Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:38:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:36:14
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door NS1220
Vandaag om 00:19:57
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
12 augustus 2020, 23:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
12 augustus 2020, 23:26:41
Update: baan in de tropen door AndrevdG
12 augustus 2020, 23:15:53
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
12 augustus 2020, 23:10:50
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
12 augustus 2020, 23:10:15
Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee door Gerke
12 augustus 2020, 23:09:34
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Edsko Hekman
12 augustus 2020, 23:05:58
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
12 augustus 2020, 22:58:24
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
12 augustus 2020, 22:46:11
Geen contact met firma Stangel uit Polen - bleek vakantie door Thom
12 augustus 2020, 22:44:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
12 augustus 2020, 22:34:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
12 augustus 2020, 21:32:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
12 augustus 2020, 21:29:01
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
12 augustus 2020, 21:21:53
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Arjan6511
12 augustus 2020, 19:54:26
Photos Toronto Canada door Huib
12 augustus 2020, 19:53:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
12 augustus 2020, 19:31:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Haradigi
12 augustus 2020, 19:21:00
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
12 augustus 2020, 19:00:25
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door Rob Breuls
12 augustus 2020, 18:45:32
Zonexpres rond 1965 door RikM
12 augustus 2020, 18:41:50
De Wadlander, een eilandbaan. door tijgernootje
12 augustus 2020, 18:32:18
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door nkob
12 augustus 2020, 18:04:00
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
12 augustus 2020, 18:03:55
Wat heb jij op je desktop staan? door bollen neus
12 augustus 2020, 18:02:35
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
12 augustus 2020, 17:55:13
Nieuw boek over de Sik door NS1220
12 augustus 2020, 17:03:46
  

Auteur Topic: Laag-Baarlo  (gelezen 1660 keer)

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • H0 2R= NS IVa
Laag-Baarlo
« Gepost op: 15 mei 2020, 21:45:17 »
De trein laat heel wat sporen na.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5622
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2020, 22:35:47 »
Benieuwd wat dit gaat worden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2020, 22:12:19 »
Geschiedenis


In 1875 zijn in Nederland al diverse spoorlijnen gerealiseerd zowel op
particulier initiatief als op initiatief van staatswege. Door de
geografische ligging van deze spoorlijnen ontstaat geen rechtstreekse
verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn.
Aangezien bedoelde rechtstreekse verbinding om economische
redenen noodzakelijk is, heeft de overheid besloten dat deze tot
stand dient te komen.
Ten behoeve van de realisatie van betreffende spoorlijn zal de
daarvoor benodigde grond onteigend dienen te worden. Het
merendeel van de te onteigenen grond is in het bezit van
landgoedeigenaar baron Hendricus van Heeckeren. De overheid is
met genoemde eigenaar een minnelijke schikking aangegaan met
inwilliging van de door voornoemde eigenaar gestelde eis dat het
dorp Laag-Baarlo, welk gelegen is langs de aan te leggen spoorlijn, zal
worden voorzien van een station.

Laag-Baarlo is een dorp in de Nederlandse gemeente Ede gelegen in
de provincie Gelderland. Het dorp ligt in het oosten van de gemeente
onder het gehucht Woeste Hoeve. De naam Baerloo komt al voor op
een kaart uit de twaalfde eeuw. Nabij het huidige dorp is op deze
kaart Hoog Baerloo en Laag Baerloo ingetekend. De eerste bewoning
gebeurt pas in de vijftiende eeuw. Sinds 1750 is er sprake van een
landgoed en een dorp genaamd Laag-Baarlo en het bestond destijds
uit heide en bossen met woningen en boerderijen. Het dorp bevindt
zich aan de noordoostelijke zijde van dit landgoed.

(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoog-Baarlo.)
De trein laat heel wat sporen na.

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2020, 21:24:24 »
Bepaling


Thema
dubbelsporige hoofdlijn met reizigersstation plus goederenstation, paradebanen en schaduwstations

Land
Nederland

Spoorwegmaatschappij
Nederlandse Spoorwegen

Tijdperk
IVa

Spoorgrootte
H0

Spanningssysteem
2-rail gelijkspanning

Besturingssysteem
analoge besturing

Sporenplan
hart op hart afstand van sporen op baanvak betreft 50 mm; hoofdlijn wordt in principe geleid over wissels in doorgaande stand; radius van hart baanlichaam betreft minimaal 750 mm; in bogen wordt verkanting van spoor toegepast; hellingspercentage betreft ongeveer 2 %; in horizontale en verticale alignement worden overgangsbogen toegepast
De trein laat heel wat sporen na.

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • H0 2R= NS IVa
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2020, 20:37:49 »
Sporenplan


Bij het ontwerp zijn de volgende criteria in acht genomen: de hart op hart afstand van de sporen op het baanvak betreft 50 millimeter; de hoofdlijn wordt in principe geleid over wissels in doorgaande stand; de radius van het hart van het baanlichaam betreft minimaal 750 millimeter; in de bogen wordt verkanting van het spoor toegepast; het hellingspercentage betreft ongeveer 2 procent; in het horizontale en het verticale alignement worden overgangsbogen toegepast.

De dubbelsporige hoofdlijn is ontworpen als een zogenaamd hondenbot, gesitueerd op 2 niveaus, met een traject van ongeveer 48 meter, verdeeld in 8 blokken, voorzien van 16 seinen en 48 wissels.

Het ontwerp bevat een reizigersstation plus goederenstation met 3 doorgaande perronsporen plus 3 doorgaande opstelsporen plus 2 korte kopsporen, een 4-sporige paradebaan, een schaduwstation met 4 doorgaande opstelsporen, een 2-sporige paradebaan, een schaduwstation met 8 doorgaande opstelsporen en een schaduwstation met 4 doorgaande opstelsporen plus 2 korte kopsporen.

De perronsporen en de opstelsporen zijn geschikt voor treinen met een maximale lengte van 240 centimeter en de kopsporen zijn geschikt voor treinen met een maximale lengte van 30 centimeter respectievelijk 90 centimeter.


Plattegrond niveau 1; onzichtbare traject (grijs gemarkeerd)




Plattegrond hellingbaan; onzichtbare traject (grijs gemarkeerd) plus zichtbare traject




Plattegrond niveau 2; zichtbare traject plus onzichtbare traject (grijs gemarkeerd)

De trein laat heel wat sporen na.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11319
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2020, 22:05:18 »
Prachtig getekend, mijn complimenten (y) (y)

Maar..... gezien de schaalverdeling die je aangeeft heb je je wisselverbindingen veel te kort en te klein getekend en daarmee vreselijk optimistisch. Je geeft aan H0 te gaan doen, in die schaal is een beetje wissel al gauw 25 cm en dan heb ik het over de kortere variant. Ik zou dan ook daar nog even kritisch naar kijken en de lengtes aanpassen aan het systeem dat je gaat gebruikne.

Verder een mooi plan! :) ;)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2020, 23:10:58 »
Het is een beetje lastig te meten, maar ik schat de wissels toch op een lengte van ongeveer 25 cm hoor, lijkt me prima. Het zou natuurlijk handig zijn als we horen welk railsysteem er gebruikt gaat worden.
Reinier

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
  • gevorderd beginner
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2020, 00:35:18 »
Mooi sporenplan! Heb je er wel rekening mee gehouden dat door diverse wisselverbindeingen een keerlus ontstaat?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
Re: Laag-Baarlo
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2020, 11:11:03 »
Mark, kun je aangeven welk railmateriaal je in gedachten hebt?
Groet, Frank