Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Bureaubaan.  (gelezen 14139 keer)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Bureaubaan.
« Gepost op: 22 mei 2020, 20:48:50 »
In mijn huidige woning kwam het er van om een eigen bureau te maken. De plaats liet zich lenen voor een groot en lang bureau. Uiteraard moet je dan gelijk het er van nemen en een optie open houden om het te gaan combineren met een baan. Helaas is een volledige baan geen optie maar een Pendelbaan zeker!

Even de details van het bureau. Het bureau is 3 meter 70 lang en 90 centimeter diep. De laatste 30 centimeter over de gehele lengte is verhoogd. Deze ruimte (370cm x 30 cm) kan ik dus gebruiken voor de pendelbaan.



Op het moment ben ik nog bezig met mijn Diorama in Billykast maar dat staat even een laag pitje i.v.m. het wachten op een bestelling 4 mm gras. Dit geeft mij mooi de tijd om eindelijk eens na te gaan denken om een baan te beginnen. Voornamelijk om mijn rollend materieel eindelijk eens te gaan gebruiken. Men moet dus niet gelijk resultaten gaan verwachten want eerst moet de diorama af en moet ik goed over alles nagedacht hebben voor de pendelbaan.

De pendelbaan wordt waarschijnlijk Nederlands, ik ben sinds kort woonachtig in limburg en een mijn (achtige) setting leek mij wel toepasselijk. Als rollend materieel heb ik voornamelijk rangeer en goederen locomotieven.

Op het moment gebruik ik een witte z21 start met wifi router. Deze heb ik samen met mijn broertje aangeschaft. Nu is het zo dat hij ook een baan gaat bouwen dus er moet nog een centrale bij komen. De z21 bevalt ons tot nu toe prima. We gebruiken hem nu voor een kleine testbaan icm itrain. Nu kan ik er natuurlijk voor kiezen om weer een z21 start te halen voor erbij maar ik heb ook veel gehoord/gelezen over de DR5000 van Digikeijs maar ik kom toch niet helemaal uit de voordelen voor het een of het ander. Want ze lijken ongeveer het zelfde aantal treinen te kunnen aansturen?


Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Groeten,

Wouter

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bureaubaan.
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2020, 22:21:33 »
Ga je alleen voor de baan?
Dan is het, wat jezelf ook al aangeeft, rangeren een goed thema.
Materieel heb je al.
Je kan ook van het hoger deel naar het lagere deel komen met een helling/helix.

Mocht je eventjes niets te doen hebben, leg je daar ook wat rails neer en het je een tijdelijke uitbreiding (rangeren en een rijbaan).
En daarbij:  wat is tijdelijk, nietwaar?

Maar?...Ga je de de witte muur ook bekleden? Dan kom je de vitrine tegen.

Ronald Visser
(Een mousehole naar de kamer ernaast??)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Bureaubaan.
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2020, 22:27:59 »
Ga je rechtstreeks de rails leggen op de achterkant van het bureau of gebruik je daar ook de modulebouwvorm voor? Je zit nl. Bij het eerste wel constant te werken aan het einde van je reikwijdte. Of is het bureau stevig genoeg om er op te zitten?
Jeroen

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2020, 17:05:04 »
Super bedankt allemaal voor het meedenken!

@MOVisser: Hoe bedoel je alleen voor de baan? Ik wil nu vooral mijn materieel kunnen laten rijden en als ik bijv een loc heb omgebouwd dat ik hem ook fatsoenlijk kan testen. Dat is het eerste ding. Ik kan het vast niet laten om scenery toe te voegen. Zoals ik al aangaf vind ik zo'n kolenmijn ook wel erg mooi. Ik woon nu op een plek wat vroeger terrein was van een kolenmijn dus dat is wel toepasselijk. Oeh om er een niveau lager door te gaan heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Al vind ik een groot bureau eigenlijk wel heel fijn. Eigenlijk is hij bijna nooit leeg. In eerste instantie ga ik voor het hoge deel, wellicht later ooit nog eens!

Tussen het bureau en de vitrine zit een ruime 20 cm aan ruimte. Ik verwacht niet al te lang in deze woning te zitten max 1,5/2 jaar dus verwacht niet dat ik toe zou komen aan achterwand enz.

@ Jeronimos
Hier heb ik stiekem al rekening mee gehouden. De platen die de ondergrond vormen zijn al in drie delen welke los liggen. Deze kunnen er zo uitgepakt worden. Evt zou ik inderdaad ook op het bureau kunnen zitten maar verwacht niet dat dit lekker bouwt.

Heeft iemand toevallig nog een idee hoe het zit met de DR5000 en de z21 start of een ander goed alternatief?

Groeten,

Wouter

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bureaubaan.
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2020, 17:11:25 »
Inderdaad met de baan bedoel ik: alleen de rails leggen en rijden/testen.

Tenzij je ook echt wil gaan rangeren etc. Dan zal er meer aandacht moeten uitgaan naar de mogelijkheden.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2020, 17:26:11 »
Ik heb hier 5 SIKs staan. dus eigenlijk moet er wel wat te rangeren vallen toch?
Dat betekend lekker veel spoor.

Rustig aan eens gaan nadenken over het baanplan!

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2020, 10:58:58 »
Tussen het bouwen van de diorama had ik wat tijd over om eindelijk eens serieus over een baanplan na te denken.
Daarnaast zijn er wat knopen doorgehakt. Zo ga ik rijden met de witte z21 start + wifi router.

Nog even wat details. Voor de baan heb ik een ruimte van 370 x 29 cm. De ruimte is verdeelt in drie stukken (143x29, 145x29, 83x29)
Dit wil ik gebruiken voor een pendel en rangeerbaantje.

Met anyrail heb ik alvast wat getekend.



De voorste twee sporen wil ik mee kunnen pendelen. Ik heb hier twee 2delige hondekop treinen staan welke 60 cm lang zijn.
Het middenstuk kan ook gebruikt worden om te rangeren met een sik/hippel.

Graag hoor ik jullie op of aanmerkingen op dit baanplan. Zie ik dingen over het hoofd?

Groeten,

Wouter

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8385
    • Rangeerbanen
Re: Bureaubaan.
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2020, 15:14:44 »
Misschien het baanplan omgekeerd maken? Het rangeerdeel naar voren halen en het pendeldeel naar achteren. Dan kan je de stilstaande treinstellen plaatsen achter een wat hoger gebouw en vallen ze daardoor minder op.
De rangeersporen kan je dan in lengte langer maken, niet dat je dan meer wagens er op kwijt kunt, maar om de industrieën wat verder uit elkaar kunt zetten. Geeft misschien een wat rustiger beeld.

Groet,
Michel

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2020, 18:12:25 »
@ Tothebeach,

Bedankt voor je reactie.

Op deze manier bedoel je?


Het is wel zo dat het linkerdeel redelijk schuilgaat achter 2 beeldschermen die op mijn bureau staan. Op die manier verdwijnen stilstaande treinen ook wel een beetje.

Groeten,

Wouter
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2020, 18:15:35 door wouter- »

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #9 Gepost op: 05 september 2020, 18:50:25 »
Zoals ik eerder al aangaf is dit een project voor de lange adem.

Ondertussen wel even het spoor gelegd, let op het spoor ligt nog los dus het klopt dat er hier en daar nog een hobbel in zit.
Zoals jullie zien mis ik ook nog een kruiswissel Fleischmann 6060 deze zal ik ergens moeten gaan zoeken nog. Helaas zit houten er dit jaar voor mij niet in.
Hopelijk geeft deze baan mij een beetje rangeer mogelijkheden.

Sorry voor de bijzondere hoek van de foto maar aangezien het 370cm lang is en mijn beeldschermen er half voorstaan is het lastig een foto te maken waar alles op staat.



Groeten,

Wouter

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Bureaubaan.
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2020, 19:09:39 »
Wouter,

Ik lees dat je wilt rangeren, o.a. met sikjes en dat je een Fleischmann 6060 kruising zoekt.

Ik neem daarom aan dat je je rangeerbaan met Fleischmann Modellgleis maakt. Hoe rijden de sikjes, op lage snelheid, over de kunststof puntstukken? Er is immers niet veel vervuiling voor nodig om een en ander te laten haperen.

Groet Juroen

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2020, 20:51:52 »
Beste Juroen,

Dat klopt. De baan is helaas te klein om langere treinen te laten rijden. Op het moment heb ik gewoon niet genoeg ruimte. Maar ik vind het wel fijn om treinen te kunnen testen en toch af en toe wat te kunnen laten rijden. Rangeren ben ik ook benieuwd naar. Hopelijk heeft mijn baan dan nu de juiste opzet.

Ik heb nog geen last gehad van de sikjes dat die stilvallen op de puntstukken maar goed dat je het aangeeft ik zal het nog eens uitvoerig testen.

Groeten,

Wouter

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2020, 20:34:54 »
Hallo Allemaal,

Hier ook eindelijk weer wat stappen kunnen zetten.
Overal draden gesoldeerd aan de blokken, kurk gelegd en rails vast gelegd. (De schroeven zijn er enkel om de baan op zijn plek te houden tijdens het drogen van de lijm)

Ik ben nu alleen benieuwd wat voor stekkers jullie aanraden/gebruiken om de verschillende modules aan elkaar te verbinden. Het rechterdeel zijn 'maar' 6 draden zijn voor het rij gedeelte maar links zijn het er al 8 plus dat daar nog twee wissels liggen die, waarschijnlijk, met servo's voorzien gaan worden.


sorry voor de wazige foto het is lastig om een duidelijke overzicht foto te maken door de ligging in de ruimte.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bureaubaan.
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2020, 08:43:15 »
Leuk projectje ben je mee bezig!

Ik had nog een vraagje, misschien dat het me ontgaan is. Maar ik zie dus rails op kurk op je bureau liggen. Die delen bureau waar ik naar kijk, zijn dat nu afneembare modules?

Hoe had je eigenlijk de baan besturing in gedachte? Ik lees dat je een Z21 neemt maar je wilt handmatig rijden? of wil je het e.e.a. geautomatiseerd hebben?

De wissels wil je met servo's aansturen, maar wil je alles aansturen met een WLAN maus ofzo? Ik weet niet hoe gemakkelijk dat wissels bediend. Ik heb zelfs wel eens wissels met een Mobile station 2 bediend, maar ik vond dat niet een bijzonder gebruikersvriendelijk manier van wissels omzetten. Hoewel zo'n maus al 20x beter is dan zo'n marklin ding, kan ik me enigszins inbeelden dat het best wel lastig kan zijn om zowel een sik en je wissels tegelijk met de maus aan te sturen. Maar goed ik heb zelf dus geen maus dus zeker weten doe ik niets.

Je kan bijvoorbeeld ook gewoon ijzerdraadjes van de wisseltongen naar de voorzijde van de baan trekken en ze handmatig omzetten.

Ik blijf het iig volgen  (y)

Veel bouwplezier,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: Bureaubaan.
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2020, 09:53:24 »
Hallo Wouter,

Hallo Allemaal,
...
Ik ben nu alleen benieuwd wat voor stekkers jullie aanraden/gebruiken om de verschillende modules aan elkaar te verbinden. Het rechterdeel zijn 'maar' 6 draden zijn voor het rij gedeelte maar links zijn het er al 8 plus dat daar nog twee wissels liggen die, waarschijnlijk, met servo's voorzien gaan worden.

Voor mijn bureaubaan gebruik ik Sub D25's. Voor kontakt en wissels gebruik ik de enkele pinnen, voor de railvoeding dubbel ik de pinnen. Uit soldeer gemak gebruik ik de D25 connectoren met een soldeerkelk (willekeurig voorbeeld). Daarnaast is de zijde naar de trafo/centrale toe de vrouwelijke connector, en het 'slaaf' gedeelte met de mannelijke versie uitgevoerd.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2020, 10:05:36 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.