Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Simpel seinen aansturen  (gelezen 4936 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2020, 18:46:37 »
Dank voor alle bijdragen aan deze topic. Ik vat nog even samen wat echt de bedoeling is: geen stopsecties, geen detectie, een sein op rood betekent dat de "dienstdoende machinist" kijkt met zijn handregelaar in de aanslag en stopt. Groen/geel betekent langzaam doorrijden, groen doorrijden.

Ik ga eens uitgebreid het laatste schema bestuderen en bekijken of er het een en ander om grote draadbundels te vermijden op een een standaard printplaatje past.

Groet, Jos

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2020, 18:59:38 »
Nog even een variant met enkelvoudige schakelaars en twee extra diodes per blok:
De schakelaar schakelt Gnd, de leds zijn verbonden met plus via een weerstand.
Off is verbonden met rood, on met groen. Geel is verbonden met rood van het volgende blok.

Een diode over de groene led heen met de minkant aan rood van het volgende blok, voorkomt dat ook het groene licht zal branden. Een zelfde diode over het gele led met de minkant aan de rood van zijn eigen blok zal voorkomen dat het gele led brandt, als het sein op rood staat.

Ik kan nu even geen plaatje toevoegen, zal ik later toevoegen.

Mvg,  Gertjan

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2020, 19:38:07 »
Prima, mooi om eerst in het klein uit te proberen. Er zijn overigens geen blokken aanwezig.

Jos

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2020, 20:06:06 »
Dus er zijn meerdere personen betrokken. 1 iemand bedient de seinen terwijl andere mensen rijden.

Citaat
... grote draadbundels te vermijden
Ik snap precies wat je wilt, je kan zonder problemen de schakelaars gebruiken in combinatie met een schakelpaneel zoals je ziet. Als je dat doet volgens bovenstaande schema's moet je veel koper trekken naar je schakelpaneel. Ik tel al minimaal 16 aders 15x3 knopjes + vcc.

Ik heb thuis onder mijn hele baan straks arduino's hangen en ook voor de schakelpanelen. De achterkant van mijn schakelpaneel ziet er zo uit:

Ik heb ook nog extra ledjes voor visuele feedback op mijn schakelpaneel. Maar dat kan je ook met de andere schema's hier doen. Dat is niet zo belangrijk.

Op dat printplaatje zitten 2 van deze chippies. Dit zijn I2C IO extenders die je met de I2C bus (4 aders: data, clock, vcc, gnd) kan aansluiten op een arduino. Je kan er maximaal 8 gebruiken en elke chip heeft 16 general purpose input/output porten. Je kan er dus zowel leds mee aansturen als knopjes mee inlezen.

Mijn schakelpaneel loopt met die flatcable naar een printje met een arduino nano:

De nano gaat met dezelfde bus naar een andere mcp23017 met dezelfde flacable. Je kan met I2C geen grote afstanden afleggen, maar een halve meter gaat probleemloos. Je kan tot misschien zelfs een meter als niet meer.

Als je dus net als ik een pest hekel heb aan draden trekken, is dit misschien iets voor je.
Code om die mcp23017 aan te sturen, heb ik ook al af en het werkt net zo makkelijk als digitalWrite() en digitalRead(). Mijn functies heten alleen anders namelijk mcpRead() en mcpWrite().

Als je nog niks met arduino gedaan heb, moet je dit wel graag willen. Anders wijs ook ik naar de bovenstaande schema's. Ik kan je helpen je programma op te zetten, ik kan je vertellen het wordt geen moeilijk programma en als je ook maar een beetje aanleg heb, dan kan je het zelf wel afmaken.

Dus Jos, ik zou zeggen: slaap er een nachtje over. Je antwoorden liggen hier op tafel.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2020, 20:25:42 »
Bas, ziet er super uit. Het is nog wel een beetje abracadabra voor me. Vind je het goed als ik in de loop van deze of volgende week via een BP contact met je zoek.

Groet, Jos

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2020, 20:39:39 »
Dat is prima  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2020, 20:45:07 »
Ik vat nog even samen wat echt de bedoeling is: geen stopsecties, geen detectie, een sein op rood betekent dat de "dienstdoende machinist" kijkt met zijn handregelaar in de aanslag en stopt. Groen/geel betekent langzaam doorrijden, groen doorrijden.
Hoe schakel je dan de seinen, met de hand?
Groen/geel kan niet, een sein toont altijd maar 1 kleur, tenminste als het Nederlands is.

Er zijn overigens geen blokken aanwezig.
Als je seinen plaatst ontstaan er vanzelf blokken.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #22 Gepost op: 02 juni 2020, 20:33:28 »
Bas, daar ben ik weer. Morgen vind ik ruim de tijd om jou een PB te sturen. Tot dan.

Gr. Jos

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #23 Gepost op: 02 juni 2020, 21:03:05 »
Tot dan  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #24 Gepost op: 23 juni 2020, 14:13:32 »
Ik had prive antwoord van Jos, maar dat gaan we natuurlijk hier zo afhandelen.

Om te beginnen het baanplan

5 x 3-standen seinen die niet zijn gekoppeld aan elkaar. Alles handgeschakeld.

De arduino nano heeft 20 digitale IO waarvan 6 als analoge ingangen kunnen fungeren. Er zijn ook nog 2 extra analoge ingangen.

Elk sein heeft 3 leds, dat betekent dat we 15 IO nodig hebben om de seinen aan te sturen. @Jos kun je wat meer over de seinen vertellen? zijn het standaard seinen of zelfbouw seinen? Standaardseinen moeten misschien van een lagere voorschakelweerstand worden voorzien omdat we een lagere spanning gaan gebruiken. (330- 470 Ohm)

Als je de arduino in het midden van het overloopstuk plaatst onder de baan dan hoef je het minste koper te trekken. Elk sein krijgt 4 draadjes, 3 IO lijnen en een common 5V lijn.

Het schakelpaneel is wat leuker. Omdat we 5 niet gekoppelde 3-standen seinen hebben, hebben we in principe 15 IO nodig. Gelukkig zijn er oplossingen. Ik kon er voor nu 2 verzinnen.

Je kan deze push-schakelaars kopen. Of een andere schakelaar die je mooi vindt

Van deze zou je er dan 15 nodig hebben. Je kan met zoveel schakelaars een spanningsdeler maken. Alle schakelaars worden dan met 1 poot verbonden aan elkaar. Dit knooppunt gaat dan met een weestand naar de 5V en naar een analoge ingang van de Arduino.

Alle andere pootjes van de knopjes gaan met elk een unieke weerstand naar de ground. Als je dan 1 knop indrukt, maak je met een spanningsdelere een unieke spanning voor die knop. In de software kunnen we dan deze spanning inlezen en bepalen welke knop is ingedrukt. Het voordeel is dat je slechts drie hele draden moet trekken naar de arduino toe. Ik meen dat de OP dit wel wenselijk vindt?

De andere optie is om gebruik te maken van een vijftal potmeters met mooie wijzerknopjes. Alle 5 de potmeters lees je dan analoog in en in SW maken we dan onderscheid voor de 3 standen. Het nadeel is dat je nu 7 draden moet trekken naar je schakelpaneel. En de potmeters hebben geen echte klikken. Je krijgt dan geen feedback van het gevoel van het draaien. Het voordeel is dat je slechts 5 gaten in je paneel hoeft te boren in plaats van 15.




Er zijn meerdere draaiknopjes te vinden als je deze niet mooi vindt.
  o
/ o
  o
Je kan op je schakelpaneel 3 lampsymbolen onder elkaar maken en de draaiknop kan je dan links van je symbolen zetten. Dan kan je je sein aansturen door je knop naar 1 van de 3 kleuren te laten wijzen.

Ze bestaan ook als schuifversie.


@Jos als jij hier je seinen laat zien (of het idee van wat je wilt maken) en een keuze maakt voor de aansturing. Dan kunnen we een shoppinglijstje voor je opstellen als je nog wilt  ;)

Mvg,

Bas





Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2020, 14:19:18 »

Dit is een plaatje van de schakeling met de pushbuttons met 9 voorbeeld knopjes
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2020, 11:19:03 »
@bask185,

Waarom niet bv 15 weerstanden in serie tussen de 5V. Op het kruispunt van twee weerstanden een schakelaar. De andere kant van alle schakelaars verbinden met elkaar. Voordeel is dat maar een weerstands waarde nodig is. Aantal weerstanden maakt niet uit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #27 Gepost op: 24 juni 2020, 11:38:23 »
In mijn opstelling had ik bedacht om bijna gelijke spanningssprongetjes van 0,3V te maken. Ik had een arduino al laten berekenen welke waardes je nodig zou hebben.  Maar daar heb je idd een E24 reeks aan weerstanden voor nodig.

Wat jij bedoelt is geen slecht idee. Je krijgt alleen geen exact dezelfde spanningssprongetjes. Maar dat is geenzins een dealbreaker zijn. En het is wel zo makkelijk.

Dus ik stem voor!  15x 1kOhm en 1x een 7kOhm zou dan wel volstaan.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #28 Gepost op: 24 juni 2020, 14:29:05 »
De absolute grootte van de spanningssprong is niet relevant, neem 15 gelijke weerstanden (1k of zo) en analogRead geeft steeds een getal tussen 0 en 1023. Een open analoge ingang uitlezen geeft een onbepaalde waarde, dus wel een pull up weerstand gebruiken (de interne van 25k of een externe met een hoge waarde, b.v 100k).

Als er geen knop is ingedrukt geeft analogRead de waarde 1023, als Sw15 is ingedrukt geeft het de waarde 0, tussenliggende waarden voor Sw1..Sw14 proefondervindelijk bepalen, de waarde varieert door de pull up weerstand en toleranties van de weerstanden.


« Laatst bewerkt op: 24 juni 2020, 23:29:56 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Simpel seinen aansturen
« Reactie #29 Gepost op: 24 juni 2020, 16:17:17 »
Is de gelezen waarde goed reproduceerbaar?
Bijvoorbeeld: SW8 geeft een waarde die tussen 517 en 518 zweeft. De Arduino zal dan de ene keer 517 zien en een andere keer 518. Moet je dan niet wat tolerantie inbouwen zodat hij alles tussen 515 en 520 accepteert als SW8?