Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?  (gelezen 3382 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Gepost op: 22 mei 2020, 19:38:37 »
Beste,

Ik verontschuldig me vast voor een vraag die waarschijnlijk al 80.000 keer gesteld is, maar ik kom er gewoon niet meer uit en de lol is er (nu) voor mij wel af.

Na jaren van lezen en (vooral) nadenken (daar ben ik goed in), afgelopen weekend nu eens wat gaan doen en diverse zaken opgepakt wat betreft m'n modelbaanplannen. Ik waarschuw vast: m'n houtconstructie is gammel en al jaren oud: in de tussentijd heb ik veel geleerd en zou ik het zeker niet nog eens zo doen, maar al zou ik het wel anders doen, is m'n probleem nog niet opgelost.

Thema van m'n baan is gewoon Hollands landschap, dus geen bergen, rotsen en dat soort dingen. Vanwege de beperkte ruimte ook geen schaduwstations en dergelijke.

Voor een indruk, het idee:

Denk de kieren tussen de zwarte vierkanten en rechthoeken even weg, het was snel gepruts in IrfanView. Een rechthoek of vierkant is een bebouwbaar deel en de rails, niet getekend, komt in een rondje te liggen. In het midden kan ik staan.
Ik heb helaas niet de luxe van een baan die kan blijven staan, dus het zijn delen die allemaal weer uit elkaar kunnen en op plankdragers opgeborgen worden.
De grote delen meten 50 x 115 centimeter, de kleine 50 x 42 centimeter o.i.d. Het is ook niet zo belangrijk.

De delen onderaan op het plaatje rusten op lange dwarslatten die in sleuven van 2 schragen 'vallen', de delen aan de bovenkant op dwarslatten die weer in sleuven van latten-met-poot die aan de muur geschroefd en over m'n bed geplaatst worden.

Bij het vuil vond ik piepschuimplaten en hoewel niet ideaal heb ik wel vertrouwen in het spul. Het geeft me in ieder geval de mogelijkheid met kopspelden vrij te experimenteren met de plaats van de rails.

Om te testen met bouwen heb ik eerst op een van de vierkante delen een stuk piepschuim aangebracht en gepoogd dat in model te krijgen a la NEM 122 (doorsnede van de aardebaan bij normaalspoor), daar dit stukje spoor kaarsrecht loopt.



Dat lukte gewoon niet lekker en met het veel bochtiger werk verderop in het verschiet ben ik compleet gefrustreerd gestopt.
Ik ben nu, voor de derde keer in een bouwpoging, aangekomen op het punt waar ik telkens vastgelopen ben: hoe maken jullie een spoordijk? Of beter: dan heb je een ondergrond waar spoor op ligt en dan?

Ik vind het al heel wat dat ik de modules betrouwbaar heb kunnen koppelen en ook dat ik het spoor (tot nu toe) betrouwbaar van de ene module naar de andere heb geleid met stukjes printplaat die weer vastgeschroefd worden aan de module-rand.



Het lastige aan dit hele verhaal is (afgezien van m'n nogal gammele houtconstructie) is dat ik naast het gebrek aan een baan die kan blijven staan, ook gewoon geen ruimte heb om 'even' een zak gips of ander bouwmateriaal weg te zetten. Dat is ook de reden dat ik geen XPS schuim als ondergrond heb gebruikt, omdat ik het gewoon niet in normale hoeveelheden aan kan schaffen. Ik zit vast aan pakweg 12 vierkante meter van dat spul en dat is veel te veel.
 
Het punt is dus gewoon dat ik niet weet hóe ik dit nu aan moet pakken. Ik heb nu meerdere keren dingen geprobeerd en nooit is dat echt goed gelukt, of is het wel gelukt, maar dan op het makkelijkste punt, net zoals nu. Ik mis de ervaring en (ook wel) het gebrek aan overzicht. Ik zie hier prachtige dingen (open-frame methode) waarbij jullie echt tien stappen vooruit denken en dat lukt mij gewoon niet.

Alvast dank...

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • narrow minded and proud of it
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2020, 20:43:44 »
Hallo Menno,

eerlijk gezegd zie ik die ramp die je probeert te schilderen niet. Spoordijkje ziet er prima uit, en hoewel XPS makkelijker te verwerken is, kan piepschuim ook best.
Ook je overgangen zien er beter uut dan alles wat ik zelf ooit geknutseld heb.
Maar waarom wil je met gips aan de gang?
Ik werk zelf met XPS, dan een laag krantenpapier (papier maché), en daarop strooi ik een dunne laag gezeefde aarde als basis. Dat werkt tot nu toe prima.


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2020, 21:01:28 »
Ik zie hier prachtige dingen (open-frame methode) waarbij jullie echt tien stappen vooruit denken en dat lukt mij gewoon niet.
Ik denk geen 10 stappen vooruit, maar ik begin aan de andere kant, ik bedenk eerst het sporenplan. Dan leg ik aan de hand daarvan triplex stroken waar het spoor op komt te liggen. Die stroken eindigen op het kopschot, niet ertegen. Dat spoorbed wordt op voldoend plaatsen ondersteund zodat het niet gaat doorzakken. Er ontstaat dan een dijk waar je nog onderdoor kan kijken. Naderhand wordt het dijktalud ingevuld, dat kan bijvoorbeeld met isolatieschuim, maar ook met golfkarton of met horrengaas waar je een afdeklaag over aanbrengt. Kan met gips, maar sinds kort gebruik ik Sculptamold. Maar dat is voor later, het kis handiger om de dijk voorlopig open te laten, dan kun je overal makkelijker bij.

Eerst naar het spoor. Op je foto's zie ik dat je met printplaat werkt. Dat is een goed idee, maar zulke brede stroken is meer iets voor een schaduwstation. In de landschapsdelen leg ik dwarsliggers gezaagd uit printplaat, en dan meestal 3 per kant. Eerst het spoor droog neerleggen en bij de overgang van de secties een aantal plastic dwarsliggers verwijderen, daarvoor komen de printplaatdwarsliggers in de plaats. Even precies aantekenen waar ze komen. Dan vastlijmen en als de lijm droog is het spoor vastlijmen en gewoon over de overgang doorleggen. Vastsolderen op de printplaatdwarsliggers en dan op de scheiding doorzagen of slijpen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2020, 16:45:22 »
eerlijk gezegd zie ik die ramp die je probeert te schilderen niet. Spoordijkje ziet er prima uit, en hoewel XPS makkelijker te verwerken is, kan piepschuim ook best.
De frustratie zit 'm onder andere in het feit dat ik de bovenleiding en zo nu niet kwijt kan, omdat het dijkje gewoon niet de juiste afmetingen heeft.
Ook je overgangen zien er beter uut dan alles wat ik zelf ooit geknutseld heb.
Nou, dat is dan mooi meegenomen ;) Heb ik toch nog iets opgestoken van dit forum. Nee, serieus, ik moest nu gewoon eens een knoop doorhakken en m'n experimenteerdrang aan de kant zetten en gewoon voor een rechte overgang op modules gaan en niet in een bocht.
Maar waarom wil je met gips aan de gang?
Ik werk zelf met XPS, dan een laag krantenpapier (papier maché), en daarop strooi ik een dunne laag gezeefde aarde als basis. Dat werkt tot nu toe prima.
Gips was een beetje een voorbeeld van bouwmateriaal wat ik lastig kwijt kan. Ik heb misschien wel wat te grove situaties met papier maché voor me (als in: grote emmer lijm die ik weer moeilijk kwijtraak en zo).

Het is ook een stukje koudwatervrees denk ik: dit is het stadium waarop ik steeds gestrand ben. Ik kan wat scenery betreft de meest fantastische dingen bouwen (aldus m'n vader), maar dit wil nooit echt lekker.

Wat ik me bijvoorbeeld ook afvraag: een sein of bovenleidingmast: gaat die dan dwars door de papier-maché heen in de ondergrond of is de papier-maché laag de basis?

@ Klaas: wat betreft vooruitdenken bedoelde ik vooral de bouwwerken die ik hier zie, waarbij kopschotten al volledig in spoordijk/landschapsprofiel gezaagd zijn en zo.
Dat is misschien ook wel mijn grootste manco. Ik weet van tevoren gewoon niet hoe m'n sporenplan er uit precies uit gaat zien, mede omdat de ruimte die ik heb zo beperkt is. Daardoor heb ik een slecht idee waar ik uitkom en wat wel en niet kan. Ik vind het al heel wat dat ik tot dit sporenplan gekomen ben en dubbelspoor grotendeels heb laten varen.

In hoofdlijnen wordt het dit, maar de flauwe bochten in zowel bovenste als onderste modules krijg ik moeilijk voor elkaar in Irfanview ;)



Daarnaast werk ik met flexrails en heb ik alleen voor de vorm enkele voorgevormde railstukken in bezit (bochtjes Roco R2 en rechte stukken van verder onbelangrijke lengte)
Dat maakt het voor mijn brein voor mijn gevoel al zoveel complexer ;)

Wat betreft de module-overgangen: dat klopt. Dit was, naast een schop onder m'n eigen kont om in plaats van alleen maar peinzen of het wel zo'n goed idee was nu eens wat te proberen, ook wat gemakzucht.
Na de kleine modules volgt aan beide kanten een onrealistisch scherpe bocht, die ik zoveel mogelijk aan het zicht wil onttrekken. Daardoor vond ik het (vooralsnog) teveel moeite om er ook dwarsliggers in te zagen.
Daar komt bij dat ik lijmen op dit moment iets te definitief vind. Nu kan ik het nog losschroeven voor, ja, wat dan ook.

Ik moet m'n perfectionistische neigingen gewoon loslaten, maar das moeilijker dan ik dacht.

Eerst maar eens het spoordijkje verwijderen en overnieuw beginnen. Er schoot me nog iets te binnen afgelopen avond wat me misschien verder zou kunnen brengen.

Dank alvast! Ik meld me weer als er vorderingen zijn (of ik weer vast zit :D )
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 16:47:01 door Menno »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2020, 16:58:52 »
Wat ik me bijvoorbeeld ook afvraag: een sein of bovenleidingmast: gaat die dan dwars door de papier-maché heen in de ondergrond of is de papier-maché laag de basis?
Maak de bovenkant van de dijk van triplex of multiplex. En dan zo breed dat ook alle masten er houvast in vinden.

Citaat
Daar komt bij dat ik lijmen op dit moment iets te definitief vind. Nu kan ik het nog losschroeven voor, ja, wat dan ook.
Precies, voor wat zou je het los willen schroeven? Als het echt weg moet, beitel er onder en het is zo verdwenen.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2020, 17:00:42 »

Ik vind het al heel wat dat ik de modules betrouwbaar heb kunnen koppelen en ook dat ik het spoor (tot nu toe) betrouwbaar van de ene module naar de andere heb geleid met stukjes printplaat die weer vastgeschroefd worden aan de module-rand.



Alvast dank...

Ik neem aan dat je de koperlaag op de randprinten nog wel onderbreekt anders gaat de trein niet rijden hooguit je voeding roken.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2020, 17:04:40 »
Wat betreft XPS platen, bij oa Raab Karcher kun je ze per stuk kopen in de dikte die je wil.

Groet,
Chris

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2020, 20:55:13 »
Maak de bovenkant van de dijk van triplex of multiplex. En dan zo breed dat ook alle masten er houvast in vinden.
Kijk. Daar zit mijn probleem dus. Als ik niet weet hoe de rails gaat lopen, kan ik ook moeilijk hout gaan zagen. Daarnaast vind ik het zo verschrikkelijk moeilijk om te bepalen hoe breed alles in de bochten moet worden. Dat vind ik het voordeel van het piepschuim, omdat ik nu met kopspelden de sporen vrij vast kan prikken zonder dat ik meteen ergens aan vast zit.

Ik vind het aftekenen en rommelen met hout zo'n enorme horde dat het er vaak gewoon niet van komt (naast de moeilijkheden van het halen van hout en beperkte opslagmogelijkheden ervan).

Daarnaast speelt m'n wiskunde-gebrek me parten. Ik probeerde NEM 122 aan te houden, maar snap de ballen van dat hellingsgetal van 1:1,25.

Wat betreft de bovenkant van de dijk: leg jij daar dan nog iets op of komt de rails bot bovenop het hout? Geluidsisolatie vind ik niet belangrijk, het aanzien van de dijk wel.
Je merkt het, ik doe er alles aan om te voorkomen dat ik wéér vast kom te zitten.
Precies, voor wat zou je het los willen schroeven? Als het echt weg moet, beitel er onder en het is zo verdwenen.
Dat is wel waar. Maar vanwege mijn gebrek aan ervaring leek het me niet verkeerd dit nog even demontabel te houden voor het geval ik iets moest wijzigen. Ik kom mezelf gewoon tegen. 'Gij zult NIET falen...'
Ik neem aan dat je de koperlaag op de randprinten nog wel onderbreekt anders gaat de trein niet rijden hooguit je voeding roken.
Ik vertrouw op de kortsluitbeveiliging ;D . Nee, serieus, dat wordt nog aangepakt. De mechanische kant van het geheel vond ik vooralsnog het belangrijkste.

@ Chris80: alleen jammer dat ik er als particulier niet kan bestellen in de webshop en de dichtstbijzijnde vestiging nu onbereikbaar ver weg zit (Hilversum en Hillegom is vanaf Purmerend onhaalbaar als je niet mag rijden, vooropgesteld dat ik als particulier wel terecht kan in de fysieke vestigingen)

Meer on-topic: ik heb vanmiddag in ieder geval de constructie nog wat aangepakt en hoogteverschillen hier en daar weggewerkt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2020, 22:07:02 »
Kijk. Daar zit mijn probleem dus. Als ik niet weet hoe de rails gaat lopen, kan ik ook moeilijk hout gaan zagen.
Dat kun je oplossen door er eerst volle platen op te leggen. Als de sporen er (los) op liggen kun je de randen aftekenen, zodanig dat de strook 8 cm breed wordt voor enkelspoor en 12 à 13 cm voor dubbelspoor, afhankelijk van de spoorafstand. En dan uitzagen. Nadeel is dat je op het eind veel afval overhoudt.
Zelf begin ik altijd met een plan op schaal te maken. Op ruitjespapier teken ik alles uit in 1:10, dus elke cm op de baan wordt op papier 1 mm. Dan ga ik stroken uitzagen, zo zuinig mogelijk en al die stukken knutsel ik met lasplaatjes aan elkaar.

Citaat
Daarnaast speelt m'n wiskunde-gebrek me parten. Ik probeerde NEM 122 aan te houden, maar snap de ballen van dat hellingsgetal van 1:1,25.
Daar zou ik me niet te druk over maken. Ik heb een redelijk wiskundig inzicht, maar bij hellingshoeken werk ik één op 't oog, als het er goed uitziet dan is het goed.

Citaat
Wat betreft de bovenkant van de dijk: leg jij daar dan nog iets op of komt de rails bot bovenop het hout? Geluidsisolatie vind ik niet belangrijk, het aanzien van de dijk wel.
Bij mijn vaste spoorbaan heb ik er stroken ondervloer voor laminaat onder gelegd, maar de geluidsdemping vind ik tegenvallen. Intussen ben ik aan een tentoonstellingsbaantje bezig en daar heb ik het hele streven naar geluidsdemping overboord gezet. In een beurshal is altijd zo veel herrie dat je het lawaai van de treinen nauwelijks hoort. Wel heb ik er een strook 4 mm triplex onder om een duidelijk ballastbed te krijgen. Hoe dat er uit ziet kun je zien in mijn draadje Heuvelland (klik op de link onder mijn berichten).
Citaat
Ik kom mezelf gewoon tegen. 'Gij zult NIET falen...
Dat is misschien je grootste probleem. Bij een hobby is het niet erg om te falen. Er is geen baas die je er op aanspreekt en als je het niet vertelt is er niemand die het weet.
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb gesloopt of weggegooid omdat het niet goed gelukt was.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2020, 22:35:21 »
Als je nooit faalt leer je ook niets. De kunst is om de fouten zodanig te maken dat ze je niet veel kosten. Soms lukt dat.... :-[

Leen.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2020, 23:48:39 »
Volgens mij is jouw piepschuim-methode ook helemaal niet zo verkeerd hoor. Zeker als je kopschot precies even hoog is als je piepschuimplaat. En op de plek waar je een bovenleidingsmast of een sein wilt plaatsen, kun je toch gewoon een stukje wegsnijden en een blokje hout inlijmen? Zie je niets meer van na het begrassen, en je blijft tot die tijd de flexibiliteit houden die voor jou belangrijk is.
 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2020, 17:35:01 »
Ik neem aan dat je wel ongeveer weet waar je spoor gaat komen? Dan kan je de rails neerleggen en ter plekke kijken waar ze precies komen?

Ik heb drie modules die bij elkaar een ruime bocht vormen. Het begin- en eindpunt wist ik en ook hoe hoog die punten moesten zijn qua stijging van de lijn. Ter plekke heb ik met een lange lat een mooie bocht getekend op het hout. Dat is de zwarte streep in het midden van de spoorbaan die je hieronder ziet:



Vervolgens om de 20 cm met de geodriehoek een streepje aan weerszijden zetten zodat je de twee buitenlijnen kan tekenen. Even van tevoren bepalen hoe breed je het moet hebben

Zelf heb ik toen het traject uitgezaagd en met tussenschotten op de juiste hooogte op de modules bevestigd. Veel later heb ik er kippegaas+papier-mache (rechts van de spoorlijn) danwel piepschuim (links van de spoorlijn) tegenaan geplakt.

Nog een idee qua spoordam: het lijkt alsof je zowel de vorm van de spoordijk als de vorm van het ballastbed hebt uitgesneden? Da's een bak met werk! Ik heb m'n ballastbed gemaakt door twee laagjes 3mm blauw ondertapijtpiepschuimdingus van de gamma onder de rails te stoppen en dat daarna met ballastbed te verbergen.
Op die manier splits je het spoordijk-probleem af van het ballastbed-probleem. Misschien werkt dat makkelijker?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2020, 18:14:01 »
Ik teken een baanplan eerst op schaal uit. Vroeger (en nu trouwens nog steeds wel) op papier, schaal 1 op 10. Tegenwoordig gebruik ik ook wel Anyrail, maar de papier-methode vind ik vaak net zo handig, vooral als je je niet helemaal aan de geometrie gaat houden die de railfabrikant had bedacht. Op basis van de tekening zie ik dan of het past wat ik wil.

Een jaar of of 30 (?) geleden ging ik een moduleproject bouwen van 4,80 m lang. Dat project heb ik, na de 1:10 schaaltekening, in 1:1 nog een keer getekend op een rol papier. Dan kun je er ook eens wissels of rails op leggen om je een betere voorstelling te kunnen maken van het uiteindelijke resultaat.

Bij recentere projecten heb ik de tekening uit Anyrail 1:1 laten printen, zoals hier:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221701694#msg3221701694

Beetje spelen met rails en treinen op de print, om te zien of het past. Je kunt vervolgens desgewenst op die print ook zelf gaan zitten tekenen, om bijvoorbeeld de breedte van de dijk aan te geven, of huizen, stations en wegen in te tekenen.

Bij het genoemde project heb ik die laatste stap trouwens overgeslagen. Ik heb de hartlijnen van de sporen van de tekening overgenomen op het hout en daar alle constructiedetails op uitgetekend. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221703470#msg3221703470

Als alles erop staat, kun je meteen aan de slag met de zaag. Ik heb, aan de hand van de tekening, ook de kopschotten en dwarsribben uitgetekend en gelijk in de goede vorm gezaagd. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221705256#msg3221705256 en volgende berichten.

Maar de zijkanten van de modules heb ik in de meeste gevallen in eerste instantie te hoog gelaten en die heb ik pas in contour gezaagd toen de moduleconstructie verder klaar was.

Op de dijk heb ik later een strookje triplex gelijmd om de juiste hoogte te geven aan het ballastbed. De taluds heb ik gemaakt van strookjes karton met een laag gipsplaatvuller, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221714108#msg3221714108

Mijn methode vereist wel dat je plannen en construeren leuk vindt en daar ook tijd aan wilt besteden. Het helpt ook aanzienlijk als je geen hekel hebt aan rekenen en meetkunde.
Reinier

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Ondergrond rails: hoe doen jullie dat?
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2020, 22:43:36 »
Dat kun je oplossen door er eerst volle platen op te leggen. [...]
En dan uitzagen. Nadeel is dat je op het eind veel afval overhoudt.
Het is de beperkte ruimte die me vooral parten speelt. Ik woon helaas nog altijd bij m'n ouders en moet de ruimte dus delen met een bed en andere meubels en m'n andere (nogal ruimtevretende) hobbies.
Daardoor kan ik maar weinig zaken gemakkelijk kwijt.
Zelf begin ik altijd met een plan op schaal te maken. Op ruitjespapier teken ik alles uit in 1:10, dus elke cm op de baan wordt op papier 1 mm.
Dat heb ik ook wel geprobeerd. Ik denk dat het helpt als je bepaalde minimum-gegevens (minimum-radius van bochten bijvoorbeeld) goed voor ogen hebt. Ik heb daar toch altijd wel moeite mee, naast teveel willen op te weinig ruimte.
Hoe dat er uit ziet kun je zien in mijn draadje Heuvelland (klik op de link onder mijn berichten).
Gedaan en dat gaf wel wat inzicht.
Dat is misschien je grootste probleem. Bij een hobby is het niet erg om te falen. Er is geen baas die je er op aanspreekt en als je het niet vertelt is er niemand die het weet.
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb gesloopt of weggegooid omdat het niet goed gelukt was.
Als je nooit faalt leer je ook niets. De kunst is om de fouten zodanig te maken dat ze je niet veel kosten. Soms lukt dat....
Waarom het me waarschijnlijk zo frustreert is omdat ik op m'n werk door m'n chef ook wel 'de probleemoplosser' genoemd word. Voor bepaalde zaken en zeker als het klein is, wordt ik er bij gehaald, 'want menno weet er wel wat op'. En dat klopt ook ;) Ik mag mezelf echt wel handig noemen, ook al heb ik een hekel aan houtbouw (mede door gebrek aan een werkplek waar alles kan blijven staan).
Dan is het best frustrerend als je dat piepschuim hebt liggen en je echt zoiets hebt van 'ok.... en nu...' ;D
En op de plek waar je een bovenleidingsmast of een sein wilt plaatsen, kun je toch gewoon een stukje wegsnijden en een blokje hout inlijmen? Zie je niets meer van na het begrassen, en je blijft tot die tijd de flexibiliteit houden die voor jou belangrijk is.
Dat ik daar niet aan gedacht heb! Nou ja, dat neem ik mee.
Ik neem aan dat je wel ongeveer weet waar je spoor gaat komen? Dan kan je de rails neerleggen en ter plekke kijken waar ze precies komen?
Nou, tot voor kort wist ik dat heel globaal ;D. Lastig is dat flexrails nu eenmaal niet uit zichzelf blijft liggen.
Nog een idee qua spoordam: het lijkt alsof je zowel de vorm van de spoordijk als de vorm van het ballastbed hebt uitgesneden? Da's een bak met werk!
Deel van m'n ontbrekende kennis ;) Dit was zo'n probeersel waarvan ik achteraf wel kan stellen dat het geen succes was.
Op die manier splits je het spoordijk-probleem af van het ballastbed-probleem. Misschien werkt dat makkelijker?
Dat is inderdaad een stuk makkelijker en ga ik zeker ook zo doen.

Wat betreft de stilte van een week: in tegenstelling tot (denk ik) velen hier moet ik gewoon nog naar m'n werk en heb ik dus alleen de weekenden vrij om te bouwen. Tel daarbij op dat de complete constructie toch wel veel tijd kost om op te zetten en je begrijpt dat ik niet altijd sta te springen...

Afgelopen vrijdag heb ik nieuwe spelden gekocht omdat die van m'n moeder op waren en ben ik thuis meteen de rest van de sporen gaan leggen en vervolgens zagen. Zoals gewoonlijk ben ik zo lekker bezig geweest dat ik geen foto's heb genomen. Wel van een week eerder.

Ik zal hier en daar een hoogteverschil weg moeten werken, maar het ging heel goed. Of ik nu een trein duwde of trok, alles ging goed. Wel kwam ik erachter dat de minieme kopjes van de spelden voor sommige stukken materieel voldoende zijn om op vast te lopen ;)

Deel van m'n probleem was vooral het zien van die enorme platen piepschuim waar ik met een mes of draad eigenlijk niet goed mee uit de voeten kon.
Nu alle sporen liggen kan ik aftekenen hoe breed alles moet worden. Daarna snij ik het overtollige schuim weg om me daarna op de spoordijkvorming te storten. Ik weet inmiddels dat een goed scherp afbreekmes best aardig door piepschuim heen komt...

@ Reinier Z.: knap hoor, dat bijna complete wereld-deel in 1 keer op zo'n verzameling spanten plaatsen. Daarvoor ben ik nog veel te veel in m'n kop bezig ;) . Das ook best een ding: ik kan de meest fantastische dingen bouwen uit m'n hoofd, omdat ik het precies voor me zie, maar als ik dan een bouwtekening moet maken, wordt het vaak moeilijk ;)

Ik denk dat vooral mijn hekel aan rekenen en meetkunde me parten speelt bij zoiets. Ik heb m'n middelbare school met de hakken over de sloot gered: voor wiskunde stond ik precies voldoende, maar vraag niet hoe me dat gelukt is.

Nog wat foto's van vorige week. De flauwe bocht links vond ik vooral moeilijk voor te stellen.


En voor het moraal meteen even over het beperkte stukje spoor heen en weer gereden. Daar had deze Hondekop na een jaar of 8-9 stilstand niet meteen zin in...


Wat betreft de onzichtbare afbeeldingen: dat is blijkbaar beleid van beneluxspoor zelf. Elke keer als ik er op zoek of Firefox alsjeblieft op wil houden met het blokkeren van die inhoud wegens het niet-https zijn, kom ik tips tegen waar ik niets mee kan...