Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekplaatje NS 3726 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:28:22
Bouw Br 03 001 Borsig door Jelmer
Vandaag om 14:23:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jelmer
Vandaag om 14:22:36
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
Vandaag om 14:07:41
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 14:06:32
NS modelbaan Hoekdam H0 door Joran
Vandaag om 14:00:42
Wat is er aan de hand met www.seinarm.nl ? door Duikeend
Vandaag om 13:40:07
Piko NS1100, materieelbespreking door Martijn de Kuiper
Vandaag om 13:30:12
Werking relais door PeterC
Vandaag om 13:14:04
Welke manier van handbediening op wissels? door Falkenberg
Vandaag om 12:55:42
Adaptor tbv ledverlichting door Menno
Vandaag om 12:27:06
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 12:24:44
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Besselspoor
Vandaag om 12:12:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GerardvV
Vandaag om 12:02:45
Verfraaien D-trein rijtuigen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:01:45
Rocrail gebruikersgroep door meino
Vandaag om 11:57:41
Station Rekerdam door Zoedelaar
Vandaag om 11:56:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:42:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door gvandersel
Vandaag om 10:40:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 10:34:48
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 10:22:46
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door Carel Ruysink
Vandaag om 10:12:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Piet Groot
Vandaag om 09:20:48
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 08:35:36
Mijn LEGO modellen. door Forever Rocofan
Vandaag om 06:45:36
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door FritsT
Vandaag om 06:38:52
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
23 september 2020, 23:29:28
Projekt 083-338 door 44
23 september 2020, 22:31:57
The Summer of 69 door Ronald Halma
23 september 2020, 22:16:57
  

Auteur Topic: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?  (gelezen 1176 keer)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • Veroniek
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #15 Gepost op: 01 juni 2020, 16:34:52 »
Frans zegt net dat Railware daar niet mee om kan gaan......
Dat snap ik dus niet.  Andere Frans sluit maar 1 centrale, de IB2, op de computer aan met Railware.  Via deze centrale krijgt Railware dus info binnen over bezetmeldingen.  De Lenz centrale is helemaal niet aangesloten, dus waar kan Railware dan niet goed mee omgaan  ???
(Dit afgezien van de nieuwe info van Frans, dat het niet om de complete Railware gaat)
Veroniek
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #16 Gepost op: 01 juni 2020, 16:47:23 »
Voor wat Frans wil is het ook niet erg van belang wat Railware wel en niet kan.
Volgens mij kan wat hij wil, namelijk de terugmelders op de IB aansluiten, maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen (immers rijcetrale). Wel is het dan nodig dat de boel in de terugmeldschakelingen galvanisch is gescheiden, maar volgens mij is dat ook zo. Anders even navragen bij Digikeijs. Of misschien heeft Karst hier een mening over.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • Veroniek
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #17 Gepost op: 01 juni 2020, 17:11:22 »
Ik snap er steeds minder van.  Laat ik Railware even buiten beschouwing.
Lenz centrale zet een DCC spanning / signaal op de rails.  Met een bezetmelder systeem/merk X meet ik via stroomdetectie of een baanvak bezet is.  Dat heeft toch al niks meer met de centrale (Lenz) te maken behalve dat Lenz de stroomvoorziening op de rails verzorgt? Of bedoel je dat met je opmerking "maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen" ?
Deze ja/nee bezetmelding gaat via een meldbus naar een centrale.  In dit geval Loconet naar een IB2.  Waar zit dan welk probleem?  Zoals gezegd weet ik niet of galvanische scheiding nodig is, maar is dat in 99% van de gevallen aan te raden.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #18 Gepost op: 01 juni 2020, 18:16:58 »
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9442
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #19 Gepost op: 01 juni 2020, 18:40:10 »
Correct.


Enige voorwaarde is idd galvanisch gescheiden bezetmelders.

Dat zijn die van Wim, Huib en Roy ( Digirails )


Die van Uhlenbrock echter NIET !!

Grtzz,

Karst

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #20 Gepost op: 01 juni 2020, 19:12:51 »
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.

De volledige versie van Railware ziet graag dat de aansturing van de baan (treinen) en de terugmelding via de zelfde com poort wordt aangeboden aan de software.
Dit bevorderd de goede en snelle afhandeling.

Railware Switch heb ik zo niet voorhanden, ik kan dus niet beoordelen of wat de topic starter wil ook mogelijk is.

Railware Switch is niet meer beschikbaar op de site van de producent laatste versie 7.28?
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 19:32:49 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19194
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #21 Gepost op: 01 juni 2020, 20:44:21 »
Ik geloof het onmiddelijk Frans. Gewoon één centrale lijkt me nog handiger voor een vlotte afhandeling van automatisch bedrijf.

Maar topicstarter wil alleen maar op zijn scherm zien dat ergens een trein is. Daarvoor moet een stroompje door een detectorschakeling lopen. Waar dat stroompje vandaan komt boeit niet.
Hij heeft wel twee centrales, maar voor deze specifieke vraag maakt het niet uit of de software met twee centrales overweg kan. De software is alleen maar tableau en regelt de treinenloop niet en hoeft dus ook niet te weten dat er een tweede centrale is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • Veroniek
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #22 Gepost op: 01 juni 2020, 21:00:53 »
Henk, is mij nu duidelijk.  Lag aan het woordgebruik, dat ik niet begreep.
Optocouplers zijn nu ook duidelijk, noodzakelijk dus.
Veroniek.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ