Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:39:24
Wil weer beginnen door trabiarie
Vandaag om 18:23:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 18:23:23
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ingenium
Vandaag om 18:13:55
Lokschuppen Ueckermünde door Noordernet
Vandaag om 18:05:59
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:01:27
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:48:14
Diorama houthandel Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 17:40:58
Doornvliet door roadster36
Vandaag om 17:31:20
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door VvKan
Vandaag om 17:25:23
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 17:10:05
CAD-programma’s voor 3D-printers door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:57:39
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 16:57:24
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 16:57:04
Asse-Bad - Assche-les-Bains door tothebeach
Vandaag om 16:46:34
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Super Chief
Vandaag om 16:38:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:48
Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano door Bert van Gelder
Vandaag om 16:28:21
Onshape cursus door HuubvG
Vandaag om 16:24:28
Ketelwagens NAM/ USATC door hervé
Vandaag om 16:03:20
Condensator op Fleischmann motor, wie herkent dit type? door Jelle1969
Vandaag om 16:01:24
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 15:59:11
De bouw van Zilverdam door tijgernootje
Vandaag om 15:37:24
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 15:00:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door St00mboy
Vandaag om 14:53:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 14:48:36
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht door Gerke
Vandaag om 14:44:33
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 14:27:24
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:20:58
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door nkob
Vandaag om 13:57:49
  

Auteur Topic: Trafo na laten kijken?  (gelezen 2102 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19007
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #30 Gepost op: 30 mei 2020, 17:32:27 »
Dat palletje lijkt me de eindstop naar twee kanten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #31 Gepost op: 30 mei 2020, 17:33:50 »
dat palletje is gewoon een los stukkie messing, de eindstop voor de knop. Vanwege de dubbele sleper red je dat niet met een vast pinnetje, omdat de hoek die de knop maakt groter is dan de hoek tussen de slepers. De sleper neemt dan gewoon t palletje mee tot t eind van de sleuf waarin ie zit. De plek van t palletje in t filmpje laat zien dat de knop voor t laatst helemaal naar links gedraaid is geweest.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
    • Mijn van-alles website
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #32 Gepost op: 30 mei 2020, 17:53:28 »
[...]

(moet ik me nou schuldig voelen omdat jij in mijn draadje je koffiebeker hebt omgegeooid? Doekje?)
Heb ik wat gemist?  ???

@ Ah ;) Ik vond het zo'n apart ding omdat het in jouw filmpje niet bewoog maar duidelijk wel op een andere plek zat dan op de foto van eezacque. Het heeft dus logica ;)

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #33 Gepost op: 30 mei 2020, 18:05:23 »
oh, op de achtergrond van t filmpje ligt een kartonnen koffiebekertje ondersteboven, maar koffie drink ik ik uit een goed getectyleerde mok, die kartonnen bekertjes gebruik ik alleen om verf te mengen, daar zijn ze perfect voor want simpel goedkoop en aardig thinnerbestendig.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #34 Gepost op: 30 mei 2020, 21:04:17 »
Ik ben gerustgesteld, qua koffiebeker...   (y)

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #35 Gepost op: 30 mei 2020, 21:49:11 »
Er zitten geen condensatoren in zo'n trafo.

Ik heb inmiddels vernomen dat er enige honderdduizenden Trix Express trafo's zijn geproduceerd met een condensator voor ontstoring.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19131
    • Pagina van klaas
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #36 Gepost op: 30 mei 2020, 21:52:48 »
O, dan zou ik die van mij eens open moeten schroeven, maar ik kan me niet heugen dat ik daar ooit een condensator in heb gezien. Die ontstoorcondensator zit normaal altijd in de aansluitrail maar het kan zijn dat daar bij de Trix rail geen ruimte voor was.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9579
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #37 Gepost op: 30 mei 2020, 21:52:56 »
uh, zet je een ontstoorcondensator aan de netspanningskant? lijkt me raar, ik zou m over de spooraansluiting zetten (maar zal niet beweren dak dr verstand van heb)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #38 Gepost op: 30 mei 2020, 23:20:29 »
... maar elke professional die dit ding bekijkt zal hetzelfde roepen. Deze voldoet op geen enkele wijze aan enige eis of norm qua veiligheid.
Dat eerste vind ik een boude bewering als je die op basis van de foto doet. Verder zal de trafo voldoen aan de normen die golden ten tijde van productie.

De verdwenen component zou goed een condensator kunnen zijn. Deze zit aan de netzijde om storing te onderdrukken. Zonder werkt de transformator ook goed. Mogelijk is de condensator ooit stuk gegaan, wat met uitstoot van rook gepaard kon gaan, en is deze daarom verwijderd.

Ik heb net zo'n transformator geopend om er eens in te kunnen kijken. De wikkelingen liggen over elkaar heen maar zijn gescheiden door kunststoffolie, iets plakband-achtigs. Dat wordt tegenwoordig ook gedaan dus ik wordt er niet bang van maar het materiaal *zou* kunnen verouderen. Als dat gebeurt en het folie daardoor makkelijker doorslaat (gaat geleiden) dan zou dat de isolatie tussen de wikkelingen minder goed kunnen maken. Dat is een mogelijkheid maar hoeft absoluut niet zo te zijn. Wees je er ook van bewust dat de het wikkeldraad ook van isolatie is voorzien dus als het folie degradeert heb je niet meteen netspanning op je uitgang staan. Voor problemen zou dan het folie moeten degraderen of beschadigen, de isolatie op het wikkeldraad moeten beschadigen op beide tegenover elkaar liggende wikkelingen en dat ook nog eens op dezelfde plek. Die kans is heel erg klein.

Mocht je de transformator willen blijven gebruiken maar bezorgd zijn om de veiligheid kijk dan eens naar de volgende punten.

Bij mij lag er een draad van 14v over de draad van de netspanning, dat is de linker grijze draad bij de twee rode. Deze zouden beter enige afstand van elkaar hebben. Als die draden op een centimeter afstand van elkaar liggen is dat beter omdat primair en secundair elkaar dan niet kunnen raken als de isolatie beschadigd raakt

Kijk naar de isolatie. Zitten er scheuren in of komen deze er in als je de draden beweegt dan is de isolatie niet goed, je kunt dan draden vervangen.

Je zou het netsnoer kunnen vervangen door een met drie aders en de behuizing aarden.

Dat beetje roest is geen drama.

Bedenk je dat deze transformators veel zijn gebruikt en niet tot massale sterfte onder modelspoorders hebben geleid. Natuurlijk is er altijd een klein risico maar een nieuwe transformator kan net zo goed een defect hebben. Daarnaast ben je onder normale omstandigheden (dus niet onder de douche oid) bij aanraking met het lichtnet ook niet gelijk dood. Ik heb zelf al meermaals een tik gehad van het lichtnet en ik leef ook nog.

Voordat iedereen hierover valt: ja, een schok kan dodelijk zijn als er een bepaalde stroom door je hart loopt. Daarom begin ik over normale omstandigheden. De weerstand van je huid is in droge toestand dermate hoog dat er niet snel een gevaarlijk grote stroom gaat lopen. En een eventuele grote stroom loopt ook niet perse door je hart. Er is altijd een risico maar dat lijkt mij hier erg klein.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
    • El Carrilet
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #39 Gepost op: 31 mei 2020, 00:07:18 »
En dan hebben we ook nog aardlekschakelaars...

Maar inderdaad: deze  regelaar hoort in het museum.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #40 Gepost op: 31 mei 2020, 00:14:41 »
Niet iedere woning heeft aardlekschakelaars. De woning van eezacque is wel overal voorzien van geaarde stopcontacten begreep ik, dus aardlekschakelaars zullen waarschijnlijk aanwezig zijn.
Was jouw bericht een reactie/aanvulling op het mijne? Ik zou eerder voorstellen om de trafo gewoon te gebruiken, zo was mijn bericht bedoeld.

Erik Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #41 Gepost op: 31 mei 2020, 01:24:26 »
Ik meen dat een aardlekschakelaar tegenwoordig in elke woning verplicht is. Uit de aan- of afwezigheid van wandcontactdozen met randaarde kun en mag je dat in elk geval niet afleiden.

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #42 Gepost op: 31 mei 2020, 01:31:46 »
Deze transformatoren zijn eigenlijk altijd dubbelgeisoleerde apparaten (klasse 2) en mogen dus NIET met aarde verbonden worden!
Het aanwezig zijn van randaarde contactdozen zegt niets over de aanwezigheid van aardlekschakelaars.
Tevens wil een aardlekschakelaar in je installatie niet zeggen dat je installatie dan gelijk veilig is, ten eerste worden ze nooit getest (testknopje is geen echte test) en ten tweede schakeld een goed werkende aardlekschakelaar tussen de 22 en 27mA uit, dit is al te veel voor een mens.
De weg die de stroom door je lichaam gaat is bepalend of je alleen een schok voelt of dood neer valt.
Overigens zou ik de trafo gewoon gebruiken echter zou ik hem nooit onbeheerd onder spanning laten staan.

Mark

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
    • El Carrilet
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #43 Gepost op: 31 mei 2020, 09:23:39 »
Deze oude Trix regelaar heeft gewoon tweelingsnoer (klasse 0) en is dus niet dubbel geïsoleerd (klasse 2).

Je zou er een randaardestekkersnoer aan kunnen maken met de aardedraad aan de metalen behuizing.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19131
    • Pagina van klaas
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2020, 09:32:21 »
Deze transformatoren zijn eigenlijk altijd dubbelgeisoleerde apparaten (klasse 2) en mogen dus NIET met aarde verbonden worden!
De nieuwere wel, maar deze zit in een metalen kast en is niet dubbel geïsoleerd. Alleen al het netsnoer, dat is tweelingsnoer en dat geldt als enkel geïsoleerd. Het is daarom dat ik er een mantelsnoer met aarde aan heb gezet.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.