Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation  (gelezen 7799 keer)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Gepost op: 01 juni 2020, 13:40:28 »
Hallo,

Ik ben bezig om een eindstation te bouwen, nu heb ik voorheen vooral met NS materieel gereden en is het Duitse seinwereldje nieuw voor me.
Tijdens het doorspitten van diverse topics op dit en andere fora ben ik al achter de betekenis van diverse seinen gekomen. Ook ben ik erachter dat er niet 1 eindoplossing is. Mede omdat er nog wel eens kosten bespaard wilde worden en het plaatsen van een compleet sein + bediening hiervan vrij prijzig kon zijn.
Nu wil ik als modelbouwer natuurlijk wel wat mooie seinen op de baan, maar het hoeft ook geen overbeveiligd circus te worden. Het idee is dan ook een eindstation van een zijlijn, met daarop wat mogelijkheden om om te lopen en wat goederenwagens te laden/lossen. Materieel; railbus, kof, donderbussen, V100, br 64...

Qua armseinen heb ik al het idee dat ik goed zit, qua rangeerseinen en wartesignale heb ik nog m'n twijfels. Hieronder de opzet zoals hij nu is.

(klik voor groot)

Bovenste spoor is een perronspoor en een laadspoor, spoor in het midden is het spoor waar de goederentreinen aankomen en het onderste spoor is het omloopspoor met daaraan 2 sporen voor een loods voor de locomotieven.

Graag hoor ik of jullie nog aanvullingen of wijzigingen in het seinplan zouden brengen.

Alvast bedankt,

Robbert
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 18:42:00 door Robbert »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2020, 19:06:54 »
Hallo Robbert,

Leuk stationnetje! Zoals je zelf al schreef, werd de beveiliging vaak minimaal uitgevoerd. In Tp 3/4 vaak vereenvoudigd Nebenbahnbetrieb, en dan zijn er helemaal geen seinen nodig (alleen borden). Voor ons modelbouwers is dat minder interessant, dus ik zou zelf ook wat seinen plaatsen.

In principe heb je de meeste seinen goed geplaatst. Binnenrijden (en vertrekken) kan alleen naar spoor 1 en 2 (tellend vanaf het perron). Dus alleen daar hoofdseinen. De rangeerseinen zijn niet perse nodig als het niet erg druk is. Omdat ze wel leuk zijn, zou ik ze lekker laten staan (tenzij je zelf ook geld wilt besparen).

Drie puntjes:
1. Het inrijsein zou gekoppeld moeten zijn, omdat dit niet op Hp1 kan (mag) staan. Vanwege het eindstation moet het station altijd met gematigde snelheid worden binnen gereden dus Hp2. Daarnaast geldt nog een snelheidsbeperking van 30 km/h (ipv de standaard 40 km/h) dus heeft het inrijsein ook nog een bordje.

2. Het bord Rangierhalt staat normaliter links van het spoor (dus aan dezelfde kant als het inrijsein).

3. De Wartesignale zijn volgens mij niet nodig bij laad/lossporen. Normaliter staan daar alleen wagens en komt de lok er alleen om een wagen te plaatsen of op te halen. Links onder kan hij dus weg . Bij de lokloods wil je waarschijnlijk wel een lok parkeren. Daar zou ik dan een Sh0/1 (rangeersein) plaatsen. Maar misschien kan een Wartesignal daar wel. Dat moet ik nog even nazoeken.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 19:11:22 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2020, 21:13:31 »
Hee Wim!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga even het tekeningetje digitaliseren en dan zo hier uploaden. Ik neem dan ook gelijk de posities van de borden/seinen mee.  :)
Alvast bedankt.

Robbert

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2020, 22:14:24 »
Hierbij een digitaal overzicht.

(klik voor groot)

Vroeg me nog wel af of ik wellicht nog borden dien toe te voegen om aan de machinist van zowel de binnenkomende personen als goederentreinen machinisten aan te geven dat ze voor het wissel moeten stoppen? Wellicht met een Ne 5 / So 8 - Haltetafel bord?
En mogelijk een bord om aan te geven dat de baanvaksnelheid hoger is bij het verlaten van het station en na het halt bord voor rangeren?
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 22:16:28 door Robbert »

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2020, 22:33:59 »
Hallo Robbert,

Tja, seinen plaatsen is soms een crime: wat moet/kan waar? Maar ik zie dat je aardig op dreef bent.

Mijn suggestie: gebruik de drie naast elkaar geplaatste signalen Sh 0/Sh 1 als groep-uitrijsignaal, in combinatie met een armsein Hp 0/Hp 1 of Hp 0/Hp 1/Hp 2 (afhankelijk van de situatie op de vrije baan) na de laatste wissel. Dit armsein komt dan in de plaats van de twee seinen die je nu ingetekend hebt als vertreksein. Om te kunnen vertrekken moet dan het desbetreffende Sperrsignaal op Sh 1 worden gezet, nadat het armsein op de stand Hp 1 of Hp 2 is gezet.

Zoals jezelf als hebt gesuggereerd kun je het signaal Ne 5 (Haltetafel) plaatsen. Of je ook een snelheidsbord moet plaatsen bij het verlaten van het station, weet ik niet, maar omdat het een zijlijn betreft geldt daar, neem ik aan, al een beperkte snelheid.

Veel succes ermee.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2020, 23:16:05 »
Hi Wies,

Ik had inderdaad ook gekeken naar een groep-uitrijsignaal maar dacht dat dit enkel voor goederensporen toegestaan was, omdat het eerste spoor langs een perron ligt heb ik hier niet voor gekozen.
Mocht dit wel kunnen is dit inderdaad een optie, maar hoor dan graag of dit kan.

Robbert

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2020, 23:26:40 »
Robbert,

Ik heb de volgende link gevonden: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=96070&start=75

Daar staat inderdaad dat het bedoeld is voor vertrek vanuit een goederenemplacement, maar dat in bijzondere gevallen ook in kopstations (wat bij jou het geval is) een groepuitrijsignaal kan worden gebruikt. Je ziet het, er is altijd wel een uitzondering te vinden  ;).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2020, 09:59:59 »

Drie puntjes:
1. Het inrijsein zou gekoppeld moeten zijn, omdat dit niet op Hp1 kan (mag) staan. Vanwege het eindstation moet het station altijd met gematigde snelheid worden binnen gereden dus Hp2. Daarnaast geldt nog een snelheidsbeperking van 30 km/h (ipv de standaard 40 km/h) dus heeft het inrijsein ook nog een bordje.


Zou dat niet een beetje dubbelop zijn? De snelheidsbeperking wordt immers al bepaald door het bord, ongeacht het seinbeeld. Daar is die Hp2 niet voor nodig, dus een simpeler (het in tenslotte Nebenbahn) eenvleugelig sein Hp0/Hp1 + snelheidsbord zou ook genoeg kunnen zijn. Aan de ander kant zijn Duitsers natuurlijk wel spreekwoordelijk gründlich...

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #8 Gepost op: 02 juni 2020, 11:00:51 »
op nevenbanen met baanvaksnelheid beneden 60km/u hoef je geen gekoppelde seinen te gebruiken. erg leerzaam zijn de Miba Report 17 en 18 van Stefan Carstens het Duitse seinstelsel.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 11:04:33 door Hirschsprung »

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #9 Gepost op: 02 juni 2020, 14:28:33 »
Ik had nog niet nagedacht over een baanvaksnelheid, heb me ook nog niet verdiept wat gebruikelijk was maar dacht zelf aan 90km/h omdat dit de max snelheid was van de Railbus, br64, enz. Ik zal het Mibareport eens opzoeken.

Robbert,

Ik heb de volgende link gevonden: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=96070&start=75

Daar staat inderdaad dat het bedoeld is voor vertrek vanuit een goederenemplacement, maar dat in bijzondere gevallen ook in kopstations (wat bij jou het geval is) een groepuitrijsignaal kan worden gebruikt. Je ziet het, er is altijd wel een uitzondering te vinden  ;).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Dit topic had ik ook doorgelezen, maar vind de de armseinen wel fraai, tevens is er wel budget voor dus als het niet fout is dan ga ik liever voor 2 armseinen om het station te verlaten.  ;D

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2020, 14:58:23 »
Hoi Robbert,

Seinen plaatsen is inderdaad een wetenschap op zich. De MIBA reports die Hirschsprung noemt zijn later in een uitgebreide vorm uitgekomen als een aparte reeks met de naam MIBA Report Signale (4 delen). De vraag wat te plaatsen is zoals aangegeven afhankelijk van de situatie die je wilt uitbeelden. En door de jaren heen zijn de regelementen ook veranderd. Een nevenbaan met een max baansnelheid van 60 km/u is inderdaad wat betreft de seinen stukken eenvoudiger. En bij een max inrijsnelheid van 50 km/u hoef je bij nevenbanen geen inrijsein te gebruiken. Die kun je (als ik me niet vergis) door een bordje met de max. snelheid vervangen. Haltetafels (die rechthoekige borden met een H er op) vervangen bij een max baanvaksnelheid van 60 km/u de uitrijseinen per spoor. Je houdt dan alleen één uitrijsein (Hp 0 en Hp 1) over bij het verlaten van het stationsemplacement.

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 15:11:24 door Silver Fox 2512 »

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2020, 16:34:00 »
Hi Peter,

Bedankt voor je antwoord. In jouw geval houd je dus maar 1 sein over (beetje saai wel!) die ongeveer ter hoogte van het Rangierhalt bord komt te staan, maar dan rechts van het spoor?

Nog wel een paar vragen;
1. Haltetafels kun je dus ook gebruiken voor de sporen bestemd voor goederentreinen?
2. Hoe voorkom je dan dat een binnenkomende trein op een locomotief knalt die net omloopt en stil staat voor het bord Rangierhalt? Ik zou flink schrikken als daar net een V60 stil staat.

Robbert


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #12 Gepost op: 02 juni 2020, 20:37:08 »
Hoi Robbert,

Als het een eenvoudige zijlijn is waarop niet snel wordt gereden (max 50 km/h) dan wordt het wat seinen betreft snel saai. Je kunt er dus voor kiezen om jouw lijn (in gedachten) een hogere baanvaksnelheid te geven, bv 80 km/h. Als het een drukke zijlijn is, met bv veel forensenverkeer naar een grotere stad, dan is dat helemaal niet zo'n rare situatie. Je hebt dan een goede reden om zowel uitrijseinen als een inrijsein plaatsen. Met alle toeters en bellen die er dan nog omheen horen.

Wat betreft je vragen:
Ad1. Haltetafels worden inderdaad ook voor goederentreinen gebruikt.

Ad2. Als je geen inrijsein hebt, dan staat daar een bord (Ne1, Trapeztafel) ter vervanging van het sein. Een binnenkomende trein moet altijd voor dat bord stoppen. Hij kan dus niet op een rangerende lok knallen omdat die voor het Rangierhalt bord moet stoppen.
De trein die wil binnenrijden, toetert als hij is gestopt en geeft daarmee aan dat hij staat te wachten. De rangerende lok beantwoordt dat (ook akoustisch signaal) als het veilig is om binnen te komen (dus wissels in de juiste stand en spoor vrij).
In dit geval van "Vereinfachter Nebenbahnbetrieb" is het lokpersoneel dus verantwoordelijk voor de beveiliging. Er is dus geen seinhuiswachter.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 21:20:02 door Wim Hesselink. Reden: "Ne1, Trapeztafel "toegevoegd. »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #13 Gepost op: 02 juni 2020, 21:11:03 »
Zoals je wel ziet, er is veel mogelijk. Van signaal-loze stations tot volledig uitgeruste stations. Dus: wat wil je zelf het liefst?

Een paar opmerkingen:

- Een "H" tafel is een vervanging voor uitrijseinen. Vaak zie je OF uitrijseinen OF H-borden.

- Als je uitrijseinen hebt, dan ook een inrijsein. Dat is zo ongeveer de enige regel waar ik geen uitzondering op ken. Zat stations met alleen inrijseinen, maar geen eentje met alleen uitrijseinen.

- Bij hogere baanvaksnelheden was een volledige uitrusting met seinpalen verplicht, maar dat wil niet zeggen dat bij lagere snelheden seinpalen verboden waren. Ik heb 50 km/u gammele zijlijntjes gezien met seinen.

- De rangeerseinen, die lijken me wat luxe voor een klein eindstation. Als er een lok aan het rangeren gaat zal 'ie al gauw alle ruimte nodig hebben. Om om te lopen moet 'ie een klein stukje de lijn op rijden, dus kan er niet tegelijkertijd een treinrit (van station naar station) zijn. En da's het grootste nut van die rangeerseinen, om wat rangeerwerk toe te kunnen staan terwijl er ook treinritten zijn. Ik zou verwachten dat je één lok mondeling rangeertoestemming geeft voor specifieke rangeerbewegingen, niet dat je daar rangeerseinen voor gaat gebruiken. (Maar er is vast een smoesje voor te verzinnen, hoor, en waarschijnlijk praktijkvoorbeelden).

Enfin, leuk draadje dit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation
« Reactie #14 Gepost op: 02 juni 2020, 21:25:52 »
Hoi Robbert,

Het is zoals gezegd beste een lastige materie. Dus hopelijk klopt het een beetje wat ik zeg. En anders zijn er vast forumleden die me kunnen corrigeren of aanvullen.

Wim geeft antwoord op je vragen. Dat scheelt. ;) Kleine aanvulling; Haltetafels op perrons gelden alleen voor reizigerstreinen die daar planmatig stoppen. In alle andere gevallen geldt een Haltetafel voor alle treinen. En ik loop te treuzelen met dit antwoord (lastige materie...). Reinout geeft inmiddels ook een reactie.

Het is natuurlijk leuker als je het wat meer aankleedt. De grote vraag is wat de baanvaksnelheid is. Bij baanvaksnelheden onder 60 km/u is er maar 1 uitrijsein met de standen Hp 0 (stoppen) en Hp 1 (doorrijden met max. baanvaksnelheid zoals aangegeven) nodig. Anders is er per perronspoor een uitrijsein nodig (bovenste, rechtdoor gaande spoor Hp 0 en Hp 1 en onderste, afbuigende spoor Hp 0 en Hp2 (doorrijden met max. 40 km/u)). Bij uitrijseinen horen blijkbaar ook inrijseinen. Ik dacht dat dit alleen nodig was indien de inrijsnelheid 50 km/u of meer is. Het inrijsein zal de seinbeelden Hp 0 en Hp 2 tonen (dus twee gekoppelde armen). Is de max snelheid waarmee het station binnen gereden mag worden lager dan moet dat inderdaad apart aangeven worden.

Uitgaande van je schets hieronder kun het verder zo aanpakken. De Gleissperrsignale (met de standen Sh 0, Halt! Farhverbot, en Sh 1, Fahrverbot Aufgehoben) bij de perronsporen kunnen volgens mij blijven staan omdat ze een extra beveiliging zijn tegen een zijdelingse aanrijding. Aan het eind van de perrons staat een Haltetafel om te zorgen dat de personentreinen op de juiste plaats stoppen. Als ik het goed begrijp staat er aan het eind van de perronsporen bij eindstations ook een Gleissperrsignal om het omlopen met een losse loc te regelen. De Rangierhalttafel aan het eind van het stationsemplacement staat ook goed.

Voor rangeerbewegingen is een Wartezeigen meer op z'n plaats. Een Wartezeigen is zo'n geeloranje W en is speciaal bedoeld voor rangeerbewegingen. Indien ze voorzien zijn van een lampje beneden en rechtsboven kunnen ze het signaal Sh 1 tonen, net als bij een Gleissperrsignal. Dan kan er zelfstandig gerangeerd worden. Viessmann heeft ze in het assortiment. Aan het onderste spoor hoort daarom volgens mij (aan beide zijden?) een Wartezeigen te staan. Idem voor de twee doodlopende sporen rechtsonder. Wartezeigen en Gleissperrsignale kunnen worden gecombineerd mocht dat nodig zijn. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Op de stootblokken zelf staan in dit geval zogenaamde Sh 0 borden. Dat is vergelijkbaar met een Gleisspersignal maar dan met het vaste seinbeeld Sh 0. Bij slechte zichtbaarheid waren deze verlicht, je kunt dan een Gleissperrsignal met de vaste stand Sh 0 gebruiken.

Groeten, Peter

(klik voor groot)