Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Menno 1846
Vandaag om 19:08:10
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 19:05:22
KÖF II in H0 door Roy van Dijk
Vandaag om 18:54:03
Wisselstroom of gelijkstroom als rijspanning door Te 2/2
Vandaag om 18:45:21
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:39:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:36:15
Opbergdozen voor treinen door Marijn
Vandaag om 18:26:59
Tunnelportaal met een 13cm ingang door Marc tramt
Vandaag om 18:24:58
R3 Uno als S88 door Peter.v.L
Vandaag om 18:09:58
Starten met messing kits door frederik19630
Vandaag om 18:02:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gouda
Vandaag om 17:50:57
Heljan Class 66 digitaal probleem lichten door Remunj
Vandaag om 17:49:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 17:47:50
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
Vandaag om 17:42:15
MB-module: Hielan Ware door Noordster
Vandaag om 17:38:58
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:12:13
NS Stoomverwarmingswagen door Jeanne
Vandaag om 16:48:56
BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87 door edwin1974
Vandaag om 16:44:11
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door Ronald Halma
Vandaag om 16:33:03
Fotorondzending rode DE-1 en DE-2 door IJsselsteyn
Vandaag om 15:48:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:31:18
Bureaubaan. door tothebeach
Vandaag om 15:14:44
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Rik_Hagens
Vandaag om 15:04:39
Doornvliet door Johnnytrein
Vandaag om 14:56:21
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 14:43:46
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 14:10:29
Heen, En en Weer door MOVisser
Vandaag om 14:10:14
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Wim Vink
Vandaag om 13:50:18
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 13:41:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:25:43
  

Auteur Topic: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation  (gelezen 2824 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #30 Gepost op: 03 juni 2020, 16:14:14 »
En ik was een -n- vergeten bij Wartezeigen. I stand corrected. :angel:
Nee, het is Zeichen, geen Zeigen

Citaat
@Jelmer; een Gleissperrsignal is een extra veiligheid om aan te geven dat het baanvak vrij is. Bij een enkele treinbeweging zal dat, zoals DirkJan aangeeft, niet nodig zijn.
Bij een rangeerbeweging is (technisch gesproken) geen baanvak betrokken, slechts een Rangierfahrstrasse op zn Duits. En deze is aan de inrijkant beveiligd door het inrijsein en het Ra 10 bord. Aan de uitrijkant door de afstemming tussen stations- en treinpersoneel. In een mechanisch Stellwerk wordt een Rangierfahrstrasse niet in de beveiliging vastgelegd. Echter bij het gebruik van Sperrsignale blokkeert een Sh1 wel het op vrij stellen van een Hauptsignal.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #31 Gepost op: 03 juni 2020, 17:00:30 »
Het irritante is dat ik dat weet (Wartezeichen) maar ik heb het gewoon standaard met een g geschreven. Erg dit... :-[ Vast vermoeidheid. En dank voor de aanvulling wat betreft rangeerbewegingen en Gleissperrsignale.



« Laatst bewerkt op: 03 juni 2020, 17:03:01 door Silver Fox 2512 »

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #32 Gepost op: 03 juni 2020, 17:59:32 »
Hoi DirkJan,

Goed te volgen verhaal, waar ik in belangrijke mate in mee ga.
Wel een vraag hier, voor het rangeren voorbij de uitrijseinen, verwacht ik wel een Sperrsignal geplaatst toch (in combinatie of voor het uitrijsein)?

Groeten,
Jelmer

En het bord ‘Halt für Rangierfahrten’ ruim voor het inrijsein.....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #33 Gepost op: 03 juni 2020, 18:08:07 »
Maar die staat al op tekening.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1092
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #34 Gepost op: 03 juni 2020, 23:51:14 »
Het is heel interessant om de minimale, de maximale en de optimale invulling van seinen en borden te volgen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5579
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #35 Gepost op: 04 juni 2020, 00:39:14 »
Ik ben tegelijkertijd een enigzins vergelijkbare discussie aan het volgen op een Duits forum. Leuk om het verschil te zien. Op het Duitse forum heb je eerder mensen die het Zeker Weten en hun mening als De Ultieme Waarheid poneren. Hier is men iets voorzichtiger en komt er netjes een minimale en een maximale optie uit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #36 Gepost op: 04 juni 2020, 12:30:49 »
Een van de problemen is dat de meer of minder bekende publicaties uitleggen wat je bij een bepaald signaal moet doen of juist niet, maar dat er geen uitleg wordt gegeven wanneer of waar welk sein geplaatst kan of moet worden. Ik denk hierbij met name aan (het verschil tussen?) een Wartezeichen en een Sperrsignal (anders dan als groepuitrijsein). Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #37 Gepost op: 04 juni 2020, 12:54:21 »
Het verschil tussen een Sh0/Sh1 Rangiersignal en een Ra 11 is, dat een Rangiersignal mechanisch (of electro-mechanisch of  elektrisch) in de stationsbeveiliging is opgenomen omdat (een deel van) de rangeerweg over rijwegen loopt waar treinen (Zugfahrten) beveiligd door rijwegen lopen. Dwz een rijweg kan niet gelegd worden als een Rangiersignal een deel van de rijweg blokkeert (dus op vrij staat) en een Rangiersignal kan niet op vrij als een rijweg de rangeerweg blokkeert. Voor een Ra 11 (Wartesignal) geldt dit niet, aangezien deze niet op die manier in de beveiliging is opgenomen. Veelal staat een Ra 11 alleen op sporen die door rangeerdelen (ook losse loks) wordt bereden en niet door treinen en waar meerdere rangeerdelen tegelijk kunnen voorkomen, waardoor het met Ra 11 borden (en de bijbehorende Rangiererlaubnis verleend door de Wärter) kan worden gereguleerd. In die gevallen dat een Ra 11 in combinatie met een hoofdsein is opgesteld is het aantal rangeerbewegingen dermate laag, dat het niet heeft geloond dit in de beveiliging op te nemen.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #38 Gepost op: 04 juni 2020, 13:50:50 »
Kijk, dat helpt (met dien verstande dat "Rangiersignal" = "Sperrsignal"). Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #39 Gepost op: 04 juni 2020, 14:08:54 »
De link is vaker in dit draadje gedeeld maar ik gooi 'm er toch nog eens in. http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html. Hier wordt de hele materie naar mijn gevoel redelijk eenvoudig uitgelegd. Mensen die er wat dieper in zitten zullen zeker aanvullingen hebben, maar om een idee te hebben wat waarvoor is bedoeld vind ik deze site prima.

Mijn tijdperk is overigens laat tijdperk 1 (grofweg 1900 tot 1920) en dan de spoorwegen in Pruisen. Toen was het seinstelsel behoorlijk anders. De aanduidingen waren ook anders. Een Rangierhalttafel stond bijvoorbeeld tot 1935 als Signal 35 in de boeken. In dit draadje wordt ie Ra 10 genoemd. Sh0/Sh1 seinen zoals we die nu kennen zijn in 1913 geïntroduceerd, soms nog aangeduid met de naam Haltscheibe. De gebruikte aanduiding was Signal 14/14a. Een hoop andere dingen zijn pas (veel) later geïntroduceerd. Wartezeichen (Ra 11) duiken als ik me niet vergis pas in de eerste helft van de jaren 30 op. Voor mij als tp1 rijder is de situatie in dit draadje dus eerder theoretisch dan praktisch. Maar wel leuk om in te duiken en te volgen! :)

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 15:34:20 door Silver Fox 2512 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3163
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #40 Gepost op: 04 juni 2020, 14:57:59 »
Kijk, dat helpt (met dien verstande dat "Rangiersignal" = "Sperrsignal"). Hartelijk dank.
Nou ja, technisch gesproken is een Sh0/Sh1 een Schutzsignal volgens het DB Signalbuch (DV301) en het Fahrdienstvorschrift(FV) (DV408). Een Sperrsignal wordt in het FV van 1960 genoemd als verzamelbegrip, maar in het FV van 1972 is dat grotendeels verdwenen.
(maar dat gaat denk ik de meesten te ver qua detail  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 14:59:59 door Falkenberg »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #41 Gepost op: 04 juni 2020, 19:37:18 »
Hallo Dirk Jan,
Als tp4 rijder vind ik die details wel interessant. Sowieso wel, ook andere tijdperken. De afgelopen dagen was ik druk met werk en kon dus niet reageren. Maar ik heb wel vluchtig meegelezen  :)

Wat betreft de Wartesignale: ik heb ooit eens gelezen dat ze met name bij de Reichsbahn Ost (DDR) populair waren De DB heeft ze vaak vervangen door Sh0/1 seinen. Weet jij daar misschien nog meer over te vertellen?

@Reinout: heb je nog een link naar die Duitse discussie? Ik ben wel benieuwd naar de Ultieme Waarheid  ;)

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 09:28:23 door Wim Hesselink »
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #42 Gepost op: 05 juni 2020, 09:40:15 »
Een van de problemen is dat de meer of minder bekende publicaties uitleggen wat je bij een bepaald signaal moet doen of juist niet, maar dat er geen uitleg wordt gegeven wanneer of waar welk sein geplaatst kan of moet worden.
Na wat zoeken heb ik toch de volgende site terug kunnen vinden:
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik
Hier staat ook veel interessante info, ook meer over wanneer welk sein wordt geplaatst. Helaas zijn de plaatjes niet meer zichtbaar. De laatste keer dat ik op deze site keek (een jaar geleden of zo) was het nog wel te zien.
Ik zal eens zoeken of ik een beheerder kan aanschrijven zodat de plaatjes weer zichtbaar worden.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #43 Gepost op: 05 juni 2020, 12:38:23 »
Hoi Wim,

Bedankt voor de link. Toppie.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5579
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #44 Gepost op: 05 juni 2020, 19:09:36 »
@Reinout: heb je nog een link naar die Duitse discussie? Ik ben wel benieuwd naar de Ultieme Waarheid  ;)

In deze recente discussie valt het op zich mee, ik en een paar anderen helpen de vraagsteller. Maar een "Epsuedgro44" komt er een paar keer tussendoor met stevige uitspraken die deels niet kloppen.

Maar het beste voorbeeld is deze DSO discussie die ik aanzwengelde. Die "Spannwerke" voor de wissels en seinen staan in Duitsland meestal OF buiten OF op de begane grond van een seinhuis. Ik wist eigenlijk wel zeker dat er ook stations waren waar die Spannwerke in de kelder van het stationsgebouw stonden. Dat bleek ook inderdaad zo te zijn, maar voordat ik ècht bewijs had gevonden... Flink wat tegenwind!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)