Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Waldberg : Revived.  (gelezen 5050 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Waldberg : Revived.
« Gepost op: 30 mei 2020, 20:39:12 »
Enige jaren geleden is een aangenaam persoon hier op het forum een draadje begonnen over zijn treinbaan met de naam : Waldberg.
Het draadje daarvan vindt je hier : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75731.0

Tot mijn en menig ander forumvolger kwam eind vorig jaar het spijtige nieuws dat het project werd beeindigd.
Aangezien ik zelf nog wel een kamertje vrij had, heb ik toen met Sven contact opgenomen om te horen of hij het zag zitten dat ik een deel van het project overnam ( zijnde het depot ), met mijn belofte, dat de naam Waldberg bleef bestaan. Zogezegd zo gedaan : Sven ging het deel van het depot loskoppelen van de rest van de baan zodat deze getransporteerd kon worden.
Aangezien het deel van het depot bijna 3 meter lengte is, paste dat ding niet snel even in de koffer van mijn wagen, en moest ik ook iets groters zien te versieren.
En toen brak de Corona pleuris uit. Ondertussen zijn de maatregelen wat versoepeld, en was de mogelijkheid ontstaan om snel de baan van Duitsland naar Belgie te halen.
Tijdens het ophalen hebben we wel een klein onvoorzien probleempje ondervonden : het deel van het depot bestaat uit 2 delen. 1 deel is bijgebouwd geweest, en daar hadden we niet aan gedacht bij het demonteren van het depot deel van de rest van de baan. Gevolg : Het depot is halfweg in 2 gebroken.
Er moest dan creatief ene oplossing gevonden worden, en die bestond in het verder in 2 delen van het depot, inclusief het doorknippen van een wissel die op de "breuklijn" ligt.
Vervolgens zijn de 2 delen verder zonder al te veel problemen in Belgie geraakt en in de kamer waar ze terug zal opgebouwd worden.

Vandaag is dan begonnen met het terug herbouwen van Waldberg.
Om het probleem van de 2 niet aan elkaar hangende delen van het depot op te lossen en definitief aan elkaar te krijgen, kwam ik op het idee om een nieuw kader te maken rondom de ganse baan, dat onderling met dwarbalken en dragende blokken tussen de 2 delen 1 stevig geheel zou moeten vormen. Makkelijker gezegd als gedaan, aangezien de baan niet op haar achterzijde kan rusten omwille van dat daar de weg die naar boven gaat op styreenplaat. De voorkant is ook een beetje een probleem, aangezien daar het bedieningspaneel hangt. Nogal vervelend om los te maken omwille van alle kabels die erin komen.
Gelukkig heb ik een geduldige wederhelft die ook wel mee helpt met treintjes etc, dus die heeft vandaag regelmatig de ganse tijd de baan even mogen ondersteunen, helpen verleggen, opheffen, ... In elk geval ligt de basis klaar om morgen de baan terug als 1 geheel te gaan zien.
Wat is er vandaag dan gebeurd, en hoe ziet Waldberg er nu uit ? Wel dit is het resultaat na een dagje "kaderwerk" :

Het nieuwe kader maken we van multiplexpanelen die ik op voorhand had laten zagen op lengtes van 3 meter en 13 cm hoog. Ze zijn redelijk bruin van kleur. Bedoeling is om deze achteraf nog ofwel in zwart te verven, ofwel iets van meubelpanelen voor te zetten, zodat er onder de baan ook nog iets van kasten onder kan. Deze multiplex panelen zijn gemonteerd tegen het originele baanframe, de bovenkant gelijk met het 0-niveau van de baan zelf.
Goed, de voorkant van het rechtse deel van de baan, met het bedieningspaneel erop gemonteerd :



Dan een beetje verder naar rechts, aan de brug, waar ook het nieuwe voorpaneel gemonteerd is :



Dan de achterzijde van de baan, die volledig recht is, maar zoals gezegd is het deel van de weg omhoog naar de brug van styreen, dus niet dragend. Hier hangt de multiplexplaat dus nog deels los. Maar aan het meest rechtse deel van dit punt bekeken, staat reeds een dwarslat onder de baan, zodat dat deel van de baan goed ondersteund wordt :



De weg naar boven ga ik later nog verder verstevigen, zodat deze nooit per ongeluk kan breken of schade kan opdoen. Ben ook nog aan het nadenken om een paneel van een metertje hoog ofzo achter de baan te zetten, zodat er een mooie blauwe achtergrond achter kan.

Op volgende foto kan je goed de breuklijn zien tussen de 2 delen. Bovenaan zie je het nieuwe multiplexpaneel aan de achterzijde, en het dwarspaneel met steunbalkjes om het linkse deel van de baan op te laten steunen :



Het linkse deel met de berg, staat momenteel even in de andere kamer, klaar om morgen hopelijk terug op 1 plaat te kunnen staan met het rechtse deel. Daarna zullen de reparatiewerken kunnen starten, waar ik vooral voor het opnieuw leggen van de wissel en de rails een beetje bang heb :



De achterzijde van he linkse deel. De berg heeft voor de demontage bij Sven wat moetne afzien, en ook door het transport heef thij het wat moeilijk gehad. Ik vermoed dat de berg voor een groot deel opnieuw gedaan zal moeten worden, al heb ik daar niet zo'n angst voor. Ook het beginstuk van de weg naar boven is er af, maar dat zal vrij simpel teru gop zijn plek geplaatst kunen worden, en mits wat oplapwerk waarschijnlijk terug naadloos op de rest kunnen aansluiten :



Tot daar de werken van vandaag. Morgen staat hopelijk alles terug op 1 plaat en kunnen de reparatiewerken aan de baan zelf gaan beginnen.

knutselaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2020, 20:55:58 »
Blij dat in ieder geval het depot weer opgebouwd wordt . Wat gebeurt er met de rest van de baan ? Is het (meeste) rollend materieel er nog ? Ik zal in elk geval de bouw weer met interesse volgen.Mvg,Richard.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 22:13:00 door knutselaar »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2020, 22:55:24 »
Enige jaren geleden is een aangenaam persoon

Hallo

Dat zeker, en ik hoop dat het goed gaat met Sven.

Bart

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2020, 23:13:35 »
Oh, leuk om te zien dat de baan er nog is  :)  Wel jammer dat Sven er dus inderdaad helemaal mee is gestopt. Ik hoop dat hij iets anders leuks heeft gevonden of in ieder geval op een betere weg zit  :-\

Nou ja,  gelukkig kunnen we de bouw hier weer verder volgen  (y)
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2020, 06:19:13 door Rondje_HO. Reden: Klonk een beetje vreemd ... »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2020, 08:33:35 »
Knutselaar : de rest van de baan zal afgebroken worden, weet niet of Sven dat ondertussen al verder gedaan heeft. Van rollend materiaal heeft ie ook nog wel wat liggen.

Bahn-AG : Met Sven gaat alles goed.

Rondje_Ho : Sven ging stoppen met Ho ( en verhuizen ), maar hij ging een schaaltje groter doen in de nieuwe woning had ik begrepen :)

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2020, 09:26:15 »
Mooi dat zo'n prachtig stukje modelbouwwerk bewaard blijft.  (y)
Ik volgde betreffende draadje destijds ook met belangstelling.
gr. Ed

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2020, 10:19:11 »
Mooi dat een gedeelte van deze baan bewaard blijft, ik heb indertijd de bouw met plezier gevolgd.

Groet, Gert-Jan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3770
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2020, 10:54:37 »
Mooi om te zien hoe Waldberg zijn vervolg krijgt!

Ben benieuwd hoe deze uiteindelijk ingepast gaat worden en weer verder aangekleed.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2020, 12:04:11 »
Goed bedacht, om daar gewoon een stevige dikke plank multiplex omheen te stoppen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2020, 13:57:31 »
Na een paar uurtjes in de voormiddag is de baan terug 1 geheel geworden :



Onder het linkse deel zijn in totaal 3 dwarsplanken gezet ter ondersteuning van de ganse plank. Het rechtse deel had gisteren reeds een dwarsplank gekregen, en die zijn nu allemaal onderling verbonden, zodat het frame 1 stevig geheel vormt. Vervolgens is de plaat van het linkse deel op dit ondersteunend frame vastgezet op een grenen kader rondom het linkse deel, wat op zijn beurt ook weer aan het frame met dwarsbalken vasthangt. En uiteindelijk is dan heel het linkse deel ook weer omkast met stevige multiplex planken die in het frame en grenen kader is vastgezet.
Na een eerste test om de ganse baan op te tillen van de grond, gaven de 2 baandelen geen krimp meer aan beweging, en kunnen we concluderen dat de 2 delen nu als 1 stevig geheel kunnen getransporteerd worden.
Veel zal er niet getransporteerd moeten worden. De baan staat reeds in de kamer waar ze zal blijven staan. Enkel de positie is nog niet 100% zeker. Het zou kunnen dat ze gewoon tegen de rode muur aan komt te staan, maar het zou ook kunnen dat ze tegen de muur rechts van de rode muur komt te staan.
In elk geval komt er nog een blauwe achtergrond achter de baan. Komt wat leuker over op foto's ipv een knalrode muur, als ze tegne die muur blijft staan :)

Het eerstvolgende werk nu wordt de baan op poten zetten. De poten an sich is niet het probleem, die liggen reeds klaar. Het probleem is hier mankracht. Met men vrouw krijg ik de baan wel van de grond, maar we missen dan 2 armen om de poten er onder te zetten en deze vast te zetten. Wordt dus even nahoren bij vaderlief wanneer hij even tijd heeft om een paar uurtjes te komen gewichtheffen.
Daarna kunnen we de elektronica onder de baan terug beginnen aan te sluiten, en dus vooral de sporen op de breuklijn vervangen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2020, 16:10:09 »
Baan op de kant leggen en tijdelijk fixeren met een schoor zodat die niet kan omvallen. Dan de poten eronder (schroeven) en met je vrouw de baan weer rechtop zetten. Piece of cake ;)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2020, 18:42:39 »
...
Rondje_Ho : Sven ging stoppen met Ho ( en verhuizen ), maar hij ging een schaaltje groter doen in de nieuwe woning had ik begrepen :)


Oh, fijn om te horen   (y)

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2020, 09:42:08 »
Falcon,

Fijn dat je " Waldberg " gaat voortzetten, veel plezier met dit prachtig stukje modelbaan.
Vraagje : is het mogelijk dat je enkele detail foto's plaatst van de binnenkant van deze prachtige lok loods .

Met vriendelijke groet,

Gerard

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli 2020, 13:23:15 »
...Het eerstvolgende werk nu wordt de baan op poten zetten. De poten an sich is niet het probleem, die liggen reeds klaar. Het probleem is hier mankracht..."


Is deze situatie niet dé kans om een afzonderlijk kader-met-poten te voorzien.
Kan je de modelbaan in het vervolg steeds makkelijk(er) wegnemen & terugplaatsen.

« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 17:00:43 door 44 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg : Revived.
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2020, 17:36:55 »
Even geleden dat hier een update is gebracht aan Waldberg.
Sinds de vorige update is de baan op haar poten gezet, en stond ze gewoon te staan in de kamer, te wachtne op verdere actie.
In tussentijd had ik al wel reparatiemateriaal aangeschaft in de vorm van elektriciteitskabel voor onder de baan, nieuw spoor om het spoor op de baanbreuk mee te repareren etc.
Tevens een aantal keer zitten kijken hoe ik best aan de reparatie zou beginnen, dat leek toch niet zo simpel als gedacht, bedoeling is om zo weinig mogelijk af te breken en alles goed te kunnen repareren zonder te veel schade aan te richten.

Vandaag was het een rustig namiddagje, en heb ik de spreekwoordelijke koe bij de horens gevat en begonnen aan enkele noodzakelijke breekwerkzaamheden.

Om te beginnen de berg op het linkse deel van de baan. Deze had serieus afgezien van het transport, en zeker van het breken van de baan. Repareren met gips etc zou waarschijnlijk mogelijk geweest zijn, maar moeilijk. Eveneens waren er enkele zaken die reparatie moeilijk maakte : de 2 sporen in de tunnel waren moeilijk bereikbaar voor reparatie, en de berg had enkele zaken die ik er onrealistisch vond overkomen. Bij de 3 opstelsporen bv vooraan op de baan, kwamen de rotsen beetje over de steunmuur, wat volgens mij in de realiteit niet kan. Ook boven de tunnel was de berg moeilijk te repareren. De berg werd dus afgebroken :



Een kaal zicht, maar maakt het in elk geval makkelijk om de sporen in de tunnel te repareren, en ook om de berg vervolgens opnieuw te construeren.

Als we dan toch spreken over de sporen onder de tunnel :



Hier is het verbogen spoor doorgeslepen en het ballast waar ze in lagen weggeschraapt. Dit ligt nu klaar om terug wat flexspoor aan te zetten en terug wat in te balasten.

Een ander probleemgevalletje waren de 2 sporen van de hoofdlijn achterop de baan, die op de baanbreuk lagen, deze moesten verwijderd worden om er nieuwe te kunnen leggen.
Deze zijn doorgeslepen met de bedoeling ook te vervangen door nieuw spoor. Echter bij het verwijderen van de rails zelf, bleek dat deze een spanningsaansluiting hadden :



Dit zal dus even nog de soldeerbout boven halen worden, en vervolgens ook de ballast zo goed mogelijk verwijderen om nieuw spoor in te voegen.
Ik ben speciaal begonnen met deze 2 sporen op de achtergrond, die eigenlijk wat uit het zicht liggen door het gebouw ervoor, om te proberen of het goed lukt. Moest het toch niet 100% zijn, kan ik nog wat kl*ten om het in orde te krijgen, voordat ik aan de 2 sporen vooraan op de baan in het rangeerdeel zitten + de wissel die daar ligt. Daar moet het direct goed zijn, aangezien vlak in het zicht, en geen ruimte voor fouten.

Overzichtje van de baan momenteel :



Trouwens niet op de romel rondom en eronder letten. De kasten links gaan nog weg, net als het kleine kastje achter de baan, zodat de baan helemaal tegen de muur kan komen. Nu kan ik er nog altijd helemaal rond, wat makkelijk is voor de reparatiewerkzaamheden. Onder de baan ligt oa spul van de baan zelf, en spul om ze te repareren en materiaal dat eigenlijk verder omhoog de zolder op moet.

Nog een overzichtje van de baan genomen vanaf de brug over het spoor :



Momenteel staan er een BR111 met zilverlingen en een BR181 op om ze toch beetje aan te kleden.