Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:58:15
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 23381 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #180 Gepost op: 05 juni 2020, 19:40:55 »
....Wij van Modulebaan.nl zijn meer van het bouwen en publiekscontact dan van het rijden.
Bij de BMB is het net andersom, denk ik.
Daarom hebben jullie van de BMB ook een flink stel rijdagen achter de rug.
Terwijl wij van Modulebaan.nl ondertussen alweer een hele zwik nieuwe bakken plannen en bouwen.

Het één is niet beter of slechter. Het zijn verschillende invalshoeken van onze veelzijdige liefhebberij.

Bij de BMB is dat niet andersom hoor. Het is wel zo dat wij in 2015 met bijna alleen kale bakken niet veel keus hadden en toen veel lol beleefd hebben met onze rijdagen. En het heeft best lang geduurd eer we iets toonbaars hadden, maar je weet zelf dat we daarna op de beurzen ook netjes voor de dag gekomen zijn. Binnen onze groep zie je al een tijdje dat een paar mensen graag de accenten meer gelegd wil hebben op het bakken bouwen met fraaie scenery dan op andere zaken. Maar jammer genoeg ligt het bouwtempo niet erg hoog en ook verschroten we onze bakken niet zo makkelijk als anderen.  ;) Sommigen zoals ikzelf vinden het belangrijk om te zien hoe mooi een trein op de baan kan rijden, en zo zijn er nog meer smaken. Ik vind zelf dat er binnen modelspoor nog meer aspecten zijn dan alleen scenerybouw, hoe mooi ook, en zie graag dat de BMB er op dat punt voor iedereen kan zijn. Dat laat onverlet dat we op modelspoorbeurzen graag goed voor de dag willen komen met onze presentatie. Dat betreft in de eerste plaats de scenerybakken, maar ook de bogen, de keerlussen en niet te vergeten de fiddle yard.

.......
Blijf me trouwens verbazen over toeschouwers die mooi ingerichte banen voorbijlopen om kwijlend naar een kale keerlus te staren.
Sommige mensen snap ik ècht niet.
Een rijdende trein in een boog is voor velen nu eenmaal gewoon erg mooi om naar te kijken. De scenerybakken hebben een grote beperking op het punt van dat een rijdende trein een fraai gezicht oplevert. Een beetje trein van een meter of twee loopt niet fraai door de bakken heen, want je ziet er maar een stukje van en hij is gelijk ook weer vertrokken. Bij langere bakken is dat natuurlijk beter geregeld, maar ook dan is het behoorlijk beperkt. Dat is gewoon een nadeel van onze kijkdoosbakken. Wij hebben gemerkt dat onze fiddle yard ook erg aantrekkelijk is voor het publiek en daar is geen boompje op te zien. We hebben zelfs overwogen om er een biertap op te maken.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 20:39:34 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #181 Gepost op: 05 juni 2020, 19:45:54 »
......
Ik kreeg nog een brilliant (ovb  :P)  idee  ::). Stel dat het laatste wagonnetje van een trein een reflectie/afstand sensor krijgt en een speaker/buzzer. Als er dan een 2e trein binnen ~15cm komt, gaat de wagon geluid maken. Beide machinisten worden dan gealarmeerd en beiden kunnen actie ondernemen. Misschien leuk voor een prototype  ;D

Dat lijkt me wel iets.  (y)  Kun jij dat bijv. in een remwagen (brake van) maken?

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #182 Gepost op: 05 juni 2020, 19:57:04 »
Ik kan wel ff kijken voor een prototype. Oude wagons zat
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #183 Gepost op: 09 juni 2020, 22:06:29 »
@Leen
Ik heb vandaag wat elektronica dingetjes ontvangen voor de geluidsmakende wagon. Per toeval heb ik nog een ruim 15 jaar oude wagon van de NYMR. Die had ik daar toen ik jong was als souvenir gekocht. Die volvo bumper koppeling was alleen geen succes voor mijn koppelingen. In ieder geval ik wil die wagon proberen te voorzien van een sensor en een buzzertje als prototype.

@Iedereen
Er kwam een woordje voorbij over een toekomstige enkelsporige uitbreiding bij de BMB en dat de uitvinder van het 'Werner sein' ( :P) al begonnen was met een concept, waar nog geen draadje over was.

Op zicht rijden heeft hier als nadeel dat je treinen elkaar kunnen kussen in het midden van een BB. Er moet dus iets bedacht worden om dat te beveiligen. Ik ben ondertussen druk met mijn eigen sein aan het ontwerpen en de logica achter het dubbele spoor had ik kloppend, maar de logica bij een enkelspoor was daarentegen wat lastiger. Belangrijker nog, het is mi een erg leuke puzzel om op te lossen.

Het probleem
Het probleem is simpel, wanneer moet welk sein op groen en welk op rood.


Je ziet onder andere ook voorseinen, maar vanwege ruimte gebrek is dat natuurlijk niet praktisch tenzij 1 inbreng uit 4 bakken zal bestaan. De voorseinen kun je wegdenken en vervangen door de paarse dingen (inrij terugmelders)

De voorsein/inrijmelders zijn hier belangrijk om een bepaalde reden. Stel nu dat je geen inrijmelders heb en bijna precies tegelijkertijd rijdt trein 1 langs sein H2 naar rechts en 1 trein rijdt langs sein H3 naar links. De seinen springen tegelijk op rood wanneer de melders achter de seinen gemaakt worden. In dit worst-case scenario koersen 2 treinen recht op elkaar af.

Oplossing 1
automatisering van de seinbeelden, zijnde het met of zonder afgeschakelde secties.

Stel nu dat trein 1 aankomt op V2/V2'. Daarmee zet hij sein H3 op rood. Dan zal trein 2 die zich nog net voor v3/v3 bevindt een rood sein tegenkomen.. op tijd! Andersom kan trein 2 niet meer het sein H2 op rood zetten voor trein 1. Trein 1 was namelijk eerder bij de inrijmelder en mag daarom als eerste de oversteek maken. Kortom, wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Pas wanneer de kont van trein 1 voorbij melder V4/V4' komt, dan mag H3 op groen en mag trein 2 de oversteek maken. Op dit moment mag H2 niet meer worden vrijgeven, maar dit had wel gemogen als er geen trein 2 was. Als ik alle mogelijke combinaties behandel van treinen, komen er nog meer haakjes en oogjes bij kijken. Je ziet dus dat deze logica lichtelijk complex, maar zeker niet onmogelijk is. Dit is de puzzel waar ik het over had en hij is perfect oplosbaar.

Oplossing 2
Handmatig op groen zetten van seinen en daarmee de volgende bak blokkeren.

Omdat een gedeelte van jullie groep graag zo min mogelijk automatisering ziet van dit soort zaken, ging ik nadenken over een iets simpelere methode wat misschien prettiger is voor het merendeel. Stel nu dat de seinen allemaal standaard op rood staan. Als je dan bij een passeerbak aankomt, moet je zelf het sein op groen zetten. Als je de dat optijd doet, hoef je niet je trein te stoppen. Doordat je je eigen sein op groen zet, blokkeer je automatisch het sein van de bak waar je naartoe rijdt. Als de andere bak eerder op groen staat, kan jij niet zelf je eigen sein op groen zetten. Dit mag pas weer nadat de tegemoetkomende trein naast je staat. (een klein ledje kan de machinist dan 'het vertrek sein' of 'token' geven. Optioneel kan je het sein laten onthouden dat je al op groen hebt gedrukt en dan zet het sein zichzelf op groen, wanneer het kan.


Om het uiteindelijke inbouwen makkelijk te houden en omdat hierbij een bak-bak verbinding nodig is, dacht ik ook hier aan om naburige bakken te verbinden met een ethernet kabel of je nu oplossing 1 of 2 gebruikt.


Nu ben ik natuurlijk benieuwd, wat jullie er van vinden, zo'n beveiligd enkelsporig branch lijntje aan jullie module baan. En hoe zouden jullie deze beveiliging willen zien (als jullie het willen, tenminste)

@Werner,
Ik denk dat ik niet de enige ben die nieuwsgierig is, naar wat jij al bedacht heb.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #184 Gepost op: 09 juni 2020, 23:44:22 »
@ Bas
Over de branchline staat van alles in het BMB-Algemeen topic vermeld. We zijn in 2018 begonnen te spreken over een branchline. Om het een duw in de rug te geven heb ik met medewerking van Henk en John Siemons een concept branchline van 4 bakken gebouwd met een junction vanaf de mainline. In Vredepeel hebben we toen in oktober de concept branchline met een verlengstuk opgezet en ermee gereden:







Het single line token:


Het verlengstuk:


De junction:






De branchline werd op gepaste wijze feestelijk ingewijd:



Maar daarna werd het een beetje stil op de branchline. We hebben hem al twee jaar niet meer gebruikt en vanuit de groep kwam er nooit de vraag om hem nog een keertje op te zetten. Maar de laatste tijd lijkt daar verandering in te komen. Er wordt achter de coulissen zelfs aan een paar branchline bakken gewerkt, begrijp ik. Dus, wie weet rijst hij binnenkort als een soort Phoenix op uit de as...  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2020, 23:52:19 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #185 Gepost op: 10 juni 2020, 14:45:07 »
@Werner,
Ik denk dat ik niet de enige ben die nieuwsgierig is, naar wat jij al bedacht heb.
Er is eigenlijk nog niet zo veel. We zijn met een paar man aan het kijken hoe we het een en ander willen vormgeven. De verschijning zal anders zijn dan de standaard BMB-bakken (dus geen black-boxen). De nadruk zal komen te liggen op lekker actief rijden. De behoefte voor een automatische beveiliging acht ik laag, omdat het rijden op de branch anders zal zijn dan op een twee of viersporige mainline.

Groeten,
Werner

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #186 Gepost op: 04 juli 2020, 23:03:14 »

Citaat
......
Ik kreeg nog een brilliant (ovb  :P)  idee  ::). Stel dat het laatste wagonnetje van een trein een reflectie/afstand sensor krijgt en een speaker/buzzer. Als er dan een 2e trein binnen ~15cm komt, gaat de wagon geluid maken. Beide machinisten worden dan gealarmeerd en beiden kunnen actie ondernemen. Misschien leuk voor een prototype 
Dat lijkt me wel iets.  (y)  Kun jij dat bijv. in een remwagen (brake van) maken?

Mijn oude 18 jaar oude souvenir:
<a href="https://www.youtube.com/v/J3qIgWTP5sE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/J3qIgWTP5sE</a>

Ik was vergeten wat een vervelende klus het kan zijn of "eventjes" een printje in elkaar te solderen. 't kostte me 2 pogingen en menig uren. Wel weer veel van geleerd, met name wat niet te doen.....  Maar deze prototype doet het iig wel.

Mvg,

Bas.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #187 Gepost op: 04 juli 2020, 23:32:43 »
Dat heb je mooi gedaan!  (y)
Zoiets zouden we eigenlijk in elke brake van moeten hebben.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #188 Gepost op: 05 juli 2020, 00:36:13 »
@Bas,

Top idee... Ik heb er wel een Brake Van voor. 😀



Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #189 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:29:16 »
Leen en ik hadden er nog kort over. Op de rijdag ging er nogal wat mis en een kortsluiting trad regelmatig op. Dat was of door een 2e trein op de keerlus of er stond een wissel verkeerd bij de fiddleyard waardoor de puntstukken verkeerd waren gepolariseerd. En ik meen dat we een falende wissel hadden ??? De niet-lus kant van de FY bediende erg makkelijk en simpel doordat je simpelweg op je spoor kon drukken en je reed er naar toe. Je schakelde een wisselstraat ipv individuele wissels.

De lus kant van de FY daarentegen, is wat lastiger omdat je de wissels individueel moet schakelen en dan is het waarschijnlijk dat je er een vergeet of een verkeerde pakt. Dat was mij in ieder geval ook een keer overkomen met een kop staart botsing tot gevolg, bijzonder vervelend.

adhv van mijn observaties wil ik een twee ideeen inbrengen om iets van beveiliging in te bouwen met het oog om zowel mcn als fat conductor  te helpen.

Het eerste idee bestaat uit een rood/groen ledje bij de inrijkanten van de FY. Qua uitvoering betekent dit 1 printje met drie relais er op en een bezetmelder. De relais spoelen zouden dan parallel met de wissels meegestuurd moeten worden. Het relais volgt dan de wissel. Door de relais lopen dan de voedingsdraadjes die naar de bezetmelder lopen. Dat houdt in, dat alleen het spoor wordt gedetecteerd waar de wissels naar 'wijzen'.

Als de wissels wijzen naar een bezet spoor, toont het ledje rood en anders toont het ledje groen. Een mcn en tevens ook de fat conductor hebben dan een visuele feedback dat ze geen (of wel) een kop-staart botsing gaan veroorzaken. Er wordt verder niks geautomatiseerd er is geen automatische afschakeling, je blijft rijden op zicht en hebt 1 enkel rood groen ledje er bij om je te helpen


Op het plaatje staan alle mogelijke seinen gekrabbeld. Ik denk dat de inrijseinen een nuttige toevoeging zouden zijn. Maar je kan ook op dezelfde wijze uitrijseinen realiseren die op groen staan, wanneer de wissel goed staat en/of het volgende stuk niet bezet is. De bezetmelding kan je optioneel laten.

Leen kwam ook met goed punt. Hij dacht er aan om ledjes tussen of naast de rails in te bouwen waarmee je ook visuele feedback heb dat de wissels goed staan. Het lost feitelijk hetzelfde problemen op als wat de seinen doen.

Ik weet niet precies hoe die wisselaandrijvingen werken, wat misschien ook wel leuk is, is dat treinen wissels open kunnen rijden. In plaats van kortsluiting te veroorzaken, schakelt de trein de wissel als hij aan de blinde kant passeert. Dit kan ook worden uitgevoerd zonder stroomdetectie opdat er dan niet in de rails gezaagd hoeft te worden.


De keerlus module ging ook niet altijd even goed  ::) en ik zal geen namen noemen, want ik zit er zelf ook tussen  ::)

Deze beveiliging kan ook heel simpel worden uitgevoerd. Een bezetmelder in het begin en aan het eind. Als de eerste bezetmelder van bezet naar vrij gaat, wordt dat stuk afgeschakeld en als de andere bezetmelder (de uitrijkant) wordt verbroken (dus trein is de lus uit) dan kan de inrijkant worden ingeschakeld. Ook hier zou ik een groen rood ledje inbouwen zodat automatisch ingrijpen niet voorkomt, wanneer niemand voorbij een rood ledje rijdt.

In de praktijk wordt dit ook 1 printje met 2 bezetmelder aansluitingen en een relaitje. Relatief klein en simpel allemaal.

Ik hoor natuuurlijk graag jullie gedachtes hierover. Ik denk dat met name de keerlus beveiliging meer goed zou doen, dan dat er mcn lui van zouden worden.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #190 Gepost op: 25 augustus 2020, 14:41:49 »
Heel flauw om te melden, maar ik ben licht kleurenblind, rood/groen is precies mijn manco. Nu zal ik ook nooit fat controller worden bij BMB, dus dat maakt mij persoonlijk niet uit. ;) Maar misschien zijn er meer met zo'n manco.
Het is maar een gedachte.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #191 Gepost op: 25 augustus 2020, 16:09:51 »
@Edsko
Hoe werkt dat precies bij jou? Zie jij geen verschil tussen rood en groen?
M.a.w. als je één van de twee wel kan onderscheiden is het ook goed.

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #192 Gepost op: 25 augustus 2020, 16:25:11 »
Ik kan ze beide niet onderscheiden. Als je me laat kiezen uit rood en blauw, dan zie weet ik het wel, omdat ik wel blauw kan zien. Heb je het over rood en groen, vergeet het dan maar.
Thuis moet ik vrouw en/of kind bij opladers ook al vragen in welke kleur het ledje brandt. Rood of groen. Is het ding al vol of niet?
Bruin en rood of groen is voor mij net zo erg.

Ik heb afgelopen week twee ArCoMoRa's in elkaar gesoldeerd. Daar zit ook een achttal weerstanden bij. Die heb ik moet laten checken door mijn vrouw om te voorkomen dat ik de weerstanden op de verkeerde plek soldeer.

Kortom, ik kan er echt niets mee. Op mijn opstelsporen zul je dan ook geen groen en rood aantreffen. Misschien wel of groen of rood, maar niet allebei. En dan alleen maar omdat ik weet welke kleur het is als het niet een andere kleur is die ik wel kan zien. (Lastige zin, maar volgens mij klopt 'ie. ;) )

Edit: Die kleurenblind testen, die met die bolletjes met oa rood en groen. Ik zie daar dus niets in. Anderen kijken me dan raar aan.  ;D

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 16:27:14 door Edsko Hekman »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #193 Gepost op: 25 augustus 2020, 18:02:54 »
Leen en ik hadden er nog kort over. Op de rijdag ging er nogal wat mis en een kortsluiting trad regelmatig op. Dat was of door een 2e trein op de keerlus of er stond een wissel verkeerd bij de fiddleyard waardoor de puntstukken verkeerd waren gepolariseerd. En ik meen dat we een falende wissel hadden ??? De niet-lus kant van de FY bediende erg makkelijk en simpel doordat je simpelweg op je spoor kon drukken en je reed er naar toe. Je schakelde een wisselstraat ipv individuele wissels.
Ik denk dat een groot deel van de problemen werd veroorzaakt door het feit dat we een half jaar lang geen rijdag hebben gehad. De afspraken waren een beetje verwaterd en iedereen (ook de FC's) hadden gewoon zin om treintjes te rijden. Daardoor ging iedereen zelf de wissels bedienen ipv dit te vragen aan iemand die dat vaker bediend. Vaak werd de wissel dan wel goed gezet voor vertrek, maar vergeten om die daarna terug te zetten. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook weer in moest komen.  :-\ Normaal gesproken hebben we veel minder last van dit soort kortsluitingen. Het blijft belangrijk om de FY-post continue te bemannen. Dat gebeurt bij een beurs sowieso.

Een ander punt is dat de FY eigenlijk verkeerd om stond. Het normale controlepunt van de FC zat nu bij de lus ipv aan de zijde van de bakken. Hierdoor was de controle vaak kwijt.
De falende wissel is mij niet bekend. Dus als iemand nog weet welke dat was.


Je mist hier nog twee wisselverbindingen, namelijk links van het midden tussen spoor 2 en 3 en tussen spoor 6 en 7.

Op het plaatje staan alle mogelijke seinen gekrabbeld. Ik denk dat de inrijseinen een nuttige toevoeging zouden zijn. Maar je kan ook op dezelfde wijze uitrijseinen realiseren die op groen staan, wanneer de wissel goed staat en/of het volgende stuk niet bezet is. De bezetmelding kan je optioneel laten.

Leen kwam ook met goed punt. Hij dacht er aan om ledjes tussen of naast de rails in te bouwen waarmee je ook visuele feedback heb dat de wissels goed staan. Het lost feitelijk hetzelfde problemen op als wat de seinen doen.
De inrijseinen lijken me lastig worden. Hoe ga je om met een bezetmelding die 8 bakken moet overspannen. Ik ben er zelf voorstander van om de regelingen zoveel mogelijk op één bak te houden, zodat tussenliggende verbindingen tit een minimum worden beperkt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat middels LED wordt getoond welke rijweg geselecteerd is. Als de LED tussen de rails ligt is het ook maar de vraag of het bij de mcn opvalt. Zoals je hebt gezien zijn een aantal mcn vaak op een andere plek dan hun trein is.  ;)

De uitrijseinen hebben wat mij betreft een grotere meerwaarde. Die kan je mogelijk koppelen aan de wisselstand (schakelaar). Daarmee kan een mcn zien wanneer hij vrij baan krijgt. Het punt wat Leen aanhaalt met de plaatsing tussen de sporen heeft te maken met het vervoeren van de bakken. Zolang de LED's onder railniveau zitten zullen ze niet beschadigen tijdens het transport. Nadeel is wel dat ze ook minder zichtbaar worden als er veel treinen op de baan staan.

Ik weet niet precies hoe die wisselaandrijvingen werken, wat misschien ook wel leuk is, is dat treinen wissels open kunnen rijden. In plaats van kortsluiting te veroorzaken, schakelt de trein de wissel als hij aan de blinde kant passeert. Dit kan ook worden uitgevoerd zonder stroomdetectie opdat er dan niet in de rails gezaagd hoeft te worden.
Ik ben wil alle wissels in de FY blijven schakelen. Daarmee krijg je meer vrijheid om in rangeerbewegingen. Dit weekend had ik vier lokjes voor één trein bij, waarbij ik deze regelmatig wisselde. Dan is het fijn dat je de wissels in twee richtingen kunt berijden.

De keerlus module ging ook niet altijd even goed  ::) en ik zal geen namen noemen, want ik zit er zelf ook tussen  ::)

Deze beveiliging kan ook heel simpel worden uitgevoerd. Een bezetmelder in het begin en aan het eind. Als de eerste bezetmelder van bezet naar vrij gaat, wordt dat stuk afgeschakeld en als de andere bezetmelder (de uitrijkant) wordt verbroken (dus trein is de lus uit) dan kan de inrijkant worden ingeschakeld. Ook hier zou ik een groen rood ledje inbouwen zodat automatisch ingrijpen niet voorkomt, wanneer niemand voorbij een rood ledje rijdt.
Dit is volgens mij vergelijkbaar met de oplossing uit post 150 van dit draadje. Ook hier is het wenselijk om de regeling zo veel als mogelijk op één bakje te realiseren.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #194 Gepost op: 25 augustus 2020, 20:19:55 »
Het foutief berijden van wissels gebeurt inderdaad vaak wanneer er geen vaste FC is, maar het gebeurt gewoon wel tè vaak. BAM! Het hele systeem plat!  :-\ Het is eigenlijk de enige ergernis die we op rijdagen hebben en als het vaak gebeurt is het echt vervelend. Ter voorkoming van een kortsluiting heb ik wel eens overwogen om de frog van afgaande wissels door een DCC80 te laten schakelen, maar als de schuldige brokkenmaker daarna ontspoort hebben we alsnog een kortsluiting. Daarom is dat niet de optimale oplossing, ook al is het waarschijnlijk beter dan niets.

Niet gehinderd door enige kennis heb ik zondag met Bas een simpele oplossing besproken om te helpen voorkomen dat wissels foutief bereden kunnen worden.  Het uitgangspunt is dit: de keuze die een deelnemer op het wisselpaneel voor een spoor maakt moet hij live op het betreffende spoor kunnen verifiëren. Dus als ik een wissel verzet met de bedoeling om vanaf het hoofdspoor spoor 3 op te rijden, dan moet ik op spoor 3 net na het wissel kunnen zien dat het veilig is, bijv. d.m.v. een groen ledje tussen de bielzen. Brandt het ledje niet groen, dan word ik getriggerd dat ik verkeerd geschakeld heb en moet ik het spoor niet oprijden. Wil ik een poosje later vanaf spoor 2 het hoofdspoor oprijden, dan moet er aan het einde van spoor 2 net voor het wissel een ledje groen branden en vlak voor het hoofdspoor nog een.

Op basis van Bas zijn tekening heb ik getekend waar groen/rode ledjes zouden moeten komen nl. tussen de rails van beide sporen aan de "hiel" kant van alle wissels. De treinen staan ver genoeg van de splitsing af, zodat je het ledje nog steeds duidelijk genoeg zou moeten kunnen zien. Als je een wissel omschakelt verandert de kleur dus van groen naar rood en v.v. Als je geschakeld hebt en je ziet dat het ledje op jouw spoor nog rood brandt, dan mag je niet doorrijden op straffe van een appeltaart of, liever nog, een fles whisky.  :police:



Ik zie trouwens dat ik in mijn overijver ook op de hoofdsporen enige ledjes ingetekend heb. Volgens mij hoeft dat niet, maar dat weet ik nog niet zeker.  En een blauw/rood ledje i.p.v. een groen/rode is misschien niet onverstandig, want die zijn er ook en niet alleen Edsko is kleurenblind en dat heeft meestal met groen te maken, heb ik begrepen.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe dit gemaakt zou kunnen worden.

@ Bas
De wissels, die zondag links en in het midden van de FY lagen worden analoog bestuurd met Conrad wisselmotoren. Naar de bak met de middelste wissels loopt vanaf het paneel een 25-polige sub-D RS232 kabel. De Peco PL10 relais van de meest rechtse wissels worden digitaal bestuurd d.m.v. een ADS-8 decoder van DCC Concepts met ingebouwde CDU.
Had je trouwens die NYMR brake van met die toeter afgelopen weekend nog bij je? Ik had hem wel graag even in actie willen zien, maar heb er natuurlijk toen niet aan gedacht.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 21:25:39 door St00mboy »