Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS: intercity Den Haag-Aken in 2025 haalbaar door RikM
Vandaag om 14:38:19
Mat '36 445 door GerardvV
Vandaag om 14:35:30
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Rene de Haan
Vandaag om 14:27:04
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel? door Martin Domburg
Vandaag om 14:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door gtw6016
Vandaag om 14:20:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 14:16:38
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
Vandaag om 14:16:08
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door NS8714
Vandaag om 14:12:30
Afbeeldingen van lokomotieven op Z21 zetten! door Ronald Halma
Vandaag om 14:01:13
NL-baan in Canada door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:54:03
Onshape cursus door Edsko Hekman
Vandaag om 13:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 13:40:48
Virgin HSL van Las Vegas naar SoCal een ((piep)klein) stapje dichterbij door Arjen-V
Vandaag om 13:39:10
Bouwen met messing en zagen met beugelzaag, zaagbladen 6/0 en 8/0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:19
Gezocht: enkelvoudige Loconet servodecoder? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:52:14
NS Stoomverwarmingswagen door nighttrain1
Vandaag om 11:54:28
18-luiker in spoor 0 door Vincent S
Vandaag om 11:41:50
3D printen van niet meer leverbare onderdelen door MOVisser
Vandaag om 11:16:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:25:31
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 10:15:32
Modelhuis demonteren zonder stukken door Basilicum
Vandaag om 09:23:20
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 08:48:29
Digikeijs DR5000 werkt met Raspberry Pi 3? door Martin Domburg
Vandaag om 08:46:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 08:28:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 07:12:54
Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet door sjoerd74
Vandaag om 06:06:27
Kortsluiting DR5000 met meten met een oscilloscoop door Fransx
Vandaag om 00:18:34
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
01 juli 2020, 22:45:47
NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor door 44
01 juli 2020, 21:52:08
De HTM Buitenlijner door Gerco van Beelen
01 juli 2020, 21:43:53
  

Auteur Topic: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?  (gelezen 974 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Ik zoek een oplossing voor de volgende situatie, zoals weergegeven in onderstaand schema:



Ik werk met twee centrales: Lenz wordt gebruikt voor het rijden met de treintjes. De IBII wordt gebruikt voor het aansturen van alle overige digitale apparatuur, zoals wissels, seinen e.d. Deze IBII heeft via USB verbinding met een laptop, waarop het programmaatje Railware draait: Op het sporenplan van dit programma kan ik de wissels en seinen semi-touchscreen (lees: met de muis) bedienen.
Ik denk nu na over terugmelding: Railware kan terugmelding verwerken en zichtbaar maken waar treinen staan en waar niet, in mijn situatie handig voor het toekomstige schaduwstation. Railware heeft echter alleen verbinding met de IBII, niet met Lenz. Is het mogelijk om via loconet terug te melden naar de IBII, liefst met Digikeijs melders? Of zijn er nog andere manieren? Vooralsnog heb ik als digibeet geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Alvast dank voor het meedenken,

Groet! Frans

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11170
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2020, 16:38:42 »
Misschien een raar antwoord..... kan je Lenz dat niet gewoon allemaal?  :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19120
    • Pagina van klaas
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2020, 16:40:06 »
Volgens mij is dit een onmogelijke constructie. Er kan op een spoorbaan maar 1 centrale zijn.
Als je handmatig rijdt is het nog wel te doen, maar bij geautomatiseerd bedrijf moet alles via 1 centrale lopen.
Waarom heb je hiervoor gekozen?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2020, 16:40:29 »
Misschien nog een raar antwoord …… heeft Railware geen ondersteuning voor meerdere centrales?
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11170
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2020, 16:46:09 »
Volgens mij is dit een onmogelijke constructie. Er kan op een spoorbaan maar 1 centrale zijn.
Als je handmatig rijdt is het nog wel te doen, maar bij geautomatiseerd bedrijf moet alles via 1 centrale lopen.


Niet helemaal waar, Klaas. Met de computerprogramma's van tegenwoordig kun je gewoon meedere centrales aansturen. Bv 1 voor je wissels en 1 voor je rijden. Meer kan zelfs nog, wat je zelf wilt. Vraag is of het handig is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18996
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2020, 16:54:03 »
Maar goed, zo te lezen bestuurt Frans de baan met de hand en wil hij graag terugmelding om te zien of er een trein op een spoor in het schaduwstation is. Dat moet met zijn opzet kunnen. Als het terugmeldcircuit galvanisch compleet gescheiden is van de rijstroom, lijkt het me geen bezwaar. Ik vermoed dat dit het geval is bij de Digikeijs terugmelders. Werkt immers met optocouplers. Maar helemaal zeker ben ik niet.

Dat gezegd hebbende, kan je de hele boel ook met één centrale afhandelen en zo hebben de fabrikanten het ook bedacht. Dus ik ben ook wel benieuwd hoe dit zo is ontstaan.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11170
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2020, 17:30:50 »
Henk, sorry dat ik even afweek. Maar inderdaad denk ik dat eentje dit prima af kan. Als Lenz gebruiker ken ik niet 100% alle mogelijkheden van het systeem maar iets zegt mij dat dit iets is wat gewoon kan.

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 140
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2020, 18:08:12 »
Deze scherm afdruk zegt genoeg.
Railware kan met meerder digitale centrales overweg.

Terug melding met die componenten welke de IB overweg kan b.v. S88
Elke centrale wel zijn eigen com. poort

Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2020, 22:10:29 »
Heren, allemaal dank voor het meedenken: ik begrijp uit de verbazing van velen dat ik op een wat ongebruikelijke manier bezig ben... :)
Hoe het zo gekomen is kan ik niet precies meer reproduceren, maar het was een proces van jaaaaren.. Niet van belang voor dit topic verder. Het is zeker niet mijn bedoeling om geautomatiseerd te gaan rijden. De huidige constructie bevalt me tot nu toe prima en ombouwen naar één centrale was/is me te veel werk voor wat het zou opleveren. Behalve dan dat ik nu een langzaam groeiende behoefte aan terugmelding heb gekregen ten behoeve van iets meer overzicht.
De opmerking van Rinus zette me weer aan het denken, en inderdaad kwam ik ook al in het scherm dat mijn naamgenoot hierboven laat zien. Ik weet alleen niet of ik het plaatje helemaal begrijp: digitalsystem Fahren Lenz op com 1 snap ik, extra digitalsystem schalten IBII op com 3 snap ik ook maar die laatste: extra digitalsystem melden. Zou dat niet moeten zijn Lenz op com 1? En dan de terugmelders met de RS bus via de Lenz centrale? Of kan het ook IBII op com 3 zijn, en dan melders met optocouplers via Loconet naar de IBII? Voor mijn gevoel klopt IBII op com1 niet, of heb ik iets toch niet goed begrepen??
Ik ben in ieder geval erg blij met jullie reacties; ik ga het eerst maar eens in deze richting zoeken.

Groet!  Frans

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 140
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2020, 23:03:01 »
Je kunt elke functie op een aparte centrale afhandel bij Railware.

Maar via 1 of 2 Centrales.
Je gaf aan dat je reed met een lenz systeem.
IBII  voor de wissels enz.
Je kunt de terugmelding dus  doen via de IBII (S88) Of lenz (RS).
Bij Lenz (RS) terugmelden de optie Melden Lenz invullen.
Bij IB11 (S88) terugmelden  gebruik je de optie  IBII bij Melden.
Uiteraard gebruik je bij Lenz de zelfde com poort voor beide opties.
En bij de IBII ook de zelfde com poort.

Railware verbindt de twee systemen aan elkaar in de software.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 23:06:06 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Mientrien
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2020, 10:44:24 »
Volgens mij is het vrij simpel, in jouw opzet tenminste.
De Lenz centrale zet de spanning op de rails.  Een of andere detector-soort detecteert stroomgebruik op het betreffende baanvak.  Deze geeft dat door aan een terugmeldbus.
De soort van detector/ terugmelding bepaalt de terugmeldbus (Xpress-net, Loconet, S88, ........) en dus de centrale waar de gegevens naar toe gaan:  in jouw geval Loconet dus naar de IB.

Of galvanische scheiding noodzakelijk is weet ik niet, maar is (bijna) altijd aan te raden, dus komen de opto-couplers zeker van pas.

Wil je met de binnenkomende info (IB) ook nog iets doen betreft de sturing van de treinen, dan Railware ook voor de Lenz centrale geschikt instellen.  Is het alleen om toestanden te laten zien, dan is aansluiting aan de IB voldoende.

Succes,
Veroniek.
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 140
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2020, 11:00:55 »
Railware kan niet goed overweg met een rij centrale ( lenz) en een terugmeldbus via een andere centrale IBII.

Het heeft de voorkeur  de rij centrale en de terugmelders op de zelfde centrale aan te sluiten.

Lenz of in dit geval de IBII.

Dit met in verband met de manier hoe Railware v7.34 software matig de koppeling afhandelt.

Dit is vast gesteld op een grote modelbaan welke specifiek gebouwd is voor gebruik met de Railware software.
Bij deze baan wordt gebruik gemaakt van de IBII, Lenz, DiCco station (Tams).
Mvg Frans
N spoor, HO spoor,
Lenz systeem, Roco systeem,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan. Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Mientrien
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #12 Gepost op: 01 juni 2020, 11:10:09 »
Maar als je Railware alleen voor de terugmelding gebruikt, dus niet aan de Lenz koppelt, hoeft het toch geen probleem te zijn ?  Of wel ??
Veroniek
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11170
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2020, 12:39:07 »
Frans zegt net dat Railware daar niet mee om kan gaan......

Dit met in verband met de manier hoe Railware v7.34 software matig de koppeling afhandelt.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen?
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2020, 16:25:06 »
Ik besef uit de antwoorden zo langzamerhand dat ik in mijn eerste berichtje niet helemaal duidelijk geweest ben. Ik gebruik namelijk Railware Switch, een freeware programmaatje dat door Railware als een soort spin-off beschikbaar gesteld wordt, alleen bedoeld als 'gleisbild'. (Ik ben in het verleden, nog in de vorige eeuw, nooit verder gekomen dan versie 2 of 3 van Railware: met toenemende functionaliteit steeg namelijk ook de prijs van een licentie en die werd me te gortig voor het beperkte gebruik dat ik er van maakte.) Switch voldoet helemaal voor mijn beperkte toepassingswensen.
Naast de bediening van de seinen en wissels wil ik als aanvulling ook graag zien welke sporen bezet zijn, zodat ik geen fouten maak bij het stellen van de wissels. De treinen blijf ik gewoon regelen met mijn Lenz handregelaar via de Lenz centrale.
(Dit even als achtergrond van mijn oorspronkelijke vraag.)