Vraag en antwoord > Ombouwen

Probleempje met afwrijftransfers

(1/3) > >>

Bart Zegers:
Ik ben bezig met het verfraaien van een Märklin Hamo 1139 (zal ik als het model klaar is laten zien in een ander draadje) en inmiddels aangekomen bij het aanbrengen van de transfers. En daar gaat het niet helemaal zoals ik had gehoopt. Ik gebruik een setje transfers van Kleinspoor (nr. 24) dat ik een (flinke) tijd geleden heb gekocht. Na het aanbrengen van het loknummer op de zijkant zag het er een beetje craquelé uit (Helaas geen foto van). Omdat het nummer dat ik gekozen heb (1136) niet als geheel in de set aanwezig is heb ik het samengesteld uit 1130 en een losse 6, maar bij het samenstellen viel de 6 zomaar van het draagvel af. Kan dat komen doordat het setje (te) oud is?



Ik moet er wel bij vermelden dat ik de kap mogelijk niet heel netjes heb gespoten. Op de foto niet te zien, maar de lak voelt ruw aan.



Kan ik het beste een nieuw setje kopen, of nog eens proberen met de overgebleven nummers? De lok overspuiten ga ik niet doen, heb nog genoeg materieel liggen dat ik wil overspuiten.

Met vriendelijke groet,
Bart

ingenium:
Ja dat spul verouderd helaas. Maar voor de goede hechting aan de ondergrond geldt, dat die echt glad moet zijn.

MOVisser:
Het is wat ingenium aangeeft.
Wrijfletter materiaal veroudert heel snel en dan gaat het craquelleren.

Ik zou voor te maken decals gaan. zie bv decalwinkel.  Zij printen ook in wit.

Ronald Visser

Modellbahnwagen:
Laatst heb ik nog afwrijftransfers gebruikt, plusminus 15 jaar oud, maar geen problemen ondervonden. Ik bewaar ze altijd in een envelop die in een dichte kast ligt. Misschien scheelt dat in levensduur.

Bart Zegers:
Bedankt voor de reacties.
Tja die ondergrond ga ik bij deze lok niet gladder maken, geen zin in ;D. Het is wel een goede les voor de toekomst. Decals heb ik ook aan zitten denken, maar daar gaat weer meer tijd in zitten om de cijfers over te tekenen op de computer. Niet dat ik haast heb hoor, maar ik heb nog zoveel projecten liggen dat ik ook wel eens iets wil afronden. Ik ga eerst nog proberen om de transfers met een föhn te verwarmen, daar heb ik iets over gelezen hier op het forum. Ik bewaar mijn transfers (in de originele verpakking) in een multomap, weliswaar niet in een dichte kast, maar toch  ;).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie