Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:31:39
Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom, door Coen Burki
Vandaag om 18:31:30
Hoogte van arcaden/betonmuren door Jeronimos
Vandaag om 18:30:54
"Hör das Signal, Berlin!" protesttrein van 100.000kW komt naar Berlijn. door Falcon10
Vandaag om 18:25:08
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 18:23:27
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Floris
Vandaag om 18:23:10
Problemen met LokSound decoder door Gerke
Vandaag om 18:21:03
Nieuwe voorraad BULLFROG SNOT door Bierwagen
Vandaag om 18:18:01
De Hef in N schaal... door Marc tramt
Vandaag om 18:13:34
Weinert mein Gleis door Theo v Wijngaarden
Vandaag om 18:12:46
Lux reinigingswagens, is het wat? door bellejt
Vandaag om 17:59:36
Rheinburgh, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 17:56:01
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:52:13
[BNLS-actie] Tolhuisje in H0 en N door Joop B
Vandaag om 17:46:50
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 17:41:45
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door bask185
Vandaag om 17:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 17:27:40
Ringleiding gelijkstroom en wisselstroom,welke afstand tussen beide ? door tijgernootje
Vandaag om 17:20:38
Uhlenbrock 73405 door Hugo Baart
Vandaag om 17:19:47
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 17:18:25
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Dpc Fo
Vandaag om 17:17:40
Wat een baan... door Menno
Vandaag om 17:15:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door krab
Vandaag om 17:14:31
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Arnold van Heyst
Vandaag om 16:53:04
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 16:48:58
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:43:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 15:46:36
Rusty Rail Painter, waar te koop? door Wim Janse
Vandaag om 15:36:27
Trix C-rails: denkende wissels zoals bij Fleischmann ? door Wil uut Drenthe
Vandaag om 15:01:47
Nederlands Indisch spoor 1864 - 1942 door ingenium
Vandaag om 14:34:12
  

Auteur Topic: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.  (gelezen 548 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Gepost op: 21 mei 2020, 13:05:25 »
Beste vrienden,
Ik zit wat vooruit te piekeren over de baan die ik wil bouwen.
Ik wil elk blok voorzien van drie bezetmelders.
Op een DR4088CS zitten 16 bezetmelders.
Ik wil de DR4088's zo dicht mogelijk bij het groepje te surveilleren blokken monteren en ze met STP kabels doorschakelen richting de DR5000.
Als ik een groepje uit vijf blokken laat bestaan, houd ik telkens één bezetmelder over op een DR4088.
Dat is toch geen enkel probleem?
Het S88 systeem nummert alle bezetmelders toch aaneensluitend door en als ik iTrain maar vertel welk nummer bij welk blok hoort, komt alles toch goed?
Een niet benutte bezetmelder tussendoor levert toch geen problemen?
Of zie ik iets over het hoofd?

Dan nog iets i.v.m. S88.
Ik wil voor elke bezetmeld sectie van een blok een vaste kleur gebruiken, de drie draadjes samen naar de DR4088 laten lopen en ze daar op opeenvolgende bezetmelders aansluiten.
Wat is nu de beste manier van geleiden voor die draadjes?
1 Netjes naast elkaar?
2 In een bundeltje gevlochten?
Oplossing 1 geeft, denk ik, iets kortere draden. Oplossing 2 misschien iets minder beïnvloeding?
Wat heeft de voorkeur?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 21:27:53 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: S88 gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2020, 13:11:07 »
Waarom 3 bezetmelders ? Twee is bij de meeste software meer dan voldoende.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: S88 gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2020, 16:10:36 »
Als ik een groepje uit vijf blokken laat bestaan, houd ik telkens één bezetmelder over op een DR4088. Dat is toch geen enkel probleem?

Dat is geen probleem.

Het S88 systeem nummert alle bezetmelders toch aaneensluitend door en als ik iTrain maar vertel welk nummer bij welk blok hoort, komt alles toch goed?
Een niet benutte bezetmelder tussendoor levert toch geen problemen?

Klopt dat geeft geen problemen met het programma. Daar trekt het programma zich niets van aan.

Wat is nu de beste manier van geleiden voor die draadjes?
1 Netjes naast elkaar?
2 In een bundeltje gevlochten?

Maakt bij relatief korte afstanden niet veel uit. Ik heb wel ook een aansluiting bij de andere staaf.

Maar waarom 3 meldpunten in een blok? Voor de meeste software is twee meldpunten of zelfs één meldpunt meer als voldoende.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2020, 17:08:03 »
"Waarom drie meldpunten in een blok?"
Omdat
1 het technisch mogelijk is
2 ik een controlfreak ben
3 het financieel geen probleem is
4 ik zo beperkt ben in de beschikbare ruimte dat ik geen enkel risico wil lopen de halve baan te moeten slopen om iets dat achteraf noodzakelijk blijkt te kunnen toevoegen

Dan heb ik nog een vraag over het doorkoppelen van DR4088's:

Digikeijs leverde UTP kabels daarvoor, maar adviseert tegenwoordig STP kabel te gebruiken. Zie handleiding DR4088 pag. 8.
Dus Shielded Twisted Pair i.p.v. Unshielded Twisted Pair.
Ik heb UTP in gebruik en dat functioneert prima.
Kan iemand me het voordeel van STP boven UTP uitleggen?
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 17:38:46 door BertOK. Reden: Vraag toegevoegd »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3786
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2020, 17:41:06 »
Roepen dat drie melders je standaard is vind ik wat voorbarig en het komt vaak voort uit kopieergedrag.
Ik heb blokken met wel 6 melders, het is maar net wat je er mee wilt. Verder heb ik ook melders aan wissels, buiten het blok dus. Reuze handig om langere wisselstraten deels of vervroegd vrij te geven en/of een sein af te laten vallen zodra de lok deze gepasseerd is.

Gr, Ben.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2020, 19:21:01 »
STP is een kabel met een afscherming, daardoor minder electormagnetische invloeden (mits de afscherming op de juiste manier aangesloten is).
En als de SPECS van de toepassing daar rekening mee gehouden hebben dan kunnen er daardoor hogere snelheden met minder hertransmissies op - dus in netwerktoepassingen daarom KAN het sneller.

Maar als het er niet voor ontworpen is kun je in theorie door de capaciteit van de extra aders zelfs het tegenovergestelde krijgen.

Voor mij lijkt het grootste merkbare verschil de stijfheid van de kabels.
Of het echt verschil maakt met S88 ? geen idee, maar als ze dat adviseren zal er wel een grond van ervaring achter zitten.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2020, 19:59:28 »
Hoi,

....
2 ik een controlfreak ben
.....
4 ik zo beperkt ben in de beschikbare ruimte dat ik geen enkel risico wil lopen de halve baan te moeten slopen om iets dat achteraf noodzakelijk blijkt te kunnen toevoegen

Goed, heb je dan ook gedacht aan wat Ben aangeeft? Wisselstraten voorzien van één of meerdere meldpunten? Dit kan soms meer "controle" geven dan ieder blok standaard 3 meldpunten. Je hebt dan namelijk een terugmelding of een wisselstraat (deels) vrij komt. Ik heb ook twee blokken met 5 meldpunten. Dat zijn mijn perronblokken. Daar wil je wat preciezere meldingen. Met de nieuwste software hoeft het niet echt, maar ik had het toch al ingebouwd.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19550
    • Pagina van klaas
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2020, 21:14:48 »
STP is een kabel met een afscherming, daardoor minder electormagnetische invloeden (mits de afscherming op de juiste manier aangesloten is).
In dat "mits" zit net de crux. Op de foto's van de 4088 is het niet goed te zien, maar ik heb de indruk dat de behuizing van de RJ45 connector van plastic is. De afscherming wordt dan nergens mee verbonden en is daardoor zinloos.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: S88 bezetmelders, enkele vragen over het gebruik.
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2020, 22:12:38 »
@Remco
Zoiets vermoedde ik al.
@Klaas
Ik vrees dat je gelijk hebt wat betreft de afscherming; de connector schermt niet af, dus UTP gebruiken zal nauwelijks invloed hebben.
@Ben en Ronald
Ik ga nadenken over variatie in aantallen bezetmelders per blok. En over bezetmelders op wissels die samen een straat vormen.
Antwoorden op vragen geven altijd stof tot nadenken, merk ik.
Hartelijk dank, vrienden!
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 22:15:14 door BertOK. Reden: verbetering »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko