Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:46:39
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Edsko Hekman
03 juli 2020, 23:43:34
NL baan: Frotterdam in h0 door Wim Vink
03 juli 2020, 22:50:35
Baan in Los Angeles door Wim Vink
03 juli 2020, 22:48:10
NL-baan in Canada door Wim Vink
03 juli 2020, 22:46:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
03 juli 2020, 22:45:01
Onshape cursus door Henk de Vlaam
03 juli 2020, 22:40:50
Ketelwagens NAM/ USATC door roadster36
03 juli 2020, 22:16:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
03 juli 2020, 21:59:53
Lima locs, welke antislipbanden kun je gebruiken? door iarnrod
03 juli 2020, 21:52:31
Piko BR 78 tenderloc door Quinzeedied
03 juli 2020, 21:49:28
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Quinzeedied
03 juli 2020, 21:47:05
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Klaas Zondervan
03 juli 2020, 21:45:59
Lego 10277 de Krokodil, een nieuw model. door Marcel112
03 juli 2020, 21:20:53
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
03 juli 2020, 21:16:55
Projekt 083-338 door 44
03 juli 2020, 20:53:41
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Marcel112
03 juli 2020, 20:47:08
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
03 juli 2020, 20:45:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 juli 2020, 20:41:27
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door ronald1956
03 juli 2020, 19:44:12
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door rolfm
03 juli 2020, 18:29:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
03 juli 2020, 18:03:58
NS Stoomverwarmingswagen door Carel Ruysink
03 juli 2020, 16:43:25
DR5052 in combinatie met Ecos 2 door RdW1963
03 juli 2020, 16:15:45
DC wielen gezocht door Dirk
03 juli 2020, 15:14:33
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
03 juli 2020, 14:39:19
Ombouwen Spoor 0 Lenz V36 naar een redelijk lijkend Staatsmijnen 121 - 123 door BartvD
03 juli 2020, 14:23:08
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
03 juli 2020, 13:59:20
  

Auteur Topic: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation  (gelezen 2744 keer)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #15 Gepost op: 02 juni 2020, 21:34:16 »
Wat betreft je vragen:
Ad1. Haltetafels worden inderdaad ook voor goederentreinen gebruikt.

Ik heb daar mijn twijfels over en wel op grond van de omschrijving van het signaal (Signalbuch DB en ook MIBA Report): "Kennzeichnung des Halteplatzes der Zugspitze bei planmässig haltenden Züge". Verder wordt er telkens gesproken over "Bahnsteig" (perron). De vraag die bij mij opkomt is dan: zijn er goederentreinen die volgens een dienstregeling aan het perron stoppen?

De omschrijving houdt, naar mijn mening, ook in dat het signaal niet kan worden gebruikt bij vertrek uit een eindstation. Er is immers geen sprake van "haltenden Züge".

Zie ook hier: http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/ne5.htm

Anyway, interessant vraagstuk.

Maar doe vooral wat jezelf leuk vindt.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #16 Gepost op: 02 juni 2020, 22:12:36 »
Op die (goede!) tf-ausbildung.de staat bij dat H-bord ook dit:

Citaat
Auf Bahnhöfen ohne Ausfahrsignal haben haltende Züge (auch Güterzüge) an der Haltetafel zu halten.

Ze zijn dus mogelijk als vervanging voor uitrijseinen. In jouw geval zou je ze aan het eind van de sporen (voor binnenrijdende treinen) neer kunnen zetten, hoewel dat minder vaak voorkwam dan "kale" sporen (men wist wel waar men moest stoppen).

Peter, qua volgorde inrijsein/uitrijsein: als je geen inrijsein hebt, heb je een "Trapeztafel", en dus "vereinfachtes Nebenbahnbetrieb". Dan zit er elders een treindienstleider die de toestemming moet geven. In dit geval toestemming tot IN het station als er verder niets is of toestemming TOT de Trapeztafel. En dan moet de trein die in het station staat de juiste piep geven om de trein naar binnen te laten. Enfin: bak met werk en dus tijdverlies. Een inrijsein + een lokale treindienstleider in het station scheelt dan echt een bak met tijd.

Qua uitrijsein scheelt het qua tijd minder. Of een sein op groen, of zelf met je staf-met-groene-cirkel-erop het perron oplopen en 'em omhoog steken. Dat maakt niet heel veel uit. Dus: als je wel uitrijseinen hebt maar geen inrijseinen, dan moet je een heeeeeeeeeele goede smoes hebben (voor zover ik het juist begrepen heb).

Uitrijseinen zijn vooral belangrijk als er een blokstelsel ("Streckenblock") is richting het volgende station. Zonder uitrijseinen geen blokstelsel, omdat dat voor de veiligheid nodig is.

Qua hp1/hp2: mijn indruk is dat ook bij lage-snelheid-stations wel degelijk het hoofdspoor een hp0/hp1 sein (met één vleugel) en de andere sporen hp0/hp2 seinen (met twee vleugels) hadden. Een beetje zoals in Nederland het sein voor het hoofdspoor hoger was, vermoed ik.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #17 Gepost op: 02 juni 2020, 22:37:40 »
Ik heb deel 2, 3 en 4 van MIBA Report Signale door zitten spitten. Buiten het feit om dat dit een bak met tijd kost ga je ook over dingen twijfelen. Dus wanneer het één en wanneer het ander. Dat is voor een twijfelkont zoals mezelf killing… Maar wel leerzaam. ;)

Ik geloof dus graag wat Reinout zegt. Punt is inderdaad wat in de praktijk gangbaar was. Ja, het kan zonder inrijsein, maar als dat een hoop gedoe is zullen ze zo'n ding vast geplaatst hebben. Idem voor het uitrijsein, met die kanttekening dat het ligt aan de max baanvaksnelheid waar je ze plaatst. De vraag wanneer bij rangeerbewegingen een Gleissperrsignal i.p.v. een Wartezeigen gebruikt wordt is me niet 100% helder. Zeker niet omdat je ook een combi van de twee had. Ik denk dat ik het goed heb in m'n relaas maar garantie tot de voordeur. Feit is wel dat die dingen die Viessmann in z'n assortiment heeft het Gleissperrsignal Sh 1 kunnen tonen.

En inderdaad, hoofdspoor (rechtdoor) Hp 0 en Hp 1 en de afbuigende sporen Hp 0 en Hp 2. Maar als het uitrijsein na de wissels staat gebruik je per definitie een Hp0 / Hp 1 sein.

Groeten, Peter

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #18 Gepost op: 02 juni 2020, 22:41:12 »
- Een "H" tafel is een vervanging voor uitrijseinen. Vaak zie je OF uitrijseinen OF H-borden.

Nee, een H-bord wordt gebruikt om een locatie aan te geven waar een stoppende trein moet stoppen. Normaal wordt er opgereden tot het uitrijsein maar als dat niet kan wordt middels een H-bord een alternatieve locatie aangegeven. Er is dan een reden zoals een sein dat erg ver achter het perron staat of zelfs niet aanwezig is. Als er voor het sein een overweg ligt wordt middels het bord een trein voor de overweg tot stilstand gebracht om de overweg niet te blokkeren.

Met een onderbord waarop het aantal rijtuigen (of assen) staat kan een personentrein ook op het midden van het perron gestopt worden. Dit is vergelijkbaar met de blauwe ruiten met cijfer die op stations in Nederland wel te zien zijn.

De geldigheid voor goederentreinen hangt denk ik een beetje van de situatie af. Een goederentrein hoeft niet aan het perron te blijven wachten maar kan oprijden tot het uitrijsein (indien aanwezig). Een overweg blokkeren zal ook met een goederentrein niet de bedoeling zijn dus dan is het bord voor een goederentrein wel geldig.

Robbert, een binnenrijdende trein op jouw station moet volgens mij ergens een H tegenkomen, anders zou er doorgereden kunnen worden tot het stootblok. Een machinist hoort wegkennis te hebben en te weten dat dit onhandig is maar volgens mij hoort het er toch. Als je duits kunt lezen kan je kijken op www.stellwerke.de , voor het bord in het bijzonder op http://stellwerke.de/signal/deutsch/ne.html .

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #19 Gepost op: 02 juni 2020, 23:46:33 »
Een plaatje is wellicht ook handig. Als ik even snel je tekening wijzig zoals ik het beschrijf kom je op dit uit. Het Sh 0 symbool op de linker stootblokken is een bord. De Wartezeigen rechts kunnen wellicht ook vervangen worden door 1 Wartezeige voorbij de wissel. Ik ga er vanuit dat de sporen 1 en 2 perronsporen zijn en spoor 3 een rangeerspoor is. Vandaar de Wartezeigen i.p.v. Gleissperrsignale.



Groeten, Peter

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #20 Gepost op: 03 juni 2020, 08:29:58 »
Wel even die 2 Sh2 borden weghalen bij de kopspoortjes rechts en vervangen door de Gleisspersignalen (Sh0 borden) die elders in de tekening staan.
Sh2 borden staan aan het einde van een rijweg (dus binnenkomende treinen vanaf het inrijsein), de Sh0 borden "vangen" rangeerbewegingen op.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #21 Gepost op: 03 juni 2020, 09:21:13 »
De suggesties en meningen stromen binnen, heb het idee dat we al een aardig eind op weg zijn. Bedankt voor alle reacties zover.  (y)

Wel even die 2 Sh2 borden weghalen bij de kopspoortjes rechts en vervangen door de Gleisspersignalen (Sh0 borden) die elders in de tekening staan.
Sh2 borden staan aan het einde van een rijweg (dus binnenkomende treinen vanaf het inrijsein), de Sh0 borden "vangen" rangeerbewegingen op.

Groeten,
Jelmer
Het plan is om één of beide sporen in een lokloods te laten verdwijnen. Ik weet niet of dit nog uit maakt, behalve dat je ze mogelijk niet meer ziet. Echte rangeerbewegingen met wagens verwacht ik niet, hooguit een aflevering van onderdelen of kolen met een enkele wagon.

Een plaatje is wellicht ook handig. Als ik even snel je tekening wijzig zoals ik het beschrijf kom je op dit uit. Het Sh 0 symbool op de linker stootblokken is een bord. De Wartezeigen rechts kunnen wellicht ook vervangen worden door 1 Wartezeige voorbij de wissel. Ik ga er vanuit dat de sporen 1 en 2 perronsporen zijn en spoor 3 een rangeerspoor is. Vandaar de Wartezeigen i.p.v. Gleissperrsignale.



Groeten, Peter
Duidelijke plaatje, bedankt hiervoor. De aannames zijn correct, zie ook de startpost. Ik moet even kijken of ik het perron op spoor 1 zover door laat lopen dat zowel goederentreinen als personentreinen bij dit H-bord uitkomen. Wellicht gebruik ik er twee en dan de eerste die je bij tegenkomt met een onderbord.
Tevens denk ik dat twee rechts vervang door 1 Wartezeige voorbij het perron. Het lokdepot wordt heel kleinschalig (max 40cm).

Dan zijn er wat dingen die ik heb besloten:
- Baanvaksnelheid 80km/h. Hiervoor zal ik nog een bord moeten plaatsen in de andere richting dan waar nu het bord met de 3 staat;
- Inrijsein komt er (al is het voor de looks);

Tevens heb ik nog wat verder rond gesurft op het internet en kwam ik het Rautentafel Zs 103 signaal nog tegen. Deze zal ik op de armseinen van spoor 1 en 2 moeten aanbrengen. Het leuke is dat op de foto dus een Wartesignal staat mét een Haltebord. De beschrijving geeft aan dat personentreinen dus ook op dit punt (voor het wissel) moeten wachten.

Al met al krijg ik het idee dat rangeerbewegingen met een losse loc met een Wartesignal gaan en rangeerbewegingen met een locomotief + wagens via een Schutzsignal. Vandaar dat je ze mogelijk ook gecombineerd tegen kwam.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #22 Gepost op: 03 juni 2020, 10:33:59 »
Wel even die 2 Sh2 borden weghalen bij de kopspoortjes rechts en vervangen door de Gleisspersignalen (Sh0 borden) die elders in de tekening staan.
Sh2 borden staan aan het einde van een rijweg (dus binnenkomende treinen vanaf het inrijsein), de Sh0 borden "vangen" rangeerbewegingen op.

Groeten,
Jelmer

Klopt. Het was al laat. Die Sh 2 borden geven het einde van een rijweg aan. Dat is hier niet aan de orde. Dan moet het een Sh 0 bord zijn. Foutje... Een aantal stootblokken van de bekende fabrikanten zijn overigens al voorzien van zo'n Sh 0 bord.

Edit: ik zit nog even te kijken naar je plaatje en je tekst. Je geeft aan in je eerste bericht in dit draadje dat je spoor 1 wilt gebruiken voor personen- en goederentreinen. Is het niet handiger om dit gescheiden te houden? Dus spoor 1 en 2 voor personentreinen en spoor 3 voor goederentreinen, eventueel voorzien van een aparte goederenloods. Of je plaatst een goederenloods met een kort kopspoortje direct naast het station, met een wissel voor de wissel naar spoor twee. Heb je weer wat extra rangeerbewegingen. Een locdepot van 40 cm lang wordt wat krap. Zeker als het de bedoeling is om er ook stoomlocs te restaureren (voorraden bijvullen).

Een Gleissperrsignal geeft aan dat het stuk baanvak na dat Sperrsignal is vrijgegeven en is geldig voor alle treinen. Het is dus een extra stukje beveiliging. Een mooie omschrijving van de betekenis van een Wartezeigen is 'Halt für Rangierfahrten. Weiterfahrt nach Signalgebung'. Ofwel, doorgaan met rangeren als degene die de wissels bedient toestemming geeft aan de rangeerder.

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2020, 13:22:20 door Silver Fox 2512 »

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #23 Gepost op: 03 juni 2020, 12:41:06 »
veel info
dank iedereen
Wie maakt Warte en Halt borden in schaal N ?
met vriendelijke groet
kees


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #24 Gepost op: 03 juni 2020, 13:18:15 »
Kees,

Bijvoorbeeld: Auhagen 44647

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1366
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #25 Gepost op: 03 juni 2020, 13:56:22 »
hoi Jelmer
dank je
ziet er goed uit
met vriendelijke groet
kees

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #26 Gepost op: 03 juni 2020, 14:23:02 »
Als je de theorie en voorschriften er op naslaat kan het gebeuren dat je eindigt met een plaatje zoals hierboven wordt getoond. Dat is echter wel het meest uitgebreide wat een eindstation bij de DB zou kunnen hebben. Kijk je naar de sporenplannen en foto's van het echie, ligt de echte waarheid echter een stuk simpeler;

1. Wartezeichen (geen Wartezeige)  hebben in een eindstation met max 2 loks niets te zoeken, teveel kosten voor geen nut. Allemaal kunnen ze weg.
2. Sh seinen hebben op een eindstation van een dergelijke  omvang geen nut. Mogen dus vervallen
3. Uitrijseinen zijn optioneel, leuk in model, dus best te gebruiken.

In een dergelijk eindstation is alleen het inrijwissel voor de sporen 1 en 2 op afstand bediend, elke andere wissel wordt door het lokpersoneel/rangeerder zelf bediend, waarbij het wissel tussen spoor 2 en 3 nog met een sleutel is vastgelegd. Daarvoor hebben ze geen aanwijzing vanuit het seinhuis (wat aan het Empfangsgebäude geplakt zit) nodig en dus geen rangeerseinen of Wartezeichen.

Dan nog:
Citaat
Baanvaksnelheid 80km/h. Hiervoor zal ik nog een bord moeten plaatsen
Nee, baanvaksnelheid is in de Buchfahrpläne waar de machinisten zich aan moeten houden en kennen vastgelegd. Er wordt geen bord geplaatst om de baanvaksnelheid aan te geven.

Dan kom je op iets simpelers uit:


De duitse spoorwegen hadden het niet breed dus zouden niet seinborden en seinen plaatsen op plekken waar het mag maar niet hoeft. Kijk naar foto's uit jouw periode en regio in Duitsland en leid daar de gebruikelijke seintoestand aan af en volg zeker niet alle opties uit het boekje.

dirkjan


« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 08:17:32 door Falkenberg »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #27 Gepost op: 03 juni 2020, 15:48:25 »
Hoi DirkJan,

Goed te volgen verhaal, waar ik in belangrijke mate in mee ga.
Wel een vraag hier, voor het rangeren voorbij de uitrijseinen, verwacht ik wel een Sperrsignal geplaatst toch (in combinatie of voor het uitrijsein)?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #28 Gepost op: 03 juni 2020, 16:00:54 »
Tot zo ver de theorie. ;) :) Ik had wat foto's van Duitse (eind-) stations aan nevenlijnen bekeken en zag daar ongeveer bevestigd wat ik aan het opschrijven was. Kan zijn dat ik toevallig de wat drukkere stations te pakken had. Bij een eindpunt waar amper verkeer is zal het in de praktijk flink eenvoudiger zijn. Zeker als je er vanuit gaat dat op een enkele wissel na alles handbediend is. Dan gaat alles in overleg met de rangeerder die de wissels bedient.

En ik was een -n- vergeten bij Wartezeigen. I stand corrected. :angel:

@Jelmer; een Gleissperrsignal is een extra veiligheid om aan te geven dat het baanvak vrij is. Bij een enkele treinbeweging zal dat, zoals DirkJan aangeeft, niet nodig zijn.

Groeten, Peter

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #29 Gepost op: 03 juni 2020, 16:07:21 »
Wel een vraag hier, voor het rangeren voorbij de uitrijseinen, verwacht ik wel een Sperrsignal geplaatst toch (in combinatie of voor het uitrijsein)?
Niet nodig. De stand van het wissel (via de wissellantaarn) laat al zien welke rangeerweg er ligt en bij een klein eindstation zijn de Fahrdienstleiter en de machinist slechts max 100 meter van elkaar verwijderd. Een mondelinge rangeeropdracht is dan toegestaan.
11:16, 12:22, 13:2 14:9