Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste kennismaking door Reinier Z.
24 januari 2021, 23:58:40
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Edsko Hekman
24 januari 2021, 23:30:35
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 januari 2021, 22:48:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
24 januari 2021, 22:21:37
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Robkop
24 januari 2021, 22:21:33
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
24 januari 2021, 22:15:43
roco centrale 10761 door Reinier Z.
24 januari 2021, 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
24 januari 2021, 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 januari 2021, 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 januari 2021, 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
24 januari 2021, 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
24 januari 2021, 21:26:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
24 januari 2021, 21:10:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door BrightonBelle
24 januari 2021, 21:03:59
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door Fritsprt
24 januari 2021, 21:01:50
Falkenheim door Falcon10
24 januari 2021, 20:56:50
  

Auteur Topic: Trix digital central control en lok control 2000 regeling  (gelezen 668 keer)

Leon Battelier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Gepost op: 18 mei 2020, 13:36:49 »
Wie heeft er ervaring met dit systeem? ik zie op internet dat er wel locdecoders voor te koop zijn en allerlei andere spullen maar is het gevoelig? gauw kapot? moeilijk te installeren?

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2020, 14:15:28 »
Trix digital central control en de Lok Control ondersteunen het Selectrix protocol, en in meer of mindere mate ook standaard NMRA DCC.
Ikzelf ben een Selectrix (SX1) fan omdat het erg stabiel is, maar het protocol is erg verouderd, bijvoorbeeld heel weinig functies voor loks.
Er is wel een upgrade in de vorm van Selectrix 2 (SX2) maar dat biedt weinig voordelen ten opzichte van standaard NMRA DCC.

Dus... Als je (nog) niks hebt dat met Selectrix werkt zou ik je aanraden andere (standaard NMRA) DCC spullen te gebruiken.
Alleen als je hele hoge betrouwbaarheid wenst zou je eventueel nog het oude Selectrix (SX1) systeem met alle nadelen (max 100 loks, weinig functies, niet erg compatibel) kunnen overwegen...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Leon Battelier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2020, 10:49:20 »
Bedankt voor de info, ik heb inderdaad nog niets qua digitale aansturing, maar op mijn baan kunnen maar max 10 loc's een beetje functioneren dus maar 100 is in mijn geval geen probleem. ik ben er wat dieper ingedoken en zie dat in ieder geval het programmeren relatief goed te doen is. daarnaast is de baan Trix Express dus toch al een beetje apart.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11758
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2020, 12:07:49 »
Programmeren is ook bij de NMRA DCC systemen geen probleem. Ik zou je net als Hans sterk aanraden DCC te gaan, mede door verkrijgbaarheid in de toekomst. Het aantal locs nu zou ik in die beslissing niet als leidraad nemen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3574
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2020, 14:37:43 »
Verkrijgbaarheid voor SX1 decoders is geen enkel probleem. Er zijn meerdere leveranciers en e1n staat zelfs op de beurs in Houten. Google eens op D&H (bedenker SX1 en SX2 protocol) en Rautenhaus (RMX). De firma op de beurs in Houten is de firma Rokon (gespecialiseerd in RMX spullen). Daarnaast heeft Martin meestal wel een aantal R&H decoders bij zich.
Er is zelfs een locpilot die naast DCC ook SX1 begrijpt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11758
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2020, 14:54:45 »
Helemaal ok, Gerard :) Desondanks zou ik persoonlijk toch de overstap maken naar een systeem dat toch wat meer biedt namelijk DCC. MAar goed, dat blijft een keuze.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3574
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2020, 15:15:51 »
Ronald,

De huidige SX1 decoders bieden extended adressing aan. Hiermee is het aantal functies uit te breiden tot 10 (gaat tenkoste van een SX1 adres). Ik heb zelf inmiddels een geluidsdecoder die op deze manier aangestuurd word. 4 draden voor licht (geel/wit voor en groen/paars achter) en daarnaast verschillende geluiden.

Alleen de beperking (100 adressen) is wat nadelig, maar verder staat het systeem beter dan DCC (inmiddels ook ervaring mee).
En verder geen gezeik over S88 of welke bus dan ook. Terugmelding en aansturing is SX-bus.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19497
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2020, 15:56:50 »
Ook bij DCC kan je voor een universele bus kiezen, Loconet bijvoorbeeld. Maar het ontgaat me eigenlijk waarom een aparte terugmeldbus 'gezeik' zou opleveren.

Je kan prima je baan met Selectrix aansturen Leon. Maar de beperkingen van SX1 worden toch wel een dingetje. Die 100 adressen zijn echt voor alles bedoeld. Als het dan ook nog twee adressen kost voor een beetje leuke licht- en/of geluidaansturing, dan gaat het best hard.
De relatieve stabiliteit van SX1 hangt direct samen met het beperkte aantal adressen en is op de doorsnee zolderbaan ook niet echt van belang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Leon Battelier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Trix digital central control en lok control 2000 regeling
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2020, 15:24:27 »
Goedemiddag,

Zoals wel vaker zijn ook hier de meningen sterk verdeeld, ik wil bij voorbaat een ieder danken voor de input welke optie het ook wordt. Heb in ieder geval meer inzicht gekregen en een paar waardevolle adressen dank daarvoor!