Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 19:22:30
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:57:41
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door coldforged
Vandaag om 18:54:06
Falkenheim door ArjanB
Vandaag om 18:48:39
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 18:31:29
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 18:19:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:12:57
Bureaubaan. door wouter-
Vandaag om 18:12:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 18:09:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 18:04:15
Grote treinen met de kleine modellen. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:02:49
Dat overkomt mij niet. door Carel Ruysink
Vandaag om 17:49:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:46:48
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Arjen-V
Vandaag om 17:42:30
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door 44
Vandaag om 17:42:17
Roco NS 1200 (72673) waggelt... door Arjan6511
Vandaag om 17:34:09
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 17:31:45
Bouwverslagen "Scheisse am Alln" op YouTube.. door zofman
Vandaag om 17:23:28
Roco VAM oranje/groen welke RAL door Arnold van Heyst
Vandaag om 16:49:20
Fleischmann armsein 6205 hapert door Arjen52
Vandaag om 16:49:11
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:24
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door RikM
Vandaag om 16:30:26
Reclame-, Stations-, naamborden maken met Paint Shop Pro, maar verschalen? door MOVisser
Vandaag om 16:27:49
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:19:14
Wisselstroom of gelijkstroom als rijspanning door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:47
Herstart N-baan door nkob
Vandaag om 16:04:52
N-tram ervaring door Ronald Halma
Vandaag om 15:26:28
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door VAM65
Vandaag om 14:53:06
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:30:47
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:24:01
  

Auteur Topic: Verlichting bij pendeltreinen  (gelezen 515 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
    • opbouw blog treinbaan
Verlichting bij pendeltreinen
« Gepost op: 26 mei 2020, 17:17:27 »
Naar aanleidng van mijn vorige topic de richting van eeen loc bij Duitse stoom pendeltreinen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93536.msg3222120354#msg3222120354
Mijn volgende vraag.

De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?
Als de stuurstand witte verlichting voert heeft de loc dus de voorverlichting aan en geen achter verlichting, dus tussen de wagons. Dat lijkt me vrij zinloos.
Als de stuurstand rode verlichting voert heeft de loc de achter verlichting aan en dus de voorkant van de trein, dat vind ik logisch.
 
Zijn hier nog bepaalde richtlijnen voor? Want als de loc dus duwt voert hij achter geen verlichting.

Groeten Marco

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2020, 18:24:44 »
Een trein voert i.p. alleen front- en sluitverlichting aan resp. de voor- en achterkant. Tussen de verschillende treindelen wordt geen verlichting gevoerd*. Dat is ook één van de manieren om een ongewilde ontkoppeling te herkennen: een stuk trein ZONDER valide front- of sluitverlichting. 
Bij een trek/duw combinatie zijn de lichten van de locomotief aan de 'treinzijde' dus altijd gedoofd. En als een stuurstandrijtuig ergens middenin een trein meeloopt, voert deze ook geen kopverlichting.

Bij jouw stoompendel zou de lok dus aan de treinzijde nooit verlichting moeten voeren, en aan de andere kant óf frontverlichting, of iets van een sluitsein. Kan een lamp zijn, maar misschien ook een zugschluss-scheibe.

Roald


*niet-gekoppelde nachschiebeloks die op vrije baan hun opgedrukte trein laten gaan en weer terugrijden voeren vziw wel zelfstandig verlichting. Maar er zijn hier vast mensen die daar beter in thuis zijn...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2020, 07:50:14 »
In Duitsland warende regels voor verlichting voeren anders dan in Nederland. Een trein had normaal drie witte frontseinen en een of twee rode sluitseinen. Een rangeerdeel mocht onverlicht of aan beide zijden 3 witte lampen rijden.
Dus een terugrijdende duwloc moest rood achter en wit voor hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1697
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2020, 12:00:43 »
De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?

Gewoon, door de lampen naar de achterzijde te verplaatsen en er een rode lens voor te zetten óf ze aan de voorkant doven en achterop sluitborden te voeren.
Met groet,

Ger.