Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:44:35
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Trafo na laten kijken?  (gelezen 8349 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #30 Gepost op: 30 mei 2020, 17:32:27 »
Dat palletje lijkt me de eindstop naar twee kanten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #31 Gepost op: 30 mei 2020, 17:33:50 »
dat palletje is gewoon een los stukkie messing, de eindstop voor de knop. Vanwege de dubbele sleper red je dat niet met een vast pinnetje, omdat de hoek die de knop maakt groter is dan de hoek tussen de slepers. De sleper neemt dan gewoon t palletje mee tot t eind van de sleuf waarin ie zit. De plek van t palletje in t filmpje laat zien dat de knop voor t laatst helemaal naar links gedraaid is geweest.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #32 Gepost op: 30 mei 2020, 17:53:28 »
[...]

(moet ik me nou schuldig voelen omdat jij in mijn draadje je koffiebeker hebt omgegeooid? Doekje?)
Heb ik wat gemist?  ???

@ Ah ;) Ik vond het zo'n apart ding omdat het in jouw filmpje niet bewoog maar duidelijk wel op een andere plek zat dan op de foto van eezacque. Het heeft dus logica ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #33 Gepost op: 30 mei 2020, 18:05:23 »
oh, op de achtergrond van t filmpje ligt een kartonnen koffiebekertje ondersteboven, maar koffie drink ik ik uit een goed getectyleerde mok, die kartonnen bekertjes gebruik ik alleen om verf te mengen, daar zijn ze perfect voor want simpel goedkoop en aardig thinnerbestendig.

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #34 Gepost op: 30 mei 2020, 21:04:17 »
Ik ben gerustgesteld, qua koffiebeker...   (y)

eezacque

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #35 Gepost op: 30 mei 2020, 21:49:11 »
Er zitten geen condensatoren in zo'n trafo.

Ik heb inmiddels vernomen dat er enige honderdduizenden Trix Express trafo's zijn geproduceerd met een condensator voor ontstoring.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #36 Gepost op: 30 mei 2020, 21:52:48 »
O, dan zou ik die van mij eens open moeten schroeven, maar ik kan me niet heugen dat ik daar ooit een condensator in heb gezien. Die ontstoorcondensator zit normaal altijd in de aansluitrail maar het kan zijn dat daar bij de Trix rail geen ruimte voor was.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #37 Gepost op: 30 mei 2020, 21:52:56 »
uh, zet je een ontstoorcondensator aan de netspanningskant? lijkt me raar, ik zou m over de spooraansluiting zetten (maar zal niet beweren dak dr verstand van heb)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #38 Gepost op: 30 mei 2020, 23:20:29 »
... maar elke professional die dit ding bekijkt zal hetzelfde roepen. Deze voldoet op geen enkele wijze aan enige eis of norm qua veiligheid.
Dat eerste vind ik een boude bewering als je die op basis van de foto doet. Verder zal de trafo voldoen aan de normen die golden ten tijde van productie.

De verdwenen component zou goed een condensator kunnen zijn. Deze zit aan de netzijde om storing te onderdrukken. Zonder werkt de transformator ook goed. Mogelijk is de condensator ooit stuk gegaan, wat met uitstoot van rook gepaard kon gaan, en is deze daarom verwijderd.

Ik heb net zo'n transformator geopend om er eens in te kunnen kijken. De wikkelingen liggen over elkaar heen maar zijn gescheiden door kunststoffolie, iets plakband-achtigs. Dat wordt tegenwoordig ook gedaan dus ik wordt er niet bang van maar het materiaal *zou* kunnen verouderen. Als dat gebeurt en het folie daardoor makkelijker doorslaat (gaat geleiden) dan zou dat de isolatie tussen de wikkelingen minder goed kunnen maken. Dat is een mogelijkheid maar hoeft absoluut niet zo te zijn. Wees je er ook van bewust dat de het wikkeldraad ook van isolatie is voorzien dus als het folie degradeert heb je niet meteen netspanning op je uitgang staan. Voor problemen zou dan het folie moeten degraderen of beschadigen, de isolatie op het wikkeldraad moeten beschadigen op beide tegenover elkaar liggende wikkelingen en dat ook nog eens op dezelfde plek. Die kans is heel erg klein.

Mocht je de transformator willen blijven gebruiken maar bezorgd zijn om de veiligheid kijk dan eens naar de volgende punten.

Bij mij lag er een draad van 14v over de draad van de netspanning, dat is de linker grijze draad bij de twee rode. Deze zouden beter enige afstand van elkaar hebben. Als die draden op een centimeter afstand van elkaar liggen is dat beter omdat primair en secundair elkaar dan niet kunnen raken als de isolatie beschadigd raakt

Kijk naar de isolatie. Zitten er scheuren in of komen deze er in als je de draden beweegt dan is de isolatie niet goed, je kunt dan draden vervangen.

Je zou het netsnoer kunnen vervangen door een met drie aders en de behuizing aarden.

Dat beetje roest is geen drama.

Bedenk je dat deze transformators veel zijn gebruikt en niet tot massale sterfte onder modelspoorders hebben geleid. Natuurlijk is er altijd een klein risico maar een nieuwe transformator kan net zo goed een defect hebben. Daarnaast ben je onder normale omstandigheden (dus niet onder de douche oid) bij aanraking met het lichtnet ook niet gelijk dood. Ik heb zelf al meermaals een tik gehad van het lichtnet en ik leef ook nog.

Voordat iedereen hierover valt: ja, een schok kan dodelijk zijn als er een bepaalde stroom door je hart loopt. Daarom begin ik over normale omstandigheden. De weerstand van je huid is in droge toestand dermate hoog dat er niet snel een gevaarlijk grote stroom gaat lopen. En een eventuele grote stroom loopt ook niet perse door je hart. Er is altijd een risico maar dat lijkt mij hier erg klein.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #39 Gepost op: 31 mei 2020, 00:07:18 »
En dan hebben we ook nog aardlekschakelaars...

Maar inderdaad: deze  regelaar hoort in het museum.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #40 Gepost op: 31 mei 2020, 00:14:41 »
Niet iedere woning heeft aardlekschakelaars. De woning van eezacque is wel overal voorzien van geaarde stopcontacten begreep ik, dus aardlekschakelaars zullen waarschijnlijk aanwezig zijn.
Was jouw bericht een reactie/aanvulling op het mijne? Ik zou eerder voorstellen om de trafo gewoon te gebruiken, zo was mijn bericht bedoeld.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #41 Gepost op: 31 mei 2020, 01:24:26 »
Ik meen dat een aardlekschakelaar tegenwoordig in elke woning verplicht is. Uit de aan- of afwezigheid van wandcontactdozen met randaarde kun en mag je dat in elk geval niet afleiden.

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #42 Gepost op: 31 mei 2020, 01:31:46 »
Deze transformatoren zijn eigenlijk altijd dubbelgeisoleerde apparaten (klasse 2) en mogen dus NIET met aarde verbonden worden!
Het aanwezig zijn van randaarde contactdozen zegt niets over de aanwezigheid van aardlekschakelaars.
Tevens wil een aardlekschakelaar in je installatie niet zeggen dat je installatie dan gelijk veilig is, ten eerste worden ze nooit getest (testknopje is geen echte test) en ten tweede schakeld een goed werkende aardlekschakelaar tussen de 22 en 27mA uit, dit is al te veel voor een mens.
De weg die de stroom door je lichaam gaat is bepalend of je alleen een schok voelt of dood neer valt.
Overigens zou ik de trafo gewoon gebruiken echter zou ik hem nooit onbeheerd onder spanning laten staan.

Mark

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #43 Gepost op: 31 mei 2020, 09:23:39 »
Deze oude Trix regelaar heeft gewoon tweelingsnoer (klasse 0) en is dus niet dubbel geïsoleerd (klasse 2).

Je zou er een randaardestekkersnoer aan kunnen maken met de aardedraad aan de metalen behuizing.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Trafo na laten kijken?
« Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2020, 09:32:21 »
Deze transformatoren zijn eigenlijk altijd dubbelgeisoleerde apparaten (klasse 2) en mogen dus NIET met aarde verbonden worden!
De nieuwere wel, maar deze zit in een metalen kast en is niet dubbel geïsoleerd. Alleen al het netsnoer, dat is tweelingsnoer en dat geldt als enkel geïsoleerd. Het is daarom dat ik er een mantelsnoer met aarde aan heb gezet.