minder bekende publicaties uitleggen wat je bij een bepaald signaal moet doen of juist niet, maar dat er geen uitleg wordt gegeven wanneer of waar welk sein geplaatst kan of moet worden.
Na wat zoeken heb ik toch de volgende site terug kunnen vinden:
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik
Hier staat ook veel interessante info, ook meer over wanneer welk sein wordt geplaatst. Helaas zijn de plaatjes niet meer zichtbaar. De laatste keer dat ik op deze site keek (een jaar geleden of zo) was het nog wel te zien.
Ik zal eens zoeken of ik een beheerder kan aanschrijven zodat de plaatjes weer zichtbaar worden.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #43 Gepost op: 05 juni 2020, 12:38:23 »
Hoi Wim,

Bedankt voor de link. Toppie.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #44 Gepost op: 05 juni 2020, 19:09:36 »
@Reinout: heb je nog een link naar die Duitse discussie? Ik ben wel benieuwd naar de Ultieme Waarheid  ;)

In deze recente discussie valt het op zich mee, ik en een paar anderen helpen de vraagsteller. Maar een "Epsuedgro44" komt er een paar keer tussendoor met stevige uitspraken die deels niet kloppen.

Maar het beste voorbeeld is deze DSO discussie die ik aanzwengelde. Die "Spannwerke" voor de wissels en seinen staan in Duitsland meestal OF buiten OF op de begane grond van een seinhuis. Ik wist eigenlijk wel zeker dat er ook stations waren waar die Spannwerke in de kelder van het stationsgebouw stonden. Dat bleek ook inderdaad zo te zijn, maar voordat ik ècht bewijs had gevonden... Flink wat tegenwind!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)