Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:53:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
Treinreizen met m'n vader door Keska
Vandaag om 10:16:51
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
  

Auteur Topic: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?  (gelezen 2662 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #15 Gepost op: 01 juni 2020, 16:34:52 »
Frans zegt net dat Railware daar niet mee om kan gaan......
Dat snap ik dus niet.  Andere Frans sluit maar 1 centrale, de IB2, op de computer aan met Railware.  Via deze centrale krijgt Railware dus info binnen over bezetmeldingen.  De Lenz centrale is helemaal niet aangesloten, dus waar kan Railware dan niet goed mee omgaan  ???
(Dit afgezien van de nieuwe info van Frans, dat het niet om de complete Railware gaat)
Veroniek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #16 Gepost op: 01 juni 2020, 16:47:23 »
Voor wat Frans wil is het ook niet erg van belang wat Railware wel en niet kan.
Volgens mij kan wat hij wil, namelijk de terugmelders op de IB aansluiten, maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen (immers rijcetrale). Wel is het dan nodig dat de boel in de terugmeldschakelingen galvanisch is gescheiden, maar volgens mij is dat ook zo. Anders even navragen bij Digikeijs. Of misschien heeft Karst hier een mening over.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #17 Gepost op: 01 juni 2020, 17:11:22 »
Ik snap er steeds minder van.  Laat ik Railware even buiten beschouwing.
Lenz centrale zet een DCC spanning / signaal op de rails.  Met een bezetmelder systeem/merk X meet ik via stroomdetectie of een baanvak bezet is.  Dat heeft toch al niks meer met de centrale (Lenz) te maken behalve dat Lenz de stroomvoorziening op de rails verzorgt? Of bedoel je dat met je opmerking "maar de stroomdetectie via de Lenz laten lopen" ?
Deze ja/nee bezetmelding gaat via een meldbus naar een centrale.  In dit geval Loconet naar een IB2.  Waar zit dan welk probleem?  Zoals gezegd weet ik niet of galvanische scheiding nodig is, maar is dat in 99% van de gevallen aan te raden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #18 Gepost op: 01 juni 2020, 18:16:58 »
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #19 Gepost op: 01 juni 2020, 18:40:10 »
Correct.


Enige voorwaarde is idd galvanisch gescheiden bezetmelders.

Dat zijn die van Wim, Huib en Roy ( Digirails )


Die van Uhlenbrock echter NIET !!

Grtzz,

Karst

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #20 Gepost op: 01 juni 2020, 19:12:51 »
Bij stroomdetectie sluit je de terugmelder aan op de rails en dus op de Lenz centrale. Anders kan de schakeling immers niet meten of er rijstroom loopt. De schakeling is uiteraard ook aangesloten op de terugmeldbus van de IB. Die twee circuits moeten gescheiden blijven. Dat gebeurt bij mijn weten met optocouplers.

De volledige versie van Railware ziet graag dat de aansturing van de baan (treinen) en de terugmelding via de zelfde com poort wordt aangeboden aan de software.
Dit bevorderd de goede en snelle afhandeling.

Railware Switch heb ik zo niet voorhanden, ik kan dus niet beoordelen of wat de topic starter wil ook mogelijk is.

Railware Switch is niet meer beschikbaar op de site van de producent laatste versie 7.28?
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2020, 19:32:49 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #21 Gepost op: 01 juni 2020, 20:44:21 »
Ik geloof het onmiddelijk Frans. Gewoon één centrale lijkt me nog handiger voor een vlotte afhandeling van automatisch bedrijf.

Maar topicstarter wil alleen maar op zijn scherm zien dat ergens een trein is. Daarvoor moet een stroompje door een detectorschakeling lopen. Waar dat stroompje vandaan komt boeit niet.
Hij heeft wel twee centrales, maar voor deze specifieke vraag maakt het niet uit of de software met twee centrales overweg kan. De software is alleen maar tableau en regelt de treinenloop niet en hoeft dus ook niet te weten dat er een tweede centrale is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #22 Gepost op: 01 juni 2020, 21:00:53 »
Henk, is mij nu duidelijk.  Lag aan het woordgebruik, dat ik niet begreep.
Optocouplers zijn nu ook duidelijk, noodzakelijk dus.
Veroniek.